تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ماه نوامبر فرا رسید

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

با حمایت رییس دفتر رونالد ریگان و نیز پسر این رییس‌جمهور اسبق جمهوری‌خواه از باراک اوباما، برای کسانی که مک‌کین را دنباله روی ریگان می‌پنداشتند، این سوال به‌وجود آمده که چرا سناتور ۷۲ ساله نتوانسته است نظر نزدیک‌ترین افراد به رییس جمهوری اسبق آمریکا را جلب کند. البته ران ریگان، کوچک‌ترین پسر ریگان، جمهوری‌خواه نیست و سابقه حمایت از دموکرات‌ها را دارد، اما این حمایت نمی‌تواند چندان به مذاق جمهوری‌خواهان خوش بیاید.

در جبهه مخالف قرار است دیک چنی که شاید منفورترین چهره جمهوری‌خواهان باشد، برای حمایت از جان مک‌کین به صحنه بیاید. درست در روزهایی که معاون رییس دفترش باید برای توضیح در باره مدارک و اسناد دیک چنی به دادگاه توضیح بدهد. دیک چنی جزو مخفی‌کارترین مسوولان تاریخ آمریکا بوده است.

البته همه حامیان مک‌کین، به منفوری دیک چنی نیستند. دیروز در اوهایو، آرنولد شوارتزنگر، قهرمان اسبق زیبایی اندام دنیا و فرماندار فعلی کالیفرنیا که حامیان زیادی در اوهایو دارد، جمعیت زیادی را دور مک‌کین جمع کرد و به لاغر بودن اوباما هم خندید.

آرنولد علیه سیاست‌های اقتصادی اوباما سخن گفت و البته روی نگاه سوسیالیستی جناح مقابل هم حرف زد. فرماندار کالیفرنیا گفت که اوباما می‌خواهد مالیات را بر اساس نگاه ایدئولوژیکش افزایش دهد.

دیروز در فلوریدا که بحث‌انگیزترین ایالت آمریکا در سال ۲۰۰۰ بود، ال گور، معاون سابق رییس جمهوری آمریکا برای اوباما سخنرانی کرد. نامزد اسبق دموکرات‌ها هشت سال پیش رای ملی بیشتری از بوش آورد، اما به خاطر چند صد رای در فلوریدا، این ایالت را به بوش واگذار کرد، و در نهایت کاخ سفید به جمهوری‌خواهان رسید.

گور بارها تذکر داده که حتی یک رای هم اهمیت دارد. هنوز بسیاری معتقدند که عدم شمارش دقیق آرا در فلوریدا و دخالت دادگاه عالی آمریکا، باعث شکست ال گور شده است.

ال‌گور از رای‌دهندگان خواست که هر چه سریع‌تر رای بدهند. برنده جایزه صلح نوبل گفت تا هشت سال پیش، آمریکا در موقعیت اقتصادی بسیار بهتری بود و نتیجه انتخابات هشت سال پیش چه نتایج نامناسبی به بار آورده است.

حمله ستاد اوباما به مک‌کین در ایالت خودش

اما از اتفاقات مهم در رقابت‌های سه روز پایانی، سرمایه‌گذاری ستاد اوباما روی ایالت خود جان مک‌کین است.

مک‌کین که سال‌های سال نماینده کنگره و نیز سناتور اریزونا بوده است، تا چند وقت پیش با اختلافی دو رقمی از اوباما پیش بود، اما مک‌کین تدریجاً برتری‌اش را از دست داد و الان فقط چهار در صد در نظرسنجی‌ها از اوباما جلوتر است.

ستاد اوباما با پخش تبلیغات تلویزیونی متعدد در این ایالت فشار زیادی بر مک‌کین آورده است. در صد زیادی از هیسپانیک‌ها یا اسپانیولی‌زبان‌های این ایالت، نگاه مثبتی به سیاست‌های ضد مهاجرت خیلی از جمهوری‌خواهان ندارند و با توجه به درصد زیاد هیسپانیک‌ها در اریزونا، این مساله می‌تواند به نفع جان مک‌کین نباشد. بیشترین آگهی‌های‌ مربوط به مهاجرت هم در ایالت‌های جنوبی که جمعیت لاتینو دارند، به زبان اسپانیولی پخش شده است.

شکست جان مک‌کین در ایالت خودش، آرزوی خیلی از دموکرات‌ها است و چندان دور از دسترس نیست.

در انتخابات امسال، اما فقط رای سیاهپوستان و هیسپانیک‌ها ‌به عنوان اقلیت‌های نژادی اهمیت پیدا نکرده است. آسیایی‌ها و زردپوستان که حدود سه در‌صد رای‌دهندگان محسوب می‌شوند ممکن است با رای خود جمهوری‌خواهان را خوشحال نکنند.

وقتی عمه اوباما بلای جانش می‌شود

آخرین خبر مهم مربوط به مهاجرت امروز چندان برای باراک اوباما مثبت نبوده است. اسوشیتد پرس در خبری اعلام کرد که عمه ناتنی اوباما سال‌هاست به صورت غیر قانونی در آمریکا زندگی کرده است. اوباما هم در بیانه‌ای رسمی داشتن هرگونه اطلاع از وضعیت این فرد خانواده پدری‌اش را رد کرده و از مقام‌های مهاجرت خواستار برخورد مطباق قانون شده است. چهار سال پیش خانم زیتونی اونیانگو بعد از رد شدن درخواست پناهندگی‌اش، باید بر اساس حکم دادگاه از کشور خارج می‌شد.

انتشار چنین خبرهایی در آخرین روزهای رقابت انتخابتی می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری برای کاندیداها به دنبال داشته باشد.

نبرد در ایالت‌های حیاتی

ستاد مک‌کین هم فشار زیادی روی ایالت پنسیلوانیا آورده است. این ایالت که در دو دوره قبلی آبی یا طرفدار دموکرات‌ها بوده، در دور مقدماتی چندان با اوباما مهربان نبود و هیلاری کلینتون در آن پیروز شد. به همین دلیل ستاد مک‌کین امیدوار است با زنده کردن شرایط اوائل سال جاری، مجدداً آن را از دست اوباما خارج کند.

ستاد مک‌کین حتی در نامه‌هایی که برای مردم فرستاده، عکس هیلاری کلینتون را کنار مک‌کین چاپ کرده و سعی کرده رای طرفداران کلینتون را در بعضی ایالت‌ها از جمله فلوریدا جذب کند.

هیلاری کلینتون هم دیشب طی سخنانی به رای‌دهندگان هشدار داد که فریب کلک‌های سیاسی جمهوری‌خواهان را نخورند. رقیب سابق اوباما در مرحله مقدماتی انتخابات از مردم خواست فریب شعار تغییر جمهوری‌خواهان را نخورند.

‌بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها اوباما بین ۹ تا ۱۰ در صد، در پنسیلوانیا از مک‌کین پیش است. نامزد دموکرات‌ها در فلوریدا هم چهار در‌صد از مک کین جلوتر است.

اما رای‌گیری در ایالت‌های مختلفی آغاز شده و بیش از بیست و سه میلیون نفر که اکثراً دموکرات بوده‌اند، رای خود را داده‌اند. باراک اوباما در روزهای اخیر از رای‌دهندگان خواسته است منتظر روز آخر نباشند.

با آن‌که بر اساس نظر سنجی‌ها، آمریکایی‌ها زیر ۳۰ جزو بزرگ‌ترین گروه‌های حامی اوباما محسوب می‌شوند، و بخش عمده‌ای از این گروه هم دانشجویان هستند. اما گویی دانشجویان که فقط شب امتحان درس می‌خوانند، می‌خواهند روز آخر پای صندوق‌ها ظاهر شوند.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مهمترین اتفاقی که در این انتخابات افتاده اینست که دو کاندیدا به سمت شکستن حریم یکدیگر نبودند و با احترام به همدیگر برنامه های همدیگر را نقد کردند البته این دلائلی دارد که پس از انتخابات و پیروزی اوباما خواهم گفت .

-- فرهاد-فرياد ، Nov 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)