تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
رویکرد «جبهه‌‏‏ی ملی داخل» به انتخابات در گفت و گو با دکتر کوروش زعیم

«استفاده از روزنه‌های کوچک برای برقراری دموکراسی»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

به نظر می‌‏رسد دوره‌‏ی دهم انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گذشته از دشواری‏‌های طبیعی گزینش یک رییس جمهور، به علت بحران‏‌های آشکار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که کشور با آن مواجه است، تأمل و درنگ بیشتری را ایجاب کرده است.

این تأمل در جبهه‌‏ی اصول‌‏گرایان، به ویژه پس از آن‌که با دو نامزد قطعی اصلاح‏‌طلبان مواجه شده‏‌اند، چشم‌‏گیرتر است. اما در جبهه‏ی اصلاح‌طلبان نیز، گذشته از آن‌که اجماع کلی و وسیعی به دست نیامده است، برخی احزاب و جریانات درون این جبهه نیز هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده‌‏اند.

«جبهه‌‏‏ی ملی داخل»، یکی از این نیروها است. در این برنامه ‏و در گفت و ‏گو با دکتر کوروش زعیم، عضو شورای مرکزی این جبهه، با علت عدم موضع‌‏گیری، استدلال‌‏ها و آرایی که در مرکزیت این جبهه موجود است، آشنا می‏‌شویم.

Download it Here!

به نظر می‌‏آید در نیروهای متعلق به طیف اصلاح‏‌طلب یا به‏ طور کلی نیروهای بیرون از حاکمیت، جبهه‏ی ملی از جمله معدود نیروهایی است که در مورد پشتیبانی از هر نامزدی، تاکنون سکوت کرده است.

سکوت نکرده. جبهه‏ی ملی در حال مطالعه و نظاره‌‏ی تحولاتی است که در جریان است. انتظار داریم این تحولات شدت بیشتری بگیرد؛ هم تحولات داخل کشور و هم تحولات بین‌‏المللی که ممکن است در سیاست ما و روند انتخابات تأثیرگذار باشد.

می‏توان گفت، علت سکوت شما مطالعه‌‏ی شرایط است. می‌‏توان این برداشت را کرد که جبهه‌‏ی ملی هنوز هیچ گزینه‌‏ای را برای انتخاب خود محتمل نمی‌‏داند؟ یا گزینه‏‌های محتملی هست ولی قطعی نشده است؟

ما هیچ گزینه‌‏ای را از روی میز برنداشته‏‌ایم. ولی شرایطی که امروز بر انتخابات حاکم است، با شرایط انتخابات گذشته تفاوتی ندارد. یعنی همان جریان گزینشی هم وزارت کشور، هم شورای نگهبان و همان محدود و بسته بودن دسترسی به رسانه‏‌ها، گردهمایی، حتا زمان لازم برای تبلیغات و شناسایی نامزدها برقرار است.

حتا اگر از همه‏‌ی این محدودیت‏‌ها هم گذر کنیم، امروز هیچ کنترلی بر صداقت در رأی‏گیری و شمارش آرا نداریم. بنابراین، ما همه‌‏ی این موارد را درنظر داریم و مطالعه می‌‏کنیم که آیا روند تحولاتی که شاهد آن هستیم، روزنه‏ای باز خواهد کرد.

آیا اصل را بر شرکت در انتخابات می‌‏گذارید؟ یا این‌که به همین نسبت محتمل است که در انتخابات شرکت نکنید؟ یعنی اعلام عدم شرکت بکنید؟

جبهه‌‏ی ملی، الان شرایط را برای موضع‌‏‌گیری مساعد نمی‌‏‌داند. ولی هیچ گزینه‌‌‏‏‏ای را محدود نکرده است. جبهه‌‌‏ی ملی به‌هیچ‌وجه رسالت خود را در مخالفت، فقط به خاطر این‌که اپوزیسیون تلقی شود یا فقط در عدم مشارکت، صرفاً به خاطر مخالفت کردن، نمی‌‏داند.

هدف ما تغییر شرایط به شرایط دمکراتیک است و اگر زمانی کوچک‌‏ترین روزنه‌‏ای را برای تغییر شرایط و برقراری دمکراسی ببینیم، از آن بهره‌‏برداری خواهیم کرد. چون در غیر این صورت به آرمان‏های خودمان خیانت کرده‏‌ایم. ما هم امیدواریم که این روزنه در آینده‏‌ی نزدیک باز شود و بتوانیم تصمیم مثبت بگیریم. ولی فعلاً همه چیز منفی به نظر می‌‏رسد.


دکتر کوروش زعیم، عضو شورای مرکزی جبهه‌‏ی ملی

با توجه به این‌که همه‏ چیز ناامید کننده است، می‌‏توان نتیجه گرفت، رویکرد مثبت شما به انتخابات، کمی غیرممکن است؟

نه، هیچ چیزی غیرممکن نیست. همان‌‏طوری که گفتم، تصور می‌‏کنیم، تحولات جاری ممکن است به جایی برسد که شرایط مشارکت سازمان‏‌های بیرون از حاکمیت ایجاد شود. فعلاً غیر ممکن است، ولی تحولات ممکن است شرایط را تغییر بدهد.

ممکن است، منظورتان از سازمان‏‌های بیرون از حاکمیت را روشن‌‏تر توضیح دهید؟ آیا اپوزیسیون خارج از کشور هم مورد نظر شما هست؟

نه، ما فقط سازمان‏‌های فعال ملی درون کشور را که بیرون از حاکمیت فعالیت می‏‌کنند در نظر داریم.

تحلیل شما از سکوتی که اصول‏‌گرایان در انتخاب کاندیدای خود کرده‏‌اند، با توجه به تحولاتی که در جبهه‌‏ی اصلاح‏‌طلبان به وجود آمده است، چیست؟ چرا این سکوت در اردوی اصول‏‌گرایان به‏چشم می‌‏خورد؟

آن‌‏ها در هر حال سازمان‌‏های سیاسی درون حاکمیت هستند و الان در حال رقابت بین خود هستند. چون اصول‏‌گرایانی که حاکم هستند، وضعیت چنان را منفی و ناخوشایند کرده‌‏اند که آن‌‏ها نظام را درخطر می‌‏بینند و برای نجات نظام با یک‏دیگر در حال رقابت هستند.

آن‌‏ها الان در موضع انفعالی هستند، چون وضعیت بد کنونی بیشتر به خاطر عملکرد آن‌‏ها است. در درون خودشان هم هنوز به اجماع نرسیده‌‏اند که آیا شرکت کنند و اگر قرار است شرکت کنند، کدام شخصیت‏ باید این کار را بکند.

البته‏‏‏‏، جناح آقای احمدی‌‏نژاد حق خود می‌‏داند در انتخابات شرکت کند. جناح رقیب (در درون اصول‌‏گرایان) هم که فکر می‏‌کند آقای احمدی‏‌نژاد امتحان خود را داده و دیگر نباید به ایشان اجازه داده شود در انتخابات شرکت کند و شانسی داشته باشد، هنوز نتوانسته‏ است به اجماعی برسد که چه کسی را جانشین ایشان کند.

هیچ احتمالی وجود دارد که جبهه‏‌ی ملی از یکی از نامزدهای اصول‏‏‌گرا پشتیبانی کند؟

ابداً. جبهه‏‌ی ملی به‌هیچ‌وجه تصورش را هم نمی‌‏کند که از اصول‏‌گراها که وضعیت کنونی کشور نتیجه‏‌ی عملکرد آن‏‌ها است، حمایت کند. ما حتا حمایت از گروه‏‌های دیگر درون حاکمیت را هم در شرایط کنونی، در برنامه‏ نمی‏‌بینیم.

چرا جبهه‏‌ی ملی داخل سعی نمی‌‏کند با گروه‌‏های خارج از حاکمیت، به اجماعی برسد؟ آیا شما یا آن‏ها (نیروهای دیگر خارج از حاکمیت) چنین تلاشی را کرده‌‏اید؟

ما مشکل زیادی با گروه‌‏های سیاسی خارج از حاکمیت نداریم. منتها در شرایط کنونی حاکم بر انتخابات کشور، اصلاً شرکت کردن در انتخابات، امکان‌‏پذیر نیست.

شرایط حاکم بر انتخابات، اجازه نمی‌‏دهد ما به این موضع برسیم که باید شرکت کنیم. چون در شرایط کنونی و قوانین حاکم، شرکت در انتخابات، اساساً برای سازمان‌‏های خارج از حاکمیت امکان ندارد و فقط خودشان را بازیچه‌‏ی حاکمیت قرار خواهند داد.

ممکن است دلایل این عدم امکان را بیشتر توضیح بدهید؟

اصولاً این پرسش زیاد مطرح می‏‌شود که آیا جبهه‌‏ی ملی و یا سازمان‌‏های ملی بیرون از حاکمیت، کاندیدا معرفی خواهند کرد یا نه. زمانی معرفی کاندیدا و پشتیبانی از کاندیدای به خصوصی معنی دارد که از این حرکت دستاوردی متصور باشد.

اگر نامزدی را بدون هیچ برنامه‌‏ی حساب شده‏ و قابل تداوم در مسیر انتخابات، معرفی کنیم که ردصلاحیت شود، یکی از شخصیت‏‌های ملی را چه در درون جبهه‌‏ی ملی چه بیرون از آن، بازیچه قرار داده‌‏ایم.

اگر هم نامزدی را معرفی کنیم که جمهوری اسلامی به هر دلیلی او را تائید کند ـ به خاطر این‌که تنور انتخابات را گرم نگاه دارند ـ ولی امکان تبلیغ نداشته باشد، یا کنترلی بر اخذ و شمارش رأی نداشته باشد، این وسیله‏‌ی تبلیغاتی را به جمهوری اسلامی داده‏ایم که ادعا کند انتخابات آن‌قدر آزاد بود که همه توانستند در آن شرکت کنند، منتها رأی نیاوردند.

بنابراین، ما حاضریم ببینیم آیا حاکمیت جمهوری اسلامی به آن خردورزی می‏‌رسد که روزنه را برای آزاد شدن انتخابات و کنترل مردمی بر رأی‏گیری و حتا نظارت بین‌‏المللی باز کند؟ یا آیا بعضی از فیلترها مانند شورای نگهبان، کنار گذاشته خواهد شد؟ هم‌‏چنین محدودیت زمانی که کاندیداها برای تبلیغات و شناساندن خود و عرضه‌‏ی یک برنامه برای کشور دارند؟

چون ما فکر می‏‌کنیم که کشور ما در سال آینده باید منتظر یک طوفان سهمگین اقتصادی باشد و جریانی که در آینده اداره‏ی کشور را بر عهده می‌‏گیرد، بسیار کار دشوار و گرانی در پیش خواهد داشت که از هر کسی برنمی‌‏آید.

بنابراین، برنامه‌‏ای مدون برای اداره‌‏ی کشور و نجات آن از این طوفان در راه، اولین چیزی است که یک کاندیدا باید عرضه و از آن دفاع کند. برای عرضه‌‏ی این برنامه هم نیاز به زمان، دسترسی به رسانه‏‌ها و اجازه‏‌ی برگزاری گردهما‏یی و تبلیغات آزاد دارد.

تأکید شما در برنامه‏‌های انتخاباتی روی چیست؟ در حال حاضر، مشکل بیشتر برنامه‏‌ی سیاسی رییس جمهور آینده است یا برنامه‌‏های اقتصادی او؟

در هر دوره‌‏ی زمانی، اولویت‌‏ها تغییر می‏‌کند. اولویت موجود این دوره، اصلاح خراب‏‌کاری‌‏هایی است که دولت آقای احمدی‌نژاد طی سه سال و نیم گذشته انجام داده و کشور را به سوی سقوط اقتصادی هدایت کرده‏ است.

بنابراین، بزرگ‌‏ترین مسئولیت و دغدغه‏‌ی رییس جمهور آینده جلوگیری از سقوط اقتصادی کشور و بهبود وضعیت اقتصادی است. برای این منظور هم باید برنامه‌‏ای داشته باشد، این برنامه را اعلام کند و کارشناسان ارزیابی کنند که آیا برنامه‏‌ی ایشان عملی است، راه به جایی می‌‏برد یا نه. فعلاً، اولویت نجات اقتصادی کشور است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

انتخابات در جمهوری اسلامی یعنی تف سربالا چون نه انتخاب کننده حق انتخاب آزاد دارد نه انتخاب شونده حق شرکت آزادانه در انتخابات را دارد و همینطور مه انتخاب کننده حق دارد از رایش دفاع کند و نه انتخاب شونده می تواند ناظر شمارش آرا باشد . به هر طرف بروند سر نخ در خمانجا ختم می شود . از سوئی احمدی نژاد موجودی صندوق ذخیره ی ارزی را حتی از مجلس مخفی نگاه داشته است حال کاندیدای جدید می خواهد برنامه ی اقتصادی بدهد نمی تواند چون اطلاعات شفاف از اقتصاد ندارد و ... همیطور تا آخر اوضاع چنین است بدین طریق این خود حاکمیت است که بر اساس تحلیلش از اوضاع جهانی یکی را انتخاب می کند اگر چه تمایلشان بر وجود اصول گرایان است اما اوضاع جهانی هم شرایط را به آنها تحمیل می کنند . لذا شرکت و یا عدم شرکت در انتخابات تاثیری در تصمیم حاکمیت ندارد و هر کس هم شرکت کند در واقع عمله ی تبلیغات اینها شده است .

-- farhad ، Feb 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)