تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حراج کرسی سناتوری باراک اوباما توسط فرماندار ایلینوی

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

درست در روزهايی که باراک اوباما برای پيش بردن برنامه​هايش نياز به آرامش دارد، بلاگويويچ، فرماندار ايالت ايلينوی که اوباما سناتور آن بود، به اتهام تبانی برای تعيين جانشين برای کرسی باراک اوباما در سنا، کسب درآمد کند؛ بازداشت شد.

Download it Here!

بلاگويويچ هم‌چنين متهم به تهديد مقام​های روزنامه قدرتمند شيکاگو تريبيون است که اين روزها در وضعيت مالی بدی به سر می​برد. او از آن‌ها خواسته بود تعدادی از روزنامه‌نگاران منتقد را اخراج کنند، وگرنه از اعطای کمک​های مالی دولت به اين روزنامه خودداری خواهد کرد.

بلاگویويچ که دموکرات هم هست، قصد داشت کرسی سنای اوباما را عملاً به حراج بگذارد. گفته می​شود اين فرماندار عملاً دنبال کسب درآمد برای روزگار بعد از ترک مسندش در ايالت بوده است.

مطابق يک قانون در آمريکا، وقتی سناتوری به مقامی ديگر می​رسد، فرماندار ايالت می​تواند برايش جانشين تعيين کند.

باراک اوباما روز سه‌شنبه در تنها اظهار نظری که نسبت به دستگيری فرماندار کرد، گفت از شنيدن اين خبر متاسف است، اما ارتباطی با اين مساله نداشته است. اوباما افزود این روز، روز ناراحت‌کننده‌ای برای ایالت محسوب می‌شود.


بلاگويويچ، فرماندار ايالت ايلينوی

بلاگويويچ، نخستين فرماندار دموکراتی بود که بعد از سه دهه اداره ايالت را بر عهده گرفته بود.

بر اساس اتهاماتی که دادستان بر او وارد کرده، بلاگويويچ سعی کرده از طرق مختلف از گروه​های متنفذ کمک مالی دريافت کند. اخيراً شواهدی به‌دست آمده که اين فرماندار باعث کمک به تصويب خواسته​های حاميان مالی‌اش شده و مانع کمک به بيمارستانی شده که ریيس آن از حمايت مالی از او خودداری کرده است.

وقوع چنين اتفاقاتی البته در شيکاگو بدون سابقه نبوده است و تعداد زيادی از سياستمداران در گذشته به​ خاطر روابط مالی ناسالم محکوم و بدنام شده‌اند.

حتی يکی حاميان مهم مالی باراک اوباما در گذشته به نام تونی رزکو به خاطر سو استفاده مالی از روابط سياسی به زندان رفته است.

با اين همه گفته می​شود زنگ خطر واقعه اخير را ممکن است رام امانوئل، ریيس دفتر آينده اوباما که يکی از نمايندگان شيکاگو در کنگره آمريکاست به صدا در آورده باشد. مطمئناً هر‌گونه ارتباط سابق اوباما با باب بلاگويويچ نکته مثبتی به حساب نخواهد آمد.

دادستانی و اف بی آی مدت​ها تلفن​های بلوگویویچ را شنود کرده​اند. در بعضی از تماس​ها فرماندار ایلینوی با بی​احترامی نسبت به اوباما صحبت کرده است. این شاید ناشی از عدم علاقه بلاگویویچ به کسی بوده که اوباما خواستار جانشینی خود در سنا بوده است.

اتفاق جالب بعد از مطرح شدن خبر قیمت‌گذاری روی کرسی اوباما در سنا، به حراج گذاشتن آن در فضای مجازی بود. دیروز در eBay بسیاری ​با این موضوع شوخی کردند.

بلاگویویچ که امروز ۵۲ ساله می​شود، دومین فرماندار دموکرات است که در یک سال گذشته بدنام شده است. الیوت سپیتزر، فرماندار نیویورک به خاطر رابطه با یک زن و انتقال غیر قانونی پول به او مجبور به استعفا شد.

اما در حالی که به خاطر سقوط اقتصادي، بسياری از کارخانه​ها مجبور به کنار گذاشتن کارکنان و کارگرانشان شده‌اند، باراک اوباما همراه با تيم خود در پی ايجاد شغل​های سبز هستند. اشتغال​زايی از طريق صنايعی که عملا محافظ محيط زيست محسوب می‌شوند به ادعای اوباما می​تواند بيش از دو و نيم ميليون نفر را از بيکاری درآورد. در يک سال اخير نزديک به يک ميليون آمريکايی بيکار شده​اند و اين رقم روز به روز در حال افزايش است.

در روز سه‌شنبه اوباما با مهم​ترين شخصيت محيط زيستی سال​های اخير آمريکا، يعنی ال گور ديدار کرد. بسياری منتظر بودند اوباما به ال گور مقامی در کابينه اش پيشنهاد کند. اما ال گور قبلاً هم گفته بود که علاقه​ای به ايفای نقش در دولت نخواهد داشت. ال گور که در سال ۲۰۰۰ رای بيشتری در انتخابات ریاست جمهوری از جورج بوش آورده بود، به خاطر مشکلات شمارش آرا در ايالت فلوريدا، برای چند ساعت برنده انتخابات شناخته شد، اما بعداً انتخابات را باخت.

گور بعد از وقفه​ای کوتاه مجدداً به عرصه عمومی بازگشت و و توجه بسياری از مردم آمريکا و جهان را به مساله گرمايش زمين جلب کرد. فعاليت​های محيط زيستی گور برايش يک جايزه نوبل به ارمغان آورد. او جايزه اسکار را برای فيلم مستند An Inconvinient Truth به‌دست آورد تا نخستين سياستمدار بلند مرتبه​ای باشد که هم جايزه اسکار را ببرد و هم جايزه نوبل را.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اینم اولین تغییر در آمریکا. حالا که دموکراتها میخواهند دخالت دولت در امور اقتصادی رو زیاد کنند از این رسواییها براشون زیاد پیش میاد. خود اباما هم دامنش از این رسواییها پاک نیست. دموکراتها اصولا مشکلات اخلاقی گستردهای دارند.بزودی همه افسوس مک کین وانسانیتش رو میخورند. یادمون باشه این کندی بود که مرلین مونرو رو کشت.

-- amir ، Dec 11, 2008

"حراج کرسي سناتوري باراک اوباما...."عنوان نادرستي است چون اوباما دو هفته پيش از سناتوري استعفا داده بود. فکر مي کنم "حراج کرسي خالي اوباما در سنا"عنوان بهتري است.

-- بدون نام ، Dec 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)