تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دو تن از نمایندگان مجلس و خبرنگار پارلمانی تهران

تعویق یا خارج شدن طرح استیضاح وزیر کشاورزی؟

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

در حالی که پس از انتخابات مجلس هشتم گفته می‌شد این مجلس بالاترین تعامل را با دولت خواهد داشت، میزان چالش نمایندگان این دوره‌ی مجلس با دولت نهم آمار چشمگیری را نشان می‌دهد. شدت یافتن این روند به ویژه با نزدیک شدن پایان کار دوره‌ی اول دولت نهم شایعاتی را همراه خود داشته است.

از این قبیل که این استیضاح‌ها جنبه‌ی سیاسی دارد و یا نمایندگان اصول‌گرا که برخی از آن‌ها در آغاز کار مجلس حامیان دولت آقای احمدی‌نژاد بوده‌اند، با پیش‌بینی عدم انتخاب آقای احمدی‌نژاد در دوره‌ی آتی، تلاش دارند تا حمایت‌های خود را از دولت آقای احمدی‌نژاد به فراموشی سپرده و شانس انتخاب مجدد خود در مجلس آتی را از میان نبرند.

استیضاح علی کردان، وزیر کشور آقای احمدی‌نژاد یکی از جنجالی‌ترین استیضاح‌ها در تاریخ ۳۰ ساله‌ی بعد از انقلاب بود. پس از عدم توفیق آقای کردان در کسب رأی اعتماد مجدد از مجلس، گفته شد کل کابینه‌ی آقای احمدی‌نژاد با استیضاح یک وزیر دیگر در برابر خطر رأی اعتماد مجدد و احتمالاً سقوط قرار می‌گیرد.

به این ترتیب، چالش‌های شدیدی در میان موافقان و مخالفان دولت بر سر استیضاح یازدهمین وزیر کابینه آقای احمدی‌نژاد یعنی آقای اسکندری به راه افتاد.

در میان این چالش‌ها بود که آقای لاریجانی، رییس مجلس اعلام کرد قانون ضرورت کسب رأی اعتماد مجدد شامل دولت آقای احمدی‌نژاد نخواهد شد، برای این‌که وزرایی در یک کابینه چند بار تغییر کرده‌اند و این به منزله‌ی یک تغییر محسوب خواهد شد.

این تفسیری بود که برای اولین بار از قانون مربوطه می‌‌‌شد. ولی به هر حال خطر سقوط کابینه را در مقابل استیضاح یک وزیر دیگر از میان برداشت و به همین ترتیب استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را در دستور قرار داد.

اما چالش‌ها بر سر پس گرفتن این استیضاح نیز همچنان ادامه داشت، یا به گونه‌ای ادامه دارد. پس از جلسات متعدد میان هیأت رییسه‌ی مجلس برخی از نمایندگان و وزیر کشاورزی هفته‌ی گذشته سرانجام طرح استیضاح آقای اسکندی اعلام وصول شد ولی شنبه سخنگوی دولت، آقای الهام اعلام کرد این طرح منتفی شده است.

جلسه‌ی یک‌شنبه‌‌ی مجلس نیز شاهد صحت ادعای دولت شد و طرح استیضاح از دستور خارج یا به روایتی یک ماه به تعویق افتاد.

در این مورد با آقای احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی تهران، آقای مصطفی کواکبیان از مدافعان استیضاح و آقای حشمت‌الله ‌فلاحت‌پیشه، نماینده‌ی مردم اسلام‌آباد غرب که در لیست استیضاح‌کنندگان نبودند، گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

اولین پرسش من از آقای احسان مهرابی این است که چرا بحث حد نصاب داشتن یا نداشتن این استیضاح به اشکال گوناگون در مجلس مطرح شد.

البته درباره‌ی این‌که حد نصاب وجود داشت آقای لاریجانی نظر متفاوتی داشتند. می‌گفتند شنبه ‌شب جلسه‌ای بوده و در آن جلسه اعلام کرده‌اند که مهلت یک ماهه‌ای به وزیر داده شود و برخی از مشکلاتی که بوده رفع شود. اشکالی که در برخی آمارها بوده بیشتر بررسی شود و یک‌سری نمایندگان قبول کردند.


ولی تا آنجا که من دیدم ایشان اعلام کردند حد نصاب وجود دارد، بنابر مصلحت است که این طرح کنار گذاشته می‌شود؟

آقای لاریجانی مطرح کردند. ولی در وهله‌ی اول یک‌سری امضا کرده بودند اما بعد بعضی‌ها این امضا را پس گرفته ‌بودند. دوباره‌ یک‌سری امضا کرده بودند و خواستار به جریان افتادن آن امضاها بودند که حدود ۱۸ نفر بودند. دوباره از همان نفرات دوم هم یک‌سری امضای خود را پس گرفته بودند.

اختلافی که وجود داشت این بود که ملاک آن چهل و چند امضای اول است که حالا یک‌سری امضای خود را پس گرفته‌اند، یا این‌که ملاک ۱۸‌ امضای دوم است؟ و بحث و اختلاف نظرهای دیگر هم وجود داشت.

گویا شنبه شب جلسه‌ای با شرکت بعضی از استیضاح‌کنندگان و وزیر و هیأت رییسه برگزار شده بود. این جلسه چه نقشی در از دستور خارج شدن این طرح یا به تعویق افتادن آن داشت؟

در صحبتی که با نمایندگان داشتم، متوجه شدم در جلسه‌ی شنبه شب اختلاف‌نظر هم حاکم بوده است. یعنی یک‌سری مطرح می‌کردند که اگر بخواهیم نامه‌ی دوم را حساب کنیم، استیضاح‌کنندگان نه نفر می‌شود.

اگر ملاک، نامه‌ی اول باشد و بخواهیم نامه‌ی دوم را در تأکید نامه‌ی اول ببینیم، تعداد بیشتر است.

گویا نمایند‌گانی از میان استیضاح‌کنندگان، موافق کنار گذاشتن این طرح نبودند، درست است؟

آقای کواکبیان بودند که تذکر داد و اعلام کرد لیست استیضاح‌کنندگان را دارد و آن را می‌خواند و هر کسی که اعلام کرده امضای خودش را پس گرفته، بلند شود و اعلام کند که امضای خود را پس گرفته است.

این کار انجام شد؟ یعنی ایشان آن لیست را در مجلس خواندند؟

آقای لاریجانی به ایشان اجازه نداد که آن لیست را بخواند و گفت این تذکر خارج از آیین‌نامه‌ی است و صحبت‌های ایشان قطع شد. آقای کواکبیان هم مقداری اعتراض و سر و صدا کردند ولی سر و صدای وی به جایی نرسید.

تنها معترض آقای کواکبیان بودند؟

بعد از ایشان هم آقای تابش از فراکسیون اقلیت مجلس تذکر دادند و با اشاره به آیین‌نامه اعلام کردند که استیضاح تنها با یک طرح سه فوریتی از دستور کار خارج می‌شود و وجود این «‌آیین‌نامه‌» تأکید بر اهمیت بحث استیضاح بوده است.

آقای لاریجانی در پاسخ تذکر ایشان هم با لحن خاصی گفتند «آقای تابش من به شما تذکر می‌دهم که تذکرتان وارد نیست و تذکرتان خارج از آیین نامه بوده.»


مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان

از آقای کواکبیان می‌پرسم که اعتراضشان در مجلس که ظاهراً انعکاس‌های زیادی داشت، بر سر چه بود؟

چون رییس ‌مجلس جمله‌ای گفت که ‌امضاها از حد نصاب افتاده است، می‌خواستم بگویم از حد نصاب نیفتاده است، اعتراض من همین بود.

ولی در صحبت‌های آقای لاریجانی هم بود که هنوز حد نصاب موجود است؟

بله، فرمایش خودشان هم تناقض داشت.

موضوع به تعویق افتادن استیضاح است یا کلاً از دستور خارج شدنش؟

چیزی که به ما گفتند این بود که به تأخیر بیفتد. ما هم این را قبول کرده بودیم. اما این‌که بگویند حد نصاب نداشت، چنین چیزی نبود.

در جلسه‌ای که با وزیر جهاد کشاورزی بود، شما هم حضور داشتید؟ در جلسه‌ای که منجر به...

خیر، من نبودم. از بین آن‌هایی هم که حضور داشتند کسی امضای خود را پس نگرفته و گفته‌اند با تأخیر انجام شود.

چرا در جلسه‌ی شنبه شب حضور نداشتید؟

از من دعوت نکرده بودند.

آقای کواکبیان، به نظر شما چرا گفته می‌شود این استیضاح سیاسی است؟

خیر، دوستان دوست دارند که تمام‌ چیزهای فنی را سیاسی کنند که اکثریت و اقلیت را مطرح کنند، در حالی که از همه‌ی جریانات سیاسی در این استیضاح حضور داشتند.

گفته می‌شد نمایندگان شهرستان‌ها که باید مشکل کشاورزی و آب و غیره داشته باشند، جزو امضاکنندگان استیضاح نبودند، درست است؟

چرا، اساساً امضای نمایندگان تهران در این استیضاح نبود و اکثراً متعلق به شهرستان‌ها بودند.

مثل خود شما که نماینده‌ی سمنان بودید؟

بله.


حشمت‌الله ‌فلاحت‌پیشه، نماینده‌ اسلام‌آباد غرب

در میان نمایندگانی که جزو لیست امضاکنندگان نبودند به دنبال دریافت پاسخی در حمایت از وزیر کشاورزی یا رد استیضاح بودم. با آقای حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده‌ی اسلام‌آباد غرب گفت و گو می‌‌کنم. ولی ایشان تنها به عدم دخالت خود معتقد بودند.

من جزو استیضاح‌کنندگان نبودم.

به همین دلیل نظر شما را می‌پرسم چون شما نماینده‌ی مردم اسلام‌آباد غرب هستید و آنجا یک منطقه‌ی کشاورزی است، نظر شما درباره‌ی عملکرد وزیر کشاورزی چیست؟

عرض کردم که من در این ارتباط دخالت نمی‌کنم.

ولی در این مورد که استیضاح از دستور خارج شد، نظر شما چیست، این درست بود‌؟

ببینید به هر حال کار طبق آیین‌نامه صورت گرفته و روال آیین‌نامه‌ای بود، طبیعتاً باید برای نتیجه‌ی آن احترام قایل باشیم.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به تعویق افتاد
وزیر جهاد کشاورزی فردا استیضاح می‌شود
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)