تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر علیرضا ‌نامور ‌حقیقی، مدرس ‌دانشگاه‌ تورنتو

«اوباما پاسخ خود را برای آقای خامنه‌ای بفرستد»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

دیدار روز دوشنبه‌ی خانواده‌ی رییس‌جمهور منتخب آمریکا با خانواده‌ی جورج بوش اهمیت زیادی دارد. بوش خواهان انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در روزهایی است که به هیچ وجه محبوبیت روزهای اولش را ندارد و فقط ۲۷ درصد مردم آمریکا از او راضی هستند.

بوش مایل است در بدترین روزهای حاکمیتش بتواند تاثیر مثبتی روی افکار عمومی بگذارد. در سوی دیگر، باراک اوباما در ۲۰ ماه گذشته و هر روز و روزی چندبار به دولت بوش حمله کرده است و حتی جان‌ مک‌کین را مشابه بوش خوانده بود.

تفاوت نگاه ایدئولوژیک دو طرف آن‌قدر زیاد است که ممکن بود کلمات تلخ دو نفر فضای تفاهم مورد خواست عقلای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را با مشکل جدی روبه‌رو سازد.

با این همه سخنان باراک اوباما در مراسم پس از سخنرانی‌‌اش در مراسم بعد از پیروزی‌ در شیکاگو می‌تواند نشانه‌ی خوبی از تلاش او برای ایجاد ثبات ارزیابی شود.

اختلاف‌ نظر دو طرف در بسیاری از محورها با یک دیدار ساده قابل حل نیست و مشکلات اقتصادی ناشی از سقوط ارزش سهام و افزایش بیکاری، نگرانی‌های بسیاری را دامن زده است.

در حال حاضر، سران دموکرات سنا و کنگره مایل‌اند کمک‌های جدیدی به صنعت رو به سقوط خودروسازی صورت گیرد تا مانع بیکار شدن صدها هزار شاغل در این حوزه شود.

اما در حوزه سیاست خارجی، ایران یکی از دغدغه‌های بوش و اوباما تا پیش از ۲۰ ژانویه خواهد بود. تبریک سریع رییس ‌جمهوری ایران به باراک‌ اوباما و انتظار پاسخ‌گویی صریح از سوی بسیاری منتقدان و ناظران، نشان‌دهنده‌ی اهمیت بیش از حد امکان عملی شدن قول رییس‌ جمهور آمریکا در مورد گفت‌ و گوی بدون پیش‌شرط با ایران است.

آمریکاییان می‌دانند پاسخ اوباما به احمدی‌نژاد نباید دادن امتیاز به رییس ‌جمهور ایران به حساب بیاید، آن‌هم در شرایطی که رییس ‌جمهور ایران تنها چند ماه دیگر بر سر قدرت خواهد بود و می‌تواند از این نامه برای برقراری رابطه با آمریکا و نهایتاً جلب رای بیشتر مردم استفاده کند.

در همین رابطه با دکتر علیرضا ‌نامور ‌حقیقی، مدرس ‌دانشگاه‌ تورنتو درباره‌ی اهمیت استراتژیک پیام احمدی‌نژاد به باراک ‌اوباما و مشکلات پیش روی اوباما برای پاسخ‌گویی به این پیام گفت‌ و گو کردم.

Download it Here!

در طول سه، چهار سال گذشته دولت ایران همواره سعی کرده است با یک نوع دیپلماسی تبلیغاتی فشار بین‌المللی را به گونه‌ای کم کند که امکان خطر نظامی را تا حداقل ممکن صفر کند.

این‌گونه پیام‌ها بالاخره فضای مثبتی را ایجاد می‌کند که دولت مقابل نمی‌تواند اقدام خشونت‌آمیز علیه ایران به کار ببرد.

در عین حال آزمونی را هم پیش‌ روی اوباما می‌‌گذارد که نشان دهد آیا با دولت بوش تفاوت اساسی دارد یا خیر. این نکته‌ای ابتکاری است که از سوی ایران انجام گرفت.

علاوه بر این، ایران مایل است با این وضعیت تمایلات خود‌ش را برای گرفتن نقش منطقه‌ای وسیع‌تر اعلام کند. این چیزی است که باید آمریکا مدنظر داشته باشد.

اما یک مشکل وجود دارد. این پیام را فقط آقای احمدی‌نژاد می‌توانست از جناح اصولگرا بدهد و آقای خاتمی و دیگران، حتی آقای هاشمی رفسنجانی نتوانستند بعد از انتخاب آقای کلینتون در سال ۱۹۹۲ پیام بدهند. بنابراین این جهت مثبت است که تابوی مربوط به دیپلماسی ایران شکسته شد.


ایران یکی از دغدغه‌های بوش و اوباما تا پیش از ۲۰ ژانویه خواهد بود (عکس: رویترز)

اما مشکلی که وجود دارد این است که به نظر می‌رسد با توجه به نوع سازماندهی قدرت و ترکیب نیروها در آمریکا، لابی اسراییل و دولت اسراییل به‌ویژه در وضعیت کنونی مانع از این خواهند شد که پاسخ آقای اوباما به گونه‌ای باشد که به نفع آقای احمدی‌نژاد و انتخاب مجدد وی تمام شود.

این دقیقاً پارادوکسی است که وجود دارد. سوال این است که آقای اوباما چگونه می‌تواند به نحوی پاسخ دهد که هم خودش نتیجه‌ی منطقی مورد نظر‌ش را بگیرد و هم امتیازی به آقای احمدی‌نژاد نداده باشد.

اوباما راه‌حل دیگری هم دارد. پاسخ خود را برای آقای خامنه‌ای بفرستد. این به آن معنی است که حاضر است با ایران مذاکره کند، ولی نه با چهره‌ای که روبه‌روی او است یعنی آقای احمدی‌نژاد.

آن موقع این مشکلی خواهد بود که مقامات ایرانی خواهند داشت. می‌توانند پاسخ را به آقای خامنه‌ای بدهند که هم امتیازی به آقای احمدی‌نژاد نداده‌اند و در عین حال پاسخی هم داده‌اند و امکان گشودن راهی تازه در افق‌ رابطه با آمریکا را گشوده‌اند.

یک سوال دیگر که پیش می‌آید این است که رییس‌ جمهور جدید آمریکا چگونه می‌تواند بین نیروهای مختلف خود در ارتباط با ایران تعادل برقرار کند. از یک طرف رم‌ مانوئل را به رییس‌ دفتری خود انتصاب می‌کند که اسرییلی است و از طرف دیگر جو بایدن را داریم که از گذشته طرفدار گفت ‌و گو است.

آقای امانوئل شهروند اسراییل بوده است و حتی در دهه‌ی ۹۰ هم در ارتش اسراییل خدمت کرده است. اما سیاست‌های کلی آمریکا بر مبنای X یا Y نمی‌چرخد.

آن‌ها نقش دارند اما نقش آنان آن‌قدر وسیع نیست. آقای بایدن هم طرفدار گفت‌ و گو با ایران است و طرفدار این است که قدرت ایران به رسمیت شناخته شود.


کارشناسان معتقدند نامه احمدی‌نژاد به اوباما تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری بود

با این‌که رییس‌ جمهوری منتخب آمریکا گفته است برای آغاز گفت‌ و گو با ایران خواهان تحمیل پیش‌شرطی نیست، اما دو طرف این گفت‌ و گوها خواهان چه نتایجی خواهند بود و ایران چه چیزی را می‌تواند به دست بیاورد؟

مساله‌ی اساسی این است که ایران تقاضا‌ی معامله‌ی نقد به نقد دارد، ولی همیشه از طریق واسطه‌ها با آمریکا برخورد کرده است و اکثر واسطه‌ها مثلاً بریتانیا مخالف بهبود رابطه‌ی ایران و آمریکا است.

از طریق این واسطه‌ها هیچ‌گاه به نتیجه نخواهد رسید و این نقطه ضعفی بود که در مذاکرات هسته‌ای گذشته هم وجود داشت.

مذاکره‌ی مستقیم ایران و آمریکا منجر به این خواهد شد که دو طرف بدانند چه چیزهایی را می‌توانند به دست بیاورند و چه خطوط قرمزی وجود دارد. به نظر من در آن هنگام، امکان انعطاف‌پذیری دو طرف درباره‌ی مساله خیلی بیش از گذشته خواهد بود.

باید توجه داشت اگر آقای احمدی‌نژاد خود‌ش را بیشتر بزرگ کند و بیش از این‌که این مساله را حل کند، از آن در انتخابات آینده استفاده کند در یک جاهایی با مشکل روبه‌رو خواهد شد. من بعید می‌دانم مقامات اصلی ایرانی اجازه بدهند که این موضوع صرفاً در حد منافع آقای احمدی‌نژاد محدود شود.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

chashm be ioo migim.

-- بدون نام ، Nov 12, 2008

Ferestadane Pasokh be Aghaye Khamanehee bejaye Ahmadinejad Harekate Koodakaneh Va Lajbazist ke Rahbare Baleghe mesle Obama Nakhahad Kard. Dar jahan Goshoodane Rabeteh Rahbaran baa keshverhaye Digar Manafe Syasi Khode Jenaheshan niz Matrah ast va Natijeh Mohem Ast.Masalan Nixon Zede Communist Baa Chin Rabeteh Zad Va Jimi Carter Az Hezbe Democrat Baa Chehrehe Yahoodi Geraei Dar On Dovreh Rabetehe Begin As Israel Ra Baa Sadat Az Mesr Bar Gharar kard.Raabetehe Keshvarha bar Mabnaye Manafe Ast Va na Niathaye Hezbe Daroonie Keshvarha. Shaad Baashid

-- Ali Shakeri ، Nov 12, 2008

اگر هر رییس جمهور دیگری جز احمدی نژاد این پیغام را فرستاده بود الان کفن پوشان و چاقوکشان در عزای خط افتادن به گوشه های اسلام ایشان را بر سر نیزه کرده بودند.
ظاهرا این کفن پوشان در این چند وقت فعالیتشان کم شده و حتی فروش دختران ایرانی و تاراج رفتن سهم ایران در خزر و ده برابر شدن قیمت قوت مردم هم تکانشان نمیدهد. ظاهرا سرها در اخور است و فرصت نیست.

-- ALI ، Nov 12, 2008

در جواب آقای علی و امثالهم باید عرض کنم که برای امثال من به اصطلاح حزب الهی فقط یک چیز مهم است و آنهم نظر مقام معظم رهبری است نه وضع اقتصادی و سیاسی جامعه که آنهم جای بحث دارد لذا چون ایشان نسبت به دولت کنونی نظر مساعد دارند لذا دلیلی وجود ندارد که خلاف نظر معظم له رفتاری سر بزند که در این صورت فرق ما و شما چه خواهد بود؟

-- سید حسین توانا ، Nov 13, 2008

Ali Chakeri! Lotfan az taraf har do regime -- Tehran , Washington -- sohbat nakon. Avval begoo dar Evin cheh shod ta Obama motmaen shavad keh thou sadegh hasti.

-- بدون نام ، Nov 13, 2008

بنظر من جواب اقای اوباما به اقای خامنه ای حرکت کاملا درستی است وازامکان سوئ استفاده احمدینژاد جلوگیری میکند... ضمنا فکر میکنم که مطالب اقای علی شاکری در بالاخیلی غیر منطقی بوده واحتمالا ایشان باید از هواداران اقای احمدینژاد باشند

-- حسن ، Nov 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)