تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دو روزنامه‌نگار اسرائیلی؛ میشل کیشکا، کارتونیست و لیزا گلدمن، خبرنگار و روزنامه‌نگار آزاد اسرائیلی

واکنش مردم اسرائیل به سخنان احمدی‌نژاد

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

سه‌شنبه پیش، روز یادبود قربانیان فاجعه‌ی هولوکاست بود. مردم اسرائیل از شب قبلش یاد قربانیان هولوکاست را گرامی داشتند. اما در چنین روزی هیچ چیز به اندازه‌ی سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در ژنو نمی‌توانست خاطرشان را مکدر کند.

روز سه‌شنبه در اسرائیل، یکی از روزنامه‌ها در صفحه‌ی اول خود با تصویری، احمدی‌نژاد را عملاً وارث هیتلر نشان داد.

در همین رابطه با دو نفر از روزنامه‌نگاران اسرائیلی گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

میشل کیشکا، کارتونیست و شخصیت تلویزیونی اسرائیلی که پدرش جزو بازماندگان هالوکاست است می‌گوید:


میشل کیشکا، کارتونیست

گرچه سخنان احمدی نژاد تعجب‌آمیز نیست و می‌شود انتظارش را داشت. اما باعث ناراحتی شدید او در چنین روزی شده است. احمدی‌نژاد هیچ شناختی از تاریخ و تاریخ معاصر ندارد.

گویی رییس جمهوری ایران متوجه نیست که جهان عوض شده است. بسیاری از مردم در همین خاورمیانه سعی می‌کنند با زبانی منطقی وارد گفت و گو شوند. و فاصله‌ها را از بین ببرند.

و تنها کاری که محمود احمدی‌نژاد انجام می‌دهد ریختن نفت بر روی آتش است تا آن را بیشتر شعله‌ور کند و این‌که در اجلاس ضد نژادپرستی، گروهی از نمایندگان کشورهای اروپایی و برخی دیگر جلسه را ترک کردند، نشان می‌دهد همین کسانی که احمدی‌نژاد می‌خواست وارد گفت و گو شود، سراغ گفتمانی مخالف او خواهند رفت.

از میشل کیشکا پرسیدم آیا سخنان محمود احمدی‌نژاد را نمی‌توان از زاویه‌ای دیگر دید که توانسته در نگاه خیلی‌ها مشروعیت کشور اسرائیل را افزایش بدهد؟

با توجه به شناختی که از سیاست در ایران دارم، فکر می‌کنم کار احمدی‌نژاد را باید از این منظر دید که می‌خواهد جایگاه خودش را پیش از انتخابات ریاست جمهوری بهتر کند و صحبت‌هایش بیشتر ارزش داخلی دارد.

ولی از نقطه نظری دیگر حق کاملاً با شماست و می‌توان چنین برداشتی را در سطح بزرگ‌تری از دنیا نسبت به سخنان احمدی‌نژاد مشاهده کرد.


لیزا گلدمن، خبرنگار و روزنامه‌نگار آزاد اسرائیلی

لیزا گلدمن، خبرنگار و روزنامه‌نگار آزاد اسرائیلی نیز معتقد است سخنان احمدی‌نژاد در ژنو اهانت بزرگی به بسیاری از مردم اسرائیل بود که بازماندگان هولوکاست محسوب می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید در اسرائیل و بر اساس رسوم یهودی روزهای تعطیل عملاً از شامگاه شب قبل آغاز می‌شود و سخنان محمود احمدی‌نژاد در شامگاه پیش از روز یادبود باعث ناراحتی بسیاری از ساکنان اسرائیل شد و آن‌ها آن را توهینی به خود قلمداد کردند.

نگاه رسانه‌ها به سخنان احمدی‌نژاد چگونه بود؟

صبح روز چهارشنبه، روی صفحه‌ی اول یکی از روزنامه‌ها عکس محمود احمدی‌نژاد روی تصویری از هیتلر مونتاژ شده است و با تیتر بزرگ نوشته شده است: وارث.

لیزا فکر می‌کنی اکثر مردم اسرائیل چنین نگاهی به احمدی‌نژاد داشته باشند؟

بله، این فرد روی نقطه‌ی حساس و مصیبت کشیده‌ی اکثریت مردم اسرائیل دست گذاشته است. ما شش میلیون یهودی در اسرائیل داریم. از طرف دیگر یک حکومت خودکامه مذهبی در ایران داریم که تلاش می‌کند به بمب اتمی دست پیدا کند و یکی از رهبرانش دایم حرف از محو اسرائیل می‌زند.

در کشور خودش هم که بهایی‌ها دستگیر، محاکمه و بعضاً جان خودشان را به دلایلی از دست می‌دهند. همجنس‌گرایان امنیت ندارند و بعضی از آن‌ها به خاطر همجنس‌گرا بودن به دار آویخته شده‌اند.

پس باید از نقطه نظر حقوق بشر هم نگران بود و مجموع این دلایل را که بگیرید شباهت‌های زیادی پیدا می‌کنید. من این را درک می‌کنم که چرا مردم در اسرائیل این دو را با هم مقایسه می‌کنند. اما به نظر من مقایسه‌ی نابخردانه‌ای است و من شخصاً آن را قبول ندارم. اما می‌توان درک کرد که چرا عده‌‌ی زیادی چنین فکر می‌کنند.

از لیزا پرسیدم آیا سخنان احمدی‌نژاد نهایتاً به نفع موقعیت اسرائیل در منطقه خاورمیانه و جهان نخواهد بود؟

البته، این ایده‌ای پرطرفدار در منطقه‌ی خاورمیانه است. اما اسرائیل را قربانی جلوه می‌دهد. سخنان احمدی‌نژاد برای کسانی که حس و نگاهی مثبت به اسرائیل دارند، ناراحت کننده خواهد بود و بر ناراحتی‌شان خواهد افزود و طبیعتاً برای کسانی که نسبت به اسرائیل نگاهی منفی دارند، هیجان‌آمیز است و فکر می‌کنند او دارد واقعیت را می‌گوید.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
قول اوباما برای مبارزه با منکران هولوکاست
«شرط حمایت عربی از اسرائیل علیه ایران»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

در اینکه احمدی نژاد، خودش یک مجرم به تمام معناست هیچ تردیدی وجود ندارد اما نمیتوان در صحت این واقعیتی را که واگویه میکند تردیدی روا داشت و به همین دلیل است که توده های عرب و حتی ترکهای ترکیه از آن استقبال میکنند : اصلا فرض کنیم یهودیان در ماجرای هولوکاست نه 6 میلیون بلکه 60 میلیون کشته دادند، ملت فلسطین چه گناهی کرده اند که باید تقاص آنرا با اشغال سرزمینشان پس بدهند؟ آیا چون یک ابرقدرتی مثل آمریکا با تمام توان رسانه ای، اقتصادی و تکنولوژیکش و نیز حق وتوهایش که به فراوانی بر ضد مصوبات سازمان ملل بکار برده ،طرفدار اسرائیل است میتوان چشم بر این واقعیت مسلم تاریخ معاطر که همچون زخمی چرکین در مقابل غربیهای طرفدار حقوق بشر قرار دارد بست؟

-- yoonos ، Apr 26, 2009

avval bayad did aslan Ahmadinejad che goft!!inha ghabl az inke ichan dahan baz konad salon ra tark kardand;amrika o itlia o Alman ke aslan nayamadand.zemnan jaleb ast ke chetor in babaye motarez,az anjoman daneshjooyan yahoodiye faranse,dar safe avval bood va on sheye ghermez ra partab kard; az biroon;hatta yahdian az marze amniyati gozashte va dashtand vared salon mishodand.ahmadinejad dar vaghe haman harf sazman melal ra zad ke dar salhaye shast miladi sahyonism ra moadel nejadparasti midanest.vali in ra esrail dar salhaye navad miladi be onvane sharte goftegoo ba felestiniha dar Osloo az in bayaniyeye sazman melal dar avard.amma inke Holocaust vojood dasht ya na,rabti be mellat iran nadarad.in ra ahmadinejad estefadeye abzari kard ke baraye iran hazineye ziadi darad.albate raftare do ganeye gharb ham dar in jaryan ajib ast.inha yahoodian ra ghatl amm kardand va hala tarafdar do atesheye esrail hastand.dar inke esrail keshvari jang talab,khashen va jenayatkar ast shakki nist.dar hamin chand sal akhir sazman melal bist ghatname sader kard ke hefdah ta marboot be janayate esrail ast.hala in dalil nemishavad ke in keshvar fesgheli iran ra ham tahdid konad.rasti berid bebinid dar in chand sal chand bar iran ra tahdid karde!!

-- yek movarrekhe irani ، Apr 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)