تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌وگوی روزنامه آلمانی «واتس» با خانم شیرین عبادی

«در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنم»

ترجمه‌ی مجید روشن زاده

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «واتس» اعلام کرد که قصد شرکت در انتخابات ماه ژوئن امسال را ندارد. او در این گفت‌وگو به اظهارنظر پیرامون روابط ایران و آمریکا، کاندیدا شدن خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، سفر صدر اعظم پیشین آلمان به ایران و نقض حقوق بشر در ایران پرداخته و در اعتراض به سیستم انتخابات ایران گفت:

«تا زمانی که شورای نگهبان بر صلاحیت کاندیداها نظارت دارد، در انتخابات شرکت نخواهم کرد.»

از نظر خانم عبادی انتخابات ایران آزاد نیست، زیرا به گفته وی شورای نگهبان مانع جدی در راه اجرای اتنخابات آزاد است. او در پاسخ به این سوال خبرنگار آلمانی که چرا انتخابات ریاست جمهوری را بایکوت می‌کنید گفت:

«مساله بر سر پای بندی به اصول است. این اصول برای من بسیار با اهمیت‌اند. اگر قرار باشد که انسان‌ها در انتخابات شرکت کنند، باید آزادی انتخاب هم داشته باشند. در ایران اما این‌گونه نیست و صلاحیت کاندیداها باید نخست از طرف شورای نگهبان که اعضای آن منتخب مردم هم نیستند، تایید شود. از این رو، تازمانی که شورای نگهبان بر صلاحیت کاندیدها نظارت دارد، در انتخابت شرکت نخواهم کرد.»

خانم عبادی در عین حال تاکید کرد که تصمیم وی به معنای توصیه به عدم شرکت در انتخابات نیست. او می‌گوید:

«بعضی‌ها براین باورند که باید در انتخابات شرکت کرد و از میان دو گزینه بد و بدتر از گزینه بد حمایت کرد.» این موضع به نظر وی هم می تواند درست باشد. اما خود او راه عدم شرکت در انتخابات را برگزیده است.


شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل

خانم عبادی از دادن پاسخ صریح در مورد کاندیدا شدن خاتمی خودداری کرد و گفت:

«من قصد سخن گفتن برله و یا برعلیه یک کاندیدا را ندارم. اما بطور کلی می‌توان گفت طبق قانون جمهوری اسلامی، رییس جمهور دارای اختیارات چندانی نیست و تصمیمات مهم در حوزه اختیارات رهبر انقلاب است.»

او در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا موافق ملاقات گرهارد شرودر، صدر اعظم پیشین آلمان، با احمدی نژاد است و یا نه می‌گوید:

«این ملاقات درست بود، زیرا اگر قرار است کسی را از درستی یک دیدگاه متقاعد کرد، باید با او سخن گفت.» و اضافه می‌کند:

«گفت‌وگو همیشه خوب است، اما مهم محتوای این گفت‌وگوها ست.»

خانم عبادی در مورد قطع رابطه ایران و آمریکا بعد از انقلاب می‌گوید:

«این وضعیت نباید تا ابد ادامه یابد و یک روزی باید تمام شود.» او در عین حال پیشنهاد می‌کند که ایران و آمریکا گفت‌وگوی خود را در سه سطح آغاز کنند: یکی در سطح روسای جمهور دو کشور، دیگر در سطح نمایندگان پارلمان و سوم در سطح جامعه مدنی.

اما این گفت‌وگو به گفته وی نباید محدود به مناقشه اتمی شود، بلکه باید همه موارد اختلاف روشن و مورد بحث قرار گیرند.

یکی از موضوعاتی که به اعتقاد وی باید جزء این گفت‌وگوها باشد، نقض حقوق بشر در ایران است. او در این مورد خاطر نشان می‌کند:

«برخلاف ادعای جمهوری اسلامی نقض حقوق بشر در هر کجای جهان که باشد، مربوط به همه بشریت است.»

از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران به گفته خانم عبادی تبعیض میان زنان و مردان، میان اقلیت‌های مذهبی و تحدید آشکار آزادی بیان است. او می‌گوید:

«اظهارات من در روزنامه‌ها درج نمی‌شود و درمعرض تهدیدات مستمر قرار دارم. تنها روزنامه‌ای که سخنان مرا درج می‌کرد، ممنوع شد.»

با وجود این، او تاکید می‌کند که چندان «نا امید نیست، زیرا جنبش‌های دانشجویان، زنان و کارگران ایران قوی است و جمهوری اسلامی تحت فشار شدید مردم قرار دارد.»

خانم عبادی در نهایت خاطر نشان می‌کند که به تحول و نه انقلاب باور دارد، زیرا به اعتقاد وی دوران انقلابات به سر رسیده و مردم ایران پس از پشت سر گذاشتن یک انقلاب و هشت سال جنگ از خونریزی بیزارند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خانم عبادی فکر میکند اگر در انتخابات شرکت نکند چیزی فرق میکند؟شرکت نکرد ونکردند واحمدی نزاد انتخاب شد وهمین اندک آبرویی که در جهان داشتیم راهم از دست دادیم.نمیتواند ادعا کند که احمدی نزاد با خاتمی فرقی ندارد حتی در ایران هم تفاوت فاحش بود.

-- نوری شهری ، Mar 5, 2009

از مترجم چنین متونی انتظار می رود که دستکم در حد یک دانش آموز دبستانی از ساختار سیاسی ایران اطلاع داشته باشد.
آخر کی «شورای انقلاب» بر انتخابات نظارت داشته؟ این نهاد اسمش «شورای نگهبان» است. شورای انقلاب نهادی بوده که فقط در چند ماه اول انقلاب وجود داشته.

-- بهمن ، Mar 5, 2009

بهمن گرامی از دقت شما ممنون
متاسفانه در یک مورد بجای "شورای نگهبان"
"شورای انقلاب" نوشته شده.

م.روشن زاده

-- بدون نام ، Mar 6, 2009

انتخابات دوره قبل که چپ خارج نشین انتخابات را تحریم کرد چه شد.... مردم ایران از این تجربه باید استفاده کرده و در انتخابات شرکت فعال داشته باشند. همینکه کشورمان مثل عراق ، پاکستان و افغانستان نیست باید خدا را شکرگزار باشیم... از ماست که برماست
باید واقع بین بود مشکلات ما نیاز به زمان دارد و اگر کشورهای قدرت طلب دست از مداخلاتشان بردارند همه مسائل و مشکلات برطرف خواهند شد...

-- بدون نام ، Mar 6, 2009

خانم عبادی مثل اینکه فراموش کرده اند که عدم شرکت در انتخابات باعث انتخاب بدتر میشود. و در این صورت این مردم اند که در نهایت زجر بیشتر میکشند. با عدم شرکت طبقه متوسط که آگاهی و خواسته های سیاسی، در انتخابات گذشته بقول امریکاییها تیر به پای خود زدند و خود را شل کردند نه سیستم دولتی را.

-- آذر ، Mar 6, 2009

درود بر شیرین عبادی

-- بهزاد ، Mar 6, 2009

خوشم میاد این خانم شیرین عبادی یک تنه هزارتا مرد سبیل کلفت رو حریفه! البته اگه هنوز هم سبیل کلفتی مونده باشه توی مملکت!
برادران جنبش انتخابات!!! یکم خودتون رو جمع و جور کنید و بجای این همه گیر دادن به دیوارهای کوتاه و توهم زدن نسبت به خارج از کشوری های برید به سپاه و بسیج و بیتهای مقدس گیر بدید!!! به مجلس خبرگان گیر بدید و به بقیه طومار...
من موندم این همه شجاعت رو یکدفعه از کجا اوردید شما!؟

-- خزرنامه ، Mar 7, 2009

shoma mikhahy dar entekhabat sherkat kony, bokon. che kar be dygran dary?

-- بدون نام ، Mar 7, 2009

تنها راه تغییر وضعیت فعلی ایران ، شرکت در انتخابات است تحریم انتخابات فقط ایجاد فرصت برای انحصارطلبان است و باز پرداخت هزینه های گزاف از سوی طبقه متوسط...برای کسانی که امکان خروج چند بار در سال را از ایران دارند شاید تحمل شرایطی نظیر شرایط فعلی ایران راحت تر از کسانی است که بدلایل مختلف این امکان را ندارند....تحریم انتخابات فقط وفقط از دست دادن زمان است... شرایط ایران باید به تدریج تغییر کند...وتنها راه انتخابات است...

-- وستا ، Mar 7, 2009

از موضع شفاف و روشن خانم عبادی خوشم میاد . . بهش امید وارم !
من هم قصد رای دادن نداشتم . . اما با زبون باز کردن میرحسین موسوی کمی مردد شدم . .

-- حامد پارسا ، Mar 7, 2009

درود دوستان ! آقا یا خانم "بی نام محترم "! اگر هدف رسیدن به جامعه دمکراتیک ، باز و آزاد است ! باید آنرا از همین امروز تبلیغ کرد ! و چند صدائی را در صفوف فعالین مدنی ، حقوق بشر و سیاسی پذیرفت و به آن احترام گذاشت ! که برخورد شما نشان از آن دارد ، که هنوز علیرغم ادعایتان به آن فاصله ی بسیار دارید . این ادعای شما هم " نتخابات دوره قبل که چپ خارج نشین انتخابات را تحریم کرد " هم بخشا واقعی نیست ، چرا که نه تمام نیروهای سیاسی " چپ " آنگونه که شما ادعا می کنید یکدست هستند و همه رویکرد عدم شرکت ، " تحریم " پیش گرفتند . نمونه حزب دموکراتیک مردم ایران ، منتسب به آقای بابک امیر خسروی و بخشی از فعالین سیاسی چپ از جمله خانم محمدی و آقای نگهدار از این دست هستند و اساسا تقسیم گروهها و فعالین سیاسی به داخل و خارج از کشور هم پایه و اساس واقعی ندارد . چرا که بخش بزرگی از گروهها و فعالین سیاسی از طیف های مختلف سیاسی در داخل و خارج از کشور در دوره پیش در انتخابات شرکت نکردند ، از جبهه ملی ایران ، حزب ملت ایران و ...در خارج از کشور هم به همین گونه ! در عین حال شما حتی بدقت به سخنان خانم عبادی توجه نمی کنید ، اگر سخنان خانم عبادی در این دوره را با دوره پیشین مقایسه کنید ، یک تفاوت آشکار و اساسی در آن می بینید . و آن اینکه با توجه به اقدامات فاجعه بار احمدی نژاد و محافل امنیتی نظامی و محافل افراطی و دستگاه رهبری ، کشور در شرایط پیچیده و دشواری قرار گرفته است ، به ناگزیر رویکردهای دیگر را هم رد نمی کند . اگرچه ایشان قبل از هرچیز به مثابه یک فعال حقوق بشر که رودیکردی ضد تبعیض و متکی به حقوق شهروندی دارد ، خود در انتخابات شرکت نمی کند ولی در عین حال دیگران را به عدم شرکت توصیه نمی کنند . " ز نظر خانم عبادی انتخابات ایران آزاد نیست، زیرا به گفته وی شورای نگهبان مانع جدی در راه اجرای اتنخابات آزاد است. او در پاسخ به این سوال خبرنگار آلمانی که چرا انتخابات ریاست جمهوری را بایکوت می‌کنید گفت:

«مساله بر سر پای بندی به اصول است. این اصول برای من بسیار با اهمیت‌اند. اگر قرار باشد که انسان‌ها در انتخابات شرکت کنند، باید آزادی انتخاب هم داشته باشند. در ایران اما این‌گونه نیست و صلاحیت کاندیداها باید نخست از طرف شورای نگهبان که اعضای آن منتخب مردم هم نیستند، تایید شود. از این رو، تازمانی که شورای نگهبان بر صلاحیت کاندیدها نظارت دارد، در انتخابت شرکت نخواهم کرد.»

خانم عبادی در عین حال تاکید کرد که تصمیم وی به معنای توصیه به عدم شرکت در انتخابات نیست. او می‌گوید:

«بعضی‌ها براین باورند که باید در انتخابات شرکت کرد و از میان دو گزینه بد و بدتر از گزینه بد حمایت کرد.» این موضع به نظر وی هم می تواند درست باشد. اما خود او راه عدم شرکت در انتخابات را برگزیده است.

و اما به دوستی که می نویسد " تنها راه تغییر وضعیت فعلی ایران ، شرکت در انتخابات است " بحث دوستانی مثل من با شما نگاه مطلق و یکسویه نگر شماست ! اگر شما می نوشتید " بنظر می رسد که با توجه به شرایط حساس و پیچیده ایی که کشورمان در آن قرار گرفته ، گزینه مناسب می تواند شرکت در انتخابات پیش رو و آنهم نه با هدف تحول ساختاری بلکه ایجاد فضای سیاسی ، و حداقلی است من با شما مشلکی نداشتم . اما نگاه شما به مسئله انتخابات و تاثیرات آن با واقعیات ساختار قدرت سیاسی و جامعه ایران فاصله ایی بزرگ دارد . شاد باشید

-- داریوش مرادی ، Mar 7, 2009

دوستانی که خواهان شرکت در انتخابت هستند باید از خود بپرسند که نتیجه آن دو دوره پر شور چه بود!!!!!!. آیا چیزی با الان تفاوت اساسی کرده یا نه. مگر در دوره خاتمی نبود که همه را زندانی کردند از جمله خانم عبادی؛عبدالله نوری؛کرباسچی؛ احمد زیدآبادی؛ملی مذهبی ها؛ شمس الواعظین ؛ کبر گنجی و ..... از خود بپرسیدچه کاری در زمان اصلاحات می شد که الان نمی شود. در خارج هم فرقی بین احمدی نژاد و خاتمی نمی گذارند چه بسا احمدی نژاد محبوب تر است. و در بین یک قشر خاصی که ضد امریکا هستند از جمله عربها وامریکای لاتین طرفدار های زیادی دارد. بنابراین نه خاتمی برای کسی آبرو درست کرده ونه احمدی نژاد آبروی کسی را برده.

-- mehran ، Mar 7, 2009

خانم عبادی مسلما درست مبفرمایند. اما حتی اگر شورای نگهبان نباید که در انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان نقشی داشته باشد، خود این هم باید از طریق قانونی انجام شود. بعنی بصورت یک لایحه بتصویب مجلس برسد که شورای نگهبان یا منحل گردد و یا دامنه اختیارات و مسئولیتش محدود شود. اینکه ما الان در همین انتخابات شرکت نکنیم (که بلاخره یک کاندید محترم و معقولی داریم) و بگذاریم یک دوره دیگر هم احودی نژاد انتخاب شود، که از بیخ و بن مجلس و قانون و لایحه و نماینده مردم و همه را بهیچ میگیرد، بزودی نسل جوان تر حتی اسمی از قانون اساسی را هم نخواهد شنید و در ان صورت دیگر نخواهیم دانست که این اصلاحات را که ایشان هم بان معتقدند از کجا شروع کنیم.

-- مینا زند ، Mar 7, 2009

ba salam-aghayan va khanomha,chera zood tasmim migirid,shirine ebadi goft,man sherekat nemikonam,mardom khodeshan midanand,lotfan kami deghat konid-man khodam sherekat mikonam.-reza az danmark

-- reza ، Mar 7, 2009

آیا بهتر نمی بود که نام لاتینی روزنامه و شماره و تاریخ انتشار آن ذکر می شد؟

-- ع.ص ، Mar 7, 2009

با نظر جناب نوري شهري موافقم ...دود اين راي ندادنها به چشم مردمي كه در ايران زندگي مي كنند مي رود

-- دوست ، Mar 7, 2009

خانم عبادی با این اظهار نظر نشان داد که متاسفانه دید سیاسی عقلانی ندارد و سوار بر موج احساساتی می شود که ره به جایی ندارد.
ایشان شرکت نکردن در انتخابات را لابد یک عمل سیاسی موثر می داند. اگر چنین است جواب بدهند که نتایج آن چیست.
نتیجه شرکت در این انتخابات نیمه آزاد و محدود مشخص است: بازگشت به همان فضایی که در آن جنبش زنان آغاز شد، مردم با مفاهیمی مثل نهاد مدنی آشنا شدند و دستگیری دانشجو و خبرنگار و کشتن نویسندگان را دیگر نمی توانستند بی سرو صدا انجام دهند. همان فضایی که منجر به جایزه گرفتن ایشان شد.
خانم عبادی! به نمونه رفتارهای سایر برندگان صلح نوبل نگاه کنید. آیا نلسون ماندلا با عدم تعامل با حکومت آپارتاید به این جا رسید؟
خانم عبادی! آیا فعالیت های شما با ادامه ریاست جمهوری فعلی به جایی میرسد یا در فضایی مثل 4 سال قبل؟
خواهش میکنم احساساتی نشوید. جای "اصول" اینجا نیست. این فقط یک شانس انتخاب است برای داشتن فضایی بهتر! عقل کنید و استفاده از آن را تبلیغ کنید.

-- فرهت ، Mar 8, 2009

ریاست جم
هوری یک زن آنهم ... به هیچ وجه در نزد افکار عمومی مردم ایران جواب نمی دهد آب در هاون نکوبید

-- امید ، Mar 8, 2009

ریاست جمهوری یک زن آنهم ... به هیچ وجه در نزد افکار عمومی مردم ایران جواب نمی دهد آب در هاون نکوبید

-- ایمان ، Mar 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)