تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
آخرین وضعیت زندانیان سیاسی کُرد

۱۶ فعال کرد، در آستانه‌ی اعدام

محسن کاکارش

با اعدام چهارتن از زندانیان سیاسی كُرد در روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه، هنوز ۱۶ تن از فعالان كرد در انتظار اعدام به‌سر می‌برند. این در حالی است كه یكی از زندانیان سیاسی محكوم به اعدام دست به اعتصاب غدا زده است و وكیل حبیب‌الله لطیفی در رابطه با اجرای حكم موكل محكوم به اعدامش ابراز نگرانی كرده است. از سوی دیگر عدنان حسن پور، روزنامه‌نگار كرد به ۱۵ سال زندان محكوم و مختار هوشمند، فعال مدنی كرد نیز به اداره‌ی اطلاعات شهر سنندج منتقل شده است.

در ادامه‌ی بازداشت‌ها، نیروهای امنیتی دو تن از فعالان انجمن معلمان كردستان را بازداشت کرده‌اند. آن‌سوتر، اخبار رسیده از زندان ارومیه حاكی است كه یكی از فعالان سیاسی به زندان قزوین منتقل شده و احتمال انتقال آن دسته از زندانیانی كه در اواخر فروردین‌ماه در اعتراض به پخش و توزیع مواد مخدر، دست به اعتصاب زده بودند نیز وجود دارد.

خانواده‌ی محمد عبداللهی در گفت‌وگوی تلفنی درباره‌ی وضعیت جسمانی فرزندشان كه نزدیك به ۶۰ روز است در اطلاعات سپاه ارومیه در بازداشت به‌سر می‌برد، ابراز نگرانی كرده‌اند. بنا به اظهارات این خانواده، نیروهای امنیتی آن‌ها را تهدید كرده‌اند كه مكان بازداشت فرزندشان را به رسانه‌ها گزارش نكنند.

اعتصاب گلپری‌پور و حکم لطیفی

دكتر صالح نیكبخت، وكیل حبیب‌الله لطیفی در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی اینترنتی روز، از اجرای حكم موكلش ابراز نگرانی كرده و گفته است: «چنان که حکم قطعی شود، تنها امکانی که جهت جلوگیری از اجرایی شدن آن وجود دارد اعاده‌ی دادرسی است. مسئله‌ای که در سابق نیز در راستای آن اقدام کرده بودیم، اما بی‌نتیجه مانده بود. به‌غیر از این، تنها عملی که ما به‌عنوان وکیل می‌توانیم انجام دهیم تقاضای عفو است.»


حبیب‌الله گلپری‌پور

پیش‌تر اخباری مبنی بر احتمال اجرایی شدن حکم حبیب‌الله لطیفی، در روز ۳/۱۷/ ۱۳۸۹ بر خروجی برخی از رسانه‌ها قرار گرفته بود.

از سوی دیگر خسرو كردپور، فعال حقوق بشر ضمن تایید خبر اعتصاب حبیب‌الله گلپری‌پور در تماسی تلفنی به زمانه گفت: «این زندانی سیاسی از روز ۲۲ اردیبهشت در زندان مهاباد دست به اعتصاب غذا زده است.»

به‌گفته‌ی خانواده‌ی وی،‌ اعتصاب گلپری‌پور، در اعتراض به‌صدور حکم اعدام و نیز محدودیت‌های اعمال شده در قبال وی در زندان است.

وکیل این زندانی، پیش‌تر در گقت‌وگویی با آژانس خبری موکریان اعلام کرده بود که موکلش حبیب‌الله گلپری‌پور، به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یک حزب مخالف نظام به استناد ماده‌ی ۱۸۶ و ۱۹۰ قانون مجازات اسلامی از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود كه هنوز ۱۶ تن از زندانیان سیاسی كرد در زندان‌ها به اعدام محكوم شده‌اند.

کاهش حکم عدنان حسن‌پور به ۱۵ سال حبس

مجازات عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار کرد بعد از نقض اعدام و پس از نقض حکم دادگاه انقلاب سنندج از ۳۱ سال به ۱۵ سال کاهش یافت.


عدنان حسن‌پور

به گزراش روانیوز، صالح نیکبخت، وکیل مدافع عدنان حسن‌پور، هم‌زمان با اعلام این خبر گفت: «پس از آن که به درخواست اینجانب دایر بر اعاده‌ی دادرسی و نظر ده نفر از معاونین سابق دادستان کل کشور و دادیاران دادسرای دیوان عالی کشور و هم‌چنین اعلام نظر چهارنفر از مشاورین عالی‌رتبه‌ی رئیس قوه قضائیه‌ی وقت، دایر بر اینکه اتهام محاربه در مورد آقای عدنان حسن‌پور مصداق ندارد، ریاست وقت قوه‌ی قضائیه‌ی ایران، آیت‌الله هاشمی شاهرودی با درخواست اعاده‌ی دادرسی اینجانب موافقت کردند.

سپس پرونده برای رسیدگی به شعبه‌ی هم‌عرض دادگاه انقلاب مریوان، یعنی (شعبه اول دادگاه اسلامی سنندج) ارجاع شد و این دادگاه او را به اتهام‌های متعدد شامل دادن اطلاعات در مورد مراکز نظامی، تبانی برای برهم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و ورود در گروه‌های غیر قانونی و هم‌چنین همکاری با دولت متخاصم محکوم کرد که پس از تجدید نظرخواهی اینجانب دادگاه تجدید نظر استان کردستان، رای صادره را در دو مورد همکاری با دول متخاصم و تبانی بر علیه نظام نقض کرده و مجموع مجازات او به ۱۵ سال زندان کاهش یافت.»

برپایه‌ی همین گزارش، وكیل عدنان حسن‌پور به این نكته اشاره كرده است كه در پرونده‌ی دیگری آقای عدنان حسن‌پور به اتهام مطبوعاتی و همکاری با یک روزنامه‌ی محلی دو زبانه به‌نام «آسو» به دو میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده و حکم مجازات وی نیز قطعیت یافته است.

عدنان حسن‌پور که سه‌سال پیش بازداشت شده بود، در تابستان سال ۸۶ به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شد و این حکم به تائید دادگاه تجدیدنظر استان کردستان نیز رسید. در پی این حکم سی‌ویک‌سال حبس برای این روزنامه‌نگار و فعال مدنی کرد صادر شد. پس از اظهارات امروز وکیل مدافع وی، این حکم به ۱۵ سال کاهش یافت.

انتقال زندانیان سیاسی ارومیه

به‌دنبال اعتصاب شماری از زندانیان سیاسی ارومیه در اواخر فروردین‌ماه، روز گذشته یكی از زندانیان زندان ارومیه به زندان قزوین انتقال داده شد.

«یاشار كارا»، زندانی سیاسی اهل كردستان تركیه كه به سه‌سال حبس محكوم شده به زندان قزوین انتقال داده شده است.

علت انتقال این زندانی سیاسی كه مدت ۱۷ ماه از محكومیت خویش را در زندان ارومیه سپری كرده، اعتصاب در اعتراض به پخش مواد مخدر در زندان عنوان شده است.

هم‌چنین از زندان ارومیه، خبر احتمال انتقال هشت زندانی سیاسی دیگر كه در اعتصاب فروردین ماه شركت كرده بودند، گزارش شده است.

بلاتكلیفی محمد عبداللهی

با گذشت نزدیك به ۶۰ روز از بازداشت محمد عبداللهی، وی هنوز در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه بلاتكلیف است.

خانواده‌ی این زندانی در گفت‌وگویی كوتاه به زمانه گفتند، باوجود این كه نزدیك به ۶۰ روز از بازداشت فرزندشان می‌گذرد، ولی ایشان هم‌چنان بلاتكلیف است.

نیروهای امنیتی، خانواده‌ی محمد عبداللهی را تهدید كرده‌اند تا محل بازداشت فرزندشان را به رسانه‌ها گزارش نكنند.


حبیب‌الله لطیفی

محمد عبداللهی، برادر محمدامین عبداللهی، زندانی سیاسی‌ای است كه چندی پیش به اتهام محاربه به ۱۸ سال زندان محكوم شده است.

او روز ۱۲ فروردین‌ماه توسط نیروهای امنیتی در مهاباد دستگیر شده و در حین دستگیری مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته است.

بازداشت دو تن از فعالان صنفی معلمان

در ادامه‌ی روند بازداشت‌ها در كردستان، طی روزهای اخیر دوتن از فعالان صنفی معلمان بازداشت شدند.

به گزارش رهانا، یکی از فعالان انجمن صنفی معلمان استان کردستان، به‌نام فرج‌الله زنده‌دلان، روز هشتم خردادماه در محل کارش بازداشت شده است.

فرج‌الله زنده‌دلان، فرهنگی بازنشسته، در رابطه با تعطیلی بازار، روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه از سوی نیروی انتظامی سنندج بازداشت شده است.

آژانس خبری موكریان از بازداشت اسماعیل عبدی، از فعالان کانون صنفی معلمان ایران در روز ۲۹ اردیبهشت ماه در تهران خبر داده است.

گفته می‌شود ماموران امنیتی، در پی بازداشت این فرد فرهنگی، منزل وی را مورد بازرسی قرار داده و کامپیوتر او را همراه خود برده‌اند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد كه به‌دنبال اعتصاب عمومی مردم كردستان، شمار زیادی از شهروندان كرد در شهرهای مختلف بازداشت شدند و هنوز هیچ اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست.

مختار هوشمند هم‌چنان در بی‌خبری

یكی از کسانی كه در پی اعتصاب عمومیِ در کردستان، بازداشت شد، مختار هوشمند فعال مدنی شهر مریوان بود.

مختار هوشمند، فعال فرهنگی و مسئول انجمن هنرهای تجسمی مریوان، روز دوم خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و بدون اطلاع خانواده به اداره‌ی اطلاعات سنندج منتقل شد. با گذشت چند روز، خانواده‌ی او هم‌چنان در بی‌خبری از وضعیت این هنرمند به‌سر می‌برند.

ماموران در جریان بازداشت مختار هوشمند، کامپیوتر، برخی مدارک شخصی و تعداد زیادی از کتاب‌های وی را با خود برده‌اند.

نزدیکان مختار هوشمند، با اعلام این خبر به رسانه‌ها گفته بودند: «پیگیری‌های خانواده‌ی مختار در مراکز امنیتی و اطلاعاتی شهر مریوان بی‌نتیجه مانده و بالاخره معلوم شد که مختار هوشمند به اداره‌ی اطلاعات شهر سنندج منتقل شده است.»

به گزارش زمانه از همان روز بازداشت مختار هوشمند، نیروهای امنیتی، به خانواده‌ی این هنرمند دستور داده‌اند که از اعلام خبر دستگیری و مصاحبه با رسانه‌ها خودداری کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به امید ازادی هر چه زودتر مختار عزیزمان.

-- بدون نام ، Jun 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)