تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
موضع حزب کارگزاران در انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با مسعود سفیری، روزنامه‌نگار

«هاشمی از جبهه مشارکت خوشش نمی‌آید»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

به دنبال حمایت غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی از مهدی کروبی و پیوستن محمد عطریانفر، همکار قدیمی کرباسچی و از سران کارگزاران به ستاد سید محمد خاتمی، گمانه‌زنی‌ها در‌باره آینده این حزب آغاز شده است.

حزب کارگزاران سازندگی هنوز موضع مشخصی در قبال کاندیداها نگرفته است و معلوم نیست نهایتاً از کدام نامزد حمایت کند.

در همین رابطه با مسعود سفیری، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر ساکن آمریکا گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای سفیری، در روزهای اخیر، آقای کرباسچی دبیر کل این حزب به ستاد آقای کروبی پیوسته و آقای عطریانفر به ستاد آقای خاتمی. تحلیل شما از بازی جدید کارگزاران در قبال آینده انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

کارگزاران سازندگی حزبی است که در هر انتخاباتی فعال می‌شود و سهم خودش را از قدرت می‌خواهد و دوباره خاموش می‌شود و بعد دوباره به‌ وجود می‌آید.

کارگزاران نقش بسیار مهمی هم در شکل‌گیری دوم خرداد بازی کردند. به دلیل این‌که ساپورت مالی شهرداری تهران و توانایی شهرداری تهران در سازماندهی طبقه متوسط شهری و به ‌ویژه نقش روزنامه همشهری در چاپ و انتشار چند مصاحبه علیه ناطق نوری به ‌شدت جو افکارعمومی را به‌نفع آقای خاتمی تغییر داد.

اما آنچه دست‌آوردی برای آقای خاتمی تلقی می‌شد برای کارگزاران سازندگی بسیار نافرجام بود. تنها دو عضو برجسته کارگزاران سازندگی یعنی آقای عطاالله مهاجرانی به‌ عنوان وزیر ارشاد وارد کابینه شد که بعد ناچار شد کابینه را ترک کند.


مسعود سفیری، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر

محمدعلی نجفی هم کابینه را در دور دوم ترک کرد و دبیرکل این حزب که چهره شاخص آن‌ها بود آقای کرباسچی، فرجامی جز زندان پیدا نکرد و از آنجا آقای کرباسچی منتقد گزنده آقای خاتمی شد و اعتقاد داشت که آقای خاتمی توانایی درک بیست میلیون رأی را ندارد.

این آغاز جدایی فکری است. این دسته‌بندی جدید نشان می‌دهد که کارگزاران دچار مشکلات جدی در داخل هستند بنابراین آقای کرباسچی به سمت آقای کروبی رفته است و اعتقاد دارد با لابی‌هایی که آقای کروبی می‌تواند در داخل نظام داشته باشد موفق‌تر از آقای خاتمی خواهد بود.

آقای هاشمی رفسنجانی به ‌عنوان پدرخوانده کارگزاران این‌دفعه چه نقشی بازی خواهد کرد؟

فکر می‌کنم آقای هاشمی رفسنجانی دلش می‌خواهد در این دور‌ه، نقش متفاوت‌تری ایفا کند و باید هم این کار را بکند. به ‌دلیل این‌که فقط رییس مجمع تشخیص مصلحت نیست در واقع رییس سنای اسلامی یا مجلس خبرگان است.

به‌ صلاح رییس مجلس خبرگان نیست که طرفدار یک کاندیدا باشد. ولی مشخص است که آقای هاشمی طرفدار جناح اصول‌گرا و احمدی‌نژاد هم نیست. بنابراین بین آقای کروبی و خاتمی انتخاب خواهد کرد.

کدام کاندیدا برای آقای هاشمی‌ رفسنجانی گزینه مطلوب‌تری محسوب می‌شود؟‌

به ‌عنوان کسی که با او ساعت‌ها مصاحبه کرده و با شناختی که از هاشمی رفسنجانی دارم اعتقاد دارم که هاشمی رفسنجانی به چند دلیل کروبی را ترجیح می‌دهد.

از جمله این‌که آقای کروبی را به‌خودش نزدیک‌تر و قابل اداره‌تر می‌داند. این نکته بسیار مهمی است چون هاشمی اعتقاد دارد که آدم‌ها را می‌شود اداره کرد و با آدم‌هایی که بتواند اداره کند راحت‌تر کار می‌کند.

دوم این‌که آقای هاشمی به ‌شدت از اطرافیان آقای خاتمی آزرده‌خاطر هستند اصولاً از آن‌ها خوشش نمی‌آید. به ‌ویژه جبهه مشارکت که در دوران اصلاحات به قول آقای هاشمی خیلی به او جفا کرد.

به ‌همین دلیل اعتقاد دارم که در مورد کاندیداها اظهار نظر شفاف نخواهد کرد اما مشخص است که بین آقای خاتمی و کروبی از جناح اصلاح‌طلب موضع‌گیری خواهد کرد ولی اسم از کسی نخواهد برد.


با توجه به تغییر و تحولاتی که اخیراً در میان سران کارگزاران می‌بینیم به‌نظر شما آینده حزب کارگزاران چه‌ خواهد شد؟

اگر آقای کروبی به ریاست جمهوری برسد آن ‌وقت می‌توانیم بگوییم که برای آقای کروبی حزب کارگزان و سازندگی نقش حزب مشارکت را برای آقای خاتمی ایفا خواهند کرد.

اعتقاد دارم که حتی حزب اعتماد ملی که چهره‌ای شاخص به ‌لحاظ سیاسی ندارد جز خود آقای کروبی کنترل افکار عمومی خودش را کنترل بازی‌های سیاسی‌اش را به دست کارگزاران سازندگی خواهد سپرد که لابی بسیار بسیار پرقدرتی در جمهوری اسلامی دارد.

تمامی مدیران میانه در اختیار کارگزاران سازندگی است و توانایی بسیار زیادی از نظر خودشان در مدیریت شهری با توجه به کارنامه آقای کرباسچی دارند.

بنابراین اگر بگوییم شخص آقای کروبی موفق شود که انتخابات ریاست جمهوری را ببرد فکر می‌کنم باید انتظار یک کارگزاران سازندگی جدید را داشته باشیم. اما اگر جز این باشد، کارگزاران سازندگی ناگزیر هستند که تا انتخابات بعدی تعطیلی را تحمل کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

"بنابراین اگر بگوییم شخص آقای کروبی موفق شود که انتخابات ریاست جمهوری را ببرد فکر می‌کنم باید انتظار یک کارگزاران سازندگی جدید را داشته باشیم. اما اگر جز این باشد، کارگزاران سازندگی ناگزیر هستند که تا انتخابات بعدی تعطیلی را تحمل کنند."

خطا است. کارگزاران در دولت احتمالی خاتمی هم حضور گسترده خواهند داشت.محمد علی نجفی هم اکنون رییس کمیته اقتصادی ستاد خاتمی است . ضمناً اسحاق جهانگیری از اعضای کارگزاران وزیر معادن و فلزات دولت اول و دوم خاتمی بود .

-- Nima ، Mar 3, 2009

این تحلیل چند اشکال کلی دارد
اول اینکه، معلوم نیست چطور می توان با در آوردن یک کتاب از مصابحه با هاشمی رفسنجانی می توان به کنه ذهن و فکر وی راه یافت؟
دوم، آقای کروبی در دوره های مختلف نشان داده که قابل کنترل نیست و یک دفعه به سیم آخر می زند.
سوم اینکه، کارگزاران به جز کرباسچی و محمد هاشمی، از خاتمی حمایت کرده اند و این را در مواضع سخنگو و سایر اعضای حزب متوجه شد.
چهارم اینکه، همین آقای کروبی در انتخابات نهم ریاست جمهوری بارها علیه هاشمی رفسنجانی سخنرانی کرد. حال چطور می توان این دو را به هم چسباند کاری است که فقط از آقای سفیری بر می آید.

-- امیر ، Mar 3, 2009

"به ‌عنوان کسی که با او ساعت‌ها مصاحبه کرده و با شناختی که از هاشمی رفسنجانی دارم اعتقاد دارم که هاشمی رفسنجانی به چند دلیل کروبی را ترجیح می‌دهد."
فكر نميكنم ساعتها مصاحبه بتواند معيار محكمي براي گمانه زني باشد. شما چه زماني مصاحبه را انجام داديد؟ روز قبل از مصاحبه كه نبوده، پس قابل استناد نيست. آن هم در دنياي سياست كه دوست و دشمن، لحظه اي تعريف ميشوند. هرچند كه ممكن است نتيجه استدلال شما درست باشد، اما استدلال شما را نميپسندم و آن را مردود ميدانم.

-- شهريار ، Mar 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)