تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گفت‌وگوهای مرزی ایران و عراق

ایران و عراق از هفته آینده گفت‌وگوهای خود برای تعیین رسمی مرز دو کشور را آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران این مطلب را امروز پنج‌شنبه در یک نشست رسانه‌ای مشترک با همتای عراقی خود در بغداد بیان کرد.

اعلام این مطلب چند هفته پس از مناقشه مرزی دو کشور بر سر چاه‌های نفتی منطقه مرزی فکه صورت می‌گیرد.

منوچهر متکی: «برخی دستورها برای بازگشت نیروهای ایرانی صادر شده‌است.» این در حالی است که شرکت ملی نفت ايران تصرف اين چاه نفتی را تکذيب کرده‌بود

روز ۲۷ آذرماه سال جاری ۱۱ تن از نیروهای ایرانی در منطقه مرزی فکه وارد محدوده یک چاه مورد مناقشه نفتی شده و پرچم ایران را بر فراز آن نصب کردند. این افراد پس از مدتی به مقرهای خود بازگشتند.

منوچهر متکی امروز به خبرنگاران گفت: «تا هفته آینده ملاقاتی میان دو کشور درباره مرزها انجام می‌شود.» وی افزود که طی هفته‌های آینده کارگروه‌های فنی دو کشور برای تعیین مرزهای آبی و خاکی ایران و عراق دیدار خواهند داشت.

به گفته تلویزیون دولتی ایران آقای متکی در این دیدار که نخستین بازدید وی از عراق از ماه سپتامبر به این‌سو است، هیئت بزرگی را نیز برای بررسی امور امنیتی و مرزی دو کشور به همراه دارد.

هشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، ماه گذشته به قانون‌گذاران این کشور گفته‌بود که «ایران از سال ۲۰۰۶ به مرزهای عراق تجاوز می‌کند.»

منوچهر متکی هم‌چنین امروز در مورد ورود نیروهای ایرانی به مناطقی در خاک عراق گفت:
«برخی دستورها برای بازگشت نیروهای ایرانی صادر شده‌است.»

آقای متکی در این دیدار، هیئت بزرگی را برای بررسی امور امنیتی و مرزی دو کشور به همراه دارد

این در حالی است که شرکت ملی نفت ايران تصرف اين چاه نفتی را تکذيب کرده‌بود و خبرگزاری فارس در ایران در زمان انتشار خبر ورود این سربازان به چاه شماره ۴ این اخبار را «بی‌اساس دانست» و گزارش رسانه‌های گروهی نظیر الجزیره در این باره را «جوسازی علیه ایران» عنوان کرد.

چاه شماره ۴ پیچ انگیزه که عراقیان آن را چاه شماره ۴ فکه می‌نامند در مرز استان‌های ایلام ایران و استان میسان عراق در ۵۰۰ متری از برجک مرزبانی ایران و یک کیلومتری از مرزبانی عراق قرار دارد. این چاه جزئی از میدان‌های نفتی مشترک ایران با عراق در منطقه دهلران است. ذخیره‌های نفتی این میدان ۱٫۵۵ بشکه برآورد می‌شود.

دو کشور ایران و عراق ۱٬۴۵۸ کیلومتر مرز مشترک دارند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)