تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

فشار بر سازمان‌های حقوق بشری در ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی درصدد از پا درآوردن سازمان‌های فعال حقوق بشر در ایران است.

به گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر، مقامات ایران تلاش می‌کنند کمیته گزارشگران حقوق بشر را منحل و فعالیت‌های حقوق بشر سازمان دانش‌آموختگان ادوار را متوقف کنند.

در چند ماه گذشته شمار زیادی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر و ادوار تحکیم وحدت بازداشت شده‌اند. کمیته گزارشگران یکی از معدود سازمان‌های حقوق بشر است که هنوز در ایران فعالیت دارد.

«بستن غیرقانونی سازمان‌های گزارش‌دهنده حقوق بشری مستقل و محلی، در واقع تلاش مقامات برای مصون نگهداشتن خودشان در برابر قوانین کشوری و بین‌المللی است»

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی در ایران می‌گوید: «بستن غیرقانونی سازمان‌های گزارش‌دهنده حقوق بشری مستقل و محلی، در واقع تلاش مقامات برای مصون نگهداشتن خودشان در برابر قوانین کشوری و بین‌المللی است.»

شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، سعید حائری، سعید کلانکی، سعید جلالی‌فر، پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی، اعضای بازداشت‌شده کمیته گزارشگران حقوق بشر هستند.

سعید حبیبی و حسام میثاقی، دو عضو دیگر کمیته گزارشگران نیز به صورت تلفنی از سوی وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.

بنا بر این بیانیه سعید کلانکی و سعید جلالی‌فر روز هفتم دی‌ماه جاری طی یک تماس تلفنی از همکاران خود در کمیته گزارشگران خواسته‌اند تا وب‌سایت این کمیته را غیر فعال کنند.

بازجویان آن‌ها نیز در ادامه این تماس تلفنی اعضای کمیته گزارشگران را تهدید کرده و نسبت به ادامه فعالیت وب‌سایت این کمیته هشدار داده‌اند.

«اعضای بازداشت شده این کمیته برای اعتراف به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق زیر فشار قرار هستند»

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، اعضای بازداشت شده این کمیته برای اعتراف به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق زیر فشار قرار هستند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با اشاره به تحت فشار قرار داشتن اعضای کمیته موسوم به «کمیته گزارش از خشونت‌های حقوق بشر» در ادوار تحکیم به اعمال فشار بر اعضای این کارگروه اعتراض کرده‌است.

روزبه کریمی، روزنامه‌نگار، فروغ میرزایی، وکیل دادگستری و رشید اسماعیلی، عضو شورای مرکزی ادوار از جمله افرادی هستند که در روزهای اخیر به خاطر فعالیت در ادوار تحکیم بازداشت شده‌اند.

«ناتوانی جمهوری اسلامی در ارائه پاسخ شفاف»
برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌ای «ادامه سرکوب شدید» مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های غیردولتی در ایران را محکوم کرد.

عبدالکریم لاهیجی، نایب‌رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، خواهان پایان دادن به آزار و اذیت کسانی که از «حقوق مشروع خود دفاع می‌کنند» شد و گفت: «دستگیرشدگان باید هرچه سریع‌تر آزاد شوند و سلامت روحی و جسمانی آنان در هر شرایطی تضمین شود.»

اریک سوتاس، دبیرکل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه نیز گفت: «طی ماه‌های گذشته، سرکوب کسانی که حقوق اساسی خود، از جمله امکان انتقاد مسالمت‌آمیز و برقراری یک جامعه دموکراتیک را مطالبه می‌کنند، توسط حکومت جمهوری اسلامی افزایش یافته‌است.»

«ناتوانی حکومت جمهوری اسلامی در ارائه پاسخ شفاف به جای سرکوب خشونت‌بار به خوبی نشان از ضعف این حکومت و کاهش روزافزون حامیانش دارد»

به گفته وی: «ناتوانی حکومت جمهوری اسلامی در ارائه پاسخ شفاف به جای سرکوب خشونت‌بار به خوبی نشان از ضعف این حکومت و کاهش روزافزون حامیانش دارد. این درحالی است که بسیاری از این حامیان هنوز مخالفت خود با حکومت را بر زبان نیاورده‌اند.»


برنامه نظارت از دولت‌مردان جمهوری اسلامی خواسته‌است که در هر شرایطی مطابق اعلامیه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل، اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای حقوق بشر که ایران نیز به آن‌ها متعهد است، عمل کنند.

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، برنامه‌ای مشترک از «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است.

در نزدیک به هفت ماه گذشته بیش از پنج هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و رویدادهای پس از آن دستگیر شده و شماری از معترضان کشته و زخمی شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اصلا بشر در نظام این حکومت معنی نداره که بخواد حقوقی داشته باشه. و یا سازمانی!!

-- بدون نام ، Jan 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)