تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با آذر منصوری، معاون سیاسی دبیرکل جبهه‏ی مشارکت

«اقتدارگرایان، به دنبال رادیکالیزه کردن اعتراضات هستند»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

در پی اعلام نظر نهایی شورای نگهبان مبنی بر تایید نتیجه‏ی انتخابات و تأکید بر ریاست جمهوری محمود احمدی‏نژاد، به عنوان رییس جمهور برگزیده‏ی این دوره از انتخابات، جو سیاسی ابهام ‏برانگیزی ایجاد شده است.

به جز اولین شب پس از اعلام این نظر که شعارهای الله‏اکبر، به خصوص در شهر تهران، وسیع‏تر از همیشه شنیده شد، حرکت اعتراضی خودجوش یا سازمان یافته‏ای در پی‏گیری اعتراضات گذشته، به چشم نمی‏خورد.

اما در میان احزاب و چهره‏های مشخص سیاسی، از جمله کاندیداهای معترض، انتشار بیانیه‏های متعددی، از ادامه‏ی فضای اعتراضی خبر می‏دهد.

بیانیه‏های شخصیت‏هایی چون مهدی کروبی، میرحسین موسوی، آیت‏الله طاهری، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، مجمع روحانیون مبارز و جبهه‏ی مشارکت ایران اسلامی، هریک به نوعی، بر نگرانی‏های خود نسبت به آینده‏ی کشور، در ارتباط با پای‏فشاری شورای نگهبان بر نتیجه‏‏ی انتخابات تاکید کرده‏اند.

در مورد بیانیه‏ی اخیر جبهه‏ی مشارکت ایران اسلامی و تحلیل سیاسی این حزب از شرایط فعلی، با خانم آذر منصوری، معاون سیاسی دبیرکل جبهه‏ی مشارکت گفت‏ و گو کرده‏ام.

Download it Here!

از خانم منصوری می‏پرسم: مهم‏ترین نکاتی که بیاینه‏ی حزب مشارکت مایل به تأکید بر آن بوده است، چیست؟

گروهی در کشور ما که به شدت با جمهوریت نظام مسأله دارند، در این انتخابات، شبه‏کودتایی انجام دادند و با تخلف‏هاو تقلب‏های گسترده و دروغ‏پردازی‏های متعدد، رأی مردم را به نفع خود مصادره کردند.

بیشترین مسأله‏ای که در بیانیه‏ی ما روی آن تأکید شده، این است که جمهوریت نظام به بدترین شکل، در معرض خطر و تهدید است و این نگرانی به شکل جدی وجود دارد که حذف این جمهوریت می‏تواند سرآغاز یک استبداد بسیار بزرگ در کشور باشد که متأسفانه، با استفاده‏های ابزاری از دین، می‏تواند شکل شدیدتری را نیز به خود بگیرد.

نکته‏ی دیگری که سعی کرده‏ایم در این بیانیه روی آن تأکید کنیم و پای بفشاریم، این است که ما هم‏چنان باور داریم که نظام جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت تداوم و پذیرش اصلاحات را دارد و تلاش و مبارزه‏ی ما هم در راستای تداوم همین اصلاحات است.

در بخش دیگری نیز، با توجه به حوادث اخیر و برخورد غیرقانونی نیروهای امنیتی و نظامی با مردم و وجود شواهد و قراین متعدد دال بر این‌که این برخوردها از جانب چه گروه‏ها و نهادهایی صورت گرفته است، بر این برخوردها و خسارت‏ها تأکید کرده‏ایم و اعلام کرده‏ایم که جبهه‏ی مشارکت با آسیب‏دیدگان و کشته‏شدگان اظهار هم‏دردی و تأسف می‏‏کند.

ضمن این‌که بسیاری از نیروهای کادر رهبری حزب هم به دلایل کاملاً واهی و غیرقانونی، در این شرایط، در زندان هستند و من همین‏جا لازم می‏دانم، مجدداً، اعتراض خودم را نسبت به این برخوردهای غیرقانونی و غیرحقوقی با اعضای جبهه‏ی مشارکت اعلام کنم.


آذر منصوری، معاون سیاسی جبهه‌ی مشارکت

در بیانیه‏ی حزب مشارکت و هم‏چنین در همین اظهارات شما، تأکید بر قانونیت و پی‏گیری اعتراضات از طریق قانونی وجود دارد. با توجه به این‌که رهبری حزب در زندان هستند و شما از راه‏های قانونی نمی‏توانید حتا مشکل آنان را پی‏گیری کنید، این سوال پیش می‏آید که حاصل شیوه و روشی که حزب مشارکت و مجموعه‏ی اصلاح‏طلبان برای بیان اعتراضات پیش گرفته‏اند، چه بوده است یا در آینده چه خواهد بود؟

ما در مسیری که برای رسیدن به دمکراسی انتخاب کرده بودیم، اشتباه نکرده‏ایم. با توجه به اهدافی که به عنوان یک حزب اصلاح‏طلب در عهدنامه‏ی خودمان هم روی آن تأکیده کرده‏ایم و با استفاده از همه‏ی ظرفیت‏های موجود در نظام، سعی‏مان همواره این بوده که از کم‏هزینه‏ترین امکان برای دست‏یابی به دمکراسی در کشور استفاده کنیم.

متأسفانه، جریان اقتدارگرا در کشور ما، به گونه‏ای عمل کرد که با کودتایی انتخاباتی، زمینه‏های دست‏یابی به دمکراسی را در چهارچوب شرایط موجود، بسیار محدود و به تعبیر بسیاری، شاید غیرممکن کرده باشد.

هدف ما در مسیری که انتخاب کرده‏ایم، همواره این بوده که از کم ‏هزینه‏ترین امکان برای دست یافتن به دمکراسی در کشور استفاده کنیم. کم‏هزینه‏ترین امکان برای اصلاح و تغییر هم، استفاده از ظرفیت‏های درون خود نظام است که ما پذیرفته‏ایم در چهارچوب قانون اساسی این نظام فعالیت و از این ظرفیت‏ها استفاده کنیم.

درست است که این ظرفیت‏ها به طور اصولی وجود دارد، ولی در حال حاضر، همین ظرفیت‏ها هم مسدود هستند…

ما به تلاش خودمان، برای باز کردن این ظرفیت‏ها ادامه خواهیم داد. ضمن این‌که جناح اقتدارگرا در شرایط فعلی و بعد از کودتای انتخاباتی که در کشور ما برگزار کرد، به دنبال تند کردن فضا و رادیکالیزه کردن اعتراضات مردم است.

اتفاقی که به نفع اعتراض کنندگان نخواهد بود. بلکه اعتراضات موجود را به سمت رادیکالیزه شدن هدایت می‏کند و بهانه‏ای به دست اقتدارگرایان می‏دهد تا بتوانند با آ‏نان با اتهامات امنیتی برخورد کنند و از صحنه حذف کنند.

هزینه‏هایی هم که طی این مدت به مردم و به فعالین سیاسی تحمیل شده‏‏، مؤید این مسأله است که اقتدارگرایان به دنبال تند کردن فضا هستند و ما در پی آرام کردن فضا هستیم تا این اعتراضات هم‏چنان به روند خود ادامه بدهد.

به هرحال، ما به عنوان یک حزب قانونی در این کشور، رفتارها و فعالیت‏های‏مان باید در چهارچوب همین قانونی باشد که از کانال آن مجوز فعالیت گرفته‏ایم و داریم به فعالیت‏های‏مان ادامه می‏دهیم.

با توجه به شرایط موجود و تحلیلی که خودتان دارید، آیا اساساً، امیدوار هستید بتوانید این خواسته‏ها را پیش ببرید؟

بله، اگر برای مجموعه‏ی اصلاح‏طلبان این امکان فراهم شود که بتوانند با یک زبان مشترک، هدف و محوریت مشترک که به نظر می‏آید در شرایط فعلی، آقای مهندس موسوی بهترین کسی است که می‏تواند این محوریت را داشته باشد، به این اعتراضات ادامه بدهند، امیدوار هستیم که به نتیجه خواهیم رسید.

اما مشکل معین مردم، همین نتیجه‏ی انتخابات است. آیا در قانون راه‏هایی وجود دارد که تایید شورای نگهبان مورد بررسی مجدد قرار بگیرد؟

یکی از راه‏های قانونی، مجمع تشخیص مصلحت نظام است. راه دیگر این است که با استفاده از دیگر نهادهای قانونی موجود در کشور، این مطالبات پی‏گیری شود. هرچند در این سمت، خیلی جای امیدواری وجود ندارد.

اما در سوی دیگر که مردم و فعالین مدنی و سیاسی وجود دارند، این امیدواری به شکل جدی‏تری وجود دارد. بعد از انتخابات، انسجام قابل توجهی بین نیروهای اصلاح‏طلب به وجود آمده و این انسجام می‏تواند خیلی نوید بخش باشد برای این‌که با پیام و عزم جدی‏تر این مطالبات را پی‏گیری کند.

آیا به عنوان حزب مشارکت، برنامه‏ی آتی معینی برای پی‏گیری مطالبات خودتان دارید؟

با توجه به این‌که کاندیدای مورد حمایت ما در این انتخابات، آقای مهندس میرحسین موسوی بود، در هر مقطعی مواضع خودمان را در زمینه‏ی اتفاقاتی که افتاده است، روشن کرده‏ایم.

منتها برای پی‏گیری‏های بعدی، با توجه به این‌که نیاز به کار جمعی و نیاز به جدا نبودن گروه‏های اصلاح‏طلب از یک‏دیگر، به شدت مشاهده می‏شود، ملاحظه‏ی جدی داریم که برنامه‏ها، اهداف‏مان و تصمیمات مان به شکل جمعی و در کنار گروه‏های دیگر باشد.

به ویژه، این‌که کاندیدای ما آقای مهندس موسوی است، ایشان را تنها نمی‏گذاریم، در کنار ایشان خواهیم بود و قدم‏های بعدی‏مان را هم باید با هماهنگی و همراهی کامل با ایشان تنظیم کنیم.

روز یک‌شنبه، آقای محمود عباس‏زاده، مدیرکل سیاسی وزارت کشور اعلام کرده بود که ادامه‏ی فعالیت حزب مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مجمع روحانیون مبارز، باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. در این مورد، چه اطلاع یا نظری دارید؟

این مورد در حوزه‏ی وظایف و اختیارات ایشان نیست که بخواهند اظهار نظر بکنند. وظیفه‏ی کمیسیون ماده‏ی ده احزاب که در وزارت کشور تشکیل می‏شود، بررسی تقاضای متقاضیان تاسیس حزب و صدور مجوز برای آنان است. اساساً، کمیسیون ماده‏ی ده احزاب، هیچ اختیار قانونی برای برخورد با احزاب ندارد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
علیه مردم کودتای مخملی صورت گرفت
«مسئولیت تاریخی ما ادامه اعتراض است»
«شورای نگهبان راسا تصمیم گرفت»
کروبی: دولت را مشروع نمی‌دانم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)