تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
حقوق بشر در ایران

گزارش آزادی بیان

نیک آهنگ کوثر

این هفته باز ایران در صدر اخبار بسیاری از نهادهای مدافع آزادی بیان بود.

گزارشگران بدون مرز در فرانسه نوشت: «دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از حمله به مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در داخل کشور، با سانسور بر روی اینترنت تنها تحدید فضای آزاد برای شهروندان را تشدید می‌کند. مسدود سازی سایت های اینترنت امری تازه در ایران نیست اما سانسور رسانه‌های بین‌المللی به شکل سراسری نگران کننده است».

از هفتم بهمن ماه سایت‌های فارسی رادیو دویچه وله و رادیو بین‌المللی فرانسه و سایت فارسی شبکه تلویزیونی العربیه از سوی بسیاری از آی‌اس‌پی‌ها یا شرکت‌های خدمات دهنده اینترنتی مسدود شده‌اند.

اما در در شهر مونترآل کانادا، دادگاه عالی ایالت کبک مجددا پرونده قتل زهرا کاظمی را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهد. کار این دادگاه قرار بود از دیروز شروع شود اما به ماه می امسال موکول شد. به گزارش استفان هاشمی، فرزند خانم زهرا کاظمی، عکاس کانادایی ایرانی‌تبار که در سال ۲۰۰۳ مقابل زندان اوین بازداشت و پس از تحمل ضرب و شتم، به خاطر شدت ضربات وارده به سر در زندان جان خود را از دست داد، با دادخواهی علیه جمهوری اسلامی ایران خواهان دریافت غرامت شده است.

بعد از عدم نتیجه‌گیری وکلای خانواده زهرا کاظمی در ایران برای احضار بعضی شهود به دادگاه، از جمله سعید مرتضوی دادستان کل تهران، استفان هاشمی فرزند او ترجیح داد از دولت ایران شکایت کند.

مونترآل، محل اقامت خانم زهرا کاظمی بود.

از زمان مرگ خانم کاظمی در ایران، دستگاه قضایی معمولا با احتیاط نسبت به کسانی که دارای تابعیت دو گانه هستند برخورد می‌کند، اما با دستگیری حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی که پس از بازگشت به ایران در بازداشت به سر می‌برد، می‌توان چنین برداشت کرد که در ماه‌های منتهی به انتخابات باید شاهد سیاستی دیگر از سوی دستگاه قضایی باشیم.

بر اساس اخبار تایید نشده، اتهام حسین درخشان، اهانت به پیغمبر اسلام و رهبر جمهوری اسلامی است. البته دو روز پیش، خبرگزاری رویترز به اتهام اولیه درخشان مبنی بر جاسوسی برای اسرائیل اشاره کرد.

بعد از دستگیری حسین درخشان در اوائل ماه آبان، تنها سایت جهان نیوز به این بازداشت اشاره کرد و بعد از دو ماه، علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه دستگیری این وبلاگ‌نویس ایرانی را تایید نمود.

بر اساس اخبار تایید نشده، اتهام حسین درخشان، اهانت به پیغمبر اسلام و رهبر جمهوری اسلامی است. البته دو روز پیش، خبرگزاری رویترز به اتهام اولیه درخشان مبنی بر جاسوسی برای اسرائیل اشاره کرد.

روزنامه هرالد تریبیون به نقل از رویترز نوشت که وضعیت فعالان سیاسی و مدافعین حقوق بشر در ایران روز به روز سخت‌تر می‌شود. ابراهیم یزدی به خبرنگار رویترز گفته است که افزایش فشار‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و فعالان را به براندازی نرم و تلاش برای عملی کردن انقلاب مخملی متهم می‌کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

چه عجب! به هر حال یک نفر سراغ حسین درخشان رو گرفت! مرسی جناب نیک‌آهنگ! بازم مگه شما و آقای نبوی.
پیروز باشید

-- نوید ، Feb 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)