تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش نیویورک تایمز از جنگی که رخ نداد

وقتی آمریکا، ایران را از حمله اسرائیل نجات داد

اسرائیل در تابستان گذشته آزمایشی نظامی را به انجام رساند که باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان و حتی مقام‌های آمریکایی شد. فاصله زیاد انجام عملیات جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز آب‌های مدیترانه نسبت به خاک این کشور، این ایده را تقویت می‌کرد که‌ اسرائیلی‌ها دارند خود را آماده حمله به نقطه‌ای با همین فاصله، اما در جهتی دیگر می‌کنند.

Download it Here!

دیروز نیویورک تایمز در گزارشی تاکید کرد که اسرائیل قصد داشته است به مراکز هسته‌ای ایران در نطنز حمله کند.

اسرائیل تا پیش از انتشار گزارش امنیت ملی آمریکا، منتظر بود آمریکا آغازگر حمله باشد.

وقتی با انتشار گزارش برآورد امنیت ملی مراکز امنیتی آمریکا، مقام‌های کاخ سفید مجبور شدند از برنامه خود برای حمله نظامی به اهداف خاصی در ایران صرف‌نظر کنند، اسرائیل که منتظر بود با همکاری بزرگ‌ترین متحدش، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق اندازد، مجبور شد دربرنامه‌هایش تجدیدنظر کند.

به گزارش نیویورک تایمز، اسرائیل قصد داشته خود به صورتی یک‌طرفه این اقدام را تا پیش از کنار رفتن جورج بوش انجام دهد.


گزارشگر نیویورک تایمز معتقد است که اسرائیل قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز را داشت

از سوی دیگر، اسرائیل چند بار از آمریکا تقاضای در اختیار گرفتن بمب‌های بتن‌شکن کرد که می‌توانست به تاسیسات زیر زمینی در نطنز آسیب جدی وارد کند، اما آمریکا از دادن این بمب‌ها به اسرائیل سر باز زد.

‌اسرائیل برای زدن مراکز هسته‌ای ایران، احتیاج به چراغ سبز آمریکا داشت. آمریکا باید اجازه می‌داد هواپیماهای اسرائیلی از روی خاک عراق عبور کنند. به علاوه اسرائیلی‌ها از آمریکا خواسته‌ بودند به سوخت‌گیری هوایی جنگنده‌هایش هم پاسخ مثبت بدهد.

عدم مقاومت آمریکا در برابر پرواز یک گروه از هواپیماهای جنگی اسرائیل از روی خاک عراق، به معنای همکاری با اسرائیل را می‌بود که از نظر امنیتی برای منافع آمریکا در عراق می‌توانست خطرناک باشد.

پس از انتشار گزارش «برآورد امنیت ملی» - گزارش ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا - که می‌گفت ایران فعالیت‌هایش را برای ساخت سلاح هسته‌ای از سال ۲۰۰۳ متوقف کرده، تقابل میان رابت گیتس، وزیر دفاع بوش که در کابینه اوباما نیز حضور خواهد داشت، با طرفداران حمله نظامی به ایران افزایش یافت. رابرت گیتس این گزارش مهم را عامل تغییر سیاست خارجی آمریکا دانسته است.

وجود کسانی چون رابرت گیتس و دریادار مولن باعث تجدید نظر در برنامه‌های نظامی علیه ایران شد. چه‌ حمله به ایران می‌توانست جان ۱۴۰ هزار نفر سرباز آمریکایی در عراق و نیز سربازان این کشور در افغانستان را به خطر اندازد.

اما به نظر می‌رسد که جورج بوش به این گزارش و هم‌چنین ایرانی‌ها اطمینان چندانی نداشته است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، جورج بوش دستور آغاز عملیات پنهانی خرابکاری در برنامه‌ هسته‌ای ایران را داده است تا با نفوذ در شبکه رایانه‌ای این برنامه، و خرابکاری در سانتریفوژها، رسیدن ایران به‌ اورانیوم غنی شده لازم برای تولید بمب هسته‌ای را به تاخیر بیندازد. این عملیات از اوائل سال ۲۰۰۸ به منظور خراب کردن سامانه‌های برق، رایانه و دیگر شبکه‌هایی که ایرانی‌ها به آن‌ها وابسته‌اند آغاز شد.

اوباما، وارث عملیات سری جورج بوش

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که از این به بعد باید به آن توجه کرد، پی‌گیری یا عدم پی‌گیری برنامه‌های سری دولت بوش علیه ایران از سوی باراک اوباما است.


احمدی‌نژاد در حال بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران

در آمریکا بارها دولت‌های جدید مجری برنامه‌های عملیاتی دولت‌های قبلی بوده‌اند. به عنوان مثال جان ‌اف.‌کندی در رابطه با کوبا مسیری را دنبال کرد که از دولت قبلی برجای مانده بود‌.

اوباما که مدعی تلاش برای گفت و گو با ایران است، در صورت پی‌گیری عملیات خرابکاری سری بوش، خلاف قول خود عمل خواهد کرد که به حتم اعتبار حرف‌هایش را زیر سوال خواهد برد.

گفته می‌شود عملیات مورد نظر دولت بوش به اطلاع باراک اوباما رسیده است، اما مسوولان دفتر اوباما از هرگونه اظهارنظری در این باره خودداری کرده‌اند.

نکته مهم این است که اگر اوباما به طور یک‌جانبه، برنامه‌های موجود را متوقف کند، از نظر امنیتی می‌تواند آسیب‌پذیری دولتش را افزایش دهد و متهم به کمک به تسریع برنامه‌های هسته‌ای ایران شود. نیویورک تایمز این امر را باعث تغییر توازن قدرت در منطقه خاور میانه می‌داند.

محسن فخری‌زاده، و عملیات ۱۱۰ و ۱۱۱

در گزارش نیویورک تایمز به نام یک کارشناس هسته‌ای ایران به نام محس فخری‌زاده اشاره شده که ظاهراً مجری طراحی بمبی هسته‌ای است که در ارتفاع ۶۰۰ متری زمین منفجر می‌شود. مشابه بمب هیروشیما که در ارتفاعی مشابه منفجر شد.

بخشی از برنامه‌های دولت آمریکا در گذشته، فشار آوردن و به هم زدن برنامه‌های پروژه‌های فخری‌زاده بوده است. پروژه‌هایی که دولت ایران منکر وجود آن‌هاست و آن را زاییده تخیل آمریکایی‌ها می‌داند.

به هر صورت گزارش‌های آمریکا در مورد عملیات ۱۱۰ و ۱۱۱ به اطلاع مقام‌های آژانش بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.

Share/Save/Bookmark

دیوید سنگر، نویسنده این گزارش است که کتابش در باره میراثی که نصیب اوباما می‌شود، این هفته منتشر خواهد شد. این گزارش در حین تکمیل این کتاب تهیه شده است. متن گزارش سنگر را می‌توانید در این‌جا بخوانید.
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تیتری که انتخاب کردید،البته خوشایند طرفداران اسرائیلی است.بگونه ای است که انگار چند هواپیمای اسرائیلی تازه بفرض اینکه بتوانند روی خاک ایران برسند، با هیچ پدافندی در طول ٤٠٠ کیلومتر رفت و همین مقدار برگشت مواجه نمیشوند و در صورت حمله،ایران هم هیچ عکس العمل نظامی نشان نمیدهد.اما واقعیت و تیتر درست میتوانست این باشد: « امریکا ،اسرائیل را از خودکشی بازداشت».

-- Alireza ، Jan 12, 2009

قسمت مهمي از ترجمه گزارش ديويد سينگر از قلم افتاده است وآن اينكه آمريكائيها تصور ميكنند كه عمليات اتمي ايران در جاهاي ديگري بجز نطنز واراك واصفهان هم جريان داشته باشد. ولي آمريكائيها مشكوكند كه طي دوران بهم ريختن اتحاد شوروي، تعدادي از بمبهاي اتمي آن وحتا تعدادي از كلاهكهاي اتمي موجود درزرادخانه آن بهمراه موشكها و وسائل پرتاب موشكهاي دوربرد هم به ايران قاچاق شده باشد. حدود سه سال پيش هاشمي رفسنجاني درخطبه نماز جمعه اظهارداشت كه براي نابودي اسرائيل فقط به يك بمب اتمي احتياج است. بااين اظهار درواقع هاشمي به دشمنان هشدارداد كه جمهوري اسلامي ممكنست بمب اتمي هم دراختيار داشته باشد. اسرائيل وغرب بخوبي آگاهند كه حمله به ايران هزينه هاي بسيارسنگيني براي آنهادارد. ايران امروز ديگر ايران دوران محمد رضاشاهي نيست كه با صرف 5 ميليون دلار وباكمك اراذل واوباش وفاحشه ها حكومت ملي دكتر مصدق راساقط كنند. اگر آخوندها از خر شيطان پائين آمده وبه پرو پاي مردم نپيچيده وازاذيت وآزار آنها دست برداشته واز ترويج آزاديها حمايت كنند، بنظرمن كليه متخصصين به ايران بازگشته و از آن پس آمريكا واسرائيل بايد درحسرت ازبين بردن ايران وايراني، بميرند.

-- نام محفوظ ، Jan 13, 2009

دوست عزیز این نجات ایران توسط آمریکا نبود این نجات اسرائیل از وخامتی بود که می تواند دنیا را برای وی تیره و تار سازد وگرنه خود آمریکا هم دائم تهدید به حمله نظامی می کرد و می کند اگر می دانست این قبیل حملات نظامی به هدف می رسد لحظه ای درنگ نمی کرد پس منتی بر ایران نیست منت را بر خودشان گذاشته اند که حماقت نکرده اند

-- ناصر ، Jan 13, 2009

از آقای نیک آهنگ انتظار نمی رفت که عنوان مقاله را از «U.S. Rejected Aid for Israeli Raid on Iranian Nuclear Site» به «وقتی آمریکا، ایران را از حمله اسرائیل نجات داد» ترجمه نمایند.
حتی نویسنده مقاله نیز تلاش در قانع کردن خواننده به ارزش ابتکار مشاوران باهوش رئیس جمهور آمریکا در اجتناب از خون ریزی و جنگی که هم ایران و هم اسرائیل نابود می نمود دارد اما نیک آهنگ نظر دیگری دارند!
نظر همگان محترم است اما برای محکم کاری احتیاجی به تغییر عنوان New York Times نبود!
در ضمن بنده هیچ نسبتی اعم از پسر خالگی و غیره با دولتمردان فعلی ایران ندارم ، فقط به ایرانی بودنم و حق تمامی ملل جهان (از جمله اسرائیل) برای زیستن در صلح احترام می گذارم

-- یکی از بزرگان اهل تمیز ، Jan 13, 2009

منفی بخاطر تیتر نامناسب..!

-- ar.shafaii ، Jan 13, 2009

Albate jange rawani va inke doshman ra hamishe dar entezar negah dashtan yeki as Taktikhaye inrooze dar donyast ke mikoshand da darone doshman haras rah andakhte va ijade ekhtelaf dar dron jame konand.ba in kar bedone hata shelike yek golole va bedone sarmayegazari hata miliyoni mitawanand har va marj ijad karde va doshmane khod ra as pay dar biawarand.hamantor ke in dost dar inja neweshtand,mitawan goft ke Amrika Israeal ra as khodkoshi nejat dade ast.shayad israeal betawand hamsayehaye khod ra betarsand ya be anha hame konad wali midanad ke iran ye kalibre digar ast.mowajehe ba iran yani khodkosh.an ham wase hame.Saeid Alman

-- بدون نام ، Jan 13, 2009

تا قبل از حمله اسراییل به غزه بنا به تبلیغات گسترده که اسراییل چنین است و چنان شاید بحث حمله اسراییل به ایران قابل طرح بود ولی به خوبی دیدیم که چند موشک و به عبارتی دقیق تر فشفشه حماس چه رعب و وحشتی در مردم اسراییل ایجاد کرد که به اعتراف خود آنها باعث مهاجرت از شهرهای موشک (فشفشه)خورده و تعطیلی کامل این شهرها شد و ضربه پذیر بودن شدید اسراییل را نشان داد حال فرض کنید که ایران از توان موشکی خود علیه اسراییل با تمام وجود استفاده کند و احیانا حزب ا.. لبنان نیز به کمک ایران بیاید آیا تبعات این پاسخگویی قابل پیش بینی هست لذا فکر نمی کنم اسراییل دست به چنین حماقتی بزند علت اصلی ضربه پذیری شدید اسراییل در فقط قوی بودن دفاع موشکی ایران نیست بلکه در این نهفته است که مردم اسراییل برای پرداخت هر هزینه ای به بهای آسیب ایران آمادگی ندارند چرا که بسیاری از آنها اصالتا متعلق به آن آب و خاک نیستنند چرا باید به بهانه سرزمین موعود جان خود و خانواده خود را در هر مهلکه ای بیندازند من اگر جای آنها بودم با توجه به وضعیت کنونی اسراییل و زندگی در شرایط جنگی طولانی اگر امکان پذیر بود به موطن اولیه خود بر می گشتم و عطای این زندگی را به لقایش می بخشیدم.

-- حسن مرادی ، Jan 14, 2009

عنوان اصلی مقاله «U.S. Rejected Aid for Israeli Raid on Iranian Nuclear Site» است. جالبه که ترجمه فارسی این عنوان اشتباه است و البته کاملا به نفع کشور پهناور و قدرتمند اسراییل.

-- بدون نام ، Jan 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)