تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
روابط اخیر دولت و مجلس در گفت‌وگو با اعظم‌ ویسمه، خبرنگار ‌پارلمانی در تهران و حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی نماینده‌ی قزوین

«برای تقویت دولت می‌خواهیم وزیر را استیضاح کنیم»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

Download it Here!

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه و چهارشنبه در مرکز توجه و خبر قرار داشت.

روز سه‌شنبه مجلس محل برگزاری همایش سی‌اُمین سال قانون‌گذاری و نظارت بود و با دعوت از تقریباً تمامی شخصیت‌های رده بالای نظام به مجلس، که همه به جز رییس‌جمهور حاضر شده بودند، نشست تقریباً بی‌نظیری را برگزار کرد.

هم‌چنین روز چهارشنبه مجلس جلسه‌ی علنی داشت و قرار بود که رییس‌جمهور در آن حاضر شده و طرح تحول اقتصادی خود را سرانجام به مجلس تقدیم کند. در این جلسه هم آقای احمدی‌نژاد شرکت نکرد.

در مورد این دو جلسه‌ی مجلس و مسائل مرتبط با آن گفت‌وگوهایی با خانم اعظم‌ ویسمه، خبرنگار ‌پارلمانی در تهران و هم‌چنین حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی نماینده‌ی قزوین انجام داده‌ام.

نخست از خانم ویسمه درباره‌ی غیبت روز سه‌شنبه آقای رییس‌جمهور از جلسه‌ی همایش سؤال می‌کنم:


همایش سی‌اُمین سال قانون‌گذاری و نظارت (عکس: ایسنا)

آن‌چه که ما در راهروهای مجلس شنیدیم و برخی نمایندگان گفتند، علت عدم حضور ایشان در همایش این بود که ایشان معترض بودند چرا در این همایش برای ایشان وقت سخنرانی در نظر گرفته نشد.

این دلیل چگونه ارزیابی شد؟ چون این شایعه هم بود که سعی شده مجدداً برای ایشان وقت سخنرانی منظور شود؟

این دلیل ایشان خیلی قابل توجیه نیست؛ چون از ابتدا هیأت رییسه مجلس عنوان کرده بود که فقط رؤسای مجلس وقت سخنرانی دارند و غیر از آقای احمدی‌نژاد، چهره‌های شاخصی دیگری مثل آقای خاتمی و حتی نماینده‌ی رهبری، آقای محمدی گلپایگانی و خیلی‌های دیگر در این همایش حضور داشتند که وقت سخنرانی هم نداشتند.

از طرف دیگر با توجه به انتقادی که ایشان کرده بودند، آقای ابو‌ترابی‌فرد، نایب‌رییس‌ اول مجلس هم با ایشان تماس گرفته و گفته بودند که برای ایشان هم وقت سخنرانی تعیین شده؛ ولی باز هم ایشان قبول نکردند که به مجلس بیایند.

ایشان در جلسه‌ی روز چهارشنبه هم غیبت داشتند، در حالی که قرار بود لایحه‌ی تحول اقتصادی را به مجلس تقدیم کنند.

بله. روز چهارشنبه هم نیم‌ساعت قبل از تشکیل جلسه، هیأت رییسه اعلام کرد که از طرف دولت تماسی گرفته شده و اعلام شده است که این جلسه لغو شده است.

روز چهارشنبه ایشان در تبریز حضور پیدا کردند. آیا لغو حضورشان در مجلس به این علت نبود؟

خیر، چون برنامه‌ی تبریز ایشان و برنامه‌ی حضورشان در مجلس هم‌زمان از قبل با هم تعیین شده بود. یعنی طبق اطلاع‌رسانی که دولت کرده بود قرار بود ایشان صبح تا ساعت ۱۱-۱۱:۳۰ به مجلس بیایند و این لایحه را ارائه بدهند و بعد ساعت ۱۲ هم برای سفر استانی به تبریز پرواز داشتند.

به این ترتیب برداشت نمایندگان مجلس از غیبت ایشان چه بود؟

با توجه به غیبت ایشان در آن همایش، تحلیل‌های مختلفی مطرح شد. نمایندگان مقداری منتقد رفتار ایشان بودند و پیش‌بینی دولت این بوده که این اعتراضات روی رأی به لایحه‌ی هدفمندسازی یارانه‌ها تأثیر بگذارد و شاید ایشان نتوانند از مجلس رأی مثبت بگیرند.

ضمن این‌که عنوان می‌شد خود آقای احمدی‌نژاد هم تقریباً به این نتیجه رسیده‌اند که طرح تحول به خصوص در بخش پرداخت نقدی وجه به مردم و حذف یارانه‌ها قابل اجرا شدن نیست.

البته می‌دانید که ایشان در گفت‌وگوی تلویزیونی چهارشنبه‌شب گفتند که مصمم هستند این طرح را اجرا کنند.

بله، اما نمایندگان معتقدند که ایشان به این نتیجه رسیدند که در واقع نمی‌توان این طرح را اجرا کرد و استقبال می‌کنند که این مخالفت از سوی مجلس باشد تا ایشان بگویند که به دلیل مخالفت مجلس جلوی این طرح گرفته شد.


قدرت‌الله علیخانی، نماینده قزوین در مجلس (عکس: ایسنا)

اما در غیاب آقای رییس‌جمهور از مهم‌ترین مسائلی که در مجلس مطرح بود طرح استیضاح وزرای کشاورزی و آموزش و پرورش بود. در حالی که هیأت رییسه‌ی مجلس آشکارا سعی دارد که نمایندگان امضاهای استیضاح‌ها را پس بگیرند، برخی از نمایندگان بر طرح خود پافشاری می‌کنند.

یکی از شدیدترین اعتراضات مربوط به حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی نماینده‌ی قزوین بود که دلایلشان را برای استیضاح وزیر کشاورزی در گفت‌وگویی که با ایشان داشتم، بیان کردند.

دلایل ما برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی روشن است و یکی از بندهای مهم آن، تعطیلی و وضعیت چند کارخانه‌ی قند کشور است که همگی در حال تعطیلی هستند و در مجموع حدود ۳۰۰ هزار نفر دارند به خاطر عدم کنترل وزیر کشاورزی بر واردات شکر بیکار می‌شوند که این باعث شد کشاورزان کشور تولید چغندر را تعطیل کنند.

ولی آقای علیخانی، در این موردی که شما ذکر می‌کنید، به نظر می‌آید که سوء مدیریت از جانب وزیر کشور است.

شما توجه ندارید. در سال گذشته چهار میلیون‌ و ۶۰۰ هزار تن چغندر در کشور داشتیم؛ امسال تولید به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است و این باعث شده که عملاً وزارت جهاد باعث شده هم کارخانه‌های قند تعطیل شود و هم در کنارش حدود ۳۰۰ هزار نفر کارگر بیکار شوند.

شما در مورد واردات گندم هم اعتراضاتی داشتید.

مسأله‌ی مهم دیگر، مسأله تولید گندم در داخل کشور است. در زمان دولت آقای خاتمی هر سال کشاورزان ما ۱۵ میلیون تن گندم در کشور تولید می‌کردند. ۱۲ میلیون تن از این ۱۵ میلیون تن را دولت برای مصرف داخلی خریداری می‌کرد و مابقی را هم کشاورزان نیاز داشتند و نگه می‌داشتند.

متأسفانه ضعیف بودن مدیریت آقای وزیر کشاورزی باعث شده که امسال ما هشت میلیون تن گندم از خارج، آن هم با هزاران زحمت خریداری کنیم؛ و در حالی که در ماه نهم سال به سر می‌بریم، یعنی در اواخر سال قرار داریم، حدود پنج میلیون تن خریداری شده است و تا امروز هم نتوانسته‌اند بقیه را خریداری کنند.


در مورد پنبه هم که ما ۲۵۰ هزار تن تولید داشتیم، الان تولید در کشور حدود ۶۰ هزار تن شده است و بسیاری از مراکز دامی ما و مراکز تولید کشاورزی ما رو به تعطیلی است.

برای نمونه ما شرکتی در اطراف قزوین به نام «مهتال» داریم که از قبل از انقلاب کار می‌کند. این شرکت هزار هکتار زمین زیر پوشش دارد.

امسال با وجود آن‌که وضعیتش بد بوده، اما ۳۵۰۰ تن گندم تحویل دولت داده و روزانه پنج تن شیر تولید می‌کند و تحویل تهران، کرمانشاه و گیلان می‌دهد.

در حال حاضر ۳۶۰۰ رأس گاو شیری و غیر شیری دارد. این‌ها در معرض آسیب و تعطیلی هستند؛ برای این‌که وزارت جهاد به خواسته‌های این‌ها توجه نمی‌کنند و نمی‌رسد و کسی برای برطرف شدن مشکلات این‌ها به آنان گوش نمی‌دهد.

آقای علیخانی، در قزوین هم هنوز کارخانه‌های تولید دام و گوشت وجود دارد؟

ما در استان قزوین شرکتی به نام گوشت «زیاران» داریم که از قبل از انقلاب فعال است. این شرکت گنجایش ۱۵۰ هزار رأس گوسفند و ۲۰ هزار رأس گاو را دارد که متأسفانه الان رو به نابودی و تعطیلی است.

به وزارت جهاد که می‌گوییم، می‌گویند که آقا این‌جا را واگذار کرده‌ایم به بخش خصوصی.

شرکت عظیمی که سرمایه‌ی کشور است و روزانه ۵۰۰ تن گوشت در آن‌جا کشتار می‌شود، امروزه متأسفانه رو به تعطیلی است.

من هفته‌ی گذشته از آن‌جا بازدید داشتم. الان نه به آنان وام می‌دهند و نه تسهیلات و نه امکانات. در خاورمیانه گوشت «زیاران» معروف بوده است.

وزارت جهاد باعث شده که یک چنین مراکز بزرگی تعطیل شود و رو به نابودی برود.

من هفته‌ی گذشته از منطقه‌ی رودبار الموت بخش رازمیان بازدید کردم. مردم من را به مزارع خودشان بردند. ۷۵ هکتار کشت برنج آنان خشک شده است. مردم دور من جمع شدند و می‌گفتند که آقای علیخانی ما گرسنه‌ایم؛ ما را نجات بدهید.

بودجه‌ای که مجلس تصویب می‌کند در این امور برای دولت کافی بوده؟ آیا دولت به بودجه‌ی مصوب مجلس در بخش کشاورزی اعتراض نداشته است؟

مجلس این همه بودجه تصویب کرده است. متأسفانه جهاد، عرضه و مدیریت نداشته تا این خسارتی را که مجلس تصویب کرده، به این‌ها برساند. تبعیض قایل می‌شوند.

آما آقای علیخانی، این استدلال هم مطرح است که ممکن است استیضاح‌های دیگر کل نهاد دولت را تضعیف کند.

ما وزیر جهاد را به خاطر تقویت دولت استیضاح می‌کنیم. به خاطر این‌که وزرای کارآمد روی کار بیایند. به خاطر این‌که به دولت کمک کنیم.

این وزیر جهاد است که به دولت لطمه زده است. وزیر جهاد است که کشاورزان را به دولت بدبین کرده است. این وزیر جهاد است که کشاورزی کشور را به سمت نابودی سوق داده است.

ما با دولت مخالفتی نداریم. ما برای تقویت دولت می‌خواهیم وزیر ناکارآمد را استیضاح و برکنار کنیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)