تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شمارش معکوس

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

دموکرات‌ها در روزهای آخر ماه اکتبر با خوش‌بینی به آینده‌شان در مجلسین سنا و کنگره نگاه می‌کنند. ممکن است بعضی از سناتورهای مقتدر جمهوری‌خواه مثل میچ مک‌کانل و الیزابت دل‌، کرسی‌هایشان را از دست بدهند؛ و به این ترتیب بعد از سال‌ها دموکرات‌ها صاحب ۶۰ کرسی جادویی در سنا خواهند شد.

Download it Here!

به این ترتیب ممکن است بعد از سال‌ها، دموکرات‌ها به اکثریت لازم برای تصویب قوانین مورد نظر و یا رد کردن قدرتمندانه لوایح رقیب دست یابند.

سه دهه است که هیچ حزبی به این اکثریت دست نیافته است. الان به کمک مستقل‌ها، دموکرات‌ها اکثریتی ضعیف در سنا دارند و اگر ۹ نفر از دموکرات‌ها جانشین جمهوری‌خواهان شوند، قدرت قانونگذاری، عملاً به طور کامل از دست جمهوری‌خواهان خارج خواهد شد.

بعضی تحلیل‌گران معتقدند رقم ۶۰‌، تاثیری روانشناسانه دارد؛ دموکرات‌ها را قدرت می‌بخشد و روحیه جمهوری‌خواهان را شدیداً تضعیف می‌کند.


سناتور اوباما روز یک‌شنبه در میان مردم ایالت کلورادو، سخنرانی کرد (عکس: رویترز)

روز یک‌شنبه مک‌کین در میان مردم اوهایو ظاهر شد و سعی کرد همه را از حاکم شدن اکثریت دموکرات بترساند. نامزد جمهوری‌خواهان گفت قدرت گرفتن هم‌زمان نانسی پلوسی، هری رید و باراک اوباما یک کابوس خواهد بود.

سیاست‌های ولخرجانه دموکرات‌ها همراه با افزایش مالیات‌ها فشار را بر مردم بیشتر خواهد کرد. مک‌کین تلاش می‌کند صاحبان واحد‌های تجاری کوچک را از طرح مالیاتی اوباما بترساند.

در رقابت‌ اصلی امسال، جان مک‌کین در روزهای آخر، هر طریقی را که در عمر سیاسی‌اش یاد گرفته به کار خواهد بست تا باراک اوباما را به زیر بکشد. اما مشاوران و درونی‌های حزب، چندان امیدی به بهبود وضع مک‌کین در سطح ملی ندارند.

کارل رو که عامل برتری بوش در دو انتخابات ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ بود معتقد است که بالا رفتن از سربالایی آخر برای مک‌کین بسیار دشوار است.


فراموشی‌ و عصبی شدن مک‌کین که ناشی از سن زیاد است، چندان طرفداران مک‌کین را امیدوار نمی‌کند (عکس:AP )

اما ماجرای حمایت روزنامه‌های بزرگ از کاندیداها هم شنیدنی است. معمولاً تحریریه‌های روزنامه‌ها، کاندیدای منتخبشان را به مردم معرفی می‌کنند.

به عبارتی کاندیدایی که اکثریت آرا را در میان روزنامه‌نگاران همان روزنامه‌ها آورده، مورد حمایت روزنامه قرار می‌گیرد.

اما این به معنای خروج از دایره روزنامه‌نگاری نیست و اگر همان کاندیدا گاف بدهد یا دست از پا خطا کند، به او رحم نخواهند کرد.

اکثر روزنامه‌های بزرگ آمریکا از باراک اوبام حمایت کرده‌اند؛ اما حمایت بزرگ‌ترین روزنامه ایالت آلاسکا از اوباما اندکی برای سارا پیلین، فرماندار پرطرفدار ایالت سنگین خواهد بود.

«انکورج دیلی نیوز» توضیح می‌دهد که با وجود تأثیر حضور سارا پیلین در بالاترین حد انتخابات که باعث مطرح شدن آلاسکا در نقشه سیاسی آمریکا شده، اما ثابت‌‌قدم بودن سناتور اوباما روی مواضع اقتصادی‌اش در موقعیت دشوار فعلی و حفظ خونسردی‌اش در برابر جان مک‌کین پریشان‌احوال، فضا را به سمتی برده که اکثریت تحریریه اولویت را به اوباما می‌دهند.


حمایت بزرگ‌ترین روزنامه ایالت آلاسکا از اوباما، اندکی برای سارا پیلین، فرماندار پرطرفدار ایالت سنگین خواهد بود (عکس: AP)

این روزنامه هم‌چنین حمایت کالین پاول از اوباما را بسیار مهم می‌داند. جان مک‌کین در روزهای اخیر سعی کرده حمایت پاول از اوباما را چندان مهم ارزیابی نکند و در عوض گفت پنج وزیر خارجه اسبق آمریکا همه از او حمایت می‌کنند.

وقتی در برنامه ملاقات با رسانه‌ها این حرف را می‌زد، نتوانست به یاد آورد که پنجمین وزیر خارجه که بوده است. هر چه قدر مک‌کین سعی می‌کند نقش سن زیادش را از اذهان پاک کند، اما فراموشی‌اش و عصبی شدنش که ناشی از همین سن زیاد است، چندان طرفداران مک‌کین را امیدوار نمی‌کند.

اما بعد از حمایت کالین پاول از اوباما، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا، نیکلاس برنز از نقطه نظرات اوباما در مورد گفت و گو و عدم پرهیز از مذاکره با دشمنان حمایت کرد. این مسأله از این منظر دارای اهمیت است که مک‌کین مثل بوش مخالف مذاکره بدون اعمال پیش‌شرط است. پیش‌شرط‌ها خود بزرگ‌ترین موانع برقراری ارتباط میان آمریکا و دشمنانش بوده‌اند.

به این ترتیب تبلیغات ستاد مک‌کین علیه سیاست خارجی مورد نظر اوباما، عملاً تأثیر چندانی بر شنوندگان و بینندگان نخواهد داشت.

اما بر اساس نظر‌سنجی‌ها، از هر ۱۰ نفر آمریکایی، هشت نفر از ماجرای حمایت کالین پاول از اوباما آگاه شده‌اند و همین مسأله اهمیت این حرکت ژنرال سابق ارتش آمریکا را نشان می‌دهد.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

وضعیت جمهوری خواهان آمریکا و طرزفکرشان ثابت می کند که بدون توجه به اینکه در یک جامعه ای آزادی باشد یا نباشد یا حتی سطح آموزش عمومی چقدر باشد، هنوز عده کثیری از مردم در همان بلاهت انسان اولیه باقی خواهند ماند. من فقط امیدوارم آقای اوباما ترور نشود چون جمهوری خواه ها هیچوقت این گزینه را از روشهای خود حذف نکرده اند.

-- رضا ، Oct 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)