تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با لیزا گلدمن، خبرنگار اسراییلی، پیرامون واکنش مردم اسرائیل نسبت به جنگ

تلاش بی‌ثمر اسرائیلی‌های مخالف جنگ

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

Download it Here!

در پی شکسته شدن آتش‌بس میان حماس و اسرائیل، تنش میان نیروهای دو طرف روز به روز شدیدتر می‌شود. علی‌رغم تلاش گروه‌های طرفدار صلح در جهان و حتی درون خاک اسرائیل، جنگ گزینه اصلی طرفین دعوا است.

در روزهای گذشته، تعداد زیادی از فعالان ضد جنگ فلسطینی و اسرائیلی خواستار پایان دادن به خونریزی‌های اخیر شده‌اند، اما با حمله زمینی ارتش اسرائیل به باریکه غزه، امید طرفداران صلح به نا‌امیدی بدل شده است.

لیزا گلدمن، خبرنگار اسرائیلی که خود در یکی از راهپیمایی‌های ضد جنگ شرکت کرده، می‌گوید که تلاش مخالفان جنگ به این راحتی به ثمر نخواهد رسید.

گلدمن اشاره می‌کند که بسیاری از فعالان ضد جنگ، فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هایی هستند که قبلاً یا مقابل هم ایستاده بودند یا عزیزی را از دست داده‌اند.

در همین رابطه، با این خبر نگار اسرائیلی گفت و گو کرده‌ام.


لیزا گلدمن، خبرنگار اسرائیلی

بسیاری از مردم ایران برداشت واضحی از طرز تفکر مردم اسرائیل ندارند. نگاه مردم داخل خاک اسرائیل به درگیری اخیر چگونه است و کدام طرف را عامل آن می‌دانند؟

برای هشت سال حماس، موشک‌هایش را به داخل مرزهای اسرائیل فرستاده است. فرض کنید در منطقه‌ای از جنوب تهران، یک گروه بدون دادن هشدار قبلی شهر را موشک‌باران کند و روزی ۱۵ـ ۲۰ موشک در محله‌ها فرود بیاید و مردم هم ندانند که موشک‌ها کی و به کجا شلیک خواهند شد.

درک این مسأله برای خیلی از مردم سخت است. ما در‌باره ساکنان مناطق اشغالی و شهرک‌نشینان صحبت نمی‌کنیم. مردمی با موشک‌ها روبه‌رو هستند که درون مرزهای بین‌المللی اسرائیل زندگی می‌کنند.

به مدت شش ماه آتش‌بسی که به ابتکار مصر میان حماس و اسرائیل برقرار شده بود تا حدی جو را آرام می‌کرد، اما از ابتدای ماه دسامبر این آتش‌بس نقض شد.

حماس و اسرائیل طرف مقابل را مقصر شکسته شدن این آتش‌بس معرفی می‌کنند. اسرائیل و حماس هر کدام خواهان کوتاه آمدن بیشتر رقیب در گفت و گو‌های بعدی هستند.


راهپیمایی فعالان ضد جنگ در اسرائیل / عکس: لیزا گلدمن

یک مسئول سابق حماس گفته است تهران از حماس حمایت نظامی کرده، اما نه به اندازه‌ی نیاز حماس. در میان ایرانی‌ها گروهی معتقدند که ارتباطی میان آغاز فشار روی ایران به خاطر برنامه هسته‌ای و درگیری‌های نظامی میان حماس و یا حزب‌الله با اسرائیل وجود دارد. برداشت کلی در اسرائیل در‌باره ارتباط ایران و حماس چیست؟

جواب به این سوال سخت است. در سطح متخصصین و روزنامه‌نگاران، در این باره در مطبوعات بحث می‌شود، اما در سطح عمومی که حداکثر روزی ۱۰ دقیقه، روزنامه می‌خوانند. این واقعاً یک بحث پیچیده برای مردم عادی است.

ما یک بحث ساده‌تر دیگر در کشورمان داریم. یک گروه مسلحِ مسلمانِ خواهان از بین بردن اسرائیل در فاصله ۵۰۰ متری داریم که هر روز به داخل کشورمان و به سوی مردم و شهروندان موشک شلیک می‌کنند.

سوال این است که اسرائیل چگونه این‌ها را متوقف خواهد کرد؟ چه سلاح‌ها از ایران آمده باشند و یا ایران پشت ماجرا باشد.


راهپیمایی فعالان ضد جنگ در اسرائیل / عکس: لیزا گلدمن

نسبت تلفات جانی دو طرف مرز، اندکی بحث‌بر‌انگیز است. آیا درون اسرائیل کسی به این مسأله حساسیت نشان می‌دهد؟

یک برنامه کمدی تلویزیونی پرطرفدار، از یکی از خبرنگاران معروف جنگی اسرائیلی که تلفات طرف مقابل را بسیار بزرگ جلوه می‌داد و آن را نشانه پیروزی می‌دانست انتقاد کرد که گویی دارد یک مسابقه فوتبال را گزارش می‌کند و با هر نفر که کشته می‌شود، یک گل به حساب اسرائیل واریز می‌کند. و انگار ما امتیازمان ۴۰۰ به ۱۰ است‌.

البته این آمار برای اسرائیلی‌ها خوشحال کننده نیست، اما مردم می‌گویند تقصیر حماس است که پناهگاه‌های لازم را برای مردمش نساخته و توجهی به مردمش ندارد، در صورتی که اسرائیلی‌ها نگرانی چندانی از این بابت ندارند.

بسیاری از مردم اسرائیل با مقایسه اسرائیل و حماس معتقدند که دولتشان به آن‌ها اهمیت بیشتری می‌دهد و انگار جان مردم فلسطینی برای حماس مهم نیست.

اسرائیلی‌ها سیستم آژیر هشدار دهنده دارند که با به صدا درآمدنش به پنها‌هگاه می‌روند، اما مردم غزه از این امکانات بی‌بهره‌اند.

مردم در اینجا صحبت چندانی در باره قدرت نظامی اسرائیل نمی‌کنند. بحث بر سر این است که حماس بدون هدف‌گیری دقیق، مناطق پرجمعیت مسکونی را گاه با ۱۰۰ موشک مورد حمله قرار می‌دهد، اما این‌که موفق نمی‌شوند به همان اندازه قربانی بگیرند ناشی از نابلدی‌شان است، نه این‌که تلاششان را نکرده‌اند.


راهپیمایی فعالان ضد جنگ در اسرائیل / عکس: لیزا گلدمن

فعالان ضد جنگ تلاش زیادی برای پایان دادن به خونریزی‌ها کرده‌اند، آیا موفقیتی هم حاصل شده؟

نه. هیچ موفقیتی حاصل نشده و نخواهد شد. البته باید تلاش کرد که صدای این گروه شنیده شود. نمی‌توانید در خاور‌میانه افکار عمومی را تغییر دهید. افکار عمومی درون اسرائیل، اقدام نظامی را علیه حماس با قدرت تایید می‌کند.

اینجا که همه مردم به نحوی عضو ارتش اسرائیل محسوب می‌شوند، مخالفت با جنگ عملاً خیانت ارزیابی می‌شود. خود من وقتی در راهپیمایی حاضر بودم، معترضین به ما تف می‌کردند و ما را خائن، چپی و روشنفکر خطاب می‌کردند و شعار مرگ بر عرب سر می‌دادند.

نکته اینجاست که بعضی از افسران پلیس که باید از آزادی بیان معترضان علیه ما حمایت می‌کردند، عرب‌های اسرائیلی بودند. این یک واقعیت بسیار پیچیده است.

هشتاد درصد مردم، طرفدار حملات هوایی اسرائیل علیه حماس و حدوداً پنجاه درصد طرفدار حمله نیروی زمینی هستند.

اما می‌توان گفت حداقل بیست درصد مردم مخالف جنگ هستند، مثل همان‌هایی که در راهپیمایی حاضر بودند که پنجمین راهپیمایی از نوع خود در هفته گذشته بوده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
افزایش تلاش‌های جهانی برای آتش‌بس در غزه
تلاش اتحادیه اروپا برای آتش‌بس در غزه
درگیری شدید ارتش اسرائیل با حماس
افزایش درخواست‌ها برای آتش‌بس در غزه
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اینجا که همه مردم به نحوی عضو ارتش اسرائیل محسوب می‌شوند، مخالفت با جنگ عملاً خیانت ارزیابی می‌شود.
خوب میشه فرق این با فاشیسم یا نازیسم رو توضیح بدید؟آخه من هرچی فکر کردم سر در نیاوردم
-------------------------
زمانه: شهروندان اسرائیل در طول سال موظف هستند در یک محدوده زمانی به خدمت نظام بروند. این مساله در بعضی کشورهای دیگر هم وجود دارد.

-- مسعود ، Jan 5, 2009

لطفا یک مصاحبه هم با یک فلسطینی ساکن غزه بفرمایید ببینیم تفاوت نگاه از کجا به کجا است.
برکنار از هر نوع موضع گیری، واقعیت این است که همه چیز غزه توسط اسراییل کنترل میشود آنوقت این خانم میفرمایند که دولت اسراییل برای مردمش پناهگاه ساخته است و حماس که دو سال است، مثلا قدرت را به دست گرفته، به فکر مردمش نبوده و پناهگاه نساخته برای همین هم میزان تلفاتش بالا بوده. حماس دولت انتخابی مردم فلسطین در غزه و کناره رود اردن بوده که در این مدت دو سال در محاصره نظامی و اقتصادی کامل اسراییل بوده و حتی پول برای خرج نداشته چون مالیاتهای مردمش را اسراییل جمع میکرده و فقط درصدی از آن را به آنها میداده. شرم آور است، شرم آور. معلوم نیست پیش از وجود حماس و حتی الفتح چرا همچنان اسراییلیها مردم فلسطین را میکشتند؛ آن زمان که فلسطینی به آنها حمله نمیکردند و موشک پرانی نمیکردند.

-- آذر ، Jan 6, 2009

من فکر میکنم نه حماس ونه اسرائیل بلکه این حکومت ایرانه که باید جنگی رو که شروع کرده وباعث کشتار مردم بیگناه در این دوکشور شده رو تمام کنه .

-- ایرانی ، Jan 6, 2009

تازه این نظرات یک فعال ضد جنگ اسرائیلی است وای به حال تندروهای صهیونیست که اصلا حق حیات برای فلسطینی ها قائل نیستند.
این خانم نمی گوید که بیش از یک سال و نیم یک و نیم میلیون انسان را در محاصره گرفته اند. نزدیک به 300 بیمار فلسطینی بخاطر نبود دارو و عدم امکان خروج از غزه جان خود را از دست داده اند. اسرائیل عر وقت اراده کرده نه تنها غزه بلکه تمامی امکانات و تاسیسات شهری و مدنی نوار غزه را هم با خاک یکسان کرده است. آخرین موردش هم جنین.
تا وقتی که اسرائیل و حامیان عمدتا غربی اش حق حیات یکسان برای فلسطینی ها قائل نباشند این قبیل جنگ ها خواهد بود. اسرائیل شاید بتواند با قدرت نظامی شهرها و روستاهای فلسطینی ها را نابود کرده و تمامی قوانین بین المللی را بدون ترس و واهمه زیر پا بگذار اما نمی تواند اراده و عزم مردم فلسطین را برای مقاومت نابود کند.

-- کریم حقی ، Jan 6, 2009

جالب است که خبر نگار رادیو زمانه تمام سعی خود را میکند که گناه لشکر کشی اسراییل وبی پناه وبی پناهگاه بودن مردم غزه را به گردن رهبرانی بیاندازد که به غلط و یا درست توسط همین مردم انتخاب شده اند و در تمام مدت شش ماه اتش بس از زمین وهوا ودریا تحت محاصره بودند.من از مصاحبه کننده محترم که از قضا او را میشناسم وبرایش نیز احترام قایلم سوال میکنم خدا وکیلی اگر تو هم جای مردم غزه بودی عکس العملی به غیر از این داشتیء
-------------------------------
زمانه:
دوست عزیز. در صدها گزارش منتشر شده به زبان فارسی، با دیدگاه شهروندان فلسطینی آشنا می‌شوید. گزارش‌های منتشر شده در ایران حتما حاوی همه نکات مورد نظر جنابعالی است.

خبرنگار اسرائیلی با دیدگاه رایج دولت ایران و رسانه‌های ایرانی آشناست، ولی با نگاه منتقدان نه. بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی اطلاعی از بیانیه گروه‌ دفتر تحکیم وحدت ندارند، و نمی‌دانند روزنامه کارگزاران به دلیل انتشار آن بیانیه انتقادی توقیف شد.

سوال اینجاست که چند در صد ایرانی‌ها با دیدگاه‌های شهروندان اسرائیل آشنا هستند؟ چه در صد از حجم گزارش‌ها حاوی نظرات آنهاست؟ چند نفر از خبرنگاران با گزارشگران آن طرف در ارتباط بوده‌اند؟
سوال مهم‌تر این است که آیا باید همیشه یک طرف داستان به خاطر ذائقه بخش بزرگی از مخاطبان گزارش شود؟


-- بدون نام ، Jan 6, 2009

نظر دکتر مرتضی محیط که خود شما منعکس کردید غیر از این است. این جنگ مثل این می ماند که یک پشه دور گوش تان وزوز کند و شما با مسلسل جواب اش را بدهید.

-- بدون نام ، Jan 6, 2009

آقای کوثر، حرف شما قبول. درست است که ما باید با دیدگاه‌های شهروندان اسرائیل آشنا شویم. ولی شما به عنوان خبرنگار نباید این سوال ساده را می پرسیدید که شهروندان اسرائیل چطور این قدر ساده هستند که نمی فهمند وضع خودشان با وضع فلسطینیان نوار غزه از زمین تا آسمان فرق می کند؟ آخر با کدام پول حماس باید پناهگاه بسازد و آژیر بگذارد؟ یعنی مردم اسرائیل سوال به این سادگی به ذهنشان نمی آید و وضع خودشان را با آن همه کمک بلاعوض دولت آمریکا با یک گروه فلسطینی بی سواد مذهبی که حق سفر از سرزمین خودشان را ندارند (و حق سفر «در» سرزمین خودشان را هم ندارند) مقایسه می کنند؟
به علاوه نمی توانستید بپرسید مردم اسرائیل چگونه اشغال ۴۰ ساله ی نوار غزه را برای خودشان توجیه می کنند؟


-- پیام ، Jan 7, 2009

به عنوان یه مخاطب بهتون توصیه می کنم همون نیک آهنگ کوثر کارتونیست بمونین، نه طنز نویسیتون چنگی به دل زد نه مصاحبه هاتون حرفه ای و منصفانه

-- بدون نام ، Jan 7, 2009

به هر صورتی که حساب کنیم اسرائیل باعث جنایت وحشتناکی در غزه شده است و مسوول تمام این جنایات اسرائیل و تا قسمتی هم گروه حماس است .

-- حجت ، Jan 7, 2009

در جواب به اذر
در دوسال گذشته هزاران نفر از فلستینی های غزه از شیرخواره تا سالمندان در سه بیمارستان دولتی اسراییل مجانی معالجه میشوند(البته بیمارانی که امکان معالجه انها در غزه نیست)
2- ان ملت بدبخت فلستین که توجیه میفرمایید
شامل چماق داران حماسی غزه نمیشود انها حقوق چند هزاردولاری را از حماس بطور مرتب
در یافت میکنند.

3-دولت اسراییل هم که.......مشنگ نیست
که امکانات مالی بهتری از ایران در اختیار حماس
بزاره که موشک کنه بزنه توی سر شهرونداش
4-در ضمن این جنگ لعنتی که تمام بشه
ویک انتخابات ازاد در غزه بشه انوقت معلوم میشه که حماس چقدر ارا میاره
بامید فلستین ازاد بدون چماق دستان.

-- همایون ، Jan 7, 2009

میشه از این خانم خبرنگار چند سوال دیگر هم پرسید؟
1. چند سال از حملات هوایی، دریایی و زمینی اسرائیل به فلسطین می‌گذرد؟
2. طی این چندسال اسرائیل به چه میزان و درچه سطحی از سلاح‌های متعارف و نامتعارف خودش همچون استفاده از بمب‌های خوشه‌ای برعلیه مردم فلسطین استفاده کرده؟
3. در طی این سالها چه تعداد تلفات نظامی حماس از اسرائیل و اسرائیل از حماس گرفته است؟
4. چه تعداد مردم غیرنظامی از طرفین تا به حال خصوصاً طی چند روز اخیر در فلسطین و اسرائیل کشته شده‌اند؟
5. چرا ارتش اسرائیل با وجود اینکه به کمک تجهیزات نظامی پیشرفته و تجهیزات ماهواره‌ای قدرت دقیقی در پیگیری و تشخیص اهداف نظامی از غیرنظامی دارد و به گفته مقامات ارتش طی 6ماه آتش بس کلیه مراکز حماس را شناسایی کرده بود، هنوز قادر به تمایز مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها با پادگان‌های نظامی حماس نیست؟
6. چه توجیهی وجود دارد که اسرائیل همین امروز دو مدرسه تحت حمایت سازمان ملل را که عده‌ای غیرنظامی فلسطینی در آن پناه گرفته بودند هدف بمباران و موشک‌های خود قرار داده است؟
7. براساس کدام ماده از معاهده ژنو و کدام وجدان بشری به صرف عدم وجود پناهگاه حمله به مراکز غیرنظامی را توجیه پذیر ساخته است؟

-- قنبری ، Jan 7, 2009

من مخالف جنگ و کشته شدن انسانهای در هر کجای دنیا با هر دین و مذهب هستم .
اما مطلبی که برای من مبهمه اینه که دولت ایران از حمایت گروه های حماس و ... چه سودی میبره ؟ ملت ایران چه سودی میبره ؟
اگر بحث از حمایت از مسلمان هاست در سراسر دنیا مسلمان زیاد هست که نیاز به حمایت داره
مسلمانان چچن !! یا راه دور نریم! همین ایران خودمون !!
فقر و بیکاری و هزاران مشکل اجتماعی و افتصادی داخل ایران بیداد میکنه ....! در حالی که دولت ایران میلیونها و شاید میلیارد دلار خرج حمایت از حماس میکنه
سیاست چیز کثیفیه ...!
همون عراقی هایی که در زمان جنگ از هر اقدام تجاوز کارانه ای علیه مردم ایران کوتاهی نکردند حالا با ما احساس برادری می کنند
شاید هم پدری ؟!؟!؟!؟
اون موقع کدوم مسلمون عرب از ما حمایت کرد ؟

-- رهگذر ، Jan 7, 2009

از اینکه رادیو زمانه از نگاهی دیگر این موضوع را بیان کرده است بسیار قابل تقدیر است.
متاسفانه همانطور که این خانم خبرنگار میگوید جریان پیچیده است و این موضوع برای ملتهایی که از صبح تا شب تحت تاثیر تصاویر و تبلیغات ضد اسراییلی و ضد جودی قرار دارند قابل درک نیست این تبلیغات هم بصورت ضد اسلامی و ضد عربی در اسراییل وجود دارد. شکافی که ایجاد شده انقدر عمیق است که شرایط و زمانی زیاد برای بهبود ان نیاز دارد.
تنها کسانی که از این تشنج استفاده میکنند و انهم به قیمت مرگ و نابودی انسانهای بی گناه گروهای افراطی و دگماتیک چه به اصطلاح مسلمان و چه به اصطلاح یهودی هستند.
در مورد ج ا این پرسش پیش میاد که اگر اینها دم از اسلام میزنند چرا هنگام جنگ ارمنستان و اذربایجان طرف ارمنیهای غیر مسلمان را گرفتند چرا در مورد چچنی کاری انجام ندادند و حتی از روسیه به عنوان دوستی تاریخی نام میبرند و از این چراها بسیار وجود دارد. این نشانگر این است که اهداف ج ا بیشتر جنگجویی و هرج ومرج طلبی صرفا برای نگه داشتن نظام و سرکوب ایرانیان ازاد منش است تا تبعییت از یک منطق هر چند دگماتیک و یا ایمان ایشان در دگم هایشان انقدر قوی نیست تا با کشوری همچون روسیه در بیفتند.

-- NAM ، Jan 7, 2009

سربازان امام زمان تا مطلبی از اسرائیل میبیند هجوم میاورند . خانوم اذر اگه کسی اینجا باید شرم بکند شما و هم فکرانتان هستید .همین کسانی که شما برایشان توی سرتان میزانید ٣ روز عزای عمومی برای صدام حسین قتل مردم ایران اعلام کردن همین کسانی که شما خود را برایشان جر میدهید ایران را اشغالگر ٣ جزایر ایرانی میدانند همین کسانی که شما ها مزدوران حکومت اسلامی ایران را فدای انها میکنید در TV خود خلیج فارس را خلیج عربی مینامند این را خود در فلسطین TV دیده بودم و باور نمیکردم اینقدر نمک بحرام باشند . ووووووو اقای نیک‌آهنگ کوثر کاری بسیار جالبی بود در ضمن میدانید این سایت را حسین بازجو( کیهان) و یارانش میخوانند و به محض نامی از اسرائیل برده شود کامنتهای خشم الود اسلامیشان و کاسه داغتر از اشه شان پی در پی گذاشته میشود اگر یک درصد این غیرت را برای ایران و ایرانی داشتن که ندارند جایی برای نگرانی نبود

-- KIA ، Jan 7, 2009

نمی‌دانستیم رادیو زمانه به عنوان سخنگوی جدید اسراییل به زبان فارسی انتخاب شده، که این را هم فهمیدیم. آیا شما واقعاً می‌توانید کشتار کودکان و زنان را توجیه کنید؟ این هم بخشی از حق اسراییل در دفاع از خودش است؟
-----------------------
رادیو زمانه: دوست عزیز، اطلاع‌رسانی یک‌طرفه بدون شناخت وضعیت طرف دیگر با پروپاگاندای دولتی فرقی ندارد. زمانه در پی گفتگو با افراد مختلفی است که نگاه‌هایی متفاوت به مساله دارند. گفتگوی ما با خبرنگار فلسطینی و نیز تحلیلگر رسانه‌ای کانادایی را هم مطالعه کنید.

-- در جست‌وجوی حقیقت ، Jan 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)