تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

خودسری سارا پیلین

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

مشاورن جان مک‌کین به این شرط که اسمی از آن‌ها برده نشود، به رسانه‌ها گفته‌اند سارا پیلین دیگر به حرف مشاوران گوش نمی‌کند و کاملاً خودسر شده است.

Download it Here!

گویی می‌خواهد از الان برای رقابت‌های سال ۲۰۱۲ آماده شود. بعضی از تحلیل‌گران معتقدند پیلین از موقعیت اخیر، به عنوان سکوی پرتاب استفاده می‌کند تا در سطح ملی بهتر شناخته شود.

به نظر می‌رسد پیلین دیگر اعتمادی به حلقه مشاورhنش که زمانی جزو تیم انتخاباتی جورج بوش هم بوده‌اند، ندارد.

پیلین می‌خواهد در روزهای باقی مانده کاملاً آزاد باشد و دیدگاه‌های خودش را مطرح کند؛ نه تیم مشاوران جان مک‌کین را.

بسیاری در جبهه جمهوری‌خواهان از همین الان آماده می‌شوند که شکست مک‌کین را گردن خودسری‌های سارا پیلین بیاندازند.


تحلیل‌گران معتقدند پیلین از موقعیت اخیر، به عنوان سکوی پرتاب استفاده می‌کند تا در سطح ملی بهتر شناخته شود (عکس: رویترز)

هنوز ۱۰ روز مانده به چهارم نوامبر، جمهوری‌خواهان در درون حزب، درگیر جنگی داخلی شده‌اند و اگر هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری، دموکرات‌ها کرسی‌ها‌ی بیشتری را در کنگره و سنا ببرند، تغییرات وسیعی در جناح راست اتفاق خواهد افتاد.

حزب جمهوری‌خواه از همین الان نگرانی خود را بابت یک‌دست شدن نهادهای کشور بعد از انتخابات بیان کرده است.

البته این نگرانی برای رأی‌دهندگان هم وجود دارد. دولت بوش زمانی توانست به راحتی تأییدیه‌اش برای حمله به عراق را بگیرد که کنگره و سنا در کنار کاخ سفید در اختیار جمهوری‌خواهان بود.

از سوی دیگر، میزان اعتراض‌ها به جان مک‌کین به خاطر گزینش سارا پیلین افزایش یافته است. مجله نیویورکر در گزارش این هفته خود در همین مورد می‌نویسد که مک‌کین این روزها بسیار عصبی است و باید پای تصمیم عجولانه خود بایستد.

این مجله به نقش تعدادی از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان محافظه‌کار در کشف سارا پیلین اشاره می‌کند.


اوباما بار دیگر مک‌کین را کاملاً در خط جورج بوش خواند (عکس: AP)

شنبه‌شب، سارا پیلین در آیوا به برنامه‌های مالیاتی اوباما حمله کرد و نامزد دموکرات‌ها را عاملی برای از میان رفتن آزادی‌های فردی خواند.

پیلین گفت اوباما تعهدی بر پایه ایدئولوژی به مالیات‌های بیشتر دارد که زمینه را برای دخالت بیشتر دولت در همه امور فراهم می‌کند و تدریجاً دولت همه تصمیم‌ها را برای مردم خواهد گرفت.

جمهوری‌خواهان تلاش کرده‌اند دولت اوباما را با دولت‌های خودکامه کمونیستی مقایسه کنند و از این طریق مردم را در ایالت‌های بینابینی بترسانند.

در روزهای اخیر، ستادهای جمهورى‌خواهان و دموکرات‌ها شدیدترین حملات خود را از طریق آگهی در ایالت‌های موسوم به میدان جنگ منتشر کرده‌اند.

مک‌کین فقط ۱۰ روز فرصت دارد که عقب‌افتادگی‌اش را جبران کند. شنبه شب، باراک اوباما در دانشگاه نیومکزیکو به برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی جان مک‌کین حمله کرد.

مک‌کین در روزهای اخیر باز هم علیه نظارت دولت بر بازار سخن گفته و همین عدم نظارت بر بازار عاملی برای بحران اخیر وال‌ا‌ستریت بوده است.

اوباما با اشاره به همین اظهار نظر مک‌کین، او را کاملاً در خط جورج بوش خواند و گفت ادعای مک‌کین که با بوش مخالف بوده، مثل این است که رابین بخواهد با بت‌من مخالفت کند و مقابل او بایستد.


بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، باراک اوباما در سطح ملی هشت درصد از مک‌کین پیش است (عکس: رویترز)

از اخبار حاشیه‌ای هم خودزنی یکی از داوطلبان ستاد مک‌کین برای بدنام کردن اوباما و داوطلبان ستاد اوباما بوده است.

یک دختر ۲۰ ساله که داوطلبانه برای ستاد مک‌کین کار می‌کرده، ادعا کرد یک سیاه‌پوست طرفدار اوباما پس از ضرب و شتم، روی صورتش حرف «بی» را با چاقو حک کرده است.

بعداً در تحقیقات بیشتر و قرار دادن این دختر مقابل دروغ‌سنج، داستان عوض شد و دختر ادعاهایی متفاوت به پلیس ارائه کرد.

پیش از انجام تحقیقات تعدادی از مجریان رادیویی و روزنامه‌های محافظه‌کار از این فرصت برای حمله به اوباما و طرفدارانش استفاده کردند. بعضی از مبلغین جمهوری‌خواه بدشان نمی‌آید با تمرکز روی اختلاف‌های نژادی فضا را به ضرر اوباما عوض کنند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، باراک اوباما در سطح ملی هشت درصد از مک‌کین پیش است و در بیشتر ایالت‌های موسوم به «میدان جنگ» فاصله‌اش با مک‌کین را زیاد کرده است.

البته نباید فراموش کرد جان کری در سال ۲۰۰۴ هم در اکثر نظرسنجی‌ها موقعیتی مناسب داشت؛ اما نهایتاً به جورج بوش باخت. باید تحولات ۱۰ روز آخر را کاملاً زیر نظر داشت.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)