تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پاول: مسلمان بودن چه ایرادی دارد؟

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

باراک اوباما از نظر بسیاری کاملاً سیاه‌پوست نیست. سال پیش وقتی در مراحل مقدماتی مقابل هیلاری کلینتون قرار گرفته بود، بسیاری از رهبران سیاه‌پوست دموکرات شک داشتند از او حمایت کنند.

Download it Here!

اوباما با بسیاری از سیاه‌پوستان آمریکایی فرق می‌کرد. از مادری سفیدپوست و پدری آفریقایی بود و بر خلاف بسیاری از سیاه‌پوستان آمریکایی که نسل اندر نسل با تبعیض و فشار روبه‌رو شده بودند، یک نسل اولی به حساب می‌آمد.

یک سال پیش بعضی از سیاه‌پوستان می‌گفتند اوباما به اندازه کافی سیاه نیست. اما به اعتقاد بسیاری، در پس‌زمینه حملات مک‌کین و سارا پیلین، می‌توان رگه‌های تبعیض را دید که به یک نامزد و گروه طرفدارش، «دیگری» خطاب می‌شود.

با این همه باراک اوباما به خاطر تشدید بیماری مادر‌بزرگ سفیدپوستش، سخنرانی‌ها و حضورش در تجمع‌های انتخاباتی را به مدت دو روز تعطیل کرد.


اوباما به خاطر تشدید بیماری مادر‌بزرگش، حضور در تجمع‌های انتخاباتی را به مدت دو روز تعطیل کرد (عکس: رویترز)

باراک به هاوایی محل اقامت مادر‌بزرگش سفر خواهد کرد. اوباما بارها بر تأثیر مادربزرگش در تربیت و رشد خود تأکید کرده است. این سفر درست بعد از انتقاد جان مک‌کین از اوباما است که او را فاقد آمادگی لازم برای کنترل بحران نامیده است.

شاید به همین دلیل باشد که اوباما اعلام کرده با وجود سر زدن به مادربزرگش، فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را به حالت تعلیق در نخواهد آورد و فقط در محل سخنرانی‌های از پیش تعیین نشده، حاضر نخواهد شد.

اما جان مک‌کین چند هفته پیش بعد از به هم خوردن اوضاع اقتصادی در وال‌ا‌ستریت، ستادش را کاملاً تعطیل کرد تا به واشینگتن برود و بتواند رهبری خود را در عرصه اقتصادی نشان دهد.

اما با عدم پذیرش لایحه نجات مالی دولت در بار اول توسط جمهوری‌خواهان کنگره، این کنار گذاشتن مبارزات نتیجه‌ای برای جان مک‌کین نداشت.

در روزهای اخیر فضای مبارزات بیش از پیش ایدئولوژیک شده و جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند اوباما را عملاً یک چپ‌گرای سوسیالیست بنمایانند.

هر چند جان مک‌کین مستقیماً اوباما را سوسیالیست نخوانده، اما معمولاً این وظیفه بر عهده سارا پیلین بوده است.


در پس‌زمینه حملات مک‌کین‌، می‌توان رگه‌های تبعیض را دید که به یک نامزد‌، «دیگری» خطاب می‌شود (عکس: رویترز)

اوباما در سخنان اخیرش در دفاع از برنامه مالیاتی‌اش گفته بود که باید ثروت را توزیع کند. باراک اوباما هم در پاسخ به این انتقادات، به سیاست‌های جمهوری‌خواهان حمله کرد و گفت می‌خواهند با تخفیف مالیاتی به ثروتمندان، به آن‌ها لطف کنند؛ در حالی که اصلاً توجهی به طبقه متوسط و کارگران آمریکایی ندارند.

اما دو روز بعد از حمایت کالین پاول از اوباما، حرف و حدیث اطراف این اقدام ژنرال سابق فراوان بوده است. بعضی از تحلیل‌گران می‌گویند پاول با این اقدام حتماً نقشی در دولت احتمالی دموکرات خواهد داشت.

در این صورت او یکی از معدود کسانی است که هم در کابینه‌ جمهوری‌خواه و هم در کابینه‌ دموکرات خدمت کرده است.

باراک اوباما هم تأکید کرد آمدن پاول به دولتش یک موقعیت مثبت خواهد بود و مشخصاً نگفت در چه ظرفیتی از وزیر امور خارجه سابق آمریکا استفاده خواهد کرد.

اوباما در ماه‌های اخیر در زمینه‌های مختلف از پاول مشورت گرفته است و ممکن است کالین پاول یکی از مهم‌ترین مشاوران رییس‌جمهور آینده باشد.

این مسأله از بعد نظامی برای اوباما دارای اهمیت زیادی است؛ چون پاول اعتبار زیادی نزد نظامیان آمریکایی در رده‌های بالا دارد.

این روزها کالین پاول عملاً در موقعیت‌های مختلف از اوباما و برنامه‌هایش دفاع می‌کند و حتی حمله جمهوری‌‌خواهان را به این برنامه‌ها که مالیات را ابزاری برای توزیع ثروت دانسته‌اند، بیجا دانست و از نگاه نامزد دموکرات‌ها دفاع کرد.


پاول از معدود کسانی است که هم در کابینه‌ جمهوری‌خواه و هم در کابینه‌ دموکرات خدمت کرده است (عکس: رویترز)

پاول گفت مالیات،‌ ثروتی است که گرفته می‌شود اما آثارش مثل جاده و مدرسه و خدمات عمومی باز به مردم باز می‌گردد.

در هر حال جمهوری‌خواهان هیچ‌گاه فکرش را نمی‌کردند که یکی از وزنه‌های بزرگ جناح راست، تبدیل به حامی مهمی برای باراک اوباما تبدیل شود.

مسلمان بودن چه عیبی دارد؟

کالین پاول، صبح روز یکشنبه که در برنامه دیدار با رسانه‌ها حاضر شده بود، با اشاره به عکسی از سنگ قبر یک سرباز مسلمان آمریکایی گفت: «در خیلی جاها می‌گویند باراک اوباما مسلمان است. اوباما مسلمان نیست؛ مسیحی است. اما چه ایرادی دارد که نامزد ریاست جمهوری مسلمان باشد؟»

پاول ادامه داد: «آمریکایی که مسلمانان نتوانند با امید در آن زندگی کنند، آمریکا نیست.»

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Mr.Nikahang, people of Pakistan, like AfricanAmericans, are considered as "people of color". When Barack Hussein Obama hides his middle name and or wants to bomb Pakistan villagers, he is committing racist acts. Dr. King would have never endorsed such a creature. So, if you like to discuss racism, please, start with the power holders instead of focusuing on the voters' prejudices which would not go away. Because the voters learn from the power holders , always!

-- بدون نام ، Oct 21, 2008

متشکر از گزارشتان. این بخش از سخنان پاول در مورد مسلمان بودن در آمریکا در اغلب سایتها بایکوت شده بود.

-- حسن ، Oct 22, 2008

من یک کانادایی ایرانی تبار هستم و همچنین به هیچ مذهبی هم اعتقاد ندارم. اما چندین بار که این نکته را با سایر مردم کانادا عنوان کردم انها فکر میکردند من این را عنوان میکنم چون مسلمان بودن چیز عجیبی است . در حقیقت جامعه امریکای شمالی دستخوش تحولات عمیقی شده و ترکیب جمعیتی کاملا تغییر کرده و تنوع یک اصل است نه استثنا . در محله ای که من زندگی مکنم مردم به ٨٠زبان مختلف صحبت میکنندو به ٢٠٠مذهب مختلف اعتقاد دارند. حداقل ٦شاخه از مذهب مسحیت را در فاصله ٥کیلومتری من عبادتگاه دارند را میتوانم نام ببرم . بنا بر این درود بر اقای کلین پاول که این حقیقت را به جماعت نژاد پرست و کوته فکر یاد اور شد که مذهب انسانها تازمانی که زندگی دیگران را مختل نکرده واصول سکولاریزم را زیر سیوال نبرده نباید مانع پیشرفت اجتماعی انها باشد.

-- شادی ، Oct 22, 2008

در كل اين آمريكايي ها صنعت فيلم سازي شان خيلي خوب پيشرفت كرده. اين ماجراي انتخابات و تبليغات هم كمي از يك فيلم حادثه اي ندارد. خود همين تعطيل كردن براي مامان بزرگ يك تبليغ است ديگر.

-- ماني جاويد ، Oct 22, 2008

واقعا باید به افکار انسانهای بزرگی مثل اقای پاول احترام گذاشت.درود بر او ..از کامنت شما خانم شادی نیز سپاسگزارم.

-- ساسان ، Oct 23, 2008

اینکه "اوباما اسم میانی خود را پنهان می کند چون می ترسد" کمی غیر معقول است. غیر از بوش و کندی که بواسطه تعدد سیاستمدار در خانواده فقط حرف اول نام میانی را بکار می بردند من هیچگاه ندیده ام که روسای جمهور آمریکا بر اسم میانی خود تاکید کنند. چرا مثلا حالا که اسم میانی او را با نام خانوادگی صدام مقایسه می کنند کسی از شباهت نام کوچک او با نام خانوادگی ایهود باراک حرفی نمی زند. این حرف ها را کنار بگذارید. حتی وقتی که اوباما هم رئیس جمهور بشود یک استخدام کننده امریکایی با دیدن دو رزومه برابر یکی مال سفید و یکی مال سیاه حتما شغل را به سفید می دهد، حالا چه اوباما باشد چه نباشد، مسلمان بودن و نبودنش هم هیچ تاثیر مرتبطی ندارد. اگر واقعا طرحی داشته باشد که عملی باشد و مرد عمل هم باشد (که بعید می دانم) یک اتفاقی می افتد. این بحث ها فقط تبلیغاتیست، البته تبلیغات هم اثر بسزایی بر اقتصاد دارد کما اینکه خیلی ها در امریکا فقط به اوباما رای می دهند که وجهه به هم ریخته امریکا در جهان یکمی بهتر شود و البته این در اقتصاد کل دنیا اثر دراد. اما کلا فکر نکنید که حالا خود اوباما یا هر کس دیگری از دموکرات یا جمهوری خواه یک آدم استثنایی و متفاوتی از قبلی هاست، به یادم هست که کلینتون هم خیلی خیلی محبوب بود. سیاه و سفید و مسلمان و مسیحی دیگر فرق چندانی ندارد در نهایت.

-- محمد ، Oct 23, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)