تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مرور اخبار سال ۲۰۰۸ آمریکای شمالی - قسمت اول

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

Download it Here!

سال ۲۰۰۸، یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین سال‌های عمر همه آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها خواهد بود. سالی که برای نخستین بار یک سیاهپوست از پدری غیر آمریکایی رییس‌جمهور آمریکا شد. سالی که بازار سهام چنان سقوطی کرد که تا سال‌های سال، مدافعین جان سخت کاپیتالیسم باید برای کاهش نظارت بر بازار دلیل بتراشند.

سال ۲۰۰۸، سالی بود که همه منتظر حمله آمریکا به ایران بودند.

۲۰۰۸ سالی بود که دو فرماندار مهم دموکرات، فساد اخلاقی و فساد اداری را به مرزهای جدیدی رساندند.


جان ادواردز و باراک اوباما

۲۰۰۸ سالی بود که یک کاندیدای مهم دموکرات، یعنی جان ادواردز که می‌توانست نامزد بالقوه معاون اولی باشد، مجبور شد اعتراف کند که وقتی همسرش الیزابت مبتلا به سرطان بود و بیمار، با زنی دیگر رابطه داشته است؛ و ماه‌ها مجبور شد هر گونه ارتباط پدری با فرزند آن زن را کتمان کند.

۲۰۰۸ سالی بود که کمدین‌ها وقت برای پخش نقدهای سیاسی‌شان کم می‌آوردند. سالی که سارا پیلین ناگهانی ظهور کرد و عرصه انتخابات را به یک شوی تلویزیونی پر کشش تبدیل نمود.

۲۰۰۸ سالی بود که باراک اوباما ابتدا باید ثابت می‌کرد که مسلمان نیست و مسیحی است؛ بعد باید هرگونه ارتباطی با کشیش سابقش را نفی می‌کرد.

۲۰۰۸ سالی بود که هیلاری کلینتون، امید اول دموکرات‌های سنا و کنگره برای نامزدی حزب و حتی ریاست جمهوری، آن قدر اشتباه کرد و ولخرجی که ستادش عملاً ورشکسته شد.

سال ۲۰۰۸ پايانی بود بر عمر سياسی سناتور جان مک‌کين. جان مک‌کين، خلبان بمب‌افکن آمریکایی که به اسارت ویتنامی‌ها در آمد و سال​ها شکنجه شد و در بازگشت به آمريکا به عنوان يک قهرمان ملی از او تقدير شده بود، در دهه ۸۰ وارد کنگره آمريکا شد و بعد از نمايندگی کنگره، به نمايندگی مجلس سنا در آمد.


جان مک‌کین و همسرش سیندی

سناتور جان مک​کين در سال ۲۰۰۰ جزو رقبای جرج بوش در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه بود؛ اما با روش‌هايی که آن‌ها را غير اخلاقی می‌دانست، از ميدان به در شد و کناره‌گيری کرد.

اما در سال ۲۰۰۷ مجدداً به رقابت‌ها بازگشت و در حالی که همه انتظار داشتند رودی جوليانی يا ميت رامنی پيشروی رقابت‌ها باشند، نهايتاً اين جان مک‌کين بود که همه رقبا از جمله مایک هاکابي، فرماندار اسبق آرکانزاس را پس زد و نامزد حزب جمهوری‌خواه شد.

اما مک‌کین که پیرترین کسی بود که در تاریخ ایالات متحده برای نخستین بار نامزد ریاست جمهوری شده، یک جان به در برده از سرطان پوست بود و سن زیاد او، قوت قلبی برای رأی‌دهندگان آمريکايی نبود.

مهم​ترين کار جان مک‌کين در سال ۲۰۰۸، انتخاب سارا پيلين به معاون اولی‌اش بود که بسياری آن را يک خودکشی سياسی می‌دانند.

سارا پيلين که تا قبل از سپتامبر ۲۰۰۸ يک چهره ناشناخته بود، سال‌ها قبل شهردار شهر کوچک ۶۰۰۰ نفری واسيلا در آلاسکا شد و از دو سال پيش به فرمانداری ايالت دورافتاده و بسيار کم‌جمعيت آلاسکا رسيد.

ستاد مک‌کين اميدوار بود با آوردن اين زن که زبانی تند داشت و يک مادر نسبتاً سنتی مذهبی می‌نمود، نه تنها آرای اوانجليست‌ها، که آرای بسياری از زنان طرفدار هيلاری کلينتون را نیز به دست آورد.


سارا پیلین

نظرسنجی‌های اوليه نشان می‌داد که بخش بزرگی از مردم آمريکا از ديدن اين تازه‌وارد هيجان‌زده شده‌اند؛ ولی مصاحبه‌های پر از خطای سارا پيلين که نشان می‌داد برای ورود به عرصه ملی آمادگی ندارد، او را تبديل به پاشنه آشيل جان مک‌کين کرد.

اختلاف‌های او با اعضای ستاد به حدی بالا گرفت که حتی در سخنرانی پايانی جان مک‌کين، به او اجازه تشکر از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه را ندادند.

خطای فراموش‌نشدنی دیگر جان مک‌کين، گيج‌بازی‌اش در هنگام سقوط بازار سهام بود که گفت اعتقاد دارد اقتصاد آمريکا هنوز قدرتمند است.

در مناظره‌های سه‌گانه اوباما و مک‌کين، باراک اوباما به راحتی حملات رقيب پير خود را با حفظ احترام جواب داد و نهايتاً در راند سوم او را ناک اوت کرد. حتی حملات مک‌کين به برنامه اوباما برای «توزيع ثروت» به جايی نرسيد.

سال ۲۰۰۸ سال تغيير بود. سالی بود که شعار «ما می‌توانيم» نهادينه شد. سالی بود که وقتی ریيس‌جمهوری آمريکا انتخاب شد، مردم کشورهای منتقد تصوير برنده را آتش نزندند. سالی بود که شعار اميد باراک اوباما، ميليون‌ها جوان نااميد از آينده را به جلو راند و به آن‌ها امکان عرض اندام داد.

۲۰۰۸ سالی بود که ارزش پول کانادا از آمریکا فراتر رفت و بعد از سقوط بازار سهام، دلار کانادا شدیداً بی‌ارزش شد.


استفان هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا

سال ۲۰۰۸ سالی بود که دولت محافظه‌کار کانادا تلاش کرد با انحلال مجلس و برگزاری انتخابات در ماه اکتبر، اکثريت مطلق پارلمانی را کسب کند و به اين ترتيب نگرانی‌هايش از دست احزاب ليبرال و نيودموکرات را به حداقل برساند.

حزب محافظه‌کار به رهبری نخست‌وزير ستيفن هارپر انتخابات را برد و کرسی‌های بيشتری در مجلس به دست آورد؛ اما نهايتاً نتوانست اکثريت مطلق برای تشکيل دولت اکثريت را به دست آورد.

اما در ماه دسامبر وقتی دولت با اعتراض سه حزب ليبرال، نيودموکرات و کبک نسبت به بودجه و طرح‌های اقتصادی‌اش در وضعيت بحران اقتصادی روبه‌رو شد، تا مرز سقوط پيش رفت و نزديک بود دولت ائتلافی جديدی به رهبری استفان ديون، رهبر وقت حزب ليبرال قدرت را به دست گيرد.

اما هارپر با استفاده از يک تبصره در قانون اساسی کانادا از فرماندار کل کشور برای تعطيلی موقت پارلمان وقت گرفت و دولتش را تا اواخر ژانويه ۲۰۰۹ نجات داد.

در اواسط ماه دسامبر نيز مايل ايگناتيف با کنار کشيدن رقبايی چون باب ری به رهبری حزب ليبرال رسيد و بی‌ترديد نگرانی‌های هارپر دوچندان شده است.


۲۰۰۸ سالی بود که بنزین در آمریکا به گالنی چهار دلار رسید و بسیاری از مردم، توان ادامه نگه‌داری خودروهای پرمصرفشان را نداشتند.

۲۰۰۸ سالی بود که شرکت‌های بزرگ خودروسازی مثل جنرال موتورز و فورد و کرایسلر عملاً به مرز ورشکستگی نزدیک شدند و کاسه گدایی را نزد دولت‌های آمریکا و کانادا بردند.

۲۰۰۸ سالی بود که دولت طرفدار بازار آزاد رقابتی جمهوری‌خواه مجبور شد دخالت کند و ۷۰۰ میلیارد دلار به بازار تزریق کند تا اقتصاد کشور را نجات دهد.

۲۰۰۸ سالی بود که مردم آمریکای شمالی خطر گرم شدن بیشتر زمین را بیش از پیش لمس کردند.

در روزهای آینده از زوایای دیگری رویدادهای آمریکای شمالی در ۲۰۰۸ را بررسی خواهیم کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مرسی

-- علی ، Dec 31, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)