تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

باراک اوباما: خراب کردم

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

باراک اوباما، رییس جمهوری جدید آمریکا در حالی‌که امیدوار بود گزینه‌اش برای وزارت بهداشت با رای بالایی تایید شود، با یکی از نخستین بحران‌های دوران ریاست جمهوری‌اش روبرو شد.

Download it Here!

سناتور سابق، تام دشل که سابقه زیادی در قوه مقننه داشت، به خاطر عدم پرداخت به موقع مالیات عملاً در مرحله ابتدایی بررسی نامزدی‌اش تحقیر شد و کناره‌گیری کرد. اوباما که قبلاً گفته بود به هیچ‌وجه با کسانی که از موسسات بزرگ پول‌هایی برای تصویب قوانین گرفته‌اند یا به عنوان لابی‌گر در واشینگتن خدمت کرده‌اند کار نخواهد کرد، با مشکل بزرگ‌تری روبرو شد و آن هم این بود که دشل از گروه‌های مختلف پول‌های زیادی در گذشته گرفته بود.

دشل البته تنها کسی نبود که قربانی مسامحه در پرداخت مالیات شد. ننسی کلیفر که کاندیدای مدیریت نظارت بر حسن انجام امور کاخ سفید بود نیز به خاطر تاخیر در پرداخت مالیات مجبور شد از نامزدی‌اش انصراف دهد و به این ترتیب اوباما روز بسیار بدی را پشت سر گذاشت.


عکس از گاردین

اوباما دیشب در گفت و گو با CNN اعتراف کرد که همه مسوولیت ماجرا متوجه اوست و باید تحقیق بیشتری در باره تام دشل می‌کردند. او به خبرنگار CNN گفت که من خراب کردم.

به گفته تحلیل‌گران این نخستین بار در دوران جدید است که یک رییس جمهوری در آمریکا به این راحتی به خطای خود اعتراف می‌کند. جرج بوش سال‌ها طول کشید تا‌ اعلام پیروزی در جنگ با عراق پس از سه هفته حمله به این کشور را اشتباه بخواند.

دیروز نیز بحث بر سر طرح کمک مالی دولت در سنا شدت گرفت. ولی دموکرات‌ها هنوز امیدوارند تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه به این طرح رای مثبت بدهند. جان مک‌کین، سناتور ایالت اریزونا و رقیب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر پارسال گفت که از یارانش خواهد خواست‌ در صورت عدم اصلاح طرح اقتصادی دولت به آن رای منفی بدهند.

لازم به ذکر است که شدت حملات روزهای اخیر محافظه‌کاران و ایجاد شک در دل آمریکایی‌ها نسبت به این طرح باعث شده محبوبیت اوباما و دولتش نسبت به دو هفته پیش کاهش یابد و از ۸۴ درصد به ۶۵ در سد برسد، با این همه هنوز از هر دو نفر آمریکایی، یک نفر عملکرد رییس جمهوری را تایید می‌کند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اگر در ايران بود جمهوري‌خواهان به جرم براندازي نرم دستگير ميشدند!

-- نرم ، Feb 4, 2009

این هنوز اول خرابکاریهای اباماست. بشیوه احمدی نژاد شعار دادن آخرش خیطی میاره. طولی نمی کشه که میفهمند بوش چه رئیس جمهور عالی بوده.

-- amir ، Feb 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)