تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شمارش معکوس تا انتخاب رییس‌جمهور آمریکا

امید معماریان

شاید بسیاری گمان کنند که با توجه به چند درصد پیشتازی باراک اوباما در نظرسنجی‌های سراسری و هم‌چنین نظرسنجی‌هایی که دربرخی ایالت‌هایی که هنوز رقابت شدیدی بین دوکاندیدای ریاست جمهوری وجود دارد؛ هم اکنون می‌توان وی را رییس‌‌جمهور آینده ایالات متحده آمریکا نامید.

اما هم او و هم مشاوران ارشدش طی روزهای گذشته تاکید کرده‌اند که مردم فریب نظرسنجی‌ها را نخورند و بدانند هر رای آن‌ها می‌تواند روی نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد و به همین جهت باید هر چه زودتر رای خود را به صندوق‌های رای بریزنند و از دیگران هم بخواهند رای‌های خود را به صندوق‌های رای بریزند.‌ یکی از دلایلی که باعث می‌شود دموکرات‌ها هم‌چنان با شک و تردید به نتیجه‌ای که ممکن است از صندوق‌های رای خارج شود بدبین باشند، این حقیقت است که اطمینان بیش از حد به این‌که اوباما پیش از روز انتخابات برنده است، راحت کردن خیال بسیاری از رای‌دهندگانی است که ممکن است به همین دلیل راهی مراکز اخذ رای نشوند.‌ علاوه بر آن‌، طی روزهای گذشته تردیدهای جدی درخصوص صحت و درستی نظرسنجی‌های منتشر شده توسط رسانه‌ها وشرکت‌های نظرسنجی مطرح شده است. چرا که بسیاری از این نظرسنجی‌ها براساس تلفن‌های منازل است و عملاً شامل تلفن‌های همراه نمی‌شود.

بنابراین بسیاری از افراد جامعه، عملاً از بسیاری از این نظرسنجی‌ها خارج می‌مانند.

موضوع دوم حضور جوانان در انتخابات است که در مورد آن هم تردید‌های زیادی وجود دارد. از همان روزهای نخستین رقابت‌های ریاست‌جمهوری، جوانان یکی از عناصر مهم کمپین باراک اوباما بوده‌اند.

آن‌ها نه تنها بخش عمده‌ای از گروه‌های داوطلب او را تشکیل می‌دهند، بلکه پرکننده بسیاری از جلسات سخنرانی‌اش بوده‌اند. اما بنا بر یک سنت آمریکایی، جوانان یکی از گروه‌های سنی هستند که معمولاً در روز انتخابات درمقایسه با میانسالان وکهنسالان، کم‌ترین مشارکت را دارند.
رای‌گیری‌های اولیه در ایالت‌هایی مانند فلوریدا نشان می‌دهد که حضور جوانان هم‌چنان در میان گروه‌های سنی دیگر در این ایالت کمتر بوده که همین هشداری است برای اوباما.

یکی از دلایلی که برای این مساله برمی‌شمارند این است که بسیاری از افرادی که برای رای دادن زودهنگام اقدام کرده‌اند، باید ساعت‌ها درصف‌های طولانی بایستند تا بتوانند رای خود را به صندوق بریزند.

این برای بسیاری از جوانان که یا کار می‌کنند و یا سرکلاس‌های ‌درس حاضر می‌شوند‌، خسته‌کننده است و معمولا ًعامل برانگیزاننده‌ای نیست. تا‌کنون بسیاری از کسانی که رای خود را در نخستین روزهای آغاز رای‌گیری به صندوق‌های رای ریخته‌اند، افراد بالای ۶۰ سال هستند که احتمالاً یا بازنشسته هستند و یا وقت بیشتری دارند برای حضور درصف‌های طولانی. مسوولان کمپین باراک اوباما امیدارند طی روزهای شنبه و یک‌شنبه این مساله مرتفع شود و رای‌دهندگان جوان پای صندوق‌های رای حاضر شوند. موضوع دیگری که طی هفته گذشته به اشکال مختلف مطرح شده است، گمانه‌زنی‌‌هایی است که درخصوص امکان تقلب و یا ناکارآیی سیستم رایانه‌ای رای‌گیری مطرح می‌شود.

این تردید ها وقتی عمیق تر شد که اپرا وینفری، مشهورترین چهره تلویزیونی آمریکا و طرفدار اوباما در یکی از برنامه‌های شبکه‌های کابلی اعلام کرد هنگامی که برای رای دادن مراجعه کرده، با این‌که بخش انتخاب رییس‌جمهور را پرکرده بود و بعد به صفحه دوم برگه رای‌گیری رفته بود، هنگامی که باز‌می‌گردد تا نگاهی به صفحه اول بیندازد؛ مشاهده می‌کند که جای مربع شکل انتخاب رییس‌جمهوری خالی است. به همین جهت او به مردم آمریکا توصیه کرد که پیش از فشار دادن دکمه تایید صفحه رای‌گیری حتماً کنترل کنند که مربع مزبور را پر کرده‌اند یا نه.
علاوه بر این، موضوع با توجه به آن‌که در انتخابات سال ۲۰۰۰ رخ داد که منجر به بازشماری آرا در برخی مناطق ایالت فلوریدا شد، عده‌ای معتقدند که جمهوری‌خواهان دربرخی ایالت‌های حساس مانند همین فلوریدا که دو بار جورج بوش را به کاخ سفید فرستاد، با اعمال نفوذ و اتخاذ تدابیری به تقلب در انتخابات خواهند پرداخت.

این حس عمومی نه تنها در وب‌لاگ‌ها، بلکه در وب سایت‌های مختلف نزدیک به حزب دموکرات نیز مشاهده می‌شود. شبکه سی‌ان‌ان در برنامه‌ای نشان داد که چگونه بسیاری از رای‌دهندگان معتقد هستند که ممکن است رای آن‌ها دزدیده و فرد دیگری به ریاست جمهوری برگزیده شود.

به گواه برخی کارشناسان، اگر شک و تردید‌هایی در هنگام اعلام نتیجه انتخابات بروز کند و بار دیگر نتایج به چالش کشیده شود، امکان این‌که برخی مناطق کشور ازجمله مناطقی که جامعه سیاه‌پوست بیشتری را در خود جای می‌دهند، با شورش‌های خیابانی مواجه شود، بسیار خواهد بود.

از هم اکنون گروه‌های پلیس در بسیاری از این مناطق در حال آماده‌باش هستند.‌ اگر چه همواره در انتخابات ریاست‌جمهوری چنین شرایطی قابل پیش‌بینی است، اما یک نوع بدبینی عمومی وجود دارد که جمهوری‌خواهان که بر مجموعه دولت و دیگر نهادهای قدرتمند تسلط دارند، اجازه نخواهند داد یک فرد سیاه‌پوست که یکی از لیبرال‌ترین سناتورهای سنای آمریکا به شمار می‌ود وارد کاخ سفید شود. اوباما در مصاحبه‌ای با ریچل مدو که یکی از موفق‌ترین شوهای سیاسی را طی هفته گذشته در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی اجرا کرده، وقتی در برابر این پرسش قرارگرفت که چرا به مک‌کین حمله نمی‌کند، گفت چون گمان می‌کند درحال بردن انتخابات است. اگر‌چه بعد از آن تاکید کرد که دلیلش این است که او کاندیدایی است برای اتحاد احزاب و بازی گرفتن همه، نه این‌که بخواهند به شکاف‌ها دامن بزند. هم‌اکنون شبکه‌های تلویزویونی آمریکا روز و ساعت‌شمار معکوس انتخابات را نشان می‌دهند. سناتور مک‌کین این چند روزه آخر را اختصاص داده به این پیام که اگر او رییس‌جمهوری شود، مالیات‌ها افزایش پیدا نخواهد کرد، درحالی‌که اوباما اگر انتخاب شود مالیات افزایش پیدا می‌کند.

این درحالی است که برنامه مالیاتی اوباما می‌گوید کسانی که زیر ۲۵۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، شامل افزایش مالیات نخواهند شد. ‌اگر‌چه از نظر کارشناسان این مساله، دروغ است. چرا که برنامه مالیاتی مک‌کین معافیت مالیاتی را برای شرکت‌های بزرگ به همراه خواهد آورد،درحالی که ۹۵ درصد مردم آمریکا از برنامه مالیاتی اوباما منتفع خواهد شد. اما به هرحال این جمله‌ای است که برای مردمی که چندان در ریز برنامه‌ها دقت نمی‌کنند، کلیدی است. اوباما پیش‌بینی کرده است که در این چند روز آینده ،انتخابات کثیف‌تر از پیش خواهد بود. این‌که سایت تان‌هال که سایت محافظه‌کاران آمریکایی است، می‌نویسد که عمه کنیایی اوباما از چهار سال پیش که دادگاه مهاجرت او را حائز اخذ مهاجرت ندانست به صورت غیر‌قانونی در آمریکا زندگی می‌کند؛ ‌شاید آغازی بر این بازی باشد. اگر چه معلوم نیست که چنین تبلیغات منفی چقدر روی رای‌دهندگانی که هنوز می‌گویند نمی‌دانند به چه کسی رای خواهند داد، تاثیر می‌گذارد .
در خیلی از ایالت‌ها بین۵ تا ۹درصد افراد گفته‌‌اند که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند. برای برخی کارشناسان این مساله می‌تواند برای اوباما مایه نگرانی باشد.

برخی معتقدند کسانی که نمی خواهند به صراحت بگویند که به یک کاندیدای سیاه پوست رای نمی‌دهند در این چند درصد خود را مخفی کرده‌اند.

چرا که خیلی بعید به نظر می‌رسد با این حجم اطلاعاتی که در مورد کاندیداها در شبکه‌های تلویزویونی و اینترنت منتشر می‌شود، کسی باقی مانده باشد که هنوز نداند به چه کسی باید رای بدهد. این موضوعی است که روز چهار شنبه مشخص خواهد شد. در بسیاری از ایالت‌هایی که هنوز دو کاندیدا با هم رقابت نزدیکی را دنبال می‌کنند، این چند درصد است که تعیین‌کننده جهت انتخابات خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اوباما پیروز خواهد شد در آن شک نکنید . پیروزی اوباما بطور خیره کننده ای هم خواهد بود که در آمریکا سابقه هم نداشته است . فقط این را بگویم که اوباما باید خیلی کارها بکند به همین دلیل باید رای زیادی بدست آورد تا کارهایش کاملا مشروع باشد . بعد از پیروزی خیره کننده اش دلائلم را می گویم

-- فرهاد-فرياد ، Nov 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)