تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گوی فینانشیال تایمز با محمد‌علی ابطحی

ابطحی: شانس انتخاب شدن خاتمی زیاد است

برگردان: مجید روشن‌زاده

محمد‌علی ابطحی، مشاور سابق محمد خاتمی، معتقد است که با روی کار آمدن اوباما شانس نزدیکی ایران و آمریکا مهیا شده است. او در گفت وگو با روزنامه فینانشیال تایمز (چاپ آلمان) می‌گوید: خاتمی بهترین فرد برای مذاکره با اوباماست.

ابطحی با انتقاد از احمدی‌نژاد می‌گوید که سخنان آتشین و مشاجره برانگیز رییس جمهور ایران در خدمت ایران نیست. در مقابل سیاست‌های تند رییس جمهور ایران، ابطحی از سیاست گفتمان خاتمی که به گفته وی بر اصل دیالوگ و پرهیز از تعارض استوار است، حمایت می‌کند.

ابطحی در این گفت و گو از رسانه‌های ایران به خاطر حمایت از دولت فعلی انتقاد کرد و آن‌ها را ابزار تبلیغاتی و پروپاگاندا توصیف کرد. در زیر، متن مصاحبه ابطحی با روزنامه فینانشیال تایمز ترجمه شده است:


محمد‌علی ابطحی در کنار خاتمی / عکس: AP

محمد خاتمی خود را کاندیدای ریاست جمهوری کرد. اما به نظر می‌رسد که او از انگیزه زیادی برخوردار نیست.

بسیاری از دوستانش از او خواستند که خود را کاندیدا کند. زیرا معتقد بودند که او شانس انتخاب شدن را دارد. خاتمی با این کار تنها به وظیفه خود عمل کرد. امروز وضع اقتصاد و سیاست خارجی کشور به یک دگرگونی مبرم نیازمند است. اقتصاد ما در گرو یک رابطه حسنه با خارج است. از این رو، دگرگونی و تحول ضروری ست. تنها خاتمی می‌تواند بر این وضعیت غلبه کند.

به نظر شما بعد از انتخابات امکان برقراری رابطه میان ایران و آمریکا وجود دارد؟

مواضع احمدی‌نژاد در خدمت نزدیک شدن دو کشور نبود. اظهارات مشاجره‌برانگیز وی در خدمت ایران نبود. سیاست خاتمی اما در دوران ریاست جمهوری‌اش بر اصل گفت و گو استوار بود. با روی کار آمدن اوباما امکان نزدیک شدن دو کشور فراهم شده است. از این رو، به نظر من خاتمی بهترین کاندیدا است.

اما رسانه‌های دولتی از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند. با وجود این چگونه می‌توانید در انتخابات پیروز شوید؟

شرایط ما چندان مساعد و ساده نیست. همه روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون از دولت حمایت می‌کنند. به همین دلیل رسانه‌ها مانند ابزار تبلیغاتی و پروپاگاندا عمل می‌کنند.

استراتژی خاتمی برای پیروز شدن در انتخابات چیست؟

آمار نشان می‌دهد که در حال حاضر ۴۹ درصد مردم قصد شرکت در انتخابات را دارند. ما باید ۵۱ در صد دیگر را متقاعد به رفتن به پای صندوق‌های رأی کنیم. در انتخابات ریاست جمهوری گذشته هیچ‌کس احمدی‌نژاد را جدی نگرفت.

از این رو، بسیاری از طرفداران اصلاح‌طلبان در خانه‌ها ماندند و در انتخابات شرکت نکردند. این‌بار اما هیچ‌کس خواهان آن نیست که ریاست جمهوری احمدی‌نژاد ادامه یابد. به همین جهت شانس انتخاب شدن کاندیدای ما زیاد است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان


آقای ابطحی، کشور ایران و جهان امروز را با خواندن سه، چهار آیه قران و گفتن حدیث و قصه از این و آن آنهم به زبان عربی نمی شود اداره کرد.
لطف کنید و بیش از این وقت گرانبهای خود و مردم را به هدر ندهید. مکان واقعی روحانیون در حجره ها و حوزه های دینی است نه در مدیریت یک کشور!
تجربه ٣٠ سال اخیر باید این را به شما و دیگر روحانیون آموخته باشد. البته اگر در قدرت بودن شما را نشئه کرده، این مسئله دیگری است.
قدرت الله از کرج،

-- Ghodrat allah ، Mar 9, 2009

قدرت الله جان سلام، پیشنهاد شما چیست؟ آقای خاتمی نیاید چه کسی بیاید؟ اول فرمایشتان گفته اید: « آقای ابطحی، کشور ایران و جهان امروز را با خواندن سه، چهار آیه قران و گفتن حدیث و قصه از این و آن آنهم به زبان عربی نمی شود اداره کرد. »
به اعتقاد ضعیفه قرمایش جنابعالی متین است اما با این استثنا که با قرآن و حدیث و مناجات و محرم و عاشورا و از این دست می توان کشورهایی چون ایران و سوریه و عراق و افغانستان را اداره کرد.

-- ضعیفه ، Mar 10, 2009

سلام بر همه دوستان
من اگر چه سال ها ست دور از وطن هستم اما باجدیت اخبار را دنبال کرده و دلم شور ایران و ایرانی را می زند و به همین دلیل فکر می کنم زمان آقای خاتمی آبروی جهانی ایران بسیار بالاتر بود . لذا اگر چه واقعا به همه یاران آقای خاتمی خوش بین نیستم ولی مجموعه ایشان را بسیار بهتر از گروه موجود می دانم و می خواهم این بار با شرکت در انتخابات از حق دموکراتیک خودم استفاده کرده و اجازه ندهم تا با عدم شرکتم احمدی نژاد و تند روها حاکم شوند. البته کار خاتمی این بار مشکل تر از دفعه قبل خواهد بود.
محمد حسین از کاردیف ویلز بریتانیا

-- بدون نام ، Mar 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)