تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اوباما به کاخ سفید می‌رود

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

باراک اوباما فردا به دعوت جورج بوش به همراه خانواده‌اش به کاخ سفید خواهد رفت. این دیدار مقدمه‌ای برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است که هفته پیش رییس‌جمهوری فعلی آمریکا قولش را داده بود.

Download it Here!

اما انتقال قدرت به این سادگی‌ها نخواهد بود. به گزارش واشینگتن پست، اوباما به محض آغاز کارش به عنوان رییس‌جمهوری، ممکن است نزدیک به ۲۰۰ حکم کابینه بوش را از درجه اعتبار ساقط کند. دستورات و احکامی مرتبط با مطالعات در باره سلول‌های بنیادی، گرم شدن زمین و مواردی که صدورشان کاملاً سیاسی بوده است.

گفته می‌شود نزدیک به ۵۰ نفر از مشاوران اوباما مدت‌ها روی بررسی این احکام کار و مطالعه کرده‌اند. اما تغییر این دستورها بعد از هماهنگی با سران کنگره از دو حزب و فعالان اجتماعی خواهد بود.

اوباما هم‌چنین درباره‌ی اینموارد با نامزدهای وزارتی هر حوزه بحث خواهد کرد.

بوش در دوران هشت ساله‌اش برای کسب رضایت گروه‌های مذهبی احکامی صادر کرده که مورد انتقاد باراک اوباما بوده است.

به گزارش نیویورک تایمز، مشاوران اوباما در حال امکان‌سنجی اجرای قول‌های انتخاباتی اوباما هستند. اوباما در دوره تبلیغات انتخاباتی به رای‌دهندگان قول‌هایی در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت عمومی و بیمه خدمات درمانی، خودکفایی سوختی و کاهش وابستگی به کشورهای تولید کننده نفت داده بود.


اوباما فردا به دیدار بورش می‌رود/ عکس از AFP

عملی کردن این مسایل بدون هماهنگی با کنگره، به این سادگی‌ها میسر نیست. به گفته نیویورک تایمز، مشاوران دوران انتقال قدرت اوباما در حال بررسی سوابق روسای‌جمهوری پیشین آمریکا نیز هستند تا ببینند آن‌ها در نخستین ماه‌ها دست به چه اقداماتی زده‌اند و نتیجه آن کارها بر افکار عمومی چه بوده است.

اما مهم‌ترین اولویت کاری اوباما در ماه‌های اول، کمک به حل بحران اقتصادی در وال‌ستریت است که همه آمریکا را فرا گرفته و اثراتش بازار بورس جهانی را تهت تاثیر قرار داده است.

امسال با بیکار شدن نزدیک به یک میلیون نفر و مشکلات مالی بخش بزرگی از طبقه متوسط، اوباما عملاً چاره‌ای‌ جز این ندارد که نشان دهد رفع بحران مالی، مهم‌ترین دغدغه کابینه‌اش خواهد بود.

احتمالاً بخشی از گفت و گوی روز دوشنبه بوش و اوباما به همین مساله اختصاص خواهد یافت. اوباما وارث اقتصادی است که بوش در هشت سال گذشته به روزگار فعلی‌اش رسانده.


اوباما وارث بحران اقتصادی آمریکا در دوره بوش است

جمهوری‌خواهان مهربان می‌شوند

بعد از شکست جان مک‌کین از باراک اوباما، لحن بسیاری از سخنگویان درون حزب و حتی روزنامه‌نگاران مبلغ جان مک‌کین عوض شده است. به عنوان مثال سارا پیلین‌ که پیش از این اوباما را همکار تروریست‌ها و سوسیالیست خوانده بود، بسیار مهربان شده یا میشل بچ‌من، یکی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره که ممکن است اوباما افکاری ضد آمریکایی داشته باشد؛ روز چهارشنبه خوشحالی اش را از انتخاب یک سیاه‌پوست به ریاست‌جمهوری ابراز کرد.

نیویورک تایمز به نقل از یک محقق تاریخ در حوزه ریاست جمهوری آمریکا می‌نویسد که این تغییر لحن با این سرعت چندان رایج نیست. یک کارشناس سیاسی معتقد است که این تغییر صدا تا زمانی که جناح راست در نظرسنجی‌ها از دموکرات‌ها عقب مانده ادامه پیدا خواهد کرد.

با این همه انتقاد جان بونر، رهبر اقلیت کنگره از اوباما به خاطر انتصاب رحم امانوئل به ریاست دفتری کاخ سفید، اولین صدای مخالف رسمی در روزهای اخیر است.

اما تنها دموکراتی که مجبور بوده لحن خودش را عوض کند، جو لیبرمن، سناتور کنتیکت است که در سال ۲۰۰۰، نامزد معاون اولی دموکرات‌ها بود و البته در سال ۲۰۰۶ مستقلاً نامزد ایالتش شد، اما رابطه‌اش را با دموکرات‌ها حفظ کرد، اما در رقابت‌ میان مک‌کین و اوباما، طرف مک‌کین را گرفت و در همایش بزرگ جمهوری‌خواهان در مینه‌سوتا، علیه اوباما سخنرانی کرد.

نتیجه انتخابات البته به نفع او نشده و رهبر دموکرات‌های سنا به احتمال زیاد لیبرمن را از ریاست کمیته امنیت ملی سنا ساقط خواهد کرد.


بوش، خودش را برای ترک کاخ سفید آماده می‌کند

لیبرمن خیلی سریع انتخاب اوباما را تبریک گفته است، اما معلوم نیست این تغییر گرایش به نفعش تمام شود یا نه؟

مشکلی به نام احمدی‌نژاد

تبریک زودهنگام محمود احمدی‌نژاد نیز موضوع بحث رسانه‌های آمریکا بوده است. واکنش احتیاط‌آمیز باراک اوباما و اشاره‌اش به مخالفتش با فعالیت‌های هسته‌ای- نظامی ایران هم با واکنش تند علی لاریجانی رییس مجلس ایران روبرو شد.

اوباما تاکید کرده است که فعلاً کشور یک رییس جمهوری دارد و آن جورج بوش است، اما پاسخ مناسبی به تبریک احمدی‌نژاد خواهد داد.

مطمئناً زبان اوباما در پاسخ به احمدی محترمانه اما انتقادی خواهد بود. در عین‌حال اوباما فضا را به سمتی نخواهد برد که آن را ایجاد پیش شرط برای گفت و گوی مستقیم دو طرف تلقی کنند.

در روزهای آینده در همین‌باره با کارشناسان سیاسی گفت و گو خواهیم کرد.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)