تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آخرین تحولات انتخابات آمریکا

us08@radiozamaneh.com

آخرین مرحله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ساعت شش صبح به وقت شرق آمریکا شروع شد. شمارش آرا آغاز شده است.

قرار بود در بعضی حوزه‌ها رأی‌گیری به پایان برسد اما در بعضی نقاط مسؤولان برگزاری انتخابات به خاطر استقبال بیش از حد رأی‌دهندگان خواستار تداوم رأی‌گیری شده‌اند.

کنتاکی قرمز می‌شود و ایندیانا آبی

تا ساعت ۶:۳۰ به وقت شرقی آمریکا، کنتاکی که انتظار می‌رفت به طور کامل به مک‌کین برسد، تا این لحظه به نامزد جمهوری‌خواهان رأی داده است؛ ولی ایندیانا ممکن است به دموکرات‌ها برسد. در شمارش‌های اولیه، اوباما ۵۵ درصد آرای ایندیانا را برده است. اما با افزایش شمار آرا، ممکن است نتیجه عوض شود.

جمعیت برای جشن بزرگ در شیکاگو جمع می‌شود

هزاران نفر در مرکز شیکاگو برای شرکت در جشن پیروزی اوباما در سف ایستاده‌اند. امکان توقف هیچ خودرویی تا کیلومترها نزدیک به پارک محل تجمع وجود ندارد و نیروهای امنیتی همه جا مستقر شده‌اند.

منبع:CBS- Chicago

حمایت مجدد هیلاری کلینتون از باراک اوباما

امروز هیلاری کلینتون در نیویورک به یکی از حوزه‌های رأی‌گیری رفت و بعد از رأی دادن، در گفتگو با خبرنگاران بر حمایت از اوباما تأکید کرد.

قربانی کردن یک گاو برای اوباما

سی‌ان‌ان نوشت: اهالی روستای اجدادی باراک اوباما در کنیا، در صورت پیروزی اوباما یک گاو نر را قربانی خواهند کرد. پیروزی احتمالی باراک اوباما برای اهالی این روستا مهم‌ترین و تاریخی‌ترین اتفاقی است که ممکن است بیفتد.

منبع: سی‌ان‌ان


جان مک‌کین رأی خود را به صندوق می‌اندازد (عکس: AP)

نامزدهای جمهوری‌خواه رأی دادند

جان مک‌کین امروز سبح ساعت ۹ به وقت محلی آریزونا همراه با همسرش سیندی در یک کلیسا در شهر فینیکس که حوزه رأی‌گیری بود، حاضر شد و رأی خود را درون صندوق انداخت. نامزد جمهوری‌خواهان امروز به ایالت‌های نیومکزیکو و کلرادو نیز سر خواهد زد و امیدوار است بر خلاف انتظار آمارگیران و تحلیلگران، در این دو ایالت پیروز شود.


شرکت سارا پیلین در رأی‌گیری (عکس: سی‌ان‌ان)

صبح امروز، سارا پیلین در ساعت هفت به وقت محلی در شهر واسیلای ایالت آلاسکا رأی داد. پیلین سال‌ها شهردار این شهر بود و دو سال پیش به فرمانداری ایالت آلاسکا رسید.

منبع: سی‌ان‌ان

جورج بوش کجاست؟

جند روزی است که جورج بوش صحبتی نمی‌کند و به نظر می‌رسد به خاطر عدم محبوبیت رییس‌جمهوری، بوش به نفع جان مک‌کین از نظرها دور شده است.

گزارش فاکس‌‌نیوز از مشکلات ایجاد شده برای ناظران جان مک‌کین

فاکس‌نیوز گزارش داد که مسؤولان برگزاری انتخابات مانع نظارت و ‌حضور ناظران جمهوری‌خواه در محل رأی‌گیری در یکی از حوزه‌های پنسیلوینیا برای شمارش آرا شده‌اند.

پرهزینه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا

از اولین مرحله مقدماتی تا امروز نزدیک به دو سال گذشته است و انتخابات امسال از نظر هزینه‌های صرف شده، گران‌ترین رقابت تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

بنا به گزارش‌های مختلف، ستاد باراک اوباما موفق شده نزدیک به ۶۴۰ میلیون دلار جذب کند که تقریباً دو برابر کمک‌های انجام شده به جان مک‌کین است.

منبع: OpenSecrets.org

اهمیت پنسیلوینیا و اوهایو برای جان مک‌کین

جان مک‌کین برای پیروزی در انتخابات نیاز به ۲۷۰ رأی الکتورال کالج دارد و ایالت‌هایی با جمعیت‌های کارگری مثل پنسیلوینا و اوهایو اهمیت زیادی برای او دارند.

در نظرسنجی‌های انجام شده تا این لحظه، باراک اوباما در این دو ایالت از جان مک‌کین پیش است؛ اما ممکن است رأی‌دهندگانی که هنوز تصمیم خودشان را در مورد نامزدها نگرفته‌اند، بازیگران اصلی انتخابات باشند.

اعضای ستاد مک‌کین امیدوارند بخت جان مک‌کین بیشترباشد؛ چون اکثریت این گروه سفیدپوستانی هستند که هنوز تصمیم به انتخاب باراک اوباما نگرفته‌اند و در عین حال از سیاست‌های مالیاتی دموکرات‌ها هم دل خوشی ندارند.

اما تحلیل‌گرانی نیز معتقدند که درصد رأی‌دهندگانی که تصمیمشان را تا روز آخر نگرفته‌اند، آن قدر نیست که بتواند در ایالتی مثل پنسیلوینیا نتیجه را برگرداند.

با این همه طرفداران مک‌کین همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت که این دو ایالت نهایتا به رنگ قرمز، رنگ جمهوری‌خواهان درآیند.

منابع: پالیتیکو و سالون

رأی مادربزرگ اوباما به حساب خواهد آمد

«ABC» گزارش داد که مقام‌های برگزارکننده انتخابات در ایالت هاوایی، رأی مادربزرگ اوباما را که دو روز پیش در سن ۸۶ سالگی درگذشت، باطل نخواهند کرد. مدلین دانهام رأی غیابی خود را در ۲۷ اکتبر داده بود.


حضور باراک اوباما در حوزه رأی‌گیری (عکس: AP)

اوباما و بایدن رأی دادند

به گزارش سی‌ان‌ان، ساعت هشت و نیم صبح به وقت محلی، سناتور باراک اوباما همراه با خانواده‌اش در یک مدرسه ابتدایی در شهر شیکاگو که حوزه رأی‌گیری بود، حاضر شد و رأی داد.

سناتور جوزف بایدن همراه با مادر و همسرش در حدود ۸:۴۰ صبح به وقت محلی به یک حوزه رأی‌گیری در شهر ویلمینگتن ایالت دلاور رفت و رأی داد.

بارندگی شدید در شرق آمریکا

با وجود بارندگی شدید در ایالت‌های شرقی آمریکا، انتظار می‌رود تعداد رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری امسال بیشتر از سال ۲۰۰۴ باشد.

ممکن است بارندگی در سراسر کشور اندکی مزاحم رای دهندگان شود. اما با توجه به فضای سیاسی، نمی‌تواند مانع حضور خیلی از رأی‌دهندگان در صف‌های طولانی پشت حوزه‌های رأی‌گیری باشد.

بعضی از روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی به مردم توصیه می‌کنند که حتماً چتر همراه داشته باشند.

بارندگی در کارولاینای شمالی

بارندگی در ساحل غربی


در حالی که ۱۱ ساعت به پایان رأی‌گیری در ساحل شرقی آمریکا باقی مانده، آگهی‌های تند و تیز انتخاباتی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود.

رأی‌گیری سنتی با برگ رأی

سی‌ان‌ان در ساعت ۷:۴۰ دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا گزارش داد که در یکی از حوزه‌های اخذ رأی در ایالت ویرجینیا، با خراب شدن اکثر دستگاه‌های رأی‌گیری، مسؤولان حوزه مجبور شدند روش سنتی رأی‌گیری با برگ کاغذ را جانشین روش‌های خودکار جدید کنند.

آغاز رقابت در ایالت‌های شرقی

به گزارش سی‌ان‌ان، رأی‌گیری در ۱۳ ایالت شرقی آغاز شده است. از جمله در نیویورک که دستگاه‌های رأی‌گیری هنوز به همان سیستم قدیمی کار می‌کنند و صف‌ها طولانی است و در نیوجرسی که تعدادی از دستگاه‌ها خراب شده‌اند.


پیش‌بینی کارل روو از نقشه نهایی انتخابات آمریکا (نسخه بزرگ‌تر)

پیشبینی کارل روو

به گزارش هافینگتن‌پست، پیشبینی انتخاباتی امسال کارل روو، مشاور ارشد بوش جالب توجه است.

کارل روو، طراح بزرگ پیروزی‌های جرج بوش در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ بود و یکی از باهوش‌ترین استراتژیست‌های جمهوری‌خواه در دوران معاصر محسوب می‌شود.

پیش‌بینی او می‌گوید باراک اوباما با ۳۳۸ رای الکتورال کالج بر جان مک‌کین با ۲۰۰ رای الکتورال کالج پیروز خواهد شد.

سایت‌ کارل‌روو


با نزدیک شدن به ساعت شش صبح، زمان بازگشایی حوزه‌های رأی‌گیری، خبرگزاری‌ها خبر از صف‌های طویلی می‌دهند که از ساعت چهار صبح در این حوزه‌ها می‌دهند. خبرنگار سی‌ان‌ان که از یکی از دبستان‌های ایالت ویرجینیا گزارش می‌داد، با اشاره به مردمی که در زیر باران و از ساعت چهار صبح پشت درهای این مدرسه صف بسته‌اند،‌ آن را صحنه‌ای توصیف کرد که باید در تاریخ انتخابات آمریکا ثبت شود.


چند خبر از معاون جمهوری‌‌خواهان، سارا پیلین

سارا پیلین در حالی که در شهر رینو در ایالت نوادا سخن می‌گفت از بی‌تجربگی اوباما و همین طور ریسکی بودن انتخاب وی به عنوان رییس‌جمهور آینده آمریکا سخن گفت. وی با تکرار سخنان مک‌کین خاطر نشان کرد که سیاست‌های مالیاتی و اقتصادی اوباما به معنای کم شدن بیشتر کار برای طبقه متوسط است.

این در حالی است که وی روز دوشنبه از اتهام سوء استفاده از قدرت برای برکناری شوهر سابق خواهرش از سمت اداری‌اش مبرا اعلام شده بود.

سابقه پزشکی و سلامتی سارا پیلین هم امروز توسط دکتر خانوادگی وی منتشر شد. به گفته دکتر سلامت وی در شرایط «عالی» قرار دارد. پیلین ۴۴ ساله سال گذشته برای بار پنجم مادر شده بود.

منبع: نیویورک تایمز

نتایج شمارش آرا در اولین مرکز رأی‌گیری

روستای دیکس‌ویل ناچ در ایالت نیوهمشایر تنها ۲۱ رأی‌دهنده - ثبت‌نام کرده - داشت که آن‌ها هم دقایقی پس از شروع روز چهارم نوامبر رأی خود را به صندوق ریختند و شمردن این ۲۱ رأی زمان زیادی را نمی‌طلبید.

به این ترتیب در اولین مرکز رأی‌گیری که نتایج آن اعلام شد باراک اوباما ۱۵ رأی و جان مک‌کین شش رأی به خود اختصاص دادند. این اولین بار پس از سال ۱۹۶۸ است که اهالی این روستا به دموکرات‌ها رأی می‌دهند.

منبع: سی‌ان‌ان


از حواشی روز انتخابات

طبق نتایج یک تحقیق که رفتار رأی‌دهندگان را در دوره‌های قبلی انتخابات آمریکا بررسی می‌کند، باران در روز‌های رأی‌گیری به نفع جمهوری‌خواهان است.

بر اساس این تحقیق یک اینج (۲.۵۴ سانتی‌متر) باران امکان رأی دادن مردم را یک درصد کم می‌کند و با احتساب تعداد رأی‌دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات امروز، این به معنی کم شدن ۲.۵ درصدی رأی‌ دموکرات‌هاست که در برخی ایالت‌ها حیاتی است.

این تحقیق می‌گوید که جوان‌ترها - که امکان دموکرات‌ بودنشان بیشتر است - کمتر از میانسالان امکان دارد در روزهای بارانی به مراکز رأی دادن بروند.

حال سؤال این است که آیا جمهوری‌خواهان در این روز آخر چشم به آسمان و انتظار معجزه‌اند یا نه.

آخرین توقف دموکرات‌ها در پنسیلوانیا

جو بایدن، معاون اوباما، آخرین سخنرانی شب قبل از انتخابات را در جنوب فیلادلفیا، مرکز ایالت پنسیلوانیا که یکی از ایالت‌های «میدان جنگ» به حساب می‌آید، لحظاتی قبل به پایان برد.

وی با اشاره به تبلیغات منفی کمپین مک‌کین علیه اوباما گفت: «در طی روزهای گذشته، آن‌ها هر لقبی را که می‌توانستند به اوباما دادند؛ اما فردا شب فقط یک لقب برای وی باقی می‌ماند و آن هم «چهل و چهارمین رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا» است.

بایدن به اهمیت متحد شدن کشور بعد از این انتخابات اشاره کرد و گفت که تنها راه نجات مردم از وضعیت بغرنج اقتصادی، اتحاد است و تغییری که اوباما به واشنگتن خواهد آورد.


جان مک‌کین ساعات پایانی آخرین روز قبل از انتخابات را در ایالت آریزونا سپری می‌کند. وی در سخنرانی که لحظاتی قبل در شهر هندرسن این ایالت به پایان رسید، با تکرار حملات روزهای گذشته به اوباما، انتخاب شدن وی را مساوی با افزایش مالیات و خرج‌های بیشتر نهادهای دولتی دانست.

در حالی که طبق نتایج آخرین نظرسنجی سی‌ان‌ان، اوباما با پنج درصد پیشتاز این رقابت است، مک‌کین از داوطلبان کمپینش تقاضا کرد که با رفتن خانه به خانه، همسایگان خود را تشویق به رأی دادن کنند.

نقشه راه محل‌های سخنرانی نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در روزهای آخر


باراک اوباما (عکس: هافینگتن پست)

اشاره اوباما به مادربزرگش

باراک اوباما دوشنبه شب مقابل هزاران طرفدارش در کارولینای جنوبی ظاهر شد و به مرگ مادربزرگش اشاره کرد. در لحظاتی چشمان اوباما پر از اشک شد؛ اما تلاش کرد بدون وقفه سخن بگوید.

آخرین محل سخنرانی اوباما در ساعات پایان دوشنبه در ایالت ویرجینیا بود.

حضور سیندی مک‌کین در برنامه لری کینگ

سیندی مک‌کین، همسر جان مک‌کین نامزد جمهوری‌خواهان امشب در برنامه لری کینگ ظاهر شد و درباره صلاحیت‌های همسرش و تجربه مبارزه انتخاباتی اخیر صحبت کرد.

> گفت و گوی لری کینگ با سیندی مک‌کین را می‌توانید این‌جا ببینید

سیندی مک‌کین هم‌چنین گفت که مطبوعات با سارا پیلین منصفانه برخورد نکرده‌اند.


ویدیو: سی‌ان‌ان

آخرین خبر:
مادر بزرگ اوباما در گذشت

مادربزرگ مادری باراک اوباما که در چند هفته اخیر حالش رو به وخامت گذاشته بود، در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

مدلین دانهام مبتلا به سرطان بود و چندی پیش نامزد دموکرات‌ها دو روز از سخنرانی‌ها و فعالیت‌های روزانه‌اش دست کشید و به دیدنش در هاوایی رفت.

مادربزرگ و پدربزرگ اوباما عملاً او را در سال‌های نوجوانی‌اش بزرگ کردند.


بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، هنوز باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها پیشتاز است و مک‌کین امیدوار است معجزه‌ای رخ دهد و تا فردا بر خلاف انتظار عمومی، اوباما شکست بخورد.

جان مک‌کین که انتظار داشت صبح امروز با استقبال زیاد طرفدارانش در یکی از همین تجمعات در شهر تامپای فلوریدا روبه‌رو شود، با یک گروه هزار نفری مواجه شد. حتی فاکس نیوز هم به این نکته اشاره کرد.

با آن که وقتی تا پایان انتخابات نمانده، بخشی از رأی‌دهندگان هنوز مردد هستند به کدام نامزد رأی بدهند. ممکن است بعضی از رأی‌دهندگان هم در آخرین لحظات نظرشان تغییر کند و به طرف مقابل رأی بدهند.


به گزارش آسوشیتدپرس، ۳۸ درصد رأی‌دهندگان ایالت فلوریدا رأی خود را داده‌اند.

باراک اوباما در ساعت‌های آخر تلاش می‌کند موقعیت خودش را مستحکم‌تر کند و آخرین حرف‌ها را با طرفدارانش می‌زند. ناظران معتقدند که تجربه مبارزه با هیلاری کلینتون، از اوباما یک نامزد سرسخت و هدفمند ساخته است.

اوباما سعی کرده در این لحظات آخر، نظر مرددها را به خود برگرداند؛ که بیشتر از میان سیاه‌پوستان هستند.


نقشه نتایج آرا که امشب کامل خواهد شد:

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

جوانی هستم که مثل هزاران جوان دیگر ایرانی از فشار جمهوری اسلامی مجبور به مهاجرت به اروپا شدم . هنوز خودم را ایرانی میدانم و خود را موضف به حفظ فرهنگ خود میدانم .
علت این همه تبلیغات برای انتخابات امریکا . هالووین امریکا . هالیوود امریکا . اقصاد امریکا توسط رسانه های فارسی از جمله رادیو زمانه را درک نمی کنم .
با مسافرت به اونجا متوجه شدم واقعا کشور بزرگ با تمامیه امکانات برای زندگیست و این قابل تحسین است اما باز هم دلیلی برای دنبال کردن زندگی روزمره و اجتماعی یک امریکایی که انتخابات هم برای مثال از جمله ان است نمبینم .
به عنوان یک ایرانی ابراز تاسف خودم را از این سیاست اتخاذ شده توسط رادیو زمانه اعلام میکنم و همچنان امید به تغییر ان دارم.
موفق باشید.

-- پویا ، Nov 4, 2008

من هم یک جوان ایرانی هستم که دلیل این سئوال را نمی فهمم و برای من مبهم است که آیا کسانی هستند که هنوز ندانند که اگر یک برگ زرد از درختی در آمریکا به زمین بیافتد بر اقتصاد ،اوضاع سیاسی واجتماعی و...در تمام دنیا وبه خصوص در ایران تاثیر مستقیم میگذارد چه برسد به انتخاب رئیس جمهور !بهتر بود به جای فرار از فشار ونطق در آن سوی مرزها ودر حالی که ادعا میکنی هنوز ریشه ی ایرانی داری وبه ایران پایبندی اینجا میماندی تا اهمیت این انتخابات برای شما نیز روشن میشد!

-- پرتو ، Nov 5, 2008

Salam dostan aziz man ham khoshal astm k ba shoma astm.moafaq bashin.
Qais Amiry

-- قیس ، Jan 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)