تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گاف بایدن و لباس‌های ۱۵۰ هزار دلاری پیلین

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

جو بایدن همیشه به گاف دادن معروف بوده است. همه منتظر بودند که در مناظره با سارا پیلین، بایدن باز حرافی کند و در آن میان حرف نابجایی بزند. اما چنین نشد.

Download it Here!

هفته پیش جو بایدن در یک جلسه جذب کمک مالی دموکرات‌ها، گفت اوباما در شش ماه نخست ریاست جمهوری احتمالی‌اش با یک آزمایش جدی روبه‌رو می‌شود که در آن آزموده خواهد شد.

همین مساله آزموده شدن، بهانه به دست جمهوری‌خواهان داد که اوباما را نامزد نا‌آزموده دموکرات‌ها بخوانند.

در روزهای اخیر، جان مک‌کین و سارا پیلین به دفعات در سخنرانی‌ها و گفت و گوهای مطبوعاتی، عدم آمادگی‌ اوباما را بهانه‌ای برای فرار از نقاط ضعف اقتصادی قرار داده‌اند.

روز چهارشنبه اوباما که مبارزات انتخاباتی را دو روز برای ملاقات با مادربزرگ شدیداً بیمارش ترک می‌کند، ضمن انتقادی ملایم از گاف جو بایدن گفت به دلیل سیاست‌های بد هشت سال گذشته، هر دولتی که سر کار بیاید آزمایش می‌شود.


گاف بایدن بهانه به دست جمهوری‌خواهان داد که اوباما را نامزد نا‌آزموده دموکرات‌ها بخوانند (عکس: رویترز)

در دو هفته اخیر، بعضی کلمات و عبارت‌های به کار برده شده توسط اوباما و بایدن باعث شده جمهوری‌خواهان نفس راحتی بکشند و تا حدی امیدوار شوند.

منطق اوباما در مورد مالیات و شباهتش با منطق سوسیالیست‌ها به مک‌کین و ستادش این امکان را داد که اوباما و دموکرات‌ها را با کمونیست‌ها مقایسه کنند. این مساله در تحریک بخشی از مستقل‌ها می‌تواند موثر باشد.

خبرهای دیگر انتخابات بیشتر حاشیه‌ای اما مربوط به سارا پیلین بود. آسوشیتد‌پرس اعلام کرد سارا پیلین از بودجه دولتی ایالت آلاسکا، هزینه سفر و اقامت فرزندانش را تامین کرده است.

این رقم بالاتر از ۲۰ هزار دلار بوده است. همچنین اعلام شد ستاد جمهوری‌خواهان ۱۵۰ هزار دلار خرج لباس‌های سارا پیلین و آرایش او در هفته‌های اخیر کرده است.

انتشار این خبرها در کنار اطلاعات درز کرده از خرج‌های سارا پیلین در آلاسکا که بابت اقامت در خانه هم از بودجه عمومی، اضافه حقوق دریافت کرده باعث نگرانی بیشتری شده است.


ستاد جمهوری‌خواهان ۱۵۰ هزار دلار خرج لباس‌های سارا پیلین و آرایش او در هفته‌های اخیر کرده است (عکس: رویترز)

جمهوری‌خواهان در توجیه می‌گویند قوانین آلاسکا به پیلین اجازه این برداشت‌ها را می‌داده است، ولی منتقدین می‌گویند این هشداری است که دولت احتمالی مک‌کین -پیلین خرج‌های زیادی از جیب مردم خواهد کرد.

اما بعضی از حامیان مالی جمهوری‌خواه از این مساله ناراحت شده‌اند، به گزارش سایت پالیتیکو، یکی از حامیان مالی مک‌کین گفته من به او رای خواهم داد، اما پولم را باید پس بدهد.

تلاش جمهوری‌خواهان بعد از گزینش سارا پیلین برای نامزدی معاون اولی این بود که او را همدل و همدرد طبقه متوسط و مردم معمولی آمریکا نشان دهند.

مطمئناً خبر ولخرجی‌ها‌ی او در آلاسکا و هزینه ۱۵۰ هزار دلاری لباس و آرایش او تاثیر مثبتی روی رای‌دهندگان کم‌درآمد نخواهد داشت.


اعتراض تعدادی از مخالفین سارا پیلین در ایالت دالاس (عکس: رویترز)

انتقادهای کالین پاول از مک‌کین به خاطر انتخاب سارا پیلین به معاون ‌اولی هم فشار زیادی روی اردوی محافظه‌کاران آورده است.

سارا پیلین که آمدنش باعث هیجان‌زدگی اکثر جمهوری‌خواهان شده بود، تدریجاً سیری نزولی طی کرده و تعداد زیادی از رای‌دهندگان سنتی جمهوری‌خواهان گفته‌اند به جای مک‌کین، به اوباما رای خواهند داد.

این مساله در ایالت‌هایی چون اوهایو که مک‌کین عملاً لب‌ مرز است، یک خطر عمده محسوب می‌شود. شاید به همین خاطر باشد که آرنولد شوارتزنگر، فرماندار کالیفورنیا و جولیانی به کمک مک‌کین آمده‌اند.

آرنولد، که طرفداران بسیاری در اوهایو دارد، چهار سال پیش به نفع بوش در آنجا فعالیت کرد و جان کری با اختلاف کمی انتخابات را در آنجا باخت. اگر کری، اوهایو را می‌برد، احتمالاً رییس جمهوری آمریکا می‌شد.

رودی جولیانی، رقیب سابق جان مک‌کین در دور مقدماتی، به کمکش آمده و هزاران تلفن خودکار جمهوری‌خواهان این‌بار با صدای اوست که علیه باراک اوباما سخن می‌گوید.

جولیانی در این مونولوگ به نرمش باراک اوباما در برابر مجرمان جنسی، قاتلین و قاچاقچیان مواد مخدر اشاره می‌کند و به سیاست‌های دموکرات‌ها در این مورد حمله می‌کند.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)