تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

منفی‌ترین تبلیغات در ۲۴ ساعت آخر

امید معماریان

با این‌که گفته می‌شود، ممکن است نظرسنجی‌ها چندان دقیق به نظر نرسند، اما پایداری عدد و رقم‌های مربوط به کاندیداتوری باراک اوباما آنچنان در دو هفته گذشته ادامه داشته است که کارشناسان بعید می‌دانند شانسی برای جان مک‌کین باقی مانده باشد.

درست ۲۴ ساعت مانده به انتخابات، حجم تلفن‌های تبلیغاتی بسیار منفی به رای‌دهندگان احتمالی افزایش چشمگیری پیداکرد. در این پیام‌های تلفنی از اوباما به عنوان فردی خطرناک که کشور در مورد او چیزی نمی‌داند، سخن گفته می‌شود.

طرفداران اوباما جان مک‌کین را متهم می‌کنند که با عدم مخالفت خود با چنین نوع کمپینی، عملاً آن‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهد.

در آخرین ساعات روز قبل از انتخابات اعلام شد اوباما در ایالت حساس پنسیلوانیا ۵۲ به ۴۳ از مک‌کین جلو است. در فلوریدا که جورج بوش دو بار آن را برد، اوباما با فاصله دو درصد جلو است.

درایالت کلرادو، اوباما ۵۱ به ۴۵ و در نوادا ۴۹ به ۴۴ جلو است. این رقم‌ها در ایالت‌هایی است که مک‌کین برای این‌که شانسی داشته باشد، باید آن‌ها را ببرد.

اگر‌چه هنوز نمی‌توان کار را در این ایالت‌ها خاتمه یافته دانست. چرا که درصد تصمیم نگرفته‌ها به حدی است که نتیجه‌ها را تغییر دهد.


مک‌کین، دوباره روی تبلیغات منفی در مورد کشیش سابق اوباما متمرکز شده است (عکس: رویترز)

سارا پیلین، محبوبیت خود را روز به روز بیشتر از دست می‌دهد و افراد بیشتری گمان می‌کنند او شایستگی کاندیداتوری معاون رییس جمهوری را نداشت.

نظر‌سنجی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد ۵۷ درصد مردم معتقدند پیلین خصوصیات فردی را که یک رییس جمهوری باید داشته باشد،‌ ندارد.

وی در چند مناسبت مختلف گفته است، احتمال دارد در انتخابات سال ۲۰۱۲ کاندیدای رییس جمهوری شود، تنها بین ۴ -۱۰ درصد از این اقدام او حمایت کرده‌اند.

نکته دیگری که در تبلیغات ساعات پایانی انتخابات به چشم می‌خورد. تمرکز دوباره تبلیغات منفی مک‌کین روی کشیش سابق اوباما است.

درحالی که مک‌کین گفته بود این موضوع را پیش نخواهد کشید، می‌بینیم که تمرکز بسیاری از تبلیغات تلفنی و تلویزیونی به نظرات رادیکال رورندرایت اختصاص دارد.

اگرچه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تبلیغات منفی از این دست در ساعات پایانی نزدیک به انتخابات چندان در عمل موثر نخواهدبود، چرا که حتی کسانی که می‌گویند مستقل هستند و هنوز نمی‌دانند به چه کسی رای خواهند داد، تا حدود زیادی تصمیم خود را گرفته‌اند و چنین مسایلی، عملاً تاثیری در تغییر جهت‌گیری‌شان نخواهد داشت.


در بعضی مناطق، مردم مجبور بوده‌اند برای دادن رای، تا هشت ساعت در صف بایستند (عکس: رویترز)

باراک اوباما و جو بایدن روز آخر انتخابات را در شش ایالت سپری خواهند کرد تا بدین ترتیب گروهی از رای‌دهندگانی را که اعلام می‌کنند هنوز نمی‌دانند به چه کسی رای بدهند، قانع کنند به او رای بدهند.

طی دو سه هفته گذشته روند نظرسنجی‌ها به صورت مستمر از افزایش اقبال به اوباما خبر می‌داد. کمپین مک‌کین طی روزهای گذشته گفته بود برخلاف نظرسنجی‌های رسانه‌های جمعی، شواهدی در دست دارد که فاصله دو کاندیدا در برخی ایالت‌هایی که هنوز رقابت به صورت جدی ادامه دارد، بسیار کم شده است.

روز آخر، قبل از انتخابات اوباما در نظرسنجی‌ها عدد ۵۲ در مقابل ۴۳ جان مک‌کین را به خود اختصاص داده است. در برخی نظر‌سنجی‌ها اوباما حتی با بیش از ۱۰ درصد و در برخی نظرسنجی‌ها تا حدود پنج درصد جلو است.

طی یکی دو روز گذشته، مک‌کین دایماً کارشناسان و رسانه‌های جمعی را به این متهم کرده که پیشرفت‌های او را در روزهای گذشته در ایالت‌های حساس نادیده گرفته‌اند و به نوعی در اظهار نظر درخصوص پیروزی زودهنگام اوباما اغراق می‌کنند.


باراک اوباما هنگام سخن گفتن از مادربزرگش (عکس: رویترز)

با این حال، تصور این‌که کارها به همین راحتی هم به پیش برود، چندان واقع‌بینانه نیست. در جای جای کشور از مشکلاتی در نحوه رای دادن خبر داده شده است.

تا روز سه‌شنبه بیش از ۸۰ هزار شکایت درخصوص نحوه رای دادن و مشکلاتی که هنگام رای دادن وجود داشته به مقام‌های مسوول گزارش شده است و هنوز بسیاری نمی‌دانند رایشان شمارش خواهد شد.

در برخی نقاط کشور، مردم مجبور بوده‌اند برای رای دادن طی روزهای گذشته تا هشت ساعت در صف بایستند. سناتور مک‌کین روز دوشنبه را در ایالت پنسیلوانیا، ایندیانا، آریزونا، نوادا و نیوهمشایر سپری خواهد کرد.

ایالت‌هایی که مک‌کین گمان می‌کند رقابت نزدیکی را با اوباما به پیش می‌برد و اگرچه چند درصدی از حریف خود عقب‌تر است، اما حدس می‌زند مردم در ساعت‌های آخر به دلایل مختلف و از جمله مساله نژاد، نام او را روی برگه‌های رای بنویسند.

با این‌که تنها روز سه‌شنبه برای رای دادن باقی مانده است، به نظر می‌رسد موضوع اقتصاد سایه جدی روی بحث نژاد و سیاه و سفید بودن کاندیداها انداخته است.

اگر‌چه مساله نژاد همچنان یکی از مسایل عمده جامعه آمریکایی خواهند ماند. یک‌شنبه شب برای اوباما روز غمگینی بود، مادر بزرگ ۸۶ ساله وی به دلیل سرطان فوت کرد.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)