تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
کاوه کرمانشاهی سخن‌گوی دیده‌بان حقوق بشر کردستان:

بی‌خبری خانواده‌ها از بازداشت شدگان سنندج

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

در جریان برگزاری مراسم دومین سال‌گرد مرگ مشکوک ابراهیم لطف‌اللهی، دانشجویی که دوسال پیش در زندان سنندج درگذشت و پیکر او بدون حضور خانواده و تشریح پزشکی دفن شد، تعدادی بازداشت شدند.

کاوه کرمانشاهی سخن‌گوی دیده‌بان حقوق بشر کردستان می‌گوید که از وضعیت دستگیرشدگان هنوز اطلاعی در دست نیست.

Download it Here!

طی اعلامیه‏ای از سوی خانواده‏ی ابراهیم لطف‏اللهی و هم‏چنین بیانیه‏ای از طرف «اتحادیه‏ی دمکراتیک دانشجویان کرد»، دعوت شده بود که ساعت ۱۴ ظهر امروز (پنجشنبه ۲۴ دی ماه) به مناسبت دومین سال‏گرد شهادت ابراهیم لطف‏اللهی بر سر مزار او تجمعی برپا شود.

نیروهای انتظامی و امنیتی از ساعاتی پیش از برگزاری این مراسم، محوطه‏ی برگزاری مراسم را که گورستان «بهشت محمدی» سنندج بود، تحت تدابیر شدید امنیتی درآورده بودند و حضور بسیار گسترده و چشم‏گیری در آن‏جا داشتند.

نیروهای انتظامی اجازه نمی‏دادند شهروندان سنندجی و فعالان دانشجویی و مدنی که به سر مزار ابراهیم لطف‏اللهی می‏آمدند، تجمعی بزرگ و گسترده برگزار کنند. آن‏ها جمعیت را متفرق می‏کردند و می‏خواستند به جز خانواده کسی آن‏جا نماند.

اما در هر حال گروه‏هایی از مردم می‏آمدند و می‏رفتند. در فاصله‏ی ساعت ۱۴ تا حدود ساعت ۱۷ بعدازظهر که زمان اعلام شده‏ی مراسم بود، نیروهای امنیتی، حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و خود اداره‏ی اطلاعات اقدام به بازداشت دست‏کم ۱۰ نفر از فعالان دانشجویی و مدنی سنندج کردند.

آقای مختار زارعی، عضو شورای مرکزی «جبهه‏ی متحد کرد»، آقای مهدی دعاگو، دبیر اتحادیه‏ی دمکراتیک دانشجویان کرد، آزاده‏ لطف‏اللهی پور و افراد دیگری که الان متاسفانه اسامی آن‏ها را در ذهن ندارم، بازداشت شدند.


آیا اطلاع دارید که این افراد را پس از بازداشت به کجا برده‏اند؟

خیر، متاسفانه تا کنون هیچ اطلاعی حاصل نشده است. زمانی که آقای مختار زارعی را بازداشت می‏کردند، من حضور داشتم و شاهد بودم که به بهانه‏ی پرسش و پاسخ ایشان را با خود بردند.

اما بعد سوار ماشین کردند و از آن محوطه خارج شدند. به خانواده اش گفتند تا عصر برمی‏گردد. اما تا الان که ساعت ۱۹ بعدازظهر است، هیچ اطلاعی از ایشان در دست نیست. بقیه هم به همین شکل.

هیچ دلیلی برای بازداشت این افراد مطرح نکردند؟

خیر، ابتدا تذکر دادند و گفتند حق ندارید سر مزار بایستید و تجمع کنید. اما پس از پایان مراسم و بعد از آن که این افراد از سر مزار دور شدند، اقدام به بازداشت آنان کردند.

آیا هنگام برگزاری مراسم اتفاق یا وضعیت غیرعادی‏ای پیش آمد که به آن دلیل بازداشت صورت گرفته باشد؟

نه هیچ اتفاقی نیافتد. صرفا یک حضور آرام بر سر مزار ابراهیم لطف‏اللهی بود؛ بدون این که شعاری داده شود یا بیانیه‏ای خوانده شود و یا سخنرانی‏ای انجام بگیرد.

ولی به نظر من آن‏چه غیرطبیعی بود، حضور بسیار گسترده‏ی نیروهای انتظامی مسلح به باطوم و نیروهای امنیتی بود که حتی از افراد شرکت کننده در مراسم هم فیلم می‏گرفتند. در حالی که وقتی خواهر ابراهیم لطف‏اللهی می‏خواست با گوشی موبایل‏اش از مزار برادرش فیلم بگیرد، با او برخورد کردند و گوشی موبایل‏اش را توقیف کردند.

همین امر هم موجب یک تنش و درگیری لفظی میان خانواده‏ی ابراهیم لطف‏اللهی با ماموران اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی شد.

طی گذشت دو سال از درگذشت آقای لطف‏اللهی در زندان، خانواده‏ و وکیل پرونده چه اقداماتی در جهت پی‏جویی علت مرگ مشکوک ایشان انجام داده‏اند و آیا مقامات قضایی اطلاعات تازه‏ای را در این زمینه به وکیل و خانواده ارائه کرده‏اند؟

وکیل خانواده‏ی ابراهیم لطف‏اللهی آقای صالح نیکبخت است. ایشان به فاصله‏ی کمی از مرگ آقای لطف‏اللهی روند حقوقی پرونده را شروع کرد.

همان‏طور که اطلاع دارید، خاکسپاری ابراهیم بدون اطلاع و حضور خانواده انجام گرفته بود. به همین دلیل، خانواده درخواست نبش قبر کرده بودند که از سوی دادگاه با آن مخالفت شد. پی‏گیری‏های حقوقی‏ای هم که بعد از آن از سوی آقای نیکبخت و خانواده صورت گرفت، تا کنون هیچ پاسخ واضح و روشنی نداشته است.

نیروهای امنیتی اعلام نکرده‏اند که خانواده‏های بازداشت شدگان برای پی‏گیری وضعیت‏شان به چه نهادی باید مراجعه کنند؟

نه؛ زمانی را مشخص نکرده‌‏اند که اگر پرسش و پاسخ، بازجویی و یا هر چیز دیگری هست، کی تمام می‏شود. صرفا بازداشت‏ شدگان را با خود بردند. خانواده‏ها هم هیچ اطلاعی از محل نگهداری فرزندان‌شان ندارند و از این بابت خیلی نگران هستند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقای علوی، سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان آقای اجلال قوامی است و آقای کرمانشاهی عضو این سازمان است

-- حسن ، Jan 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)