تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«جنبش سبز، جنبش مطالبه‌محور است»

سخن‌رانی اکبر گنجی در پارلمان انگلستان در باره‌ی جنبش سبز

اکبر گنجی در روز ٢٢ دی‌ماه، ١٢ ژانویه، در پارلمان انگلستان در باره‌ی جنبش سبز سخن‌رانی کرد و سپس به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت. گنجی تأکید کرد که مساله‌ی اصلی ایران، دموکراسی و حقوق بشر است، نه مسائل هسته‌ای.

جنبش سبز معلول اعتراض به نقض سیستماتیک حقوق بشر، مخالفت با رژیم بنیادگرایی دینی، رد اسلام فقاهتی، مبارزه‌ی با فساد گسترده و مطالبه‌ی نظام دموکراتیک ملتزم به حقوق بشر است.

سطح توسعه‌ی اجتماعی ایران، از دیگر کشورهای خاورمیانه بالاتراست. پیش‌شرط‌های اجتماعی گذار به دموکراسی در ایران وجود دارد. جوانان، زنان، معلمان، کارگران، دانشجویان، عاملان و بازیگران جنبش سبز هستند.

این جنبش که محصول مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی مردم ایران از مشروطه تا کنون است، برخلاف انقلاب ٥٧ که معلول گفتمان غیردموکراتیک بود، دارای گفتمان دموکراتیک و حقوق بشری است. تجربه‌ی انقلاب ٥٧ نخبگان ایران را به سوی مبارزات غیر خشونت‌آمیز سوق داده است. این جنبش در هفت ماه گذشته حضور پر رنگ خود را به نمایش گذارده و در حال تثبیت خود می‌باشد. جنبش سبز، جنبش مطالبه‌محور است.

طی هفته‌ی گذشته، میرحسین موسوی و مهدی کروبی با صدور بیانیه، خواست‌ها و مطالبات حداقلی مرحله‌ی کنونی جنبش را اعلام کردند. این مطالبات، تماماً دموکراتیک هستند و اگر یکی از آن‌ها پذیرفته گردد، فرایند پذیرش باقی آن‌ها آغاز خواهد شد.

فضای بین‌المللی بر روی این جنبش مستقل ملی که محصول ظرفیت‌های داخلی ایران است، تأثیرگذار است. تبدیل مساله‌ی هسته‌ای به مساله‌ی اصلی ایران به سود رژیم و به زیان جنبش دموکراسی‌خواهی است.

استفاده از زبان تهدید نظامی و سیاست‌های دبل استاندارد، نه تنها استفاده‌ی از خشونت بی‌رحمانه علیه مخالفان را برای رژیم امکان‌پذیر می‌سازد، بلکه می‌تواند بخش یا بخش‌هایی از جامعه را به حمایت از رژیم وادارد.

تحریم های اقتصادی به جای تضعیف رژیم و صدمه وارد کردن بر آن، طبقه‌ی فقیر و زیر خط فقر را فقیرتر و طبقه‌ی متوسط به عنوان بازیگران اصلی جنبش سبز، را به طبقه‌ی فقرا تبدیل می کند. بدین ترتیب، جنبش سبز بازیگران خود را از دست خواهد کرد.

ما مخالف تنبیه مردم ایران و جنبش دموکراسی‌خواهی آنان، به جای تنبیه و مجازات رژیم، هستیم. دول غربی اگر واقعا مدافع دموکراسی و حقوق بشر هستند، چرا اجازه می‌دهند کمپانی‌های غربی تکنولوژی سرکوب را در اختیار این رژیم بگذارند؟ ما خواهان تحریم فروش تکنولوژی سرکوب به ایران هستیم.

رژیم ایران در حالی که از ماهواره‌های جهانی(به عنوان مثال: هات برد) استفاده می‌کند، استفاده‌ی مردم ایران از تلویزیون‌های ماهواره‌ای را ناممکن کرده است. چگونه است که شرکت فرانسوی eutelsat، صاحب هات‌برد، به دلیل ارسال پارازیت از سوی رژیم سرکوب‌گر حاکم بر ایران، تلویزیون فارسی BBC را از ماهواره‌ی خود حذف می‌کند، اما به سرویس‌رسانی به رسانه‌های جمهوری اسلامی ادامه می دهد؟

آیا حقوق بشر و دموکراسی باید فدای منافع مالی کمپانی‌های غربی شوند؟ چگونه است که پرس تی وی ایران ٤٠ درصد برنامه‌های خود را از لندن، با ٨٠ پرسنل، تهیه و پخش می‌کند، اما به رسانه‌های جهانی اجازه نمی‌دهد چنین امکانی در ایران داشته باشند؟

به نظر ما استفاده‌ی رژیم ایران از ماهواره‌های جهانی، باید مشروط به استفاده‌ی مردم ایران از همان ماهواره‌ها شود.

هم چنین استفاده‌ی رژیم ایران از سازمان جهانی کار و دیگر نهادهای اقتصادی جهانی باید مشروط به شفافیت اقتصادی و حق ایجاد اتحادیه‌های کارگری مستقل شود.

خواست ما از جامعه‌ی جهانی آن است که به مدافعان حقوق بشر ایران کمک کنند تا پرونده‌ی رهبران ایران، به جرم جنایت علیه بشریت را از طریق شورای امنیت سازمان ملل به دیوان کیفری بین‌المللی بسپارند. رهبران ایران شش مصداق از مصادیق جنایت علیه بشریت را مرتکب شده و می‌شوند.

به کدام دلیل مساله‌ی هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل کشیده می‌شود، اما به نقض سیستماتیک حقوق اساسی مردم ایران توجه نمی‌شود؟

اگر ترس شما از بمب اتمی است، بمبی که بر اساس گزارش سرویس‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل ایران فاقد آن است، باید از پاکستان بترسید که دارای بمب اتمی است و طالبان و بنیادگرایان در آن کشور بسیار قوی هستند.

اگر طالبان در پاکستان به قدرت رسند، چه خواهد شد؟ نگران کشورها و جوامعی باشید که بنیادگرایانی چون طالبان در آن‌ها قوی هستند. مردم ایران خواهان دموکراسی و حقوق بشرند، بنیادگرایی اسلامی هیچ جاذبه‌ای در ایران ندارد.

اگر مردم ایران فرصت بیابند تا در یک انتخابات آزاد و رقابتی شرکت کنند، آن وقت دنیا خواهد دید که این مردم به دموکراسی رأی خواهند داد، نه استبداد دینی. نظام دموکراتیک مطلوب ما، نظامی است که نهاد دین در آن از نهاد دولت جداست. هیچ صنف و طبقه‌ای در آن دارای حق ویژه نیست.

بهترین سیاست در خصوص مسائل هسته‌ای آن است که کل خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی پاک‌سازی شود. جهان غرب باید سیاست‌های دبل استاندارد را کنار نهد. نمی‌توان پذیرفت که برخی از کشورهای خاورمیانه دارای بمب اتمی باشند، اما ایران حتی حق غنی سازی اورانیوم را نداشته باشد.

دموکراسی‌خواهان ایران اگر چه با سیاست‌های اتمی رژیم ایران مخالف هستند، اما در عین حال با سیاست‌های دبل استاندارد غرب هم مخالفند. به نظر ما پذیرش جمع‌آوری و نابودی سلاح‌های کشتار جمعی، راه حل مسأله است.

گنجی در این جلسه یک ساعت به پرسش‌های حاضران درباره‌ی جنبش سبز و روابط جهان غرب با ایران پاسخ گفت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ايشان در ساختمان پارلمان ودريکي از سالن هاي آن براي مدعوين سخنراني کردند يا در جلسه علني پارلمان براي نمايندگان مجلس؟در سالهاي پيش از انقلاب ايرانيان بسياري در سفر به امريکا يکي از ده ها تالار هاي UCLA را اجاره ميکردند وبه شعرخواني و سخنوري مي پرداختند ودر مطبوعات تهران با عکس و تفصيلات مي نوشتند سخنراني در دانشگاه کاليفرنيا!محض اطلاع عرض شد.

-- بدون نام ، Jan 13, 2010

با سلام ..لطفا به اقای گنجی بگوئید ..که شما یک خبرنگار هستید ..بنابراین سعی کنید در حد همان خبرنگار اظهار نظر بفرمائید ووارد حوزه فلسفه اسلامی واندیشه های دینی نشوید ..در مصاحبه ای که با بی بی سی کردید ..شما به عنوان یک انسان ازاد میتوانید هر نظر شخصی راجع به دین داشته باشید ..ولی اینکه در هیئت یک خبرنگار بخواهید چون فیلسوفان نظریه پردازی کنید وانرا به عنوان یک نظریه دینی فلسفی ارائه دهید کاری ناصحیح است ..این اولا ..ثانیا شما با گفتن چنین حرف هائی خیال نکنید که خیلی شجاعید ..خیر خیلیها خیلی بیش از شما هم بلدند بگویند ..ولی گفتن این سخنان نشان از عدم اطلاع جنابعالی از جامعه ایرانی دارد ..ولابد فکر میکنید که حالا که شما امام زمان را زیر سوال بردید( لابد به خیال خودتان کسی تا حالا اینکار را انجام نداده ..وچقدر پیش خودتان احساس شجاعت هم میکنید)..لابد گروه گروه ملت ایران را به فکر میاندازید واز جهل ونادانی انهم در این شرایط بحرانی نجاتشان میدهید ..وخلاصه جامعه را یک قدم به پیش میبرید ..زهی خیال باطل ..اگر واقعا چنین میاندیشید ..چرا که معلوم میشود نمیدانید که مردم ایران تا چه اندازه مذهبی هستند ..ودر تمام تاریخ صد سال گذشته ..هر جا مردم حتی احتمال داده اند که ممکن است جنبش ازادیبخشی
دینشان را زیر سوال ببرد ..با همه علاقه ای که به ازادی بوده انرا رها کرده اند ..نمونه اش همین مجاهدین ..اینان را در واقع رژیم نبود که سر کوب کرد ..خیر خودشان با مرتکب شدن یک عمل غیر شرعی ..براحتی از جامعه بریده شدند ..وبه همین ساده گی منفور مردم شدند .وعملا تمام قوه محرکه خود را از دست دادند ..پس اگر میخواهید واقعا به جنبش سبز کمک کنید ..اینگونه اظهار نظرها در عین محترم بودن هیچ فاید های گفتنش در این برهه زمانی ندارد..وضرر فراوانی بران مترتب است ..که باعث میشود خدای ناکرده جمعیت انبوه مردمی را از دست بدهد ..ومردم وخونهای ریخته شده به همین راحتی پایمال شوند ..وجوانان اداخل ایران نتوانند با نیروی کافی وپشتوانه عظیم مردمی کوچه وبازار به تقابل با این دیکتاتوری بپردازند ..اقای گنجی کمی صبر داشته باشید زمان برای این گفتگوها فرا خواهد رسید ..الان هیچ اثری جز ضرر ندارد ..

-- l ، Jan 13, 2010

دوست گرامی! نخستین مرحله‌ی دموکراسی پذیرش این نکته است که همه چون من فکر نمی‌کنند. پس اگر همه را به کیش خود نپندارید، به حقیقت نزدیک‌تر خواهید بود. گفته‌اید:
«ودر تمام تاریخ صد سال گذشته ..هر جا مردم حتی احتمال داده اند که ممکن است جنبش ازادیبخشی
دینشان را زیر سوال ببرد ..با همه علاقه ای که به ازادی بوده انرا رها کرده اند »
عجبا بر این روزگار که جمهوری اسلامی چقدر در تحریف تاریخ مشروطه و همچنین دوران مصدق موفق عمل کرده!

-- امیر ، Jan 14, 2010

I also think mr ganji talks too much!but I agree with him on the Western Democracies double standards on corrupt regims all over the world and that is not going to change soon.The best thing for iranians to get rid of islam and the hypocracies on their own with whatever at their disposal.Dont we all wish west particularly France had not sheltered khomeinis criminal gang (which also were hand picked through them) back then.

-- jahangir ، Jan 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)