تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

كردستان عراق، هدف توپخانه‌های ایران

محسن کاکارش

با گذشت بیش از یك‌هفته، آتش توپخانه‌های سپاه پاسداران به‌روی مناطق مرزی كردستان عراق هم‌چنان ادامه دارد.

كاوه محمود، سخنگوی حكومت اقلیم كردستان عراق، ضمن تایید تداوم حملات نیروهای جمهوری اسلامی، به زمانه گفت:‌ «ما خواستار توقف هر چه سریع‌تر توپ‌باران‌های مناطق مرزی و منتظر جواب رسمی جمهوری اسلامی هستیم.»

وی هم‌چنین افزود: «از طریق نماینده‌ی اقلیم كردستان عراق در تهران از ایران خواسته‌ایم، جهت رفع مشكلات مرزی بین دو كشور از راه حل مسالمت‌آمیز و طبق اسناد سازمان ملل در زمینه‌ی وظایف كشورهای هم‌جوار اقدام كند.»

به گزارش رسانه‌های اقلیم كردستان، طی روزهای اخیر بر اثر آتش توپخانه‌های سپاه پاسدران، چندین‌نفر از جمله یك دختر ۱۷ ساله، زخمی و بیش از ۳۰۰ خانوار محل زندگی خویش را ترك كرده‌اند.
سخنگوی اقلیم كردستان هم چنین گفت: «‌حكومت اقلیم كردستان از دولت عراق خواسته است از طریق كانال‌های رسمی و دیپلماتیک مابین دو كشور جهت حل مسئله گام بردارد.»

مقامات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، علت حملات خود را به مرزهای كردستان عراق، استقرار نیروهای «پ‌ك‌ك» عنوان كرده‌اند.

این در حالی است که احمد دنیس، سخنگوی حزب «پ‌ك‌ك‌» در گفت‌وگویی با زمانه، این مسئله را رد كرد و گفت: «به‌هیچ عنوان نیروهای ما در مناطقی كه مورد حمله‌ی نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفته وجود ندارند.»


با گذشت بیش از یك‌هفته، آتش توپخانه‌های سپاه پاسداران به‌روی مناطق مرزی كردستان عراق هم‌چنان ادامه دارد/ عکس مربوط به حمله ایران به روستاهای کردنشین در سال ۲۰۰۷ است

وی تصریح كرد:‌ «ازجمله مناطقی كه در روزهای اخیر مورد آتش توپخانه‌های نیروهای جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند می‌توان پنجوین و حاجی ئومران را ‌نام برد كه اصولاً نیروهای ما در این مناطق مستقر نیستند.»

از سوی دیگر تركیه نیز در روزهای اخیر مناطق كوهستانی كردستان عراق را مورد حمله‌ی هوایی خود قرار داده است.

در این زمینه وزارت خارجه‌ی عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیران ایران و ترکیه را به‌طور جداگانه به وزارت خارجه‌ی این کشور احضار کرده و نگرانی عمیق خود را از بمباران هوایی و ورود نیروهای نظامی ایران و ترکیه به داخل خاک کردستان عراق، اعلام کرده است.

ادامه‌ی نا آرامی‌ها و استقرار نیروهای سپاه در مرزهای كردستان، به‌عمق دو كیلومتر در نقاط مرزی «چومان» و «حاجی ئومران» عراق، نگرانی شهروندان را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار زمانه در كردستان عراق، نماینده‌ی بیش از صد NGO و سازمان‌های غیر دولتی در مقابل كنسولگری جمهوری اسلامی در اربیل تجمع كرده و خواستار توقف هر چه سریع‌تر توپ‌باران‌های مناطق مرزی شده‌اند.

شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی در شهرهای كردستان، طی بیانیه‌ای، خواهان قطع هرچه سریع‌تر ناآرامی‌های موجود در مرز کردستان عراق شده‌اند. آن‌ها هم‌چنین از مقامات ایران خواسته‌اند تا پاسخگوی خساراتی باشند که به مردم مرزنشین کردستان عراق وارد کرده‌اند.

قرار است روز ۱۷ خرداد، مردم شهر سلیمانیه و بخش «سنگسر» در نزدیكی كوه‌های قندیل، از طریق راه‌پیمایی اعتراض خود را جهت توقف حملات نظامی اعلام کنند.

برخی از كارشناسان علت نا آرامی‌ در مرزهای ایران و عراق را بی تاثیر از اوضاع داخلی ایران نمی‌دانند.
فرخ نعمت‌پور، فعال سیاسی مقیم نرو‍ژ در رابطه با ایجاد نا آرامی‌ها از سوی ایران در مرزها به زمانه گفت: «باتوجه به این كه جمهوری اسلامی در داخل دچار مشكلات زیادی است، سعی بر فرافكنی مشكلات خویش به بیرون از مرزها دارد؛ بخصوص كه در آستانه‌ی ۲۲ خرداد هستیم و رهبران معنوی جنبش اعتراضی مردم ایران خواستار راهپیمایی شده‌اند.»

او حادثه‌سازی جهت متاثر كردن اوضاع داخلی در آستانه‌ی ۲۲ خرداد را عمده‌ترین علت حملات نظامی به مرزها می‌داند.

اما احمد دنیس رویدادهای اخیر را توافقی بین دو كشور ایران و تركیه می‌داند. به‌عقیده‌ی وی با توجه به این كه احتمال تحریم ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد و در پی آن فشارهای اقتصادی بر این كشور بیش‌تر می‌شود، لذا به همكاری تركیه نیاز دارد. به‌همین دلیل ایران برای سركوب نیروهای «پ‌ك‌ك‌» در مناطق كوهستانی به یاری تركیه آمده است.

از سوی دیگر هاشم كریمی، فعال سیاسی كردتبار مقیم بریتانیا درباره‌ی اثرات حملات نیروهای نظامی به مرزهای كردستان به زمانه گفت: «با توجه به این كه این اقدام ایران، نوعی تعرض به‌خاك عراق محسوب می‌شود و در این میان افراد مدنی قربانی خواهند شد، ‌جمهوری اسلامی بین شیعه‌های عراق محبوبیت خود را از دست می‌دهد.»

طی روزهای اخیر، هم‌زمان با شدت یافتن این حملات، رسانه‌های حكومتی از چندین درگیری بین نیروهای پژاك و سپاه پاسداران در مرزها نیز خبر داده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)