تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رییس جمهوری شماره ۴۴

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

باراک اوباما پس از مبارزه‌‌ی طولانی درون ‌حزب دموکرات و مبارزه با رقیب با تجربه‌ای به نام جان مک‌کین، برنده هیجان‌انگیزترین رقابت‌ انتخاباتی تاریخ معاصر آمریکا شد.

Download it Here!

اهمیت این رقابت این بود که اکثر مردم جهان آن را دنبال می‌کردند. برای بخش برزگی از مردم جهان، رسیدن یک سیاهپوست به ریاست جمهوری آمریکا غیر‌ممکن می‌نمود.

سه‌شنبه شب، جفری توبین، از کارشناسان سی‌ان‌ان گفت ریاست جمهوری اوباما می‌تواند وجهه آمریکا را در سطح بین‌المللی بهبود بخشد.

پیروزی بزرگ اوباما از منظر تعداد آرای الکترال کالج کسب شده نیز مهم است. پیروزی با ۳۳۸ رای در حالی که فقط نیاز به ۲۷۰ رای از سراسر کشور داشت، می‌تواند نشانه تغییر روند کلی نگاه مردم آمریکا به وضعیت موجود و سیاست‌های جورج بوش باشد.

پایان شمارش آرا در ایالت‌ها کارولاینای شمالی، میزوری و ایندیانا می‌تواند رای الکترال اوباما را بیشتر هم بکند. اوباما با وجود بردن ایالت‌های بیشتری نسبت به جان کری در سال ۲۰۰۴، رای بیشتری را نیز در سطح ایالت‌های جمهوری‌خواه کسب کرد که فراتر از حد انتظار می‌نمود.


خوشحالی باراک اوباما و جو بایدن در جشن پیروزی دموکرا‌ت‌ها (عکس: رویترز)

به عبارت دیگر تبلیغات منفی جان‌مک‌کین علیه اوباما حتی در ایالت‌های قرمز نیز چندان موثر نبوده است. پیروزی باراک اوباما از زوایای مختلف دارای اهمیت است.

پیروزی او در ایالت‌هایی چون فلوریدا، ویرجینیا، اوهایو که در دو دوره قبلی به بوش رای داده بودند، نشانه تغییر نگاه آمریکا و فاصله گرفتن از روند حاکم در دوران بوش است.

بعد از پخش خبر این پیروزی، میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها ریختند و تا نیمه‌های شب پایکوبی کردند. باراک اوباما بعد از پیروزی درخشانش بر جان مک‌کین به اتفاق خانواده‌اش در مقابل‌ ده‌ها هزار نفر در شیکاگو به روی صحنه آمد.

باراک اوباما از تغییری که خیلی‌ها به آن امیدی نداشتند سخن گفت و با احترام از رقیبش یاد کرد. رییس جمهوری منتخب آمریکا از بسیاری از جمله جو بایدن، همسرش و اعضای خانواده‌اش یاد کرد.


پایکوبی ده‌ها هزار نفر در شیکاگو (عکس: رویترز)

اوباما از مدیران ستادش که موفق‌ترین ستاد انتخاباتی تاریخ آمریکا را شکل دادند، تشکر کرد. باراک حسین اوباما این پیروزی را موفقیت مردم آمریکا دانست، ولی مشکلات آینده را به مردم یادآوری کرد.

درگیر بودن آمریکا در دو جنگ مختلف شرایط را برای کشور سخت کرده است. اوباما ادامه داد که نمی‌توان انتظار داشت همه مشکلات را دولت رفع کند.

ولی تغییر با از خودگذشتگی و وطن‌دوستی و زحمت به دست می‌آید. باراک اوباما در عین حال با احترام از حزب جمهوری‌خواه و ابراهام لینکلن، رییس جمهوری جمهوری‌خواه اهل ایالت ایلینویز یاد کرد.

اوباما دشمنان آمریکا را نیز تهدید کرد که با آن‌ها برخورد خواهد کرد. رییس جمهوری آینده آمریکا با اشاره به مسن‌ترین کسی که به او رای داده، یعنی زنی ۱۰۶ ساله، شعارش را «ما می‌توانیم» تکرار کرد.

اوباما عملاً رهبری یک جنبش جدید اجتماعی را بر عهده گرفت که توانست ثابت کند رویای مارتین لوتر‌کینگ حتی در محدوده قدرت هم به حقیقت می‌پیوندد.

پیروزی باراک اوباما همراه با برد دموکرات‌ها در سنا و کنگره، شرایط را برای جمهوری‌خواهان سخت‌تر کرد. گرچه در دوران سخت فعلی اقتصادی، دولت جدید وامدار شکست‌های اقتصادی دولت جمهوری‌خواه خواهد بود.


خوشحالی زنی هنگام گوش دادن به سخنرانی باراک اوباما پس از اعلام پیروزی او در انتخابات (عکس: رویترز)

سناتور مک کین با حضور در میان طرفدارنش در آریزونا پیروزی باراک اوباما را تبریک گفت. مک‌کین گفت مردم آمریکا حرف خود را بسیار واضح زده‌اند.

وی با تاکید بر اختلاف نظرش با اوباما تاکید کرد که تمام تلاشش را برای کمک به اوباما به کار خواهد بست. وی اضافه کرد کسانی به اوباما رای دادند که امید کمتری به پیروزی داشتند.

مک‌کین انتخاب یک سیاه‌پوست به ریاست جمهوری را نشانه تغییرات وسیع در طول یک قرن اخیر دانست. در حین سخنان مک‌کین، تعدادی از طرفداران او از گوشه و کنار نارضایتیشان را با هو کردن ابراز کردند.

در پایان، مک‌کین از زحمات و حمایت‌های طرفدارانش، خانواده‌اش و دوستانش که در زیر و بم این مبارزه همراهش بوده‌اند، تشکر کرد.

مک‌کین از سارا پیلین هم به خاطر تلاشش در مبارزات تشکر کرد. با شکست جان‌مک‌کین، امید اهالی آریزونا برای فرستادن نامزدی از این ایالت به کاخ سفید باز هم ناکام ماند.

در دهه ۶۰، سناتور باری گلدواتر از آریزونا نیز مقابل لیندون جانسون شکست خورد. سه‌شنبه شب، جورج بوش هم به باراک اوباما تبریک گفت و از او و خانواده‌اش برای بازدید از کاخ سفید دعوت کرد.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

فایل صوتی مشکل دارد؟

----------------------------------------------
زمانه: دوست گرامی
مشکلی بود که حل شد.
از شما و دیگر مخاطبان پوزش می‌خواهیم

-- نگار ، Nov 5, 2008

هنوز هم مشکل داره. منم نمی تونم دانلود کنم.
. . . .
زمانه ـ لینک فایل صوتی اشکالی ندارد. دوباره سعی کنید.
. .

-- طاها بذری ، Nov 6, 2008

بهترین اظهار نظر را پس از انتخاب اوبامامربوط به نلسون ماندلا می دانم که می گوید: دیگر هیچ کس در هیچ جای دنیا نباید از دگرگونی برای داشتن دنیائی بهتر هراس داشته باشد.
ما به عنوان ایرانیان هم مخاطب مستقیم این پیام هستیم. به امید آن دگرگونی در دوم خردادی دیگر.

-- صادق ، Nov 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)