تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از جلسه یک‌شنبه مجلس در گفت و گو با احسان محرابی، خبرنگار پارلمانی و مصطفی کواکبیان، نماینده‏‌ی مردم سمنان

«تخریب خاتمی در مجلس شروع شده است»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

در جلسه‌ی یک‌شنبه، سیزدهم بهمن‌ماه مجلس شورای اسلامی، گذشته از سخنان پیش از دستور رییس مجلس و برخی نمایندگان در تجلیل از برخورد اعتراضی آقای اردوغان، نخست ‏وزیر ترکیه، نسبت به آقای شیمون پرز، رییس جمهور اسرائیل، در جلسه‌‏ی مجاور کنفرانس داوِوس، مجلس مصوباتی داشت و یک فراکسیون اعلام موجودیت کرد.

هم‌چنین نطق یکی از نمایندگان اصول‏‌گرای مجلس، حجت‌‏السلام حمید رسایی، نماینده‌‏ی تهران که در آن حملات بی‏‏‌سابقه‌‏ای به محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین کرد، موجب اعتراض برخی نمایندگان اصلاح‌‏طلب مجلس شد.

برای دریافت گزارشی کلی از این جلسه‏، با آقای احسان محرابی، خبرنگار پارلمانی در تهران و همچنین آقای مصطفی کواکبیان، نماینده‏‌ی مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، گفت و ‏گو کرده‌‏ام.

Download it Here!

از آقای محرابی سوال می‌‏کنم که آیا در این جلسه، لایحه یا لوایح مهمی به‏ تصویب رسید؟

لایحه‏‌ی اصلاح قانون بودجه‌‌‏ی سال ۱۳۸۷ کشور به تصویب رسید. با اصلاح این قانون، دولت مجاز است تا سقف پنج و نیم هزار و پانصد و هفتاد میلیارد ریال از هزینه‏‌ی عمرانی بردارد و صرف بودجه‌‏ی جاری کند.

برخی از کارشناسان این امر را پیش‌‏بینی کرده و نگرانی خود را از این‌‏که بودجه‌‏های عمرانی بار دیگر در دولت نهم مصروف هزینه‏‌های جاری بشود، اعلام کرده بودند. آیا در مجلس اعتراضی نشد؟

به اعتقاد بسیاری از نمایندگان کار نادرستی بود. چون باعث تعطیل بعضی از پروژه‏‌ها می‏شود. رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس که یکی از کمیسیون‌‏های اصلی اقتصادی مجلس است، همچنین رییس کمیسیون عمران مجلس به شدت با این لایحه مخالف بودند.

ولی لایحه تصویب شد. نکته‌‏ی جالب این است که در این به ‏اصطلاح اعتبارات، مبلغی هم برای مجلس پیش‌‏بینی شده است.

آیا به افزایش بودجه‌‏ی مجلس هم کسی اعتراض کرد؟

آقای تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و دبیر فراکسیون اقلیت مجلس، در تذکری به این رأی‌‏گیری اعتراض کرد و گفت: «اگر این روند ادامه پیدا کند، بودجه‏‌ی مجلس حدود ۱۰۳درصد رشد دارد و این‌که مجلس بخواهد برای خود تا این حد بودجه بردارد، در افکار عمومی به نفع مجلس نخواهد بود.»

گویا فراکسیون جدیدی در مجلس اعلام موجودیت کرده است.

بله، آقای حسینیان تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی را اعلام کرد. این فراکسیون، عملاً فراکسیون حامیان دولت در مجلس است. چهره‏‌هایی هم که این فراکسیون را تشکیل داده‏اند ـ آقایان آقاتهرانی، ضاربی و رسایی ـ در مجلس به عنوان حامیان دولت شناخته می‏شوند.

این فراکسیون از هم‌‏اکنون اعلام کرده است که بهترین گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری، آقای احمدی‏‌نژاد است و کاندیدای خود را آقای احمدی‌‏نژاد اعلام کرده‌‏اند.


حجت‌‏السلام حمید رسایی حملات بی‏‏‌سابقه‌‏ای به محمد خاتمی کرد

گویا یکی از اعضای همین فراکسیون، آقای حمید رسایی، نطق تندی علیه آقای خاتمی کرده که موجب اعتراضاتی شده است.

آقای رسایی در نطقی تحت عنوان «در پاسخ به اظهارات اخیر سید محمد خاتمی»، به صحبت‏‌های آقای خاتمی طی این مدت از جمله این‌که «در این چند سال شهیدان مظلوم شدند و بیشترین هزینه را دادند»، اشاره داشت.

آقای رسایی ضمن اشاره به مواضع برخی از اصلا‏ح‏‌طلب‌‏ها در این سال‌‏ها و بدون این‌که نامی ببرد، به آقای مهاجرانی اشاره کرد و گفت: «هنوز افاضات آقایی را که در لندن می‌‏نشیند، از یاد نبرده‌‏ایم که از به‏کار بردن واژه‌‏ی مقدس برای لوح دفاع مقدس تردید داشت.»

یا این‌که: «شعار توپ، تانک، بسیجی دیگر اثر ندارد، در دوره‏ی شما مطرح می‏شد و بسیجیان با این شعار نواخته می‏شدند.»

در جایی هم مستقیم به آقای خاتمی اشاره کرد و گفت: «غیر از این نبود که مردی با عبای شکلاتی خود پناهگاه آن طیف از کسانی شد که در‌باره‏ی عاشورا و یا دفاع مقدس این عبارات را بیان می‌‏کردند.»

همچنین ضمن اشاره به سخنان آقای خاتمی در مصاحبه با سی‌‏‏ان‏‌ان، گفت: «ما معنای مقاومت را از این مواضع شاه سلطان حسینی شما و وکیل‌‏الدوله‏‌های اصلا‏ح‏‌طلبتان، به ‏ویژه در مجلس ششم، فهمیدیم.»

ایشان، گویا به کاندیداتوری آقای خاتمی در این دوره هم اشاره کرده است.

بله، گفت: «کاندیدا می‌‏شوید یا نه، نمی‌‏دانم. هرچند از این ادبیات، رایحه‌‏ی کاندیداتوری به مشام می‌‏رسد. امیدوارم کاندیدا شوید، همه‌‏ی دوستانتان را به یاری بطلبید و خود را در برابر آزمون انتخاب مردم قرار دهید. تا ببینیم که مردم بین دو چشم کدام را انتخاب می‌‏کنند؛ چشمی که به اظهار مسئول دفتر شما، برای تماشای فوتبال دو تیم خارجی تا نیمه‏‌شب بیدار مانده و پف کرده بود، یا چشم قرمز و خسته‏‌ی دولتی را که برای حل مشکلات مردم محروم تا نیمه‌‏شب بیدار مانده است.»

بعد از پایان این نطق، گویا نمایندگان اصلاح‌‏طلب اعتراض کرده‌‏اند.

آقای یوسف‏‌نژاد، نماینده‏‌ی ساری، به سمت آقای رسایی رفت، به ایشان اعتراض کرد و گفت: «این نطق شما توهین به روحانیت و برخلاف اخلاق بود. نباید این مسایل در مجلس باب شود. این توهین‏‌ها نباید در مجلس اصول‏‌گرایی که مدعی اخلاق است، باب شود.»

آقای کواکبیان هم معترض بودند. گروه و حلقه‌‏ای در آن‏‌جا جمع شدند که باعث شد، جلسه مقداری نا‌آرام شود. آقای حداد عادل نطق می‌‏کرد.

رییس مجلس از نمایندگان خواستند که سکوت را رعایت کنند تا نطق آقای حداد انجام شود. در اوایل نطق آقای حداد عادل هنوز فضای ناآرام، شلوغ و پر سر و صدا در مجلس ادامه داشت.

شنیدم که برخی اصول‏‌گرایان هم به صحبت‏‌های آقای رسایی اعتراض کرده‏‌اند. همین‌‏طور است؟

بسیاری از اصول‌‏گرایان از این جهت که معتقد بودند نطق آقای رسایی به نفع اصلاح‏‌طلبان می‌‏شود و فضا را به نفع آن‌‏ها تمام می‏‌کند، از این نطق ناراحت بودند.


مصطفی کواکبیان، نماینده‏‌ی مردم سمنان

از میان نماینده‏‌های معترض به نطق آقای رسایی با آقای مصطفی کواکبیان، نماینده‌‏ی سمنان، گفت‏ و گوی کوتاهی کرده‌ام:

چیز خاصی نبود. یک‌‌سری حرف‌‏های بی‏‌ربط زد. دوستان هم اعتراض کردند. بالاخره صحیح نیست که حرمت‏‌ها شکسته شود. ایشان خیلی بد حرف زد «عبای شکلاتی» یا این‌که «چرا فوتبال تماشا می‌‏کنند»، این‏‌ها چه حرف‏‌هایی است.

این‌‏گونه حرف‌‏ها را باید حمل بر این کرد که اقدامات تخریبی را شروع کرده‌‏اند و نتیجه‌‏ی معکوس هم می‏‌گیرند. خیلی از خود اصول‏‌گراها امروز به ما می‌‏گفتند که ایشان کار بدی کرده است.

فکر می‌‏کنید، این برخوردها با مسأله‏ی جدی شدن حضور آقای خاتمی در انتخابات ارتباط دارد؟

بله، بی‌‏ارتباط که نمی‌‏تواند باشد. طبیعتاً همین‏‌طور است.

اگر این‌‏طور که پیش‏‌بینی می‌‏شود، انتخابات در دو سوی ـ آقای خاتمی و آقای احمدی‌‏نژاد ـ شکل بگیرد، پیش‌‏بینی شما برای نتیجه‌‏ی انتخابات چیست؟ به عنوان نماینده‌‏ای از طیف اصلاح‌‏گرا، فکر می‌‏کنید اصلاح‌‏گرایان پیروز خواهند شد؟

باید آرای خاموش را پای صندوق‌‏ها بکشیم. اگر این اتفاق بیفتد و مردم مشارکت گسترده در انتخابات داشته باشند، می‏‌توانیم پیروزی قاطعی داشته باشیم. البته مشکلاتی هم در بین اصلاح‏‌طلبان داریم که آن هم باید حل شود.

منظورتان حضور آقای کروبی است؟

بله، آن هم باید حل شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

To all reformists:
why don't you form a coelliton around one single candidate before it is too late? The country is going down by minute. Can't you see?

-- Amir ، Feb 3, 2009

قیافه این آقای رسایی آدم را یاد طلبه هایی نسل دهه 30 و 40 شمسی می اندازد. این آدم بی سواد چطور می رود در مجلس شورا و اینقدر وقیحانه به کسی می تازد که نه هم سن اوست، نه هم سنخ اوست، نه هم شان اوست. نمی فهمم چطور اینها اینقدر وقیح و پر رو شده اند؟

-- بدون نام ، Feb 4, 2009

باسلام.
دوست عزیز،جناب بدون نام.
با این لحن سخن گفتن و استعمال این گونه کلمات ،صحنه هرچه بیشتر آماده ی درگیری و مخاصمه می شود تا تفاهم.
ازکامنت جنابعالی میتوان ناراحتی و عصبانیت شما را خوب درک کرد که این حق شما است ولی چنانچه هدف ما رسیدن به شرایط دیالوگ با سهم مساوی برای تمام طرف های ذی ربط باشد،لازم است قبل از هرگونه اسدلالی شیوه ی سخن را تغییر دهیم زیرا،اگر ما لحن پرخاش و عتاب را برگزنیم حتی اگر استدلال مان نیز قوی و محکم باشد خودمان از قبل با لحن مان آن را بلا اثر کرده ایم.

-- mohsen ، Feb 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)