تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

زندانی زن سیاسی و زندانی زن معتاد

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

هنگامه‏ شهیدی، روزنامه‏نگار، نویسنده، فعال زنان و مشاور دبیرکل حزب اعتماد ملی که پس از وقایع مرتبط با انتخابات دوره‏ی دهم ریاست جمهوری، دستگیر و به شش‌سال زندان محکوم شد، با وجود این که به اقدام علیه امنیت کشور متهم شده است، در بند عادی زندان زنان به‏سر می‏برد و روز گذشته در بهداری زندان، مورد حمله‏ی یک زن معتاد زندانی قرار گرفته و دچار کوفتگی جسمانی شده است.

با خانم ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه‏ شهیدی در این‏باره گفت‏وگویی انجام داده‏ام:

Download it Here!

بله؛ هنگامه برای گرفتن داروهای قلبش در صف بهداری بوده که این اتفاق افتاده؛ داروهایی که ما نسخه‏اش را از طریق پزشک به بهداری زندان می‏رسانیم و بهداری هم باید آن‏ها را تهیه کند و به او بدهد.

گویا این خانم، خود را به هنگامه می‏رساند و هنگامه هم به‏خاطر مشکلات شپش و چنین بیماری‏هایی که در آن‏جا هست، از این که این خانم خیلی به او نزدیک شده ناراحت می‏شود و به او می‏گوید: مقداری از من فاصله بگیر. این خانم هم هنگامه را همان‏جا پرت کرده بین معتادها و شروع کرده به زدن او.


هنگامه‏ شهیدی، روزنامه‏نگار، نویسنده، فعال زنان و مشاور دبیرکل حزب اعتماد ملی

هنگامه در این وضعیت سعی نکرده از خودش دفاع کند؟

نمی‏توانسته از خودش دفاع کند. می‏گفت: آن خانم آن‏قدر جای زخم و جای چاقو روی دستش بود که نمی‏شد با او درگیر بشوم و بخواهم از خودم دفاع کنم. فقط خیلی کتک خورده بود و کوفتگی‏ای که در بدنش بود، اذیتش می‏کرد.

شما بعد از این ماجرا، هنگامه را دیدید؟

خیر. هنوز وقت ملاقات نرسیده. روز ملاقات سه‏شنبه است.

این مسائل را تلفنی به شما گفته‏اند؟

بله...

خانم کرمانشاهی نیز مانند بسیاری خانواده‏های زندانیان سیاسی دیگر که زندانیان‏شان دوران محکومیت خود را بین زندانیان عادی می‏گذرانند، به این وضع اعتراض دارد و اتفاقی را که برای فرزندش افتاده است، معلول چنین وضعیتی می‏داند:

ما هم از همین موضوع ناراحت هستیم. این‏ها هم افراد تحصیلکرده‏ای هستند و هم سابقه‏ی مجرمیت خاصی نداشته‏اند که بخواهند با بزهکارها باشند. این وضعیت هم خانواده‏ها را خیلی ناراحت می‏کند و هم زندانیان را. خود هنگامه چندین بار در ملاقات‏هایی که با دادستان و معاون دادستان داشته، این موضوع را عنوان کرده است.
اصلاً مگر چند زندانی سیاسی زن در زندان‏ها هستند که بخواهند بین بزهکارها باشند و این‏طور هم مورد تهدید جسمی و روحی قرار بگیرند. وضعیت روحی هنگامه از آن روز اصلاً خوب نیست. چون برایش‏ حالت شوک داشته و اصلاً توقع نداشته چنین اتفاقی برایش بیفتد. این مسئله ما را هم خیلی نگران می‏کند.

گذشته از پیگیری همیشگی پرونده‏ی دخترتان، این مسئله‌ی خاص را با وکیل ایشان طرح کرده‏اید و می‏خواهید این موضوع مشخص را پیگیری کنید؟

بله. داریم پیگیری می‏کنیم. چون نگهداری این دسته از زندانیان در بین بزهکارها و معتادها که بالاخره جرم دارند و کارهای دیگری انجام داده‏اند، خطرناک است. موضوع زندانیان سیاسی اصلاً فرق می‏کند. آن‏ها کارهای سیاسی انجام می‏دادند و اصلاً بودن بین این افراد برای‏شان خطرناک است.

در هرصورت داریم پیگیری می‏کنیم تا راهی برای حل این موضوع پیدا کنیم. تلاش ما این است که این زندانیان به بند مشخصی که مربوط به زندانیان زن سیاسی باشد، منتقل شوند تا به این وسیله، هم وضعیت آن‏ها از لحاظ روحی بهتر باشد و هم از لحاظ جسمی در امان باشند.

خانم کرمانشاهی، پیگیری‏های شما برای به مرخصی آمدن هنگامه به کجا انجامیده؟ آیا با مرخصی‏اش موافقت شده است و شما باید کار مشخصی انجام بدهید یا هنوز با آن موافقت نشده است؟

هنوز با مرخصی‏اش موافقت نشده است. ما اقدام کرده‏ایم و چندین‏بار هم نامه نوشته‏ایم، ولی هنوز به او مرخصی نداده‏اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)