تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با حسین کروبی فرزند مهدی کروبی

حسین کروبی: هاشمی به مردم ملحق شود

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

موضوع اهانت به عکس آیت‏الله خمینی، هم‏چنان مورد بحث محافل سیاسی دو جناح رقیب در ایران است. در حالی که محافل هوادار حکومت، مشغول برگزاری مجالس و آیین‏ها در محکوم کردن این عمل هستند، مخالفان و منتقدان دولت و هواداران جنبش سبز اعلام کرده‏اند که این عمل را توطئه‏ای از جانب دستگاه حکومتی برای برخورد با جنبش سبز می‏دانند.

Download it Here!

در همین ارتباط، نهادها و شخصیت‏های شناخته شده‏ی اصلاح‏طلبان از وزارت کشور تقاضای برگزاری راه‏پیمایی کرده‏اند تا به نوبه‏ی خود این عمل را محکوم کرده و اعلام برائت کنند. اما وزارت کشور تا کنون به هیچ‏یک از آنان اجازه‏ی راه‏پیمایی نداده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برپایی یک راه‏پیمایی سراسری را برای روز جمعه، ۲۷ آذر در ارتباط با همین مساله اعلام کرد و این در حالی است که تا کنون به تقاضای راه‏پیمایی آقایان کروبی و موسوی و مجمع روحانیون مبارز، پاسخی داده نشده است.

در این ارتباط با آقای حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی گفت‏وگو کرده‏ام.

آقای کروبی، گویا آقایان موسوی و کروبی تقاضایی برای برگزاری راه‏پیمایی در محکوم کردن اهانت به عکس آیت‏الله خمینی داده‏اند؛ در این صورت چه پاسخی گرفته‏اند؟

آقای کروبی و آقای موسوی نامه‏ای به وزرات کشور نوشته‏اند و درخواست راه‏پیمایی کرده‏اند. ولی زمان آن را مشخص نکرده‏اند.

چرا زمانی را مشخص نکرده‏اند؟

چون اگر زمان مشخص شود و وزرات کشور موافقت نکند، موجب برخورد با مردم می‏شود و ممکن است عواقب بدی برای مردم پیش بیاید. آن‏ها منتظرند وزارت کشور پاسخ آن‏ها را بدهد، بعد زمان راه‏پیمایی را مشخص کنند.

«مجمع روحانیون مبارز» نیز تقاضای راه‏پیمایی کرده است. آن‏ها برای چه روزی تقاضا کرده‏‏اند و تا کنون چه پاسخی گرفته‏اند؟

مجمع روحانیون مبارز نیز زمانی را تعیین نکرده‏اند. آن‏ها هم درخواست کرده‏اند که وزارت کشور زمانی را به آن‏ها بدهد که تا کنون پاسخ نگرفته‏اند. آقای کروبی و آقای موسوی تقاضای راه‏پیمایی را به طور رسمی به وزارت کشور فرستاده‏اند و الان نیز منتظر پاسخ این وزارت‏خانه هستند.

با توجه به توضیح وزارت کشور مبنی بر این که اجازه‏ی راه‏پیمایی به احزاب داده می‏شود و نه اشخاص، چرا «حزب اعتماد ملی» تقاضای راه‏پیمایی نمی‏کند؟

تا آن‏جایی که در جریان هستم، «حزب اعتماد ملی» نیز درخواست راه‏پیمایی کرده بود. اما پس از آن که آقای کروبی و آقای موسوی درخواست نوشتند، حزب درخواست خود را به وزارت کشور نفرستاد.

هرچند برگزاری راه‏پیمایی طبق اصل ۲۷ قانون اساسی نیازی به درخواست ندارد. اما به خاطر جو حاکم، موقعیتی که آقای کروبی و آقای میرحسین دارند و مهم‏تر از هرچیز به خاطر این که مردم آسیب نبینند، این آقایان درخواستی به وزارت کشور نوشته‏اند. وگرنه هیچ درخواستی لازم نیست.

ولی اطلاع دارید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط با همین موضوع، برای روز جمعه اعلام راه‏پیمایی کرده است. به نظر شما، در حالی که به رهبران جنبش سبز اجازه‏ی برگزاری راه‏پیمایی داده نمی‏شود، در همین شرایط، اعلام یک راه‏پیمایی وسیع از جانب سپاه پاسداران چه معنایی دارد؟

متاسفانه چون همه‏چیز را حکومتی کرده‏اند، فکر می‏کنند طرف‏‏داری از امام نیز باید حکومتی و تصنعی باشد. همان‏گونه که می‏خواهند اسلام، انقلاب و امام را برای خودشان مصادره کنند و بگویند همه چیز متعلق به ما است و طرف مقابل هیچ‏گونه سنخیتی با اسلام، انقلاب و امام ندارد، مجوز نمی‏دهند و این‏طور رفتار می‏کنند.


آن‏چه برای روز جمعه به راه‏ انداخته‏اند کاملا تصنعی و حکومتی است و هیچ‏گونه ارزش مردمی ندارد. زمانی این راه‏پیمایی‏ها ارزش مردمی دارد که به سران اصلاحات نیز مجوز بدهند و با درخواست آنان نیز موافقت کنند تا مشخص شود هرکدام از طرفین چه میزان جمعیت می‏توانند برای پشتیبانی از امام به خیابان بیاورند.

مردم خودشان کاملا روشن هستند که راه‏پیمایی جمعه کاملا حکومتی است. ولی اگر به سران اصلاحات مجوز بدهند، آن‏وقت مشخص می‏شود که مردم تا چه حد پشتیبان امام هستند.

فکر می‏کنید، پس از برگزاری راه‏پیمایی فردا سرانجام به طرف‏داران جنبش سبز هم اجازه‏ی راه‏پیمایی خواهند داد؟

خیر، فکر نمی‏کنم مجوز بدهند. چون می‏دانند که اگر مجوز بدهند چند میلیون نفر به خیابان‏های تهران خواهند ریخت و به دفاع از امام شعار خواهند داد. به همین دلیل هیچ‏وقت اجازه نمی‏دهند.

در شرایط فعلی با توجه به حملاتی که به آقای هاشمی رفسنجانی می‏‏شود و نقشی که ایشان می‏تواند داشته باشد، به نظر شما آقای رفسنجانی چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد یا باید اتخاد کند؟

آقای هاشمی باید خیلی زودتر از این‏ها وارد میدان می‏شد و حساب خود را از این‏ها جدا می‏کرد. الان دارند بدترین تهمت‏ها و بدترین حرف‏ها را نسبت به شخص ایشان و خانواده‏اش بیان می‏کنند.

به نفع خود ایشان است که هرچه زودتر راهش را از آن‏ها جدا کند و به مردم ملحق شود. به نظر من راهش همین است که آقای هاشمی خود را به مردم ملحق کند. انتظار مردم هم از ایشان همین است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

درود بر کروبی

-- بدون نام ، Dec 18, 2009

Aghaye Rafsanjani, shoma midonidke in hokomat dir ya zood be daste pak mardom mosalman Iran soght khahad kard. Ja darad bidar shavid va natarsid. Be mardom bepeivandid ke dar moghabele mardom va in melat bazande nashaid.

-- Shahin ، Dec 18, 2009

سلام و خسته نباشد به کارکنان رادیو زمانه مصاحبه خوبی بود

-- ابوالفضل ، Dec 19, 2009

مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند

-- paria ، Dec 19, 2009

درود بر حسین آقا که مثل پدرش شجاع و صادق است

-- mohandes ، Dec 19, 2009

از آقاي هاشمي رفسنجاني هيچ انتظاري نداشته باشيد . او هرگز كاري به خاطر مردم نمي كند ، فقط مصلحت خود را در نظر مي گيرد .

-- احمد ، Dec 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)