تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سانسور خبری مدل اسرائیلی‌ها

Download it Here!

با وجود برقراری آتش‌بس در غزه، اسرائیلی‌ها هنوز اجازه حضور گروه‌های خبری در غزه را نمی‌دهند. سانسور خبری شدید و ایجاد مانع برای خبرنگاران خارجی باعث سو تعبیرهای زیادی شده که نمی‌تواند برای اسرائیل امتیازی به حساب آید.

این هفته کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران از نخست وزیر اسرائیل در خواست کرد موانع حضور روزنامه‌نگاران در غزه را بردارد. این گروه پیش از این نیز از ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل چنین خواهشی کرده بود. کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران همچنین تاثر خود را نسبت به حمله اسرائیل به دو ساختمان مراکز خبری در غزه را اعلام کرده است.

این کمیته همچنین اعلام کرد که در طی چند هفته درگیری غزه، چهار خبرنگار فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند.

اما این باز روسیه بود که توجه موسسات خبری را به خود جلب کرد. قتل یک خبرنگار و یک وکیل حقوق بشر بعد از نشستی مطبوعاتی نشان داد که کار در روسیه برای خبرنگاران چقدر خطرناک است. در روسیه، طرفداران دولت و ولادیمیر پوتین همیشه در امانند، اما جان منتقدین دولت همیشه در خطر بوده است. مقتول، آناستازیا بوربووا خبرنگار روزنامه نوایا گازتا بود که مدت‌ها وقایع چچن را گزارش می‌کرد.

بعضی کارشناسان معتقدند که او احتمالا هدف اصلی این حمله نبوده است. قاتل قصد داشت وکیل یک مقتول چچنی را از پای در آورد و بوربووا می خواست مانع فرار او شود.

ستانیسلاو مارکلوف، وکیلی که جان خود را از دست داد، پیش این وکالت پرونده قتل آنا پولیتسکوتسوایا، خبرنگار مقتول روس را بر عهده گرفته بود که او نیز گزارشگر روزنامه نوایا گازتا بود و از منتقدان دولت روسیه محسوب می‌شد.

برداشتن سدهای خبری توسط اوباما

تغییر چهره دولت در واشینگتن با تغییرات زیادی در ساختار اطلاع‌رسانی همراه خواهد بود. در روز چهارشنبه، باراک اوباما دستور ویژه ای صادر کرد که باعث آزادی عمل بیشتر رسانه‌ها در جستجوی اطلاعات و اخبار کاخ سفید و دولت فدرال خواهد شد.

بنا به فرمان رئیس جمهوری جدید آمریکا، موسسات دولتی موظفند اطلاعات را تا حد ممکن در اختیار رسانه‌ها بگدارند. اوباما در دستوری دیگر از مدیر دفتر برنامه و بودجه خود خواسته است توصیه‌هایش برای شفاف‌تر کردن دولت فدرال را هر چه زودتر ارائه دهد.

این روند درست برخلاف مسیری است که دولت پنهان‌کار قبلی طی کرده بود. در زمان هدایت بخش بزرگی از امور بدست دیک چنی، اطلاعات مهم فقط نصیب رسانه‌های مورد اعتماد یا کسانی می‌شد که با کابینه ارتباطی خاص داشتند.

در دوران بوش، بخش عمده‌ای از مکاتبات آنلاین و ایمیل‌ها به طور ناگهانی از حافظه‌های سرور کاخ سفید پاک شد و دیگر در اختیار محققین نخواهد بود.

بعضی از شاغلان کاخ سفید از جمله کارل روو، مشاور ارشد بوش تا سال ۲۰۰۶، از سیستم ایمیل شخصی استفاده می کردند که برای کارکنان رده بالای دولت چندان قابل قبول نیست.

تحلیل‌گران این اقدام کاخ سفید را گامی در جهت افزایش مسوولیت پذیری دولت ارزیابی می‌کنند.

برپایی همایش بزرگ آزادی بیان در نروژ

شهر اسلو میزبان صدها فعال حوزه آزادی بیان در هفته نخست ماه جون سال جاری خواهد بود.

از سوال‌هایی که در این همایش حتما مطرح خواهد شد، تاثیر جنبش آزادی بیان بر فضای المپیک بیجینگ است، دیگر اینکه آیا اهانت به مذاهب و دیدگاه‌های اعتقادی جرم محسوب می‌شود؟ تعدادی از برندگان جوایز جهانی آزادی بیان، صلح نوبل، فعالان حوزه آزادی بیان و مدافعان حقوق بشر در این همایش شرکت خواهند کرد.

لینک همایش

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)