تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی سراسری

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

در آخرین روزهای رقابت برای تصاحب کاخ سفید، بخش عمده‌ای از طرفداران دو نامزد اصلی انتخابات نگران نتایج روز پایانی هستند.

Download it Here!

تا روز جمعه گذشته، ۲۳ میلیون نفر به حوزه‌های رای‌گیری رفته‌اند که از این میان بیش از ۵۵ در‌صد دموکرات بوده‌اند. البته رقم دقیق آرا هنوز معلوم نیست.

صف‌های طولانی در همین دو روز تعطیل نشان از استقبال بی‌سابقه مردمی می‌دهد که نمی‌خواهند در روز چهارم نوامبر و صف‌های طولانی آن روز از رای به نامزد انتخاباتی خود محروم شوند.

اما ممکن است رای‌گیری در بعضی از مراکز، بدون خلل و خطا نباشد. رسانه‌های آمریکایی هشدار می‌دهند بعضی دستگاه‌های رای‌گیری رایانه‌ای آنچنان بی‌خطا و اشتباه نیستند و با جابجایی ساده یک بخش سخت‌افزاری می‌توان رای به یک نامزد را به حساب دیگری گذاشت.

تا این لحظه بیش از ۸۰ هزار نفر نسبت به مشکلات مشاهده شده در حوزه‌های رای‌گیری به یک گروه غیر‌دولتی مستقل شکایت کرده‌اند.


کارشناسان احتمال برد اوباما را بیشتر دانسته‌اند (عکس: رویترز)

مشکلات پیش آمده تا این لحظه هم تنها مربوط به محل‌های رای‌گیری نبوده است. در بعضی از ایالت‌ها اطلاعیه‌ای چاپ شده که از رای‌دهندگان دموکرات می‌خواهد که روز پنج نوامبر، یک روز بعد از انتخابات رای دهند.

حتی در ایالت نوادا تلفن‌های خودکاری به رای‌دهندگان زده شده که تهدیدشان می‌کند در محل رای‌گیری دستگیر خواهند شد.

به علاوه نام بسیاری از شهروندان آمریکایی برای رای دادن ثبت نشده است. شک و تردید روی نتایج، معمولاً در ایالت‌هایی پیش می‌آید که اختلاف بین رای برنده و بازنده، چهار رقمی و یا حتی سه رقمی می‌شود.

هشت سال پیش رای‌شماری در ایالت فلوریدا دچار همین مشکل شد. به دلیل نزدیک بودن موقعیت مک‌کین به اوباما در بعضی از ایالت‌های معروف به میدان جنگ که به طور سنتی راست یا چپ نیستند، معلوم نیست نهایتاً نتیجه انتخابات به بازشماری آرا موکول شود یا نه؟

چهار سال پیش، تعداد زیادی از مردم که نتوانستند در ایالت‌هایی مثل اوهایو رای بدهند با نتیجه حاضر نشدن پیشاپیش در حوزه‌های رای‌گیری مواجه شدند.

آن سال، جورج بوش با پیروزی لب‌ مرزی در اوهایو عملاً انتخابات را در سراسر کشور برد. اما مشکل بزرگ صف‌های طولانی برای رای‌دهندگان مسن‌تر است.

این مساله البته به نفع جان مک‌کین نخواهد بود. بر اساس مطالعات مختلف انجام شده، بیشترین طرفداران مک‌کین در رده‌های سنی بالاتر از چهل سال هستند.

تلاش زیاد اوباما برای کسب آرا در ایالت‌هایی که چهار سال پیش بوش را انتخاب کردند تاکتیکی است که جمهوری‌خواهان را نگران کرده است، تا حدی که جان مک‌کین برای پیروزی در ایالت خودش یعنی اریزونا مشکل دارد.

ستاد مک‌کین از چند روز پیش از سیستم تلفن‌های خودکار به رای‌دهندگان برای تشویقشان به رای دادن استفاده کرده است.

اکثر تماس‌های تلفنی خودکار جمهوری‌خواهان، تبلیغ منفی علیه اوباما است و توضیح این‌که چرا نباید به او رای داد.

آگهی‌های جمهوری‌خواهان هم این روزها شدیداً منفی است و به عنوان مثال با پخش بخش‌هایی از سخنان تفرقه‌انگیز کشیش کلیسایی که اوباما سال‌ها به آن می‌رفت، سعی می‌کنند اوباما را به این کشیش، پیوند بزنند.

اما اوباما هم در طرف مقابل، حمایت دیک چنی از جان مک‌کین را زیر سوال برد و گفت این حمایت با ادعای تغییر در واشنگتن مک‌کین جور در نمی‌آید.


نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حد‌اقل دو درصد مردم آمریکا فقط به خاطر حضور پیلین به جمهوری‌خواهان رای نخواهند داد (عکس: رویترز)

دردسری به نام سارا پیلین

جمهوری‌خواهان فکر نمی‌کردند انتخاب سارا پیلین از سوی جان مک‌کین این همه دردسر برایشان درست کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حد‌اقل دو درصد مردم آمریکا فقط به خاطر حضور سارا پیلین روی بلیط جان مک‌کین به جمهوری‌خواهان رای نخواهند داد.

این رقم در انتخابات نزدیک امسال بسیار حساس است. به علاوه ۵۷ در‌صد رای‌‌دهندگان معتقدند فرماندار آلاسکا صلاحیت رئیس جمهور شدن را ندارد.


تا روز جمعه گذشته، ۲۳ میلیون نفر به حوزه‌های رای‌گیری رفته‌اند که بیش از ۵۵ در‌صد، دموکرات بوده‌اند (عکس: رویترز)

رقابت برای کرسی‌های سنا و کنگره

در محور دیگر، با رقابت گروهی از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای کسب کرسی‌های سنا و کنگره، حساسیت انتخابات بیشتر شده است.

دموکرات‌ها اگر بتوانند به رقم طلایی ۶۰ کرسی سنا برسند، بزرگ‌ترین حامی رییس جمهور دموکرات و بزرگ‌ترین کابوس رییس جمهوری جمهوری‌خواه خواهند بود.

آخرین نظرسنجی‌ها

بر پایه آخرین نظرسنجی موسسه گالوپ و USA Today، اوباما ۵۳ در‌صد آرا را نصیب خودش می‌کند و مک‌کین ۴۲ در‌صد، اما با توجه به در‌صد رای‌دهندگانی که تصمیم خودشان را تا ین لحظه نگرفته‌اند، گالوپ پیش‌بینی می‌کند که در روز آخر، ۵۵ درصد به اوباما رای می‌دهند و ۴۴ در صد به مک‌کین.

با نزدیک شدن به پایان این رقابت طولانی، اکثر رای‌دهندگان حدس می‌زنند اوباما پیروز خواهد شد.


ستاد مک‌کین، چند بار با تغییر در مسیر مبارزه و شعارهایش نشان داد که پایبند به یک فلسفه خاص نیست (عکس: رویترز)

پیش‌بینی کارشناسان

روز یک‌شنبه، کارشناسان شبکه ای‌بی‌سی (ABC‌‌) پیش‌بینی کردند اوباما بیش از ۳۳۰ رای الکترال کالج را نصیب خود خواهد کرد. برای کسب مقام ریاست جمهوری، به ۲۷۰ رای نیاز است.

در سی‌ان‌ان (CNN) نیز کارشناسان احتمال برد اوباما را با بیش از ۳۱۸ رای داده‌اند. البته رییس ستاد مک‌کین امیدوار بوده نامزد جمهوری‌خواهان بیش از ۲۷۰ رای الکترال بیاورد و نهایتاً پیروز میدان شود. این البته با نظر بسیاری از تحلیل‌گران راست متفاوت است.

مقایسه ستادهای انتخاباتی

چه مک‌کین پیروز شود و چه اوباما، نظر کارشناسان در مورد نحوه کار ستاد دو طرف تغییر چندانی نخواهد کرد.

ستاد مک‌کین که تحت نفوذ تندروها و لابی‌گران واشینگتن بوده، چند بار با تغییر در مسیر مبارزه و شعارهایش نشان داد که پایبند به یک فلسفه خاص نیست جز تغییر شعارهای خودش، در حالی که پایبندی ستاد اوباما به شعار تغییر در واشینگتن، تا روز آخر ثابت مانده است.

میزان کمک مالی جذب شده ستاد اوباما، آن‌قدر رشک‌برانگیز بود که صدای مک‌کین هم درآمد. روش عملیاتی ستاد اوباما مطمئناً تا سال‌ها مورد بحث فعالان سیاسی خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

او با ماست، حتی گرمک کین باشد!

-- خمینی ، Nov 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)