تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت وگو با محمد صادقی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران

«تاکید کروبی بر پرهیز از افراطی‌گری در تجمعات است»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

سازمان دانش‏آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)، از جمله نها‏دها و سازمان‏های سیاسی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری دهم از مهدی کروبی حمایت کردند. دبیرکل و سخن‏گوی این سازمان، احمد زیدآبادی و عبدالله مؤمنی، پس از انتخابات دستگیر و هنوز در زندان به سر می‏برند.

در خبرها آمده بود که اعضای شورای مرکزی «ادوار تحکیم وحدت» روز شبنه، نهم آبان ماه دیداری با مهدی کروبی داشته‏اند. در این باره با آقای محمد صادقی، عضو شورای مرکزی و رییس کمیته‏ی شعب این سازمان، گفت‏وگویی کرده‏ام:

Download it Here!

دیدار شب گذشته دومین دیدار اعضای شورای مرکزی و شورای سیاست‏گذاری سازمان دانش‏آموختگان ادوار تحکیم وحدت، بعد از ۲۲ خرداد با آقای کروبی بود.

فشارها، هجمه‏ها و هتک حرمت‏ها نسبت به رهبران جریان اصلاحات، از جمله آقای کروبی در روزهای اخیر افزایش پیدا کرد و حتی تا حد ضرب و شتم ایشان در نمایشگاه مطبوعات پیش رفت.

از سوی سازمان دانش‏آموختگان به منظور حمایت از مواضع شجاعانه و اقدامات افشاگرانه‏ی ایشان، هم‏چنین دلجویی نسبت به اتفاقاتی که افتاده، خدمت آقای کروبی رسیدیم و در مورد مسائل روز نیز بحث و تبادل‏نظر داشتیم.

نکته‏ی محوری صحبت‏های آقای کروبی در این دیدار چه بود؟

آقای کروبی بر ایستادگی بر سر مواضع و دیدگاه‏های خود و خواست ملت تاکید داشت. ایشان اعلام کرد برای تحقق مطالبات مردم و پی‏گیری حقوق از دست رفته‏ی آنان، لحظه‏ای کوتاه نخواهد آمد؛ بر سر این آرمان‏ها حاضر است حتی جان خود را فدا کند و آمادگی پرداخت هرگونه هزینه‏ای را چه خود ایشان و چه اطرافیانش دارند.

مسائل دیگری نیز طرح شد؟

ایشان هم‏چنین اشاره کرد که مفهوم جمهوری اسلامی متاسفانه، توسط عده‏ای جدیدالورود به ساخت قدرت در نظام جمهوری اسلامی، تحریف شده است و آن‏چه امروز از جمهوری اسلامی می‏بینیم با آن‏چه در انقلاب سال ۵۷ رخ داد، کاملاً متفاوت است.

نکته‏ی دیگر، بحث دفاع از زندانیان سیاسی و کسانی که پس از کودتای ۲۲ خرداد گروگان دولت هستند، بود. آقای کروبی از تدوام حبس دلسوزان کشور و از جمله فعالین حقوق بشر و دانشجویان نگران و ناراحت بود و ابراز امیدواری می‏کرد که این دوستان هرچه زودتر آزاد شوند.

نکته‏‏ی آخر نیز تاکید آقای کروبی به احزاب، تشکل‏ها و نیروهای فعال در جنبش دمکراتیک مردم ایران در جهت لزوم حفظ تشکیلات و انسجام تشکیلاتی و سیاسی بود که ایشان آن را از واجبات این شرایط می‏دانست.


مهدی کروبی اعلام کرد برای تحقق مطالبات مردم و پی‏گیری حقوق از دست رفته‏ی آنان، لحظه‏ای کوتاه نخواهد آمد

مطالبات سازمان دانش‏آموختگان نیز در این دیدار، به طور اخص، مطرح شد؟

مطالباتی که سازمان دانش‏آموختگان دارند و با آقای کروبی نیر در میان گذاشته شد، مطالبات همه‏ی مردم ایران است. آن هم برگرداندن حق حاکمیت مردم توسط دولت است.

آن‏چه سازمان دانش‏آموختگان و اعضای شورای مرکزی و شورای سیاست‏گذاری این سازمان از جناب آقای کروبی خواستند، همین ایستادگی بر مواضع شجاعانه‏ی خود و تداوم پی‏گیری‏های ایشان بر سر خواست ملت است.

از جانب آقای موسوی گاهی نگرانی‏هایی در مورد شیوه‏های شرکت در تظاهرات و تجمعات مطرح شده است؛ آیا آقای کروبی هم اشاراتی به چگونگی حضور در این تجمعات، به نوعی که آسیب کم‏تری داشته باشد، داشتند؟

بله، آقای کروبی نیز در خصوص چگونگی حضور مردم در تجمعات و مبارزات برای تحقق آرمان‏های خود توصیه‏هایی داشت؛ از جمله این که از افراطی‏گری، سردادن شعارها و طرح مطالبات رادیکال، پرهیز شود و هم‏گام با مردم برآن‏چه ایشان طرح مطالبات برای تحقق جمهوری اسلامی واقعی و آن‏چه در انقلاب سال ۵۷ شکل گرفت، تاکید شود.

در یکی دو روز اخیر شاهد بودیم که آقای میرحسین موسوی نیز بر این نکته تاکید داشت که مردم در چهارچوبی مشخص شعارهای‏شان را مطرح کنند و از افراطی‏گری یا طرح شعارهای انحرافی، مانند «جمهوری ایرانی» یا نظایر آن، پرهیز شود تا خدای ناکرده هزینه‏های بیشتری به جنبش سبز ایران تحمیل نشود و از جانب اقتدارگرایان و کودتاچیان مورد هجمه‏های بیشتر قرار نگیرد. هم‏چنین بهانه دست مخالفان جریان اصلاح‏طلبی ایران داده نشود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام آقای کروبی!
بنده بعد سی سال جنایت جمهوری اسلامی، عرض می کنم که نه مسلمانم و نه حکومت اسلامی می خواهم! شما در یک حکومت لاییک و سکولار هم می توانی آخوند و مرد سیاست باشی اسلامت هم حفظ کنی! شعار ما در روز سیزده آبان که سیزده بدرش نامیده اند و روی دیوتارها هم نوشته اند این خواهد بود: این است شعار ملی
مرگ بر حکومت اسلامی،
زنده باد جمهوری ایرانی!
این است شعار ملی:
هم مرگ بر سیاهی
هم زنده باد سبزی

-- بدون نام ، Nov 2, 2009

سلام آقای کروبی!
بنده بعد سی سال جنایت جمهوری اسلامی، عرض می کنم که نه مسلمانم و نه حکومت اسلامی می خواهم! شما در یک حکومت لاییک و سکولار هم می توانی آخوند و مرد سیاست باشی اسلامت هم حفظ کنی! شعار ما در روز سیزده آبان که سیزده بدرش نامیده اند و روی دیوارها هم نوشته اند این خواهد بود: این است شعار ملی
مرگ بر حکومت اسلامی،
زنده باد جمهوری ایرانی!
این است شعار ملی

هم مرگ بر سیاهی
هم زنده باد سبزی

-- بدون نام ، Nov 2, 2009

دعوا سر جنبش سبزی نیست، حرف آقایون اینه که بابا جان قرار بر این است که ما دولت را در دست بگیریم و نه اینکه واقعا جمهوری زورکی اسلامی ریشه کن بشه، خدائ نکرده. چون اگر چنین بشه که ما هم کلاهمون پس معرکست!!! ما میخواهیم امام خمینی احیا کنیم!! آزادی یعنی‌ آزادی در این جهت.
بخوابید ملت که خوش خابیستین که ما درش هستیم.

-- roobsavi ، Nov 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)