تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با شهربانو امانی، یدالله اسلامی و آقای قاسم شعله‏سعدی، پیرامون نشست فصلی «مجمع نمایندگان ادوار مجلس»

«فرصت‏سوزی ویژگی خاتمی است»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

علاوه بر مراسم، نشست‏ها و برنامه‏هایی که در رابطه با انتخابات دوره‏ی دهم ریاست جمهوری انجام می‏شود، تقریبا مضمون اکثر جلسات و اجتماعات سیاسی که این روزها به هر مناسبتی در ایران تشکیل می‏شود، انتخابات ریاست جمهوری است.

نشست فصلی «مجمع نمایندگان ادوار مجلس»، یکی از این مراسم است که روز پنجشنبه ۵ دی در تهران تشکیل شد و مهم‏ترین مساله‏ی در دستور خود را بررسی انتخابات دوره‏ی دهم قرار داد.

برای آشنایی بیشتر با این مجمع و مضمون کارهای آنان، با خانم شهربانو امانی و آقای یدالله اسلامی، از اعضای شورای مرکزی این مجمع و نیز آقای قاسم شعله‏سعدی، عضو شورای مرکزی و هم‏چنین کاندیدای ریاست جمهوری دوره‏ی دهم، گفت‌وگوهایی انجام داده‏ام.

Download it Here!

قبل از هر چیز از آقای یدالله اسلامی، رییس شورای مرکزی و دبیر این مجمع که امروز مجددا به این سمت انتخاب شد، تقاضا می‏کنم در مورد ساختار مجمع توضیحاتی بدهند.

مجمع نمایندگان ادوار، مرکب از نمایندگانی با گرایش اصلاح‏طلبی از دوره‏ی اول تا دوره‏ی هشتم مجلس است. این نمایندگان به‏طور طبیعی در مسایل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور فعال هستند و متناسب با مسایل، رخ‏دادها، حوادث و… در مجمع بحث و اظهارنظر می‏شود.

جلسات معمولا در چه نوبت‏هایی تشکیل می‏شوند؟

معمولا فصلی برگزار می‏شود. البته بستگی به شرایط کلی هم دارد. اما امسال در شرایط فعلی فصلی برگزار می‏شود.

امروز چه مطالب یا نکات مهمی در دستور کار شما بود؟

بحث‏های مهمی راجع به مجموعه‏ی مسایل، تنگناها، دشواری‏ها انجام شد و دوستان راه‏های برون‏رفتی را که طراحی کرده بودند در معرض قضاوت همکاران گذاشتند. در تریبون آزادی که معمولا وجود دارد، همکاران و اعضا به مهم‏ترین مساله‏ای که به نظرشان باید در مورد آن صحبت کرد، ‏پرداخته و نسبت به آن اظهارنظر کردند.

گویا یکی از موضوعات محوری این جلسه انتخابات ریاست جمهوری بوده است. در رابطه با این مبحث چه مسایلی طرح شد؟

تنگناهای اقتصادی و مشکلات اقتصادی به بحث گذاشته شد. در حوزه‏ی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در مقولاتی که دوستان داشتند، راه‏حل‏هایی که به‏ نظرشان می‏رسید، طرح شد.

داشتن برنامه‏ی واحد، نامزد واحد و حرکت در چهارچوب یک هماهنگی کامل برای انتخابات ریاست جمهوری یک بحث بسیار مهم مجمع بود.

کاندیداهای معینی هم در این جلسه پیشنهاد شدند؟ تا آن‏جایی که می‏دانم، آقای شعله‏سعدی که خود عضو این مجمع است، کاندیدای ریاست جمهوری هم هست. همین‏طور است؟

آقای شعله‏سعدی هم امروز صحبت کرد و گفت که باز هم نامزد انتخابات است، ولی در مجمع گرایش به سمت نامزدهایی مثل آقای خاتمی است. به نظر می‏رسد، تمایل به ایشان در بین دوستان یک غلبه‏ی کلی دارد. البته به این مفهوم نیست که آقای کروبی یا آقای موسوی فاقد جایگاه باشند. آن‏ها هم طرف‏داران خودشان را دارند.

اما مبنای اصلی جمع ما وحدت و هماهنگی است. همه هم این را پذیرفته‏اند. این پایه‏ی کار خواهد بود. به همین دلیل، مساله‏ی فرد خیلی مهم نخواهد بود، بلکه هماهنگی و همراهی همه‏ی نیروها مبنای کار خواهد بود.

از خانم شهربانو امانی می‏خواهم در مورد طرحی که آقای اسلامی گفتند برای انتخابات تهیه شده است، توضیحات بیشتری بدهند:

در خصوص انتخابات دور دهم ریاست جمهوری، نمایندگان ادوار روی طرحی در ارتباط با نحوه‏ی سامان‏دهی و فعال کردن بدنه‏ی اصلاح‏طلبان که قبلا آقای الویری و یک کمیته‏ی کاری روی آن کار کرده بود، بحث کردند.

این طرح را در جلسه‏ی پیش در شورای هماهنگی جبهه‏ی اصلاحات مطرح کردیم. اکثریت اعضای آن‏جا که متشکل از احزاب و گروه‏های فعال اصلاح‏طلبان هستند، به این طرح رأی دادند و مجمع نمایندگان ادوار را مسئول کردند تا این مهم را در کل کشور انجام دهد.

مضمون راه‏کار و فعالیتی که نمایندگان ادوار قرار است انجام دهند، چیست؟

مضمون طرح این است که نمایندگان اصلاح‏طلب هشت دوره‏ی هر حوزه‏ی انتخابیه، در ارتباط با هماهنگ‌کردن بدنه‏ی اصلاح‏طلب‏ها بتوانند مدیران، دانشگاهیان‏ و اشخاص موثر مختلف را در جمعی گرد هم بیاورند. هر حوزه یا شهری انتخاباتی را انجام دهند و این مجموعه برنامه‏های دیگر حوزه‏ی انتخابی را برعهده بگیرد.

این برنامه برای رسیدن به نامزد واحد است. می‏توانید بگوئید تا الان چه کاندیداهایی مطرح بودند؟

در ارتباط با کاندیداهای ریاست جمهوری، روی سه کاندیدای مهم اصلاح‏طلب‏ها بحث شد. چون تریبون آزاد بود، هر کسی با توجه به نظر خود صحبت کرد. مباحث بیشتر حول و حوش این سه کاندیدا (آقای خاتمی، آقای مهندس میرحسین موسوی و آقای کروبی) طرح شد. بیشترین نظر این بود که اصلاح‏طلب‏ها از بین این سه نفر با یک نفر وارد عرصه‏ی انتخابات شوند.

با آقای قاسم شعله‏سعدی صحبت می‏کنم؛

امروز جلسه‏ی مجمع عمومی مجمع نمایندگان ادوار مجلس بود و موضوع جلسه، بررسی انتخابات دهمین دوره‏ی ریاست جمهوری بود. بعضی‏ها نظرشان روی آقای خاتمی بود، بعضی‏ها از میرحسین موسوی صحبت کردند.

برخورد شما با توجه به این که خودتان را نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم معرفی کرده‏اید، چگونه بود؟

من هم از یک موضع انتقادی سخنرانی داشتم و گفتم که آقای خاتمی امتحان خود را پس داده است، آقای خاتمی کسی است که می‏گفت انتخابات مجلس هفتم غیرآزاد و غیرعادلانه است، اما علی‏رغم این نظراتی که خودش داشت، همان انتخابات را برگزار کرد.

در مورد آقای موسوی نظر شما چه بود؟

در مورد آقای میرحسین موسوی گفتم که ایشان طی بیست سال گذشته، فقط یک موضع‏گیری داشته و یک جمله بیان کرده و راجع به بستن دسته‏جمعی روزنامه‏ها گفت: «بستن فله‏ای روزنامه‏ها»! به هرحال گفتم کسی که بیست سال هیچ کاری نکرده، هر اتفاقی افتاده، سکوت کرده و فقط یک جمله گفته است، می‏خواهد بیاید چکار کند.

چرا باید همیشه به عقب برگردیم. چرا راه سومی نباید باشد، چرا باید ملت ما یا دچار آقای خاتمی فرصت‏سوز باشد که حتی الان هم در اعلام کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری خود، باز هم دارد فرصت‏سوزی می‏کند. یعنی تکلیف دوستان خود را هم روشن نمی‏کند که بگوید بالاخره می‏آید یا نه. فرصت‏سوزی ویژگی ایشان است.

یا این‏که ملت ما باید اسیر آقای احمدی‏نژاد باشد که در روابط خارجی‏اش بحران و تنش آفریده و کشور ما در این وضعیت خاص به سر می‏برد.

در این جلسه در مورد کاندیداتوری خودتان هم صحبت کردید؟

بله، تاکید کردم که کاندیدا هستم.

آیا احتمال رد صلاحیت شدن شما خیلی بالا نیست؟ و در آن صورت جز تحریم، چاره‏ای برای اصلاح‏طلبان می‏ماند؟

به بعضی‏ها که گفتند، ممکن است صلاحیت‏ات تائید نشود، گفتم که این کار را باید هزینه‏دار کنیم. باید یک موضع قاطعی در مجمع نمایندگان و در محافل دیگر اتخاذ کنیم.

طی ده، بیست سال گذشته هر بدبختی که بر سر طیف‏های دگراندیش و اصلاح‏طلب می‏آوردند، آن‏ها در انتخابات شرکت می‏کردند و مردم را هم به انتخابات دعوت می‏کردند. سود آن را هم محافظه‏کاران می‏بردند و به دنیا نشان می‏دادند که چون ۷۰ تا ۸۰درصد مردم در انتخابات شرکت می‏کنند، لذا سیستم دمکراتیک است. در عین حال نمی‏گذاشتند کاندیداهای اصلاح‏طلب‏ها و دگراندیشان یا تائید شوند یا رأی بیاورند.

گفتم این بار برخلاف گذشته، باید این قضیه را هزینه‏دار کنیم و به وجه روشن و قاطع تهدید کنیم که اگر صلاحیت این کاندیدا رد شد، فراخوان تحریم می‏دهیم. ممکن است ۴۰ تا ۵۰درصد مردم از این تحریم استقبال کنند. این هزینه‏ای خواهد شد که محافظه‏کاران به‏خاطر تصمیمی که برای حذف رقیب می‏گیرند، باید متحمل ‏شوند.

تمایل غالب مجمع به کدام کاندیدا بود؟

فعلا می‏خواهند بروند کارکنند، ببینند چه کسی با اقبال عمومی روبرو است. طبق نظرسنجی که انجام شده، حدود ۴۸درصد مردم اصلا رأی نمی‏دهند و عمدتا هم به این دلیل است که با آقای خاتمی به خاطر عمل‏کرد ضعیف ایشان، قهر هستند. چون اصولا موفقیت احمدی‏نژاد محصول و معلول ضعیف و غلط عمل کردن هشت سالی بوده که خاتمی رئیس جمهور بود.

اگر خاتمی دوباره بیاید، فرآیند آمدنش این می‏شود که بعد از ۴ سال ریاست جمهوری ایشان، دوباره یک احمدی‏نژاد دیگر از صندوق‏ها بیرون می‏آید. یا انتخاباتی مثل انتخابات مجلس هفتم را می‏خواهد دوباره برگزار کند. ایشان که هنوز هیچ برنامه‏ای نداده است.

دلایل شما در مورد احتمال موفقیت خودتان چیست؟

خود آقای خاتمی هم می‏داند چه مشکلاتی دارد و حتی عدم رأی آوردنش هم محتمل است. لذا ۴۸درصدی که با اصلاح‏طلب‏ها و خاتمی قهر هستند و نمی‏خواهند رأی بدهند، اگر من کاندیدا شوم، طبیعتا به من رأی خواهند داد.

اصلا جامعه در انتظار یک فضای جدید و حال و هوای جدید است و آن هم «تغییرات» است که من مدعی این شعار هستم. شعار اصلی من، تغییرات است.

اگر این اتهام را هم به من بزنند که از آقای اوباما دنباله‏روی می‏کنم، سند و دلیل دارم که در سال ۲۰۰۲ در کنفرانس بین‏المللی که در پاریس برگزار شد، من به عنوان سخن‏گوی «جنبش تغییرات ایران» یک مصاحبه‏ی مطبوعاتی با حضور بیش از ۱۰۰ خبرنگار داشتم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

عالی

-- بدون نام ، Feb 1, 2009

میگن مسلمان از یکجا دو بار نیش نمیخوره اشتباه کردیم دومیشم خوردیم عزیزان مراقب سومیش باشید

-- سوگوار ، Feb 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)