تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با اکبر منتجبی و مسعود سفیری پیرامون نامزدی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری

اعلام رسمی نامزدی میرحسین موسوی

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

اعلام رسمی نامزدی میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران و سیاستمداری که دو دهه از سمت‌های اجرایی دور بوده، باعث تغییر گمانه زنی‌های انتخاباتی در دو جناح سیاسی ایران شده است.

سید محمد خاتمی قبل از این گفته بود در صورت ورود میرحسین موسوی به انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای اصلاح‌طلبان نخواهد بود.

در روزهای اخیر و بعد از سفرهای تبلیغاتی پیش از موعد آقای خاتمی به استان‌های جنوبی کشور، هیجان زیادی بین طرفداران ایشان بوجود آمده است.

در مورد ورود رسمی آقای موسوی به انتخابات با اکبر منتجبی روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در تهران و مسعود سفیری کارشناس سیاسی در آمریکا گفت‌و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای منتجبی،حضور آقای میرحسین موسوی به‌طور رسمی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ممکن است در جبهه اصلاحات چه تحولاتی را ایجاد کند، باتوجه به اینکه آقای خاتمی گفته بودند در صورت آمدن ایشان از کاندیداتوری کناره‌گیری خواهند کرد و از طرف دیگر آقای کروبی هم درباره اینکه اگر آقای موسوی بیایند کنار خواهند کشید، اظهار نظری نکرده‌اند؟

اولین اتفاقی که طبیعتاً می‌افتد این است که یک شوک سیاسی به هر دو ستاد آقای کروبی و آقای خاتمی وارد می‌شود. منتها یک شوکی که دو نتیجه دارد.

نتیجه اول این است که در ستاد آقای خاتمی از این اتفاقی که افتاده همه حیرت‌زده و مبهوت می‌شوند. به ‌خاطر اینکه آقای خاتمی قبل از اینکه اعلام نامزدی کند خودشان را گره زدند به مهندس میر‌حسین موسوی و تاکید کردند که بین ایشان و آقای موسوی، یکی کاندیدا خواهد شد.

در ستاد آقای کروبی اما این شوکی که وارد می‌شود شدت و حدتش به این اندازه نیست. علت آن هم این است که آقای کروبی از ابتدا نظری در مورد میرحسین موسوی ابراز نکردند و در واقع خودشان را به اقای موسوی گره نزدند و اعلام نکردند که اگر ایشان بیاید من نمی‌آیم و یا بیایم لزومی ندارد که ایشان بیایند.

طبیعتاً آقای کروبی از قبل هم ابراز خوشحالی می‌کردند که اگر میرحسین موسوی امکان داشته ‌باشد وارد عرصه انتخابات شود، می‌شود از ایشان استفاده کرد.

از گوشه و کنار هم البته شنیده شده که اطرافیان نامزدها با همدیگر دیدار کردند، از جمله اطرافیان آقای میرحسین موسوی با آقای خاتمی و اطرافیان آقای خاتمی با آقای میرحسین موسوی، نظر شما در این خصوص چیست؟

ما شنیده‌ایم که یکی دو روز گذشته یکی از اطرافیان معتمد آقای میرحسین موسوی پیامی را برای آقای خاتمی برده بودند. پیام آقای میرحسین این بوده است که من می‌خواهم بیایم، نظر شما چیست؟

خود آقای میرحسین البته یک صحبتی کردند و گفتند می‌آیم و حضورشان جدی است. و نیز اضافه کردند که در کنار کروبی و آقای خاتمی قرار می‌گیرم و این افراد از دوستان بنده در گذشته و حال هستند.


اکبر منتجبی

مشاوران و همراهان آقای خاتمی در قبال این مساله چه خواهند کرد؟

آقای خاتمی از قرار معلوم مصر بر این هستند که کناره‌گیری کنند. به ‌خاطر اینکه شرطی را گذاشته‌اند برای مردم و سنجش صداقت خودشان را در اجرای این شرط عنوان کردند که از میان اصلاح‌طلب‌ها یک کاندیدا خواهد آمد.

همچنین به نظر می‌رسد که دوستان و اطرافیان ایشان مخالف کناره‌گیری آقای خاتمی هستند. گفته‌اند که حضور شما انتظاراتی را در کشور به ‌وجود ‌آورده و درست نیست که ما این انتظارات و مطالبات را از یک نامزد دیگر بخواهیم و اعلام کنیم آقای خاتمی نمی‌آید، میرحسین موسوی هست و همه به او رای بدهید.

ستادهای آقای خاتمی به‌خصوص ستاد جوانان که خیلی فعال است، چه واکنشی به این مساله نشان خواهد داد؟

تا جایی که خبر دارم ستاد جوانان آقای خاتمی هم مخالف این هستند که این اتفاق صورت بگیرد. حالاباید منتظر اولین واکنش و یا اظهار نظر آقای خاتمی ماند و دید که ایشان دراین باره چه تصمیمی می‌گیرد.

الان هم طرفداران آقای خاتمی و هم طرفداران آقای احمدی‌نژاد معتقد هستند که انتخابات دو قطبی به نفع‌شان است. حالا هر کدام با دیدگاه خودشان به این موضوع می‌نگرد. حالا با آمدن موسوی چه تحولی در جناح راست پیش خواهد آمد؟

حامیان آقای احمدی‌نژاد معتقد هستند که انتخابات باید دو قطبی شود. اما از این زاویه این را مطرح می‌کنند که تکثر نامزد در بین جناح اصولگرا به‌ وجود نیاید. چون هر کاندیدایی که وارد انتخابات شود باعث ریزش آرای آقای احمدی‌نژاد خواهد شد.

الان این اتفاقی که افتاده یک مقدار فکر می‌کنم جناح راست را سردرگم خواهد کرد. علتش هم این است که طیف قابل توجی از بین اصولگرایان، چهره‌های اصولگرایان که پایبند به نظام و ارزش‌های انقلاب هستند، از تندروی تبری می‌جویند.

آنان کم‌ و بیش از میرحسین موسوی دفاع کرده و می‌کنند. این افراد کسانی هستند که دوران خیلی خوشی را با مهندس میرحسین موسوی داشتند.

ضمن اینکه آقای قالیباف هم ستادهای خودش را آماده و تجهیز کرده و ساختمان‌های مختلفی در شهر تهران و جاهای دیگر گرفته‌اند. خود آقای قالیباف طی روزهای اخیر به عناوین مختلفی شروع به جایزه دادن به شخصیت‌های مختلف کرده است.

این‌ها همه باعث ریزش آرای آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد. الان من فکر می‌کنم همه و به خصوص جناح راست، سکوت اختیار می‌کنند تا اولاً ببینند تکلیف آقای خاتمی چه خواهد شد و دوماً ببینند مواضع میرحسین موسوی در خصوص به‌کارگیری نیروهای انقلابی چه‌طور است.


از مسعود سفیری کارشناس و تحلیلگر سیاسی مقیم آمریکا نیز درباره تاثیر آمدن میرحسین موسوی به رقابت‌های انتخاباتی سوال کرده‌ام:

به اعتقاد من سبد آراء با یک تکان اساسی مواجه خواهد شد. آقای موسوی برخلاف اینکه نقش بسیار مهمی در دهه‌ی اول انقلاب ایفا کردند، در دو دهه‌ی گذشته به‌ دلیل اختلاف نظر با رهبر جمهوری اسلامی سکوت کردند و به‌نوعی بازنشستگی پیشه کردند.

در واقع فعالان سیاسی همه‌شان از اختلاف نظر جدی آقای موسوی و آقای خامنه‌ای کاملاً اطلاع دارند.


میرحسین موسوی

ارزیابی شما از رفتار آقای موسوی در طول ماه‌های اخیر چیست که تاکنون بصورت چراغ خاموش و چراغ روشن حرکت کرده‌اند؟

به‌اعتقاد من این تردید کنونی و یا این چراغ خاموش، چراغ روشن بیشتر نوعی تست کردن پاسخ آقای خامنه‌ای به اعلام نامزدی ایشان است. در واقع زمانی این مساله قطعی خواهد شد که آقای خامنه‌ای به آقای موسوی اجازه این کار را بدهد.

آقای موسوی کلاً چه تفاوتی با دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب دارد که ممکن است مورد توجه مردم قرار گیرد؟

در واقع آقای موسوی می‌تواند رای جمعی از اصلاح‌طلب‌ها به‌همراه جمعی از اصولگراها و جمعی از خانواده‌هایی که در جنگ با عراق عزیزی را از دست داده‌اند، با خودش همراه کند. درحالی که اقای موسوی برای طبقه متوسط کنونی ایران به اعتقاد من تقریباً ناشناخته است و اصولا نسل امروزی، نخست‌وزیر دوران جنگ که بسیار هم کم‌حرف بود را به‌یاد ندارد.

و چه سوال‌هایی ممکن است در قبال نامزدی آقای موسوی پیش بیاید، چون به‌هر صورت ایشان به خیلی از سوال‌ها در طول سال‌های بعد از کنار رفتن‌شان از حاکمیت پاسخ نداده‌اند؟

آقای موسوی آقای خاتمی را متهم می‌کند که چرا به هنگام تعطیلی فله‌ای مطبوعات واکنش نشان نداده‌ است تا جامعه قدرت او را درک کند.

پس امروز ما به‌ عنوان نمایندگان افکار عمومی ملت ایران می‌توانیم از آقای موسوی سوال کنیم که در قبال قتل عام چند هزار انسان بی‌گناه چه واکنشی از خودش نشان داده است که امروز در برابر تاریخ سرافکنده نباشد.

علاوه بر این سیاستمداری که ۲۰سال سکوت کرده است و در این ۲۰ سال تنها چند تابلوی نقاشی کشیده، چند نمایشگاه نقاشی برپا کرده است و چند ساختمان طراحی کرده است، امروز به پشتوانه کدام عملکرد و برنامه قصد دارد یک ملت را در دشوارترین شرایط قانع کند که او همان ناجی افسانه‌ای است.

به ‌همین دلیل من فکر می‌کنم شاید جناح اصلاح‌طلب هم حد‌اقل پس از نامزدی آقای خاتمی، از نامزدی آقای موسوی استقبال چندانی نکند و شاید در صورت لزوم او را قانع کنند که مثلاً در مرحله‌ی دوم (اگر تا آن ‌وقت در رای خودش پایدار مانده باشد) به نفع کسی کنار برود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من با نظر آقای زید آبادی موافقم که موسوی انتخواب نظام جمهوری اسلامی است.

-- بدون نام ، Mar 12, 2009

زمان دولت موسوی وقتی هندوانه گران شد آقای موسوی گفتند توطئه ی آمریکاست . در دنیا یک قانون است که می گوید پدیده ها همانطور که بوجود می آیند از بین هم می روند . اگر به دولت شاه نگاه کنیم تا سال ١٣٤٢ مصدق می رود یک نظامی می آید دوباره امینی و منصور تا می رسد به هویدا که برای ١٣ سال تثبیت می شود اما از سال ١٣٥٦ اتفاقات پرشتابتر صورت می گیرد و جریان برعکس می شود آموزگار می آید و بعد شریف امامی و بعد ازهاری و سپس بختیار و جمهوری اسلامی هم اینگونه است که با بازرگان شروع می شود تا به خاتمی ختم می شود و جریان برعکس شروع می شود موسوی بعد یک دولت نظامی بعد هم یک مفر از نهضت آزادی یا امثالهم و بعد یک حکومت دیگر . لذا انتخابات امثال مردم حمایت نخواهند کرد و آراء هم همان چند میلیون بسیجی و پاسدار و روشنفکر هستند که بین آقایون بنا به مصلحت نظام تقسیم می شود . اگر رابطه با آمریکا در حال عادی شدن باشد خاتمی اولین گزینه است و در غیر این موسوی شانس بیشتری دارد تا دولت وحدت ملی را پی ریزی کند که بتوانند دو جناح در رابطه با « توطئه » های خارجی متحد شوند که در داخل انقلاب نشود . خورشید در حال افول است و مردم پس از چند انتخابات متوجه شده اند که با روشهای مدنی و پای صندوقهای رای امکان تغییر وجود ندارد به همین دلیل انتخابات توسط مردم تحریم خواهد شد . و فعلا مردم دنبال یک راه حل دیگر هستند و با تصویب این بودجه و بگیر و ببندهای بعد از عید مردم باز هم عصبانی تر خواهند شد .ضمنا مشاهده می شود که بعضی تحلیل گران اقشار متوسط را هم در محاسباتشان وارد می کنند که البته باید بدانند که در ایران دیگر این اقشار وجود ندارند زیرا نزدیک به ٢٠ میلیون ایرانی زیر خط فقر و بیش از ٣٠ میلیون هم روی خط فقر حرکت می کنند به همین دلیل تعداد آقازاده ها بیشتر از اقشار متوسط است .

-- farhad ، Mar 12, 2009

باسلامخدمت اقای نیک اهنک کوتر.ازنظر اینجانب اینها همه بازی است برای کشیدن ان60درصدی که طبق امار نزدکان خاتمی در شیراز هم نظر سنجی شده بود که به رای کیری نمی روند وکرنه متلا ایشان چه کلی به سر مردم زدند ومکر ایشان بیرون از نطام نخست وزیر بودند ومن نمی دانم چرا بعضی انقدر سده تحلیل میکنند .شاید هم عمدی تا روغنش را چرب کنند وتازه کامنت کذار محترمی فورا می کویند فکر کنم رای مردم را ایشان دارد. نه اقا جام مردم ایران مانند شما دور نیستند وهمه چیز را می دانند وازقول مردم حرف نزنیم خوب می دانند خانم محترم ایشان خانم زهرا رهنورد هستند ویادشان نرفته چه مواضعی علیه دولت موقت ورییس جمهور مردم داشته. وتازه خود این اقا فرمودند من هم اصلاح طلب هسم وهم اصول کرا حالا ببینید ما مردم بیچاره 30سال شدیم موش ازمایشکاه. وجالب است با تاسف از دانشکاهی که ایشان تشریف برده بودند یک نفر سوال نکرده که اقا این چه صیغه جدیدی هست ونمونه ان در کجای جهان یا سیارات دیکر هست. اما اینکه شما می کویید طرفدارن این شوکه شده یا ان شاید هم طرفداران ندانند ولی خود ایشان واقای خاتمی حتما می دانند چه می کنند انها می خواهند دو .سه کاندید باشند که اکر به هر دلیلی یکی سوخت شد دیکری باشد .

-- معین ، Mar 12, 2009

چرا حرف خاتمی را تغییر می دهید؟ ایشان گفته اند "از بین من و موسوی یکی کاندیدا خواهد شد." حرف شما که "اگر موسوی بیاید من کنار می روم" برداشتی از این حرف است نه نقل قول مستقیم.

-- Sina ، Mar 12, 2009

مردم کسی را میخواهند که ضمن حفظ موقعیت کشور در این جهان پر اشوب برای ایجاد فضائی مطلوب برای ادامه زندگی انان بعنوان انسان نه ماشین زحمت بکشد ولا غیر

-- بدون نام ، May 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)