تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

وقتی سارا پیلین سر کار می‌رود

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

Download it Here!

خبرهای انتخاباتی همیشه خشک و خالی از خلاقیت نیستند. به گزارش اسوشیتدپرس، دو کمدین‌ رادیویی اهل کانادا با سارا پیلین تماس گرفتند و یکی از آن‌ها، مارک آنتوان اودت خودش را جای سارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه جا زد.

همکار او ابتدا به منشی سارا پیلین زنگ زد و گفت نیکولا سارکوزی پشت خط است و می‌خواهد با سارا پیلین حرف بزند.


مارک آنتونی اودت و سباستین ترودل، دو کمدینی که سارا پیلین را سر کار گذاشتند

سپس مارک آنتوان اودت پشت خط آمد و بعد از سلام و احوال‌پرسی در گفت و گویی چند دقیقه‌ای با سارا پیلین، چند بار سواد سیاسی نامزد معاون اولی ریاست جمهوری را به چالش کشید. به عنوان مثال اسم نخست‌وزیر کانادا را عوضی گفت و از پیلین درباره نخست‌وزیر «کبک» پرسید و این‌که آیا او را در تجمع‌های انتخاباتی‌اش دیده است؟ لازم به ذکر است که کبک یکی از استان‌های کانادا است.

واکنش سارا پیلین همه تأییدآمیز بود؛ بی‌آن‌که بفهمد دارند او را دست می‌اندازند.

این کمدین هم‌چنین از پیلین در باره امکان رییس‌جمهور شدنش پرسید و پیلین آن را به هشت سال بعد محول کرد.

> ویدیوی شوخی با سارا پیلین را ببینید

پیش از پایان این گفتگو مارک آنتوان اودت، کمدین کانادایی به پیلین گفت که از فیلم مستندی که راجع به او ساخته شده، لذت برده است.

فیلم مورد نظر این کمدین، ساخته پورنوگرافی مؤسسه هاستلر است که زنی شبیه پیلین در آن بازی می‌کند. باز هم سارا پیلین متوجه این حیله نشد و تشکر کرد.

وقتی این مجری رادیویی به پیلین گفت که فریبش داده و از یک ایستگاه رادیو زنگ زده، سارا پیلین شوکه شد و گفت و گو عملاً به پایان رسید.

وقتی از ستاد اوباما در این باره سؤال شد، پاسخ رابرت گیبز، یکی از مشاورین ارشد اوباما این بود که خوشبختانه همیشه پیش از دادن گوشی به نامزد دموکرات‌ها، مطمئن می‌شوند چه کسی پشت خط است!


حضور جان مک‌کین در در برنامه کمدی «Saturday Night Live»

دیشب هم‌چنین جان مک‌کین در برنامه پربیننده کمدی «Saturday Night Live» ظاهر شد که البته جزو آخرین تلاش‌هایش برای جلب آرا محسوب می‌شود.

جمهوری‌خواهان که بر اساس آمار از دموکرات‌ها عقب افتاده‌اند، دنباله روزنه امیدی برای بازگشت به روزهای پیش از بحران اقتصادی هستند که جان مک‌کین از اوباما پیش بود.

دیروز یک نظرسنجی مؤسسه زاگبی بسیاری از جمهوری‌خواهان را امیدوار کرد که در آن مک‌کین از اوباما پیش افتاده بود. بعضی‌ از سایت‌های خبری محافظه‌کار و وبلاگ‌های دست راستی با اشاره به این خبر تلاش کردند تغییر نظر مردم به نفع مک‌کین را بزرگ‌نمایی کنند. اما نتیجه کلی نظرسنجی‌ها چیزی را عوض نکرد.


باراک اوباما (عکس: AFP)

شگفتی اکتبر در نوامبر

در طول یک ماه گذشته همه منتظر شگفتی (سورپریز) ماه اکتبر بودند؛ اما انگار انتخابات اخیر تعاریف جدیدی به فرهنگ لغات سیاسی آمریکا افزوده است. شاید سورپریز بزرگ امسال، انعکاس خبر اقامت غیر قانونی عمه ناتنی باراک اوباما در آمریکا بوده باشد.

بعضی‌ها معتقدند که انتشار این خبر می‌تواند از نظر آماری چند درصدی را از رأی‌دهندگان به اوباما کم کند؛ اما سؤال‌های زیادی در مورد زمان پخش خبر به وجود آمده است.

ممکن است مقام‌های دولت این خبر را در اختیار اسوشیتدپرس گذاشته باشند و با توجه به زمان حساس فعلی، نمی‌توان به راحتی به جزئیات نحوه لو رفتن این خبر پی برد؛ اما تأکید ستاد اوباما بر بی‌خبری نامزد دموکرات‌ها از اقامت غیر قانونی این فرد خانواده، هم‌چنان مورد بحث رسانه‌هاست.

کارشناسان معتقدند که ستاد اوباما به هیچ عنوان احتمال حضور این فرد خانواده در آمریکا، آن هم به طور غیر قانونی را نمی‌داده است. چون وظیفه مدیران ستاد، بررسی همه احتمالات منفی برای کاندیدا در شرایط مختلف است تا پیشاپیش توجیهات لازم را برای مقابله با بمب‌های خبری را داشته باشند.


«جو لوله‌کش» مشهورترین شخصیت آخرین مناظره دو نامزد، این روزها برای جان مک‌کین تبلیغ می‌کند (عکس: AFP)

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمه ناتنی باراک اوباما کمک‌های نقدی متفاوتی از پنج دلار تا ۲۶۰ دلار به برادرزاده‌اش کرده که البته پرداخت چنین کمک‌هایی از سوی کسانی که اجازه اقامت در آمریکا ندارند، غیر قانونی است.

ستاد مک‌کین بر خلاف انتظارها روی این موضوع مانور نداده؛ ولی نشریات و رسانه‌های محافظه‌کار ممکن است جور مک‌کین را بکشند.

مسأله مهم در این نقطه از انتخابات، امکان سوء استفاده مقام‌های دولت برای رو کردن مسائلی منتشر نشده در مورد نامزدهای حزب رقیب است.

سوء استفاده و حتی دزدی مدارک و اسناد پیش از انتخابات در واشینگتن سابقه داشته است که معروف‌ترینش واقعه تاریخی پیش از انتخابات ۱۹۷۲ آمریکا معروف به واترگیت است.

در سال ۱۹۹۲ نیز دولت بوش پدر جستجویی غیر قانونی در مدارک و گذرنامه کلینتون برای یافتن اطلاعاتی مخرب کرد که البته با فاش شدن این دخالت قدرت حاکم، چند مقام آمریکایی مجبور به کناره‌گیری شدند.

برملا شدن داستان دستگیری جورج بوش پسر در ۱۹۷۶ به خاطر رانندگی هنگام مستی پیش از انتخابات سال ۲۰۰۰ هم می‌توانست به ضرر نامزد جمهوری‌خواهان شود.


منحنی میزان محبوبیت باراک اوباما و جان مک‌کین در طول زمان (منبع: AFP)

آخرین نظرسنجی‌ها

بر پایه آخرین نظرسنجی‌ موسسه گالوپ، باراک اوباما با ۵۲ درصد از جان مک‌کین با ۴۲ درصد پیش است. بر پایه نظرسنجی مؤسسه زاگبی، اوباما با ۴۹٫۵ درصد از مک‌کین با ۴۳٫۸ در صد جلوتر است.

در سطح ملی نیز، اوباما در ۲۵ ایالت کاملاً از مک‌کین سبقت گرفته است؛ در هفت ایالت تا حدی از مک‌کین جلوتر است و در دو ایالت از جمله آریزونا به مک‌کین نزدیک می‌شود.

در آمریکا، نتیجه انتخابات بر اساس آرای جداگانه ایالت‌ها و تعداد نمایندگانی که هر حزب نصیب خود می‌کند، سنجیده می‌شود. هر ایالت نهایتاً یک برنده خواهد داشت و آرای نفر دوم به حساب نخواهد آمد.

به تعریف دیگر، اگر اوباما ایالت کالیفورنیا را ببرد، ۵۵ رأی الکتورال کالج این ایالت به طور کامل به او خواهد رسید و مک‌کین هر تعداد رأی هم که از آن آورده باشد، به حساب نخواهد آمد؛ یا اگر مک‌کین در تگزاس پیروز شود، ۳۴ رأی الکتورال کالج کاملاً به جمهوری‌خواهان می‌رسد و اوباما سهمی از این ایالت نخواهد برد.


وضعیت فعلی آرای الکتورال دو نامزد در ایالات مختلف (منبع: AFP)

بر پایه سنجش کلی نظرسنجی‌ها در pollster.com که به صورت ایالت به ایالت است، اوباما که برای بردن انتخابات نیاز به ۲۷۰ رأی الکتورال کالج از سراسر کشور دارد، با ۳۱۱ رأی از جان مک‌کین با ۱۴۲ رأی الکتورال پیش است. ۸۵ رأی هم مربوط به ایالت‌هایی است که هنوز مشخصاً قرمز (یعنی جمهوری‌خواه) یا آبی (یعنی دموکرات) نیستند.

بر اساس محاسبات سی‌ان‌ان نیز اوباما با ۲۹۱ رأی الکتورال از جان مک‌کین با ۱۶۰ رأی پیش است.

البته اوباما و مک‌کین تنها نامزدهای انتخابات امسال نیستند و بعضی احزاب دیگر آمریکا نامزدهای خود را معرفی کرده‌اند که البته بختی برای پیروزی ندارند.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مرسی، بلاخره معنی این الکتورال کالج را فهمیدم :)

-- مهران ، Nov 3, 2008

قابل توجه جناب نیک اهنگ
قبل از هر چیز در غرب و از جمله همین کانادا رسم بر این است که وقتی کسی مقالاتی را کلمه به کلمه ترجمه میکند موظف به درج ماخذ هم میباشد.
نکته دوم در دنیای پیشرفته مثل معروف ما را که میگوید کار را به کاردان بسپار با دقت رعایت میشود و در غرب کمتر شاهد اشخاصی هستیم که مانند اچار فرانسه همه کاره باشند و هر جا هم که گیر پیش بیاید پیرو مکتب که بود کی بود من نبودم باشند .واقعا جای سوال است که در کدام کشور دارای قانون کسی همزمان کاریکاتوریست باشد تحلیلگر سیاسی باشد و در اخر وقت هم مفسر انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشد و ساکن کانادا هم باشد؟؟؟؟ایا مرجعی این بی قانونی ها را پیگیری میکند و یا چون برنامه برای ایران و ایرانیان است پس باید پیروی کرد از بینظمی که گریبا ن گیر ماست !!
بر برنامه سازان رادیو و وب سایت زمانه واجب است که حداقل نظم و قانونی که بر مدیای انجا است را رعایت کنند و چه خوبتر میشد که اگر در برنامهایی گفتاری و نوشتاری این قوانین و ضوابط را توضیح میدادید زیرا برای بعضیها اجر دنیوی و برای بقیه اجر اخروی دارد .در پایان ممنون از امکانی که به من دادید برای بیان نظرم و ارزوی پیشرفت شما را دارم .
-----------------
زمانه: از تذکر شما ممنونیم. بخش‌های ارائه شده در این گزارش ترجمه عین به عین نیستند. منبع گزارش هم معمولا ذکر می‌شود، به عنوان مثال در مورد گفتگوی دو کمدین با سارا پیلین، منبع گزارش، اسوشیتد پرس بود که ذکر شد.

منبع نظرسنجی‌ها هم در نوشته شده است.

اگر متن دقیقی که مطلب زمانه کاملا از روی آن ترجمه شده است سراغ دارید، لطفا آنرا برای‌مان بفرستید.

زمانه یک رسانه کلاسیک نیست، و ضمن استقبال از نظر خوانندگان، ذکر این نکته را لازم می‌داند که سبک زمانه با سبک رسانه‌های دیگر تفاوت دارد.

تفاوت زمانه به عنوان رسانه‌ای وبلاگی با رسانه‌های دیگر کاملا مشهود است. با این حال از هر گونه انتقادی برای بهتر شدن کارمان استقبال می‌کنیم.

نیک‌آهنگ کوثر نیز علاوه بر کشیدن کاریکاتور، سال‌ها نویسنده و مصاحبه‌گر مطبوعاتی از جمله روزنامه‌های همشهری، آفتاب امروز، روزنامه ایران، حیات نو و دیگر نشریات عمومی و تخصصی بوده است. همچنین تجربه‌ای کوتاه در بخش سیاست خارجی تلویزیون سی‌بی‌سی و نیز تجربه سه سال کار در یک خبرگزاری کانادایی را باید به این مجموعه افزود.

نیک‌آهنگ هیچ‌گونه ادعایی نداشته و داوطلب پوشش خبری انتخابات ۲۰۰۸ شده است.

با این همه انتقاد شما مورد احترام ایشان نیز هست.


اگر موارد خطای گزارش را تذکر دهید باعث خوشحالی رادیو زمانه و نیک‌آهنگ کوثر خواهید بود.

-- بدون نام ، Nov 3, 2008

آنچه که از لابلای تک تک سطور این نوشته بر می آید ذوق و شوق نویسنده برای رسیدن اوباما به مسند ریاست جمهوری آمریکاست. خیلی دوست دارم بدانم خوشحالی ایشان دقیقاً بخاطر مواجهه ایران و ایرانی با خطر نابودی است، به دلیل در معرض خطر قرار گرفتن آزادی در سرتاسر جهان است؟ گسترش رفتارهای غیرعقلانی و رویکردی احمدی نژادی در نظر ایشان چنین بهجت آور است؟ از اینکه با سیاستهای آقای بایدن شغلشان در معرض تهدید قرار گرفته کیف می کنند؟ یا صرفا از ارادتمندان چمبرلین هستند و از اینکه می بینند خاطره آن بزرگمرد با تصمیمات خردمندانه اعقابش در یادها زنده می شود مشعوفند؟.

-- بدون نام ، Nov 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)