تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جنبش دانشجویی و سرکوبگران نخ‌نما

اردشیر زارع‌زاده

سرکوب جنبش دانشجویی ایران هم‌چنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد این‌بار پیش از شکل‌گیری دور جدید تیم رهبری بزرگ‌ترین جریان دانشجویی کشور، داوطلبان عضویت در شورای مرکزی اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر کشور- دفتر تحکیم وحدت- بازداشت می‌شوند تا این نهاد پیش‌تاز در عرصه‌ی دفاع از حقوق مردم با بحران رهبری روبه‌رو شود و در نهایت فروبپاشد.

در ادامه‌ی برخورد با فعالیت‌های دانشجویی، علی قلی‌زاده، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود و عضو کنونی شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت که در سال گذشته به وسیله‌ی حکمی از سوی وزارت اطلاعات از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده بود، روز جمعه ۱۴ آبان دستگیر شد.

در پی آن، روز شنبه، محمد حیدرزاده، عضو دیگر شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات شهرستان شهر کرد احضار شد و پس از آن دیگر به منزل بازنگشت.

یکشنبه ۱۶ آبان، علیرضا کیانی، دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه مازندران و محسن برزگر فعال دانشجوئی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شدند.


از راست: محمد حیدرزاده، علی قلی‌زاده، محسن برزگر و علیرضا کیانی

این موج جدید بازداشت‌ها از آنجا آغاز شده است که بر اساس روال جاافتاده‌ی نهادهای امنیتی، ابتدا علیه آنها در سایت‌ها و نشریات وابسته پرونده‌سازی شد.

سایت خبری رجانیوز که سهم ویژه‌ای در مقدمه‌چینی‌های دستگاه امنیتی علیه دانشجویان بر عهده دارد در گزارشی در روز نهم آبان‌ماه با عنوان «تحرک تیم مرتبط با منافقین برای احیای طیف علامه در پوشش جدید» و با تاکید بر «غیر قانونی بودن» دفتر تحکیم وحدت، اتهاماتی را بدون سند به فعالان دانشجویی نسبت داد.

این سایت در ادامه‌ی این گزارش، خبر از «فریب خوردن» تعدادی از «فعالین درجه چندم برخی دانشگاه‌ها» را داده بود که قصد «ایجاد گروهک جدیدی» را داشتند که «منویات گروهگ تروریستی منافقین را در پوشش تشکلی دانشجویی به نام طیف علامه اجرا کند».

طیف علامه‌ی دفتر تحکیم وحدت در واقع اکثریت دانشجویان عضو این نهاد را تشکیل می‌دهد که به دمکراسی باور دارند. در برابر آن، طیف شیراز قرار دارد که در اقلیت قرار دارد و به نهادها و گروه‌های محافظه‌کار نزدیک است. این طیف با حمایت نهادهای امنیتی و برای تحت‌الشعاع قرار دادن فعالیت‌های دانشجویی مستقل آزادی‌خواه و نیز زیر سئوال بردن هویت فعالیت‌های مستقل ایجاد شده است.

در ادامه‌ی سناریونویسی علیه دانشجویان، سایت رجانیوز در تاریخ ۱۵ آبان با انتشار نامه‌ای منتسب به مهدیه گلرو، دانشجوی زندانی، مدعی اعترافاتی از جانب او شده است. بر اساس استدلال این سایت، «نحوه نفوذ و یارگیری منافقین در دانشگاه‌ها» در این نامه‌ی انتسابی، افشا شده است!

این پرونده‌سازی‌ها در شرایطی صورت می‌گرفت که تعدادی از فعالان برجسته‌ی دانشجویی از جمله بهاره هدایت، مهدیه گلرو، میلاد اسدی و کوهیار گودرزی از سال گذشته در زندان به‌سر می‌برند.

در غیاب آنها، علیرضا کیانی، محسن برزگر، علی قلی‌زاده و محمد حیدرزاده در میان دانشجویان فعالی بودند که قصد هدایت جریان دانشجویی را داشتند اما بازداشت شدند. این چهار دانشجو، منتخب‌های دانشجویان برای حضور در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بودند.

پس از دستگیری دانشجویان، نهادهای امنیتی خانواده‌های آنها را تهدید کرده‌اند که با رسانه‌ها مصاحبه نکنند. در همین زمینه اداره‌ی اطلاعات استان مازندران، مرتضی کیانی، برادر علیرضا كیانی را چند ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار داد.

نیروهای امنیتی با ایجاد تهدید و فشار به خانواده‌های اعضای بازداشت شده‌ی دفتر تحكیم وحدت، خاطرنشان كرده‌اند: «در صورت مصاحبه و یا اطلاع‌رسانی از وضعیت فرزندان‌تان دیگر اجازه ملاقات یا تماس تلفنی فرزندانتان با شما را نخواهیم داد.»

از سویی دیگر، علیرضا مرادی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران برای گذراندن یک سال حکم زندان به قزل‌حصار منتقل شد.

علیرضا مرادی به همراه برادرش سجاد، دو دانشجوی نخبه‌ی کُرد دانشگاه تهران که هر دو با فاصله‌ی یک سال با رتبه‌ی سه کنکور کارشناسی ارشد وارد دانشگاه شده بودند، در روز ۱۶ آذر ماه از مقابل خوابگاه دانشگاه تهران بازداشت شدند.


آرش صادقی

هم‌چنین حکم آرش صادقی، دانشجوی كارشناسی ارشد فلسفه‌ی دانشگاه علامه و عضو شورای مركزی انجمن اسلامی آن دانشگاه، در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس تعزیری تایید شد.

وی پیش از این از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

او با گذشت حدود یک سال ونیم از مدت بازداشت به قید وثیقه در مرخصی است، اما چند روز قبل مامورین امنیتی به منظور بازداشت او به منزل پدری‌اش یورش می‌برند.

او در زمان یورش ماموران در منزل حضور نداشت، اما این اقدام باعث شوکه شدن مادر او و در نتیجه حمله‌ی قلبی و پس از اندکی فوت او شد.

آرش صادقی در زمان بازجویی تحت شکنجه قرار گرفته، دو بار كتف وی در رفته و یک دندان او نیز شكسته شده است.

برخوردهای اخیر با دانشجویان نشان می‌دهد که تلاش های سرکوبگرانه‌ی پیشین برای حذف دفتر تحکیم وحدت از صحنه‌ی فعالیت‌های دانشجویی از طریق بازداشت گسترده‌ی کادر مرکزی و بدنه نتیجه‌بخش نبوده است. از این‌روی نهادهای امنیتی کادر داوطلب جدید را پیش از تشکیل دستگیر کرده‌اند تا کسی را یارای حضور در کادر رهبری جنبش نباشد. با این حال دانشجویان معتقد هستند که فعالیت‌های دانشجویی با این اقدامات سرکوبگرانه متوقف نخواهند شد.

جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در پی بازداشت چهار دانشجوی فعال در بیانیه‌ای تداوم فعالیت دفتر تحکیم وحدت را تحسین برانگیز دانسته و نوشته‌اند: به حتم اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحكیم وحدت)، تحت همه‌ی این ستم‌ها، به حیات خود ادامه خواهد داد و طرح اتهامات واهی و نخ‌نما شده‌ای نظیر ارتباط با منافقین که تنها نشان‌دهنده‌ی تفکرات مالیخولیایی اتهام‌زنندگان است، کوچک‌ترین خللی در اراده‌ی اعضای این بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی کشور ایجاد نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد حاکمیت نمی‌خواهد اقدامات خود را در سرکوب جنبش دانشجویی متوقف کند و برای این منظور هربار روش تازه‌ای را آزمایش می‌کند، اما آن‌چه در فعالیت‌های دانشجویی دیده می‌شود همان «اراده‌»ی دانشجویان برای رسیدن به آزادی ودمکراسی است که با سرکوب سست نمی‌شود.

جنبش دانشجویی بارها حاکمیت را غافلگیر کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)