تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
در گفت وگو با اشپیگل

عطریانفر: جان خاتمی در خطر بود

ترجمه: مجید روشن‌زاده

محمد عطریانفر، یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی، در گفت وگو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، به ارزیابی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و هویت سیاسی میرحسین موسوی پرداخته است.

عطریانفر معتقد است که موسوی محل تلاقی گرایشات سیاسی کشور از محافظه‌کاران تا تکنوکرات‌ها و اصلاح‌طلبان است. از این رو، او همان فردی است که نظام جمهوری اسلامی ایران در این برهه نیاز دارد.

ورود موسوی به عرصه انتخابات، به گفته عطریانفر به ‌ندی‌های سخت گرایشات سیاسی درون حکومت و تنش‌های انگیخته از کاندیداتوری خاتمی پایان داده است‌. از این رو، احتمال رسیدن به یک اجماع سیاسی حول موسوی بعید نیست.

متن مصاحبه اشپیگل با عطریانفر در زیر می‌آید:


محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حب کارگزاران سازندگی

به نظر شما حسین موسوی متعلق به کدام جناح است؟

موسوی محافظه‌کاری است که به ارزش‌های انقلاب مانند عدالت و استقلال احترام می‌گذارد. اما او متعلق به محافظه‌کاران نزدیک به احمدی‌نژاد نیست. موسوی هرگز جزو افراطیون نبود و افراطی‌گری در ذات او نیست.

او فردی‌ اهل هنر، بافرهنگ و معتقد به پیشرفت و تکنیک است. از این رو، می‌توان او را جزو تکنوکرات‌ها و واقع‌گرایان به حساب آورد. حتی تاکیدات وی بر مواردی مانند صراحت و صداقت، جوهر اصلاح‌طلبی دارد.

سال‌ها بود که او در سکوت و خلوت زندگی می‌کرد. چه چیزی اکنون باعث بازگشت وی به سیاست شده است؟

او اخیراً گفته است که احساس می‌کرد دولت فعلی در هدایت امور ناموفق است؛ و ادامه این وضع، کشور‌ را به سوی قهقرا خواهد برد. درواقع او برای نجات ایران، انقلاب و نظام کاندیدا شد.

آیا او از حمایت آیت‌الله خامنه‌ای برخوردار است و یا این‌که بین آن‌ها اختلاف وجود دارد؟

اختلافات موسوی و آیت‌الله خامنه‌ای به سی سال پیش برمی‌گردد. اما امروز ورود موسوی به عرصه انتخابات‌ به جنگ جناح‌ها که با اعلام کاندیداتوری خاتمی شعله‌ور شده بود، خاتمه داده است. این تنش‌زدایی که با آمدن موسوی حاصل شده، مورد رضایت و استقبال آیت‌الله خامنه‌ای خواهد شد. علاوه برآن، موسوی در مسایل فرهنگی و سیاست خارجی بیشتر به آیت‌الله خامنه‌ای نزدیک است تا خاتمی.

پس از اعلام کاندیداتوری موسوی، خاتمی کاندیداتوری خود را پس گرفت.

شانس پیروز شدن خاتمی بسیار خوب بود. از این رو، برای خاتمی احتمال شکست خوردن در انتخابات مطرح نبود. اما افراد زیادی می‌گفتند که کاندیداتوری وی به تنش دامن زده است. خاتمی در واقع با پس گرفتن کاندیداتوری خود نشان داد که یک سیاستمدار مسوول است. او خود را قربانی مصالح کشور کرد. از آن گذشه، او به‌خوبی می‌دانست ‌که در معرض تهدید قرار دارد و جانش در خطر است.

آیا این امکان وجود دارد که آیت‌الله خامنه‌ای دست از حمایت احمدی‌نژاد بردارد؟

آیت‌الله خامنه‌ای مستقیماً از هیچ کس حمایت نمی‌کند. اما این افراد دور و بر او هستند که از یک کاندیدا حمایت و علیه دیگری تبلیغ می‌کنند.

زمانی که خاتمی هنوز کاندیدا بود، این افراد پشت احمدی‌نژاد بودند. اما اکنون آن‌ها با موسوی مشکل ندارند.

به نظر من برای رهبر مهم نیست که چه کسی رییس‌جمهور می‌شود. آیت‌الله خامنه‌ای از هردو استقبال خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خاتمی جانش در خطر بود ! اینست آنچه که یک نفر مدعی اصلاح طلبی می گوید . پس چه اصلاحاتی که حتی جان افراد تامین نیست و به این دلیل کنار کشیدن یعنی تائید تهدید های حکومتی یعنی تروریسم دولتی . میرحسین موسوی حتی یکسال هم دوام نخواهد آورد . همه فکر میکنند که با آمدن موسوی و کاهش قیمت نفت و شعار مصرف بهینه این اقتصاد وحشت زده را درمان خواهند کرد . این اقتصاد وحشت زده بحرانش همه نتیجه سیاست اقتصاد دولتی ست . کسی که دنبال صرفه جوئی ست همانطور که در سال ٦٠ تا ٦٨ انجام داد و کوپنی کردن باشد دیگر این اقتصاد نمی پذیرد زیرا دیگر همه ی کفگیرها به ته دیگ خورده . تنها راه نجات اقتصاد وحشت زده اینست که روابط بین المللی را سامان دهند تا سرمایه داران احساس امنیت کرده و سرمایه گذاری کنند . و از وحشتی که هم جامعه و امنیت سرمایه از آن می ترسند را تبدیل به آرامش کنند . وقتی کسی بگوید خاتمی از ترس ترور وارد انتخابات نشده است خوب معلوم است که سرمایه ها هرگز نخواهند آمد . و سیاست ترور و وحشت تنها در سال آینده از سفره ی مردم هزینه خواهد کرد که بیش از ٧٠ درصد جمعیت ایران دچار سوء تغذیه خواهند شد و در نتیجه شورشی انفجاری را باید پیش بینی کرد .

-- farhad ، Mar 25, 2009

اون یکی چپی بود ، این یکی راست ! لااقل تکلیف معلوم بود!!!
این یکی وسط را هدف قرار داده خدا به داد برسه!!! آاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااخ!!!!!!!!!!1

-- پینوکیو ، Mar 26, 2009

خاتمی اکنون امید مردم ایران و سرمایه ای ارزشمند برای کسانی است که در فکر آزادی ایران هستند. مقام ریاست جمهوری دیگر شایسته او نیست. خاتمی رهبر آینده ایران آزاد است. از او باید حفاظت کرد.

-- بنفشه ، Mar 26, 2009


سلام دوستان عزیز و خسته نباشید!
یک قسمت از جمله بالا چاپ نشده که یکبار دیگه می فرستم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ورود موسوی به عرصه انتخابات به گفته عطریانفر به جبهه بندی های سخت گرایشات سیاسی درون حکومت و تنش های انگیخته از کاندیداتوری خاتمی پایان داده است . از این رو،احتمال رسیدن به یک اجماع سیاسی حول موسوی بعید نیست.

با سپاس م.روشن زاده

-- م.روشن زاده ، Mar 26, 2009

با سلام و تبریک بیات شده سال نو
بنده در عجبم که در وضع فعلی انتظار کاری از رئیس جمهور بعدی که اندکی با منویات مرکز اصلی قدرت زاویه(!؟) داشته باشد بفکر امیدواران به تغییر میرسد .اینان از انجائیکه به تاثیر دعا معتقدند بنظر من بهتر است متوسل به این روشها گردند .و یا بطور طبیعی در جایگزینی نسلها احتمال تغییر وجود خواهد داشت و هر چند راس حکام بعدی شاید ناب تر باشد ولی بدنه ان که مدیرزادگان فعلی باشند بعضا متفاوتند (نظیر محسن و احمد رضائی).البته عکس موضوع هم محتمل است .همچنانکه انقلابمان ثابت کرد.

-- حسن ، Mar 27, 2009

همشون سرو ته يك كرباسند.تا ان زمان كه پرده بر افتد چه ها كنند%%

-- pouzar ، Mar 27, 2009

جان خاتمی در خطر بود!!

ملت ایران چه گوهر نایابی را از دست می خواهد بدهد.
اقای عطریانفر لطف کنید لای پنبه بخوابانید ایشان را.

-- Solh ، Mar 27, 2009

انگار براى بقيه دست گل ميفرستند!
تافته هاى جدا بافته! واقعا خدا رحم كرد

-- نادر ، Mar 27, 2009

امدن خاتمي اشتبا است

-- بدون نام ، Mar 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)