تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش زنده‏ای از سفر آقای خاتمی به شهر شیراز

«فضای باز امروز، محصول دوران آقای خاتمی است»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

این برنامه گزارش زنده‏ای است از سفر آقای خاتمی به شهر شیراز، حضور در ورزشگاه شهید دستغیب این شهر و نحوه‏ی استقبال مردم از وی، تا حضور ایشان در شاه‏چراغ شیراز. این گزارش حاصل گفت‏گوهایی است با آقای صابر عباسیان، رییس ستاد جوانان حامی خاتمی در شیراز، هم‏چنین امید سعیدی یکی دیگر از اعضای این ستاد و تماس تلفنی با یک خانم شیرازی.

همان‏طور که در خبرهای دو روز گذشته شنیدید، سخنرانی آقای خاتمی قرار بود در زیارتگاه شاه‏چراغ شیراز برگزار شود که بنا بر تصمیم مسئولان استانداری و فرمانداری این شهر، لغو شد. به همین علت، ستاد جوانان حامی خاتمی، محل این سخنرانی را از شاه‏چراغ به ورزشگاه شهید دستغیب تغییر دادند. اما بعد از مراسم سخنرانی، آقای خاتمی برای زیارت شاه‏چراغ به آ‏ن‏جا رفت.

قابل ذکر است که استاندار استان فارس، محمد رضا رضازاده، در نامه‏ای که امروز در رسانه‏های ایران انتشار یافت، از آقای محمد خاتمی به علت سفر به شیراز در روزهای عزاداری امام یازدهم شیعیان که به گفته‏ی ایشان، شاه‏چراغ در این روزها، محل اجتماع مردم است، گله کرده است.

استاندار استان فارس در این نامه از آقای خاتمی خواسته است که در مورد رعایت قوانین و نظم، به هواداران خود تذکرات لازم را بدهد.

Download it Here!

اولین تماس من، با آقای عباسیان در فرودگاه شیراز است در حالی که هواپیمای آقای خاتمی تاخیر دارد:

الان شما در فرودگاه هستید؟

بله، الان ما داخل فرودگاه هستیم، اما ایشان هنوز نیامده‏اند.

ظاهراً قرار بود هواپیمای ایشان ساعت ۱۵در فرودگاه بنشیند. الان نیم ساعتی هم گذشته است.

پرواز مقداری با تاخیر روبرو بوده، به همین دلیل هنوز نرسیده‏اند. با توجه به این که هم فرمانداری فشار آورد و هم قرار نبود در فرودگاه استقبالی از ایشان بشود، اما نیروها به صورت خودجوش آمده‏اند و جمعیت زیادی این‏جا مستقر هستند. از سوی دیگر تا آخرین خبری که داریم، سالن هم پر شده. منتظز هستیم آقای خاتمی بیایند و به آن‏جا برویم.

کدام سالن؟ سالن فرودگاه؟

خیر، سالنی که محل سخنرانی آقای خاتمی است.


عکس‌ها از یاری نیوز

تماس بعد‏ی‏ام با آقای امید سعیدی از اعضای ستاد جوانان حامی آقای خاتمی، بعد از ورود آقای خاتمی است:

گفته شده بود که در فرودگاه قرار نبود، استقبالی از سوی مردم صورت بگیرد. جمعیتی که آن‏جا جمع شده بود، با مشکلی مواجه نشدند؟

خیر، با مشکل خاصی مواجه نشدند. اما جمعیت خیلی زیادی برای استقبال در فرودگاه جمع شده بودند. الان هم وسط این جمعیت در خیابان هستیم. ترافیک سنگینی است. خبر داده‏اند که سالن سخنرانی هم پر شده و خارج از سالن هم جمعیت منتظر هستند.

به این ترتیب، شما به کندی دارید به محل ورزشگاه می‏روید. فکر می‏کنید، آقای خاتمی کی می‏رسند؟

انشاالله اگر ترافیک مانع نشود و بتوانیم برسیم، تا نیم ساعت دیگر سخنرانی‏‏شان در سالن شهید دستغیب شروع خواهد شد.


با یکی از دانشجویان شیرازی در محل ورزشگاه شهید دستغیب تماس می‏گیرم:

الان داخل سالن شهید دستغیب هستیم. سالن حسابی شلوغ و پر از جمعیت است. خبرنگاران داخلی و خارجی هم حسابی ریخته‏اند این‏جا. آقای خاتمی دارند سخنرانی می‏کنند.

به قسمت‏هایی از سخنرانی آقای خاتمی گوش می‏کنیم:

«این‏جا سرزمین عرفان و ادب فاخر و بلند ایرانی است که حافظ و سعدی نماد و نماینده‏ی آن هستند.
این‏جا خاستگاه مکتب بی‏نظیر حکمت متعالیه به پیشوایی روحانیت صدرالمتالهین شیرازی است و این‏جا زادگاه قله‏ی فقه و علم و دین، میرزای شیرازی است. این‏جا فارس است، فارس‏ای که زبان فاخر فارسی از این‏جا عنوان گرفت…»


با یکی دیگر از جوانان حاضر در محل سخنرانی تماس می‏گیرم:

احساس می‏کنم، شیوه‏ی برخورد فرمانداری که آقای خاتمی داخل شاه‏چراغ سخنرانی نکند و تغییر جا، مصداق همان ضرب‏المثلی است که می‏گوید: «عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواد» این‏جا حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار جمعیت جمع شده است.

بخش‏ دیگری از سخنرانی آقای خاتمی:

«…خواهران و برادران، اگر مدیریت این کشور در جهت آرمان‏های انقلاب است و اگر در جهت کسب ‏آزادی و عدالت است، اگر در جهت پیشرفت و استقلال است، اگر در جهت پیشرفت اقتصادی کشور است، اگر درآمد‏های سرشار کشور در جهت رفع نارسایی‏ها و پیشرفت کشور و حل مسایل به کار می‏رود، همه‏ی ما باید سعی کنیم این راه ادامه یابد.

اما، با کمال تاسف شاخص‏هایی که از سوی مراجع رسمی اعلام می‏شود، در این جهت‏ها مثبت نیست. (دست زدن و ابراز احساسات جمعیت)

خواهران و برادران من، کشور متعلق به همه‏ی شماست. از شعار زدگی باید پرهیز کرد، باید کشور در مسیر رفع تبعیض، بهبود زندگی، تقویت زیرساخت‏ها، رفع تهدیدها از کشور، حرکت کند و این انتخاب شما و حضور هوشیارانه‏ی شما است که می‏تواند این هدف را تحقق بخشد(دست‏زدن و ابراز احساسات جمعیت) و می‏توان با امیدواری بیشتر به پیش رفت.

یک نکته‏ی بسیار حساس و مهمی را می‏خواستم تذکر بدهم که امیدوارم در جلسه‏ای که با نخبگان استان فارس دارم بیان کنم و آن این که، آن‏چه که امروز در کنار این کمبودهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی داریم و باید به آن بپردازیم، اخلاق است».


پس از پایان سخنرانی آقای خاتمی و خروج‏شان از ورزشگاه، تماس دیگری با آقای عباسیان می‏گیرم:

آقای خاتمی الان به شاه‏چراغ آمده‏اند که انشاالله مراسم عزاداری شب شهادت امام حسن عسگری را در این‏جا باشند.

برنامه‏ی سخنرانی دراستادیوم شهید دستغیب هم خوشبختانه با حضور به طور تخمینی ۱۵تا ۱۶ هزار نفر برگزار شد و همه‏ی مسایل و جوانب آن هم خوب بود. در مسیر حرکت آقای خاتمی از سالن شهید دستغیب به شاه‏چراغ که نزدیک به هم هستند، جمعیت زیادی ماشین آقای خاتمی را پیاده همراهی می‏کرد و می‏توان گفت حالت پیاده‏روی و حتا راه‏پیمایی پیدا کرده بود و وضعیت بسیار جالبی بود.

آیا گروه‏های مخالف سعی نکردند، این مراسم را به هم بزنند یا به نوعی مانع بشوند؟

آقایانی که مایل نبودند این قضیه خیلی دامنه پیدا کند و جمعیت به داخل سالن بیایند، همان اول سخنرانی طوری در سالن نشستند که راه را ببندند و در حالی که هنوز جا بود و مردم مشتاق بودند به داخل سالن بیایند، می‏گفتند دیگر جا نیست. خوشبختانه این مساله با ازدحام جمعیت رفع شد.

در مسیر راه به شاه‏چراغ هم یکی از شخصیت‏‏های دولتی، با حالت بسیار زشتی آمدند جلوی ماشین آقای خاتمی که حرکت شما غیرقانونی است، راه‏پیمایی‏تان غیرقانونی است و… اما همان ازدحام جمعیت باعث شد که ایشان کنار برود.

این شخصیت دولتی چه کسی بود؟

آقای عزیزی، فرماندار شیراز.

برنامه‏ی بعدی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏آقای خاتمی چیست؟

قرار است به مسجد قُبا بروند. اما با توجه به تاخیری که در برنامه‏ی ایشان پیش آمد و مسیر استادیوم تا شاهچراغ هم به علت ازدحام مردم، به کندی طی شد، باید دید از نظر زمانی آقای خاتمی به این برنامه می‏رسند یا نه.

برنامه‏‏ا‏ی هم تحت عنوان دیدار با نخبگان فارس تدارک دیده شده، همین‏طور است؟

برنامه‏ای هست که انشاالله فردا، ساعت هشت صبح داخل تالار جهاد دانشگاهی شیراز این دیدار انجام شود.


سعی می‏کنم با یک خانواده‏ی شیرازی تماس بگیرم.

کسانی را که می‏شناسم خیلی تمایل نداشتند به این مراسم بروند، از جمله خود من.

می‏توانید بگویید چرا تمایل نداشتید در این مراسم شرکت کنید؟

نمی‏خواهم وارد جزییات بشوم، اما مردم ایران نسبت به رییس جمهورشان و حرف‏هایی که می‏زنند کاملا دل‏سرد هستند. چون حرف‏‏های‏شان با عمل‏شان یکی نیست. به این خاطر در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی هم زیاد… البته نمی‏توانم بگویم مقصر خود آقای خاتمی است یا کسان دیگر، اما دست‏هایی پشت پرده هستند که نمی‏گذارند. برای همین است که مردم ما دیگر نسبت به انتخابات فوق‏العاده دل‏سرد هستند.

به این ترتیب، شما فکر می‏کنید، خیلی از مردم در انتخابات بعدی شرکت نخواهند کرد؟

در دوره‏ی قبل هم این‏طوری بود. نمی‏دانم چه کسانی بودند که مجبور بودند یا دوست داشتند در انتخابات شرکت کنند، ولی من از هرکسی که دور و برم می‏پرسیدم و حتا حالا که هنوز انتخابات شروع نشده، می‏پرسم، می‏گویند شرکت نمی‏کنند. از جمله خود من.

شما در مقابل این استدلالی که بعضی‏ها می‏گویند در دوران خاتمی وضع بهتر از دوران احمدی‏نژاد بود، نظرتان چیست؟ آیا واقعا این طور بود یا نه؟

بله، من هم دقیقا فکر می‏کنم که این‏طور بود. کار ندارم سیاست‏های پشت پرده چه می‏گویند و یا مردم چه می‏گویند، ولی نظر خود من این بود که خیلی از آزادی‏هایی که الان ما داریم، فضای باز امروز، خیلی از جسارت‏های جوانان ما در این دوره، به آقای خاتمی برمی‏گردد.

پس چطور می‏‏گویید که در انتخابات شرکت نمی‏کنید؟

به خاطر این که اگر آقای خاتمی هم بیاید، نمی‏تواند کاری انجام دهد. نمی‏گذارند کاری انجام بدهد.

نظرتان در مورد آقای احمدی‏نژاد چیست؟

در مورد او هم هنوز نمی‏توانم قضاوت دقیقی بکنم. ولی می‏دانم که همین آقای احمدی‏نژاد هم خواست یک سری کارهایی انجام بدهد، خواست یک سری از ریاست‏های دولت را درست کند، افشاگری‏‏هایی انجام بدهد. ببینید وزیران آقای احمدی‏نژاد چقدر عوض شدند. هیچ دوره‏ای نداشتیم که وزیران تا این حد تغییر کنند.

فکر می‏کنید برخی از اقدامات ناپسندی که انجام شده، خواست آقای احمدی‏نژاد نبوده است؟

دقیقاً همین‏طور است. اوایل که آمدند فکر می‏کردم کارهایی که اتفاق می‏افتد، خیلی از سخت‏گیری‏ها مثل بسته نگاه داشتن جوان‏ها یا حمله کردن به حجاب خانم‏ها، عملا سیاست‏های آقای احمدی‏نژاد است، ولی بعد که جلوتر آمدیم و مسایلی مثل تغییر کابینه را دیدم، متوجه شدم که نه، بازهم سیاست کسانی است که نمی‏خواستند و تلاش‏شان این بود که ضربه بزنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یعنی به نظر این شخصی که مورد مصاحبه شما بوده تغییر مداوم وزرا در کابینه نکته مثبتی است ؟ در واقع یک سری توطه گر بصورت مداوم به سمتی میرسند و بعد بر کنار می شوند ؟ دست هایی در کار است که وضعیت کنونی جامعه به این شکل در آمده ؟ و جوانان جسارت و تفکرشان رو مدیون دوران اصلاحات هستند اما ایشان رای نمیدهند ؟ حرف ها به نظرم ضد و نقیض هستند

-- آیدا ، Mar 7, 2009

والله بابام جان دروغ چرا؟ دایی جان هم وقتی عمرشان باقی بود می گفتند کار کار انگلیس هاست. پنداری هرکه می بینیم هیچ کاره است. دستهای پنهانی همه کاره اند.
این تئوری توطعه عاقبت ما ایرانیان را چون دایناسورها منقرض می کند!

به نظر من نه احمدی نژاد در این عقب ماندگی مقصر است نه خاتمی. مقصر اصلی یک جامعه ی "نو خرافاتی" نا امید و جبر گراست. احمدی نژادها همیشه هستند. ما خود با بی ارادگی یا نادانی خداوندگارشان می کنیم. حتی گاهی زورشان می کنیم.

-- آیدین ، Mar 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)