تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سخنرانی‌های پایانی مبارزات انتخاباتی

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

یک هفته مانده به انتخابات چهارم نوامبر، نامزدها آخرین حرف‌های خود را به رأی‌دهندگان ایالت‌های بینابینی می‌زنند.

Download it Here!

ایالت‌هایی که مشخصاً نه جمهوری‌خواهند نه دموکرات، و در دوره‌های مختلف میان دو حزب دست به دست شده‌اند.

جان ‌مک‌کین این روزها به اوهایو، پنسیلوینیا و فلوریدا سر زده تا رأی‌دهندگان را مجاب کند که انتخاب باراک اوباما برای آینده‌شان خطرناک است.

جمهوری‌خواهان با پخش آگهی‌های تلویزیونی خود سعی کرده‌اند دموکرات‌ها را با سوسیالیست‌ها مقایسه کنند و این البته باعث نگرانی بخش‌های محافظه‌کارتر آمریکا می‌شود.

مک‌کین مثل روزهای قبل سعی کرد رأی‌دهندگان را از پیروزی هم‌زمان دموکرات‌ها در کنگره، سنا و ریاست‌جمهوری بترساند.

در بعد اقتصادی نیز مک‌کین در پایان تاکید کرد به جای توزیع ثروت باید آن را تولید کرد و با اشتغال‌زایی، به رشد بازار سهام و مسکن کمک کرد و مشکلات مردم را حل کرد تا رویایی آمریکایی دست یافتنی باشد.


‌مک‌کین در سفرهای انتخاباتی‌اش، سعی می‌کند رای‌دهندگان را مجاب کند، انتخاب اوباما خطرناک است (عکس: رویترز)

مک‌کین در سخنرانی‌های دو روز اخیر، بارها گفته است که با بوش در زمینه‌های مختلفی همچون اقتصاد اختلاف نظر دارد.

نامزد جمهوری‌خواهان همچنین به اوباما که خواهان تقسیم ثروت است، حمله کرد و او را توزیع‌گر درآمدها و در مقابل، خودش را حامی تولیدکنندگان ثروت نامید.

باراک اوباما نیز در مقابل، با حمله به سیاست‌های اقتصادی مک‌کین، او را با بوش همگام خواند و برنامه اقتصادی مک‌کین را عملاً برنامه بوش -مک‌کین معرفی کرد.

اوباما با اشاره به آمار افزایش بیکاری و مشکلات مسکن شهروندان و کاهش سطح درآمد، گفت مک‌کین فقط خواهان اعطای تخفیف مالیاتی و کمک به ثروتمندان است.

اوباما گفت مک‌کین می‌خواهد ثروت را به ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ بدهد بلکه بخشی از آن به بقیه برسد.

نامزد دموکرات‌ها در پایان گفت آخرین چیزی که می‌توانیم تحمل کنیم، چهار سال دیگر از همان تئوری‌ها و سیاست‌های اقتصادی است که مانع نظارت بیشتر شد و افتضاح اقتصادی اخیر را به بار آورده است.

اوباما در سخنان آخرش با رأی‌دهندگان، تاکید می‌کند پیش بودن در نظرسنجی‌ها مهم نیست و باید تا فرصت هست، رأی داد و معطل روز آخر و صف‌های طویل پشت ایستگاه‌های کسب رأی نشد.


اوباما تاکید کرد پیش بودن در نظرسنجی‌ها مهم نیست و باید تا فرصت هست، رای داد (عکس: رویترز)

انتشار خبر تلاش دو نژاد‌پرست نئو‌نازی، برای ترور باراک اوباما و حمله به سیاه‌پوستان باعث نگرانی تیم محافظ باراک اوباما شده، گرچه خبر این توطئه دیرتر از همه به خود اوباما رسیده است.

به گزارش آسوشیتد‌پرس، این دو نفر قصد داشتند ۸۸ سیاه‌پوست را بکشند، که از این تعداد ۱۴ نفر، از طریق بریدن سر باشد. ارقام ۸۸ و ۱۴ برای برتری‌جویان نژادی مفاهیمی سمبلیک هستند.

این دو نفر فعلاً به اتهام در اختیار داشتن سلاح بدون جواز و تهدید یک کاندیدای ریاست جمهوری در بازداشت به سر می‌برند.

در سوی دیگر، نامزدهای معاون اولی نیز دردسرهای خود را داشته‌اند. واکنش تند جو بایدن به سؤالات یک مجری شبکه‌ای محلی در فلوریدا که سخنان اوباما در مورد توزیع ثروت را با مارکس مقایسه کرد، از همه رسانه‌های ملی پخش شده و دردسر جدیدی برای ستاد دموکرات‌ها درست کرده است.


واکنش تند بایدن به سوالات یک مجری، دردسر جدیدی برای ستاد دموکرات‌ها درست کرده است (عکس: رویترز)

این مجری از بایدن پرسید اوباما با گفتن چنین سخنانی، چگونه یک مارکسیست محسوب نمی‌شود؟ جو بایدن در پاسخ به مجری گفت آیا ین سؤال است یا یک شوخی؟ ظاهراً مجری مذکور در گفت و گو با مک‌کین مهربان‌تر ظاهر شده بود، ولی سؤالاتش از بایدن جهت‌دار بود.

سارا پیلین هم این روزها در حال توجیه ماجرای ۱۵۰ هزار دلار لباسی است که برایش خریداری شده است. روز دوشنبه با محکومیت سناتور جمهوری‌خواه ایالت آلاسکا، سعی کرد موضعی محافظه‌کارانه بگیرد.

سناتور استیونز متهم به رشوه‌خواری بوده و احتمالاً امسال امکان رقابت برای ورود مجدد به سنا را نخواهد داشت. این موقعیتی مناسب برای دموکرات‌هاست که یک کرسی بیشتر در سنا به دست آورند.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)