تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با اکبر منتجبی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی

کرباسچی هم وارد گود انتخابات می‌شود؟

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

درست یک روز پس از مطرح شدن کاندیداتوری سید محمد خاتمی، رییس جمهوری اسبق ایران در بعضی از سایت‌های خبری از جمله در سایت تغییر، خبر کاندیداتوری غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران را مطرح کردند.

تا این لحظه موفق به گرفتن تایید این خبر از آقای کرباسچی و بعضی از سران کارگزاران نشده‌ایم. در همین رابطه با اکبر منتجبی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی که سال‌های سال با کرباسچی به عنوان روزنامه‌نگار همکاری کرده، گفت‌ و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای منتجبی، در بعضی از سایت‌های خبری از جمله در سایت تغییر و همچنین بعضی از وبلاگ‌ها از جمله وبلاگ خودتان خبر نامزدی آقای کرباسچی مطرح شده است. این مسأله چقدر جدی است؟

این خبر را من هم امروز شنیدم و تا جایی که می‌دانم این بحث امروز مطرح شده است. از قرار معلوم از آقای کرباسچی درخواست شده است که در انتخابات شرکت کنند.

تعدادی از صاحبان صنایع و تکنوکرات‌ها به همراه هنرمندان و کارگردانان سینمایی دیداری با آقای کرباسچی داشتند و نامه‌ای به ایشان دادند و از ایشان درخواست کردند که بیایند و در انتخابات ریاست ‌جمهوری شرکت کنند.

آن‌طور که من شنیدم این افراد به دوران حضور کرباسچی در شهرداری تهران و راه‌اندازی فرهنگ‌سراها استناد می‌کردند. یک‌بار که من آقای کرباسچی را دیدم و این موضوع را از ایشان پرسیدم رد نکردند.

ولی دیگر پیگیری نشد و ایشان هم علاقه‌مند نبود که در آن مقطع این اخبار علنی شود. به خاطر این‌که داشتند تأمل و بررسی می‌کردند.

روز دوشنبه دیدم که سایت تغییر این خبر را زده و از اطرافیان آقای کرباسچی خبر را پرسیدم، تلویحاً خبر تایید شد و گفتند از قرار معلوم ممکن است این اتفاق بیافتد و آقای کرباسچی هم این درخواست‌ها را رد نکردند و احتمال این‌که در روزهای آینده در این حوزه فعال‌تر شوند خیلی وجود دارد.


گفته شده است که کارگزاران از آقای خاتمی حمایت خواهند کرد. با توجه به این منطق چگونه ممکن است که دبیر کل حزب کارگزاران خودش را مقابل آقای خاتمی کاندیدا بکند؟‌

این دیگر یک موضوع حزبی است که به حزب کارگزاران بر‌می‌گردد که فکر می‌کنم اعضای این حزب باید پاسخگوی این داستان باشند.

اما تا جایی که من یادم هست وقتی یک‌بار با آقای محمد هاشمی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران این سوال را مطرح کردم که اگر کاندیداتوری آقای کرباسچی قطعی شود شما از ایشان حمایت می‌کنید؟

گفت قطعاً کارگزاران از ایشان حمایت خواهد کرد و ایشان تایید می‌کردند که ما باید کاندیدای حزبی داشته باشیم. تمام احزاب و تشکل‌های سیاسی که وجود دارند نامزد حزبی خودشان را معرفی کردند؛ مجمع روحانیون، آقای خاتمی را معرفی کرد، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی‌، حزب مشارکت باز آقای خاتمی را معرفی کردند، آقای کروبی هم که از طرف حزب اعتماد ملی و برخی از تشکل‌های هم‌سو دعوت شدند.

تنها کارگزاران بود که موضع بینابینی گرفت و اعلام نکرد که از چه کاندیدایی حمایت می‌کند یعنی از آن زمان کارگزاران اعلام کرد که وقتی اصلاح‌طلبان به نتیجه رسیدند از کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان حمایت می‌کنیم که در واقع این داستان را نبستند‌.

آقای منتجبی، به نظر شما محکومیت آقای کرباسچی در سال ۱۳۷۷ به خاطر پرونده‌ی شهرداری تهران مانع بزرگی برای گرفتن تایید صلاحیت از شورای نگهبان نخواهد بود؟‌

آقای کرباسچی در واقع محکومیت ۱۰ ساله‌ای داشته‌اند که این محکومیت هم سال گذشته رو به پایان است و فعالیت اجتماعی و فعالیت‌های مدنی را شامل نمی‌شد.

یک محکومیت انفصال از خدمت داشتند که دوره‌اش ده سال بود و ده سالش به پایان رسید و ایشان دیگر از آن زمان می‌توانند هم فعالیت‌های اجتماعی ـ که مختار بودند و هم در حوزه‌ی مطبوعات به شدت فعال بود.

روزنامه هم‌میهن را منتشر می‌کردند و روزنامه‌ی کارگزاران به مدیر مسئولی ایشان منتشر می‌شد. یعنی از این نظر مشکلی نداشتند. دوران انفصال از خدمتشان گذشته است و فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد.

ضمن این‌که وقتی آقای کرباسچی اعلام می‌کند به صورت تلویحی می‌خواهد در انتخابات شرکت کند حتماً مثل هر نامزد دیگری به این موضوع فکر کرده است و راهی برایش پیدا کرده است.

از کجا معلوم پیغام‌هایی نگرفته که شما هیچ مشکلی نداری و می‌توانی در انتخابات شرکت کنی. بالاخره رایزنی می‌کنند. به نظر من اگر اصلاح‌طلبان به یک کاندیدای واحد برسند این موضوع در رایزنی‌ها حل خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
محمد خاتمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد
حمله به محمد خاتمی در راهپیمایی ۲۲ بهمن
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقاي كرباسچي همواره آدمي عملگرا بوده اند و كارنامه خوبي حداقل در بيم مسئولين (كم و يا بيسواد) پس از انقلاب دارند. اما پس از به زندان رفتن و تقاضاي عفو نشان دادند كه نمي توان روي ايشان حساب باز كرد و چهره اي كاريزما بحساب نمي آيند بلكه همانند اغلب اقايان مصلحت انديشند و نفع گرا

-- مهرداد ، Feb 11, 2009

آقای کرباسچی با مدیریت قوی و امیرکبیر گونه ای که در دوران شهرداری تهران داشته اند می توانند بهترین نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری باشند. یادمان نرود زمانیکه ایشان شهردار تهران بودند آقای اردوغان نیز شهردار استانبول ترکیه بودند و توانستند به نخست وزیری ترکیه برسند ترکیه را بیش از پیش در مسیر توسعه قرار دهند.. پس چرا ما نه؟؟ مگر ما چند نفر مثل کرباسچی داریم که می توان از او و مدیریت قاطعش در راه از بین بردن اوضاع نابه سامان اقتصادی و قرار گیری ایران در مسیر رشد و توسعه سود جست؟ آیا هدف اصلاحات توسعه همه جانبه کشور نیست؟ پس چه کسی بهتر از کرباسچی؟؟؟؟

-- امیر گودرز ، Feb 11, 2009

جناب آقای کرباسچی بازگشت شما را تبریک می گوییم. خوشحالم که نوشخندهای گرم شما به لبهای شما بازگشته اند.
در حالی که به استقبال بهار می رویم، این بیت را تقدیم به غلامحسین کرباسچی عزیز که نمونه ای مثال زدنی از ادب و عملگرایی است، تقدیم می کنم :
از نوشخند گرم تو آفاق تازه گشت
صبح بهار چنین لب خندان نداشته است

-- نیما ، Feb 12, 2009

همه ی اینها برای بازار گرم کنی می آیند. سرسپرده گان رهبر فرزانه اند. علامت تعجب هم ندارد.

-- بدون نام ، Feb 12, 2009

اوردن اقاي كرباسچي فقط براي شكستن راي خاتمي است و كرباسچي هرگز دست به همچين عملي نمي زند.

-- saeedradd ، Feb 12, 2009

کرباسچی به نظر من خارج از دوگانه ی اصلاح طلبی/ محافظه کاری، یا ولایت گرایی/ جمهوری گرایی است. این به آن معنی است که حضور ایشان نیروهای کشور را که اکیداً حول دوگانه های بالا شکل گرفته اند به هدر نمی دهد. گفتمان کرباسچی پراگماتیک، و نسبتاً مدرن است. نستباً به این دلیل که اون به هر حال هیچ اصراری برای خروج از چهارچوب حاکمیت غیر مدرن ایران ندارد. به نظر من این موضوع باعث می شود که گفتمان های عقیدتی که در حال تحلیل بردن کشور هستند مکان کمتری برای جولان و ستیزه گری بیابند.
اما در وجه ایجابی، گفتمان کرباسچی ناظر به تحکیم زیرساخت های اساسی جامعه ی مدرن است: روزنامه ی همشهری اولین روزنامه ی مدنی و تمام رنگی ایران را به یاد بیاوریم، و همین طور فرهنگسراها، و تشویق و ترغیب کارآفرینی و سرمایه داری. اینها سخت افزارهایی هستند که بدون آنها شکل گیری جامعه ی مدنی غیر قابل تصور است. به نظر من حضور کرباسچی ، در صورت کاندید شدن و رد صلاحیت نشدن، در مقام ریاست جمهوری به طرفداران جامعه ی مدنی و دموکراسی مجالی می دهد که بیش از آنچه هر زمانی برای شان مقدور بوده است به تحکیم مبانی جامعه ی مدنی و تضعیف حاکمیت اندیشه ی ضد مدرن همت بگمارند. اگر کرباسچی بیاد، من که بهش رأی می دم، و به نظرم بسیار بهتر از تکرار تجارب بی حاصل ناشی از حاکمیت خاتمی است، آمدن خاتمی همان و تکرار کارشکنی ها و قدرت گیری نیروهای افراطی با پشتوانه ی حاکمیت، و حساسیت مفرط به هر حرکتی به سمت مدرن شدن همان.
البته کاش کرباسچی این موضوع را رو نمی کرد. برای بازی کردن هنوز کمی زود است.

-- مهدی ، Feb 13, 2009

با عرض تبریک برای تصمیم برای کاندید شدن اقای کرباسچی.با امید به داشتن ایرانی اباد.

-- احسان ، Feb 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)