تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مروری بر رویدادهای نهم دی در ایران

پژمان اکبرزاده و کیارش پارساعالی‌پور

هواداران آیت‌الله علی خامنه‌ای و دولت، در اعتراض به راهپیمایی معترضان در روز عاشورا، دست به تظاهرات زدند.

Download it Here!

این راهپیمایی، روز چهارشنبه در میدان انقلاب تهران و به دعوت سازمان‌های دولتی و حکومتی برگزار شد.

در تصاویری که تلویزیون دولتی ایران پخش کرده، جمعیت کثیری از هواداران حکومت در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن دیده می‌شوند که شعار‌هایی علیه رهبران مخالفان دولت سر می‌دادند.

ظاهرا مطابق نامه‌هایی سازمان‌های دولتی از کارمندان خود خواسته‌اند که در این راهپیمایی شرکت کنند.


نامه وزارت نفت به کارمندان - اختصاصی زمانه

خبرگزاری نیمه رسمی «فارس» از کاربرد شعارهای «مرگ بر موسوی»، «مرگ بر خاتمی»، «مرگ بر کروبی»، «مرگ بر سه حسین: باراک حسین، صدام حسین، میرحسین» در این تظاهرات خبر داده است.

در پایان این مراسم، بیانیه‌ای صادر و از مقام‌های قضایی خواسته شده که «هتاکان» به «قرآن» و مقدسات را شناسایی و محاکمه کنند..

از سوی دیگر، امروز، ویدئوهای تازه‌ای از درگیری‌های روز عاشورا و پس از آن، بین کاربران شبکه‌هایی مانند یوتیوب و فیس‌بوک دست به دست شده که یکی از آنها یک خودرویی را نشان می‌دهد که از روی یکی از تظاهرکنندگان رد می‌شود. این ویدئو از شماری از شبکه جهانی خبری جهانی هم پخش شده است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرگزاری کار ایران گفته است: «در مورد خودرويي كه اغتشاش‌گران را زير كرد، مالك خودرو شناسايي شد و معلوم شد كه اين خودرو سرقت شده بوده و سارق اقدام به اين كار كرده است كه تحقيقات براي شناسايي اين فرد در حال انجام است.»

احمدي‌مقدم در پاسخ به سئوالي در رابطه با تصاويري در سايت‌هاي اينترنتي و زير گرفته شدن برخي افراد از سوي خودروهاي غيرشخصي گفت: «هيچ تصويري وجود ندارد، شما هم دروغ نگوييد و حق نداريد ديگر سئوال‌هاي دروغ بپرسيد.»

فرمانده ناجا تاكيد كرده است: «دوره مدارا تمام شده، ديگر با اغتشاش‌گران مدارا نمي‌شود و برخوردها شديدتر می‌شود.»

در پی این وضعیت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خشونت‌های حکومتی علیه معترضان در روز عاشورا را «تکان‌دهنده» خوانده است.

ناوی پیلای، از مقام‌های ایران خواسته که مانع افزایش خشونت‌ها از سوی نیروهای امنیتی شوند. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به این که ایران کنوانسیون‌های حقوق شهروندی و آزادی‌های سیاسی را امضا کرده، به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده که به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشند. وی افزود، افزایش شمار کشته‌شدگان، زخمی‌ها و نیز بازداشت‌شدگان، وی را «حیرت‌زده» کرده است.

از سوی دیگه، پرس تی.وی. در لندن امروز در خبر کوتاهی به نقش سازمان مجاهدین خلق در این جریانات اشاره کرده است.

پرس تی.وی. به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته، مریم رجوی، رهبر سازمان مجاهدین به خبرنگاران گفته «هواداران این سازمان با تظاهرکنندگان همکاری کرده و سازماندهی این اعتراض ها را به عهده داشته اند.»

در این خبر آمده، مریم رجوی پیش بینی کرده که در صورت عدم دخالت نیروهای خارجی، حکومت ایران در مدت ۱۲ ماه سرنگون خواهد شد.

امروز سرمقاله روزنامه‌های اصلاح‌طلب در تهران عموماً به موضوع‌های اقتصادی اختصاص دارد. روزنامه «جمهوری اسلامی»، در سرمقاله‌اش مسایل روز را نادیده گرفته و نوشتاری با عنوان کارنامه سیاه مسیحیان در کشورهای اسلامی چاپ کرده است.

روزنامه «کیهان» نیز از یک مسیحی نام برده که سه بار برای زیارت بارگاه امام حسین به کربلا رفته است. «کیهان» می‌نویسد: «در كشوري كه مسلمان و غيرمسلمان و ارمني و زرتشتي در موسم محرم چنين حسيني و عاشورايي مي شوند، كار بزرگي است شكستن حرمت عزا و صاحب عزا. اين يك قلم خيانت، جز از تركه و تبار يزيد و شمر برنمي آمد.»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دوست مسیحی من هم چند بار به کربلا و مشهد و خیلی جاهای دیگه برای زیارت رفته چون به مقدسات همه ادیان احترام میذاره. قبل از انقلاب میرفت به این اماکن مقدس دعا میکرد شاه نره و خمینی نیاد، حالا میره دعا میکنه خامنه ای بره و هیچکی دیگه هم نیاد و فقط جمهوری ایرانی برقرار بشه!

منم هر شب و هر روز دعا میکنم دعای دوست مسیحی من (که دیگه خیلی هم مسیحی نیست و اصلاً زیاد با مذهب کاری نداره!) هر چه زودتر مستجاب شه!

یا مریم مقدس یا عیس مسیح ای روح پدر آسمانی، اشتباهات همه رو ببخش!

-- مؤمن ، Dec 31, 2009

کتاب و حدیث وعاشورا و دیگر داستانها برای میخکوب کردن مردم در نادانی وخالی کردن جیب آنها و پر کردن مخ آنان از خرافه و نادانیست

-- behnam ، Dec 31, 2009

از زمانه بعید است که مدرک جعلی چاپ کند. این کارهارا بگذارید برای سایتهای مجاهدین.

-- علی ، Dec 31, 2009

I am writing this comment in response to Ali the author of the previous comment: I am wondering if he has any evidence that Zamaneh has used any unreal-false and/or unreliable sources? if so I would very much appreciate that he shares that with everyone...I am wondering what is the use of just throwing some random words as a comment without backing it up...

-- Somaye ، Jan 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)