تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گزارشی از وضعیت حقوق بشر در کردستان
پری­ناز کبودوند:

«دادستان با آبروی همسرم بازی می­‌کند»

محسن کاکارش
Mohsenkakarash11@gmail.com

محمدصدیق کبودوند، رئیس سازمان حقوق بشر کردستان در زندان اوین از بیماری­‌های شدیدی رنج می‌برد و طبق گفته­‌ی پزشک نیاز به معالجه­‌ی فوری دارد.

درخواست­‌های خانواده­‌ی این زندانی سیاسی مبنی بر مرخصی و معالجه­‌ی پزشکی او تا به امروز بی‌جواب مانده است.

این در حالی­‌است که اخیراً مدیر مسئول روزنامه‌ی «کیهان» و دادستان تهران این فعال حقوق بشر را به «حامی فتنه هشتاد و هشت»، «منافق» و «تجزیه طلب» متهم کرده است.

پری­ناز کبودوند، همسر محمدصدیق کبودوند در گفت­‌وگو با زمانه این اتهامات را بی­‌اساس می­‌داند و می‌گوید: «دادستان و مدیر مسئول روزنامه­‌ی کیهان دارند با آبروی همسرم بازی می­‌کنند، چون در طول مدت محاکمه، نه چنین اتهاماتی دیده شده و نه مدرکی دال بر آنها ارائه شده است.»

از سوی دیگر در ادامه‌ی صدور احکام سنگین در کردستان، عبدالله سروریان و سامی حسینی از فعالان کرد به اعدام محکوم شده‌اند.

هم­چنین احمد باب فعال اجتماعی کرد که به گفته‌ی خودش سخت‌ترین شکنجه‌ها را در زندان تحمل کرده به ۱۴ سال زندان محکوم شده است.

شرح این موارد در زیر می‌آید:

اعتراض خانواده‌ی کبودوند

در روزهای گذشته اطلاعیه‌ای مبنی بر اعتراض خانواده‌ی محمدصدیق کبودوند به اتهام‌زنی‌های دادستان و روزنامه­‌ی کیهان، منتشر شد.


محمدصدیق کبودوند

پری­ناز کبودوند همسر محمد صدیق کبودوند در رابطه با صدور این اطلاعیه به «زمانه» گفت: «جدیداً دادستانی درخواست­‌هایی که بنده و خود آقای کبودوند به صورت کتبی از دادستان برای ملاقات با خودشان و مرخصی آقای کبودوند کرده بودیم، رد کردند. آقای دادستان مانند آقای شریعتمداری گفته است، کبودوند تجزیه‌طلب هستند و یکی از عوامل و حامیان فتنه‌ی سال هشتادوهشت بوده­‌اند.»

همسر محمد صدیق کبودوند هم­چنین می­‌گوید: «آقای دادستان هم اخیراً اعلام کردند که ایشان منافق بودند درحالی­‌که حکم صادر شده برای آقای کبودوند به علت تاسیس سازمان حقوق بشری کردستان بوده که ایشان یازده سال به خاطر آن محکوم شدند. وقتی دادستان چنین مسائلی را بدون هیچ مدرک مطرح کرد، من از طریق سایت از مقامات بین­‌المللی درخواست کردم که اگر این اشخاص مدرک یا مستنداتی دارند ارائه بدهند. دادستان و آقای مدیر مسئول روزنامه­‌ی کیهان دارند با آبروی آقای کبودوند بازی می­‌کنند، چون در طول مدت محاکمه نه چنین اتهاماتی دیده شده و نه مدرکی دال بر آنها ارائه شده­ است.»

مخالفت با مرخصی محمدصدیق کبودوند به اتهام «منافق بودن» در حالی صورت می­‌گیرد که طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر وخامت جسمی وی نیز منتشر شده بود.

همسر این فعال حقوق بشر در رابطه با ملاقات و وضیعت جسمانی او گفت: «با ملاقات حضوری موافقت نکردند. حتی وقتی آقای دادستان به زندان سر می‌زند و با زندانیان ملاقات می‌کند از ملاقات با آقای کبودوند سرباز می­‌زند و ایشان را منافق عنوان می­­­‌کند.»

وی هم‌چنین ادامه داد: «با توجه به اینکه کبودوند از بیماری‌های قلبی، پروستات و سرگیجه رنج می­‌برد شدیداً احتیاج به عمل و مراقبت پزشکی دارد و حتی با درخواست مسئولان زندان در این رابطه هم مخالفت شده است.»

محمدصدیق کبودوند، موسس و رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، نوشتن مقاله در زمینه‌ی مسائل اجتماعی و تاسیس سازمان غیر دولتی دفاع از حقوق بشر کردستان به بیش از ده سال زندان محکوم شده است. او اکنون چهارمین سال است که در زندان به سر می‌برد. حکم این زندانی قطعی و درخواست رسیدگی مجدد به آن نیز رد شده است.


سامی حسینی

۱۸ فعال کرد در آستانه‌ی اعدام

در حالی­‌که شانزده تن از فعالان سیاسی و مدنی کرد در انتظار اعدام به سر می­‌برند، طی روزهای گذشته دو شهروند دیگر به نام­‌های عبدالله سروریان و سامی حسینی به اعدام محکوم شدند.

جعفر محمدی یکی از بستگان عبدالله سروریان به زمانه گفت: «سال گذشته وی به منظور دیدار با یکی از اقوام خود به اقلیم کردستان سفر کرده بود که هنگام بازگشت در منطقه‌ی مرزی باشماخ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.»

محمدی با اشاره به اینکه سروریان به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است، گفت: «همه‌ی ما از شنیدن صدور حکم اعدام شوکه شدیم و هم­‌اکنون پرونده­‌ی وی به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است.»

عبدالله سروریان هم­‌اکنون در زندان سنندج و دارای سابقه‌ی بیست و پنج سال خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

آن­‌سوتر، برخی از رسانه­‌ها از صدور حکم اعدام برای سامی حسینی یکی دیگر از فعالان سیاسی کرد در زندان ارومیه خبر داده­‌اند.

به گزارش هرانا، این زندانی سیاسی به اتهام بمب‌گذاری و همکاری با گروه‌های مخالف نظام به اعدام محکوم شده و در دادگاه تجدید نظر هم حکم وی تائید شده است.

سامی حسینی خردادماه سال ۸۷ در جاده‌ی اصلی سلماس، توسط اداره‌ی اطلاعات بازداشت و پس از سی‌ماه و پنج روز انفرادی در محاکمه­‌ای هفت‌دقیقه‌ای به اعدام محکوم شد.

اعدام فرضی بدترین شکنجه­‌ام بود

در ادامه‌ی صدور احکام سنگین برای فعالان کرد، احمد باب یکی از فعالان اجتماعی مریوان به ۱۴ سال حبس محکوم شد.

این فعال اجتماعی در گفت­‌وگویی به زمانه گفت: «بنده بنا به حکم دادگاه انقلاب و طبق سه ماده‌ی قانونی ۵۰۰، ۵۰۱ و ۴۹۹ به اتهام عضویت در گروه­‌های مخالف نظام و فعالیت تبلیغی و جاسوسی برای بیگانگان در مجموع به ۱۴ سال زندان محکوم شده‌ام.»


احمد باب

احمد باب می­‌گوید به مدت ۳۳ روز در سلول انفرادی زیر شدیدترین شکنجه­‌ها قرار داشته است.

باب ضمن اشاره به اینکه هیچ­‌کدام از اتهامات وارده را نپذیرفته است، این چنین شرح شکنجه‌هایش را توضیح داد: «در روزهای نخست بازداشت، سه تا از دندان­‌هایم را با انبردست کشیدند و به گفته­‌ی بازجوهایم ۳۲۰ ضربه‌ی شلاق به من زده بودند. البته شاید هم بیشتر بوده چون بیهوش بودم. در روزهای بعد کف پاهایم را با مته سوراخ کرده بودند.»

این فعال کرد از «اعدام فرضی» به‌عنوان بدترین شکنجه در دوران بازداشت خود یاد می‌کند و می­‌گوید: «من را به اتاقی ‌بردند که به گفته‌ی بازجویان مخصوص اعدام بود. مجبورم کردند روی یک صندلی چرخدار زیر طناب دار بایستم. سپس دستبد زدند و پاهایم را بستند. در این حالت می­‌خواستند از من اعتراف بگیرند. این وضعیت در حالی­‌که به سختی می­‌توانستم روی پاهایم بایستم یک ساعت طول کشید.»

احمد باب پنجم شهریورماه سال ۸۸ در مریوان دستگیر و پس از ۱۹۵ روز با قرار وثیقه هفتصد میلیونی آزاد شده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سپاس فراوان از رادیو زمانه

-- بدون نام ، Nov 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)