تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دولت افغانستان، طرح صلح طالبان را رد کرد

لینا آریا
کابل

دولت افغانستان می‌گوید هیچ طرح صلحی را با پیش‌شرط خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور نمی‌پذیرد.

این واکنش پس از آن صورت می‌گیرد که برخی رسانه‌ها از طرح جدید «ملا محمد عمر» رهبر طالبان به منظور تأمین صلح در افغانستان خبر داده‌اند.

Download it Here!

رهبر طالبان در این پیشنهاد گفته است: برقراری صلح، تنها با تهیه‌ی جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی و ناتو امکان‌پذیر است.

هم‌چنبن در این طرح آمده است که برای تأمین امنیت در کشور، تا زمان تشکیل حکومتی که برای همه‌ی جناح‌ها قابل قبول باشد، نیروهای حافظ صلح از کشورهای اسلامی به افغانستان فرستاده شوند.

عفو افراد مسلح گروه طالبان و اجازه‌ی شمولیت آن‌ها در ارتش ملی از پیشنهادهای دیگر رهبر طالبان برای گفت و گو با دولت است.

سیامک هروی، معاون سخنگوی رییس‌جمهور افغانستان گفت: پیشنهاد تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از این کشور، برای دولت قابل قبول نیست.

آقای هروی در مورد ارسال نیروهای نظامی از کشورهای اسلامی به افغانستان نیز گفت: پیش از این دولت افغانستان از عربستان سعودی خواسته بود تا برای کمک به امنیت کشور، نیرو بفرستد.

او ادامه می‌دهد: «هیچ طرح صلحی که شرط آن، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان باشد، پذیرفتنی نیست. ما از بعضی کشورهای اسلامی منج‌مله عربستان سعودی همیشه استقبال کرده‌ایم که اگر به افغانستان برای تأمین امنیت نیرو بفرستد، دولت افغانستان از آن استقبال می‌کند.»

معاون سخنگوی رییس‌جمهور افغانستان اضافه کرد: نخست باید مذاکرات انجام شود؛ مخالفان سلاح‌های خود را به زمین بگذارند و دست از مخالفت مسلحانه بردارند. بعد در مورد سهم دادن آن‌ها در قدرت و پذیرش آن‌ها در صفوف ارتش ملی، تصمیم گرفته خواهد شد.


جنگجویان طالبان (عکس: AFP)

اما عطاءالله لودین یکی از وکلای مجلس نمایندگان و از اعضای بلندپایه‌ی حزب اسلامی می‌گوید: طرح جدید طالبان نشانه‌ی ملایمت آن‌ها در گفت و گو با دولت است و این بار پیشنهاد طالبان از معقولیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است.

به نظر آقای لودین، طالبان درک کرده‌اند که موضع تندروانه‌شان باعث افزایش نیروهای ناتو در افغانستان شده و آمریکا به این بهانه می‌خواهد راهبرد درازمدتی را در افغانستان تعقیب نماید:

«طالبان هم این حقیقت را درک کرده‌اند که اگر به روش تندروانه‌شان در برابر خارجی‌ها ادامه دهند، زمینه حضور بیشتر آمریکایی‌ها درافغانستان را مساعد می‌کنند. آن‌ها دانسته‌اند که شاید حضور نیروهای خارجی برای اهداف دیگر و مدت بیشتر شود و این انتقاد فردا به طالبان برمی‌گردد که طالبان هیچ نوع حرفی را نمی‌پذیرد؛ سازش نمی‌کند و پیشنهادات معقول ندارد.

مردم می‌گویند آمریکا به خاطر طالبان در این‌جا است. طالبان پیشنهادات معقول کرده‌اند. حالات را درک کرده‌اند؛ اراده و نیت آمریکاییان را فهمیده‌اند و این پیشنهاد معقول و بجاست.»

پیش از این رییس‌جمهور کرزی گفته بود که طالبان باید ارتباطشان را با القاعده قطع و مذاکرات با دولت افغانستان را آغاز نمایند.

به باور آقای لودین، حلقه‌هایی در درون گروه طالبان وجود دارند که در صورت مذاکره با دولت، ارتباطشان را با القاعده قطع می‌کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)