تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اوبامای خونسرد در برابر استراتژی ترس

نیک‌آهنگ کوثر
‌nikahang@radiozamaneh.com

در حالی‌ که کمتر از چهار هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، ستاد مک‌کین تلاش کرده از طریق آگهی‌ها و یا سخنرانی‌های تند سارا پیلین، اوباما را موجودی ترسیم کند که آمریکایی‌ها باید از او بترسند.

Download it Here!

وقتی هفته پیش در بعضی از تجمع‌های انتخاباتی، چند نفری اوباما را «تروریست» خطاب کردند و از گوشه و کنار شنیده شد که عده‌ای خواهان کشتن اوباما هستند، زنگ خطر به صدا در آمد و گروهی از اعضای حزب جمهوری‌خواه و اعضای بلند‌پایه ستاد اوباما و حتی جو بایدن از مک‌کین خواستند این نوع واکنش‌ها را تقبیح کند.

چند روز پیش وقتی یکی از طرفداران مک‌کین اوباما را «عرب» خواند، مک‌کین مجبور شد در پاسخ با احترام از اوباما یاد کند و او را یک آمریکایی محترم بخواند که با او اختلاف عقیده دارد.

مک‌کین از حاضران در یکی دو تجمع دیگر نیز خواست که با احترام با رقیب برخورد کنند. این واکنش مک‌کین البته با آگهی‌های تلویزیونی ستادش هم‌خوانی ندارد که تلاش می‌کند اوباما را همراه و یار یک تروریست دهه ۶۰ ضد جنگ ویتنام نشان دهد.


سخنرانی‌های تند سارا پیلین، اوباما را موجودی ترسیم کند که آمریکایی‌ها باید از او بترسند (عکس: Getty Images‌)

جان مک‌کین در جنگ ویتنام شرکت کرده بود و اسیر ویتنامی‌ها شد. در این آگهی گفته می‌شود که اوباما سعی کرده ارتباطش را با بیل آیرز کمتر از چیزی نشان دهد که واقعیت داشته است.

رادیکال شدن فضای انتخاباتی پیش از چهارم نوامبر از سوی جمهوری‌خواهان البته قابل انتظار بود. جمهوری‌خواهان در دوره‌های مختلف اغلب رقبا را ضد آمریکا، یا حتی دارای افکار سوسیالیستی معرفی کرده‌اند که این مساله باعث تحریک طرفداران دو‌آتشه‌شان نیز شده است.

گفته می‌شود در دوایر کوچک‌تر، کتابچه‌هایی دست به دست می‌شود که اوباما را مسلمان و عرب و کمونیست می‌خوانند و این برای گروه‌هایی که اعتمادی به مسلمانان، اعراب و چپ‌ها ندارند، بسیار ترسناک است.

اما بر خلاف انتظار ستاد مک‌کین، این بار تبلیغات ترساننده علیه اوباما چندان تأثیرگذار نبوده است و نامزد دموکرات‌ها بر اساس نظرسنجی‌ها، بین شش تا ۹ در‌صد پیش است.


بر اساس نظرسنجی‌ها نامزد دموکرات‌ها، بین شش تا ۹ در‌صد پیش است (عکس: رویترز)

او هم‌چنین در اکثر ایالت‌های بینابینی که مشخصاً دموکرات یا جمهوری‌خواه نیستند، از مک‌کین سبقت گرفته است. اوباما بارها تذکر داده که جمهوری‌خواهان می‌خواهند مسیر را از اقتصاد به مسائل حاشیه‌ای بکشانند.

در هفته‌های اخیر، بحران بزرگ اقتصادی بازارهای سهام را شدیداً تحت تاثیر قرار داده که آثار محدودترش هم از همین حالا متوجه مردم عادی آمریکا شده، باعث تغییر نگرش بسیاری از رأی‌دهندگان به مسائل سیاسی شده است.

تعداد کمی از جمهوری‌خواهان که به طور سنتی می‌بایستی جان مک‌کین را بر‌می‌گزیدند، از همین الان گفته‌اند که به اوباما رأی خواهند داد.

این روزها دو مسأله مهم باعث شد توجه رسانه‌ها اندکی از بیل‌ آیرز منحرف شود. اولی تقلب یک گروه فعال اجتماعی معروف به ای‌کرن (‌Acorn‌) که تلاش کرده آمار ثبت‌ نام‌ شدگان در انتخابات را بالاتر ببرد و دیگری گزارش سوء ‌استفاده سارا پیلین از قدرت در ایالت آلاسکا است.


از طرفداران مک‌کین که تی‌شرتی با تصویر مک‌کین و اوباما پوشیده است (عکس: رویترز)

ای‌کرن گروهی نزدیک به دموکرات‌هاست و باراک اوباما در سال‌های دور وکالت این مؤسسه را بر عهده داشته است.

جمهوری‌خواهان سعی کرده‌اند این ارتباط قدیمی را تبدیل به یک موضوع تبلیغاتی جدید کنند. البته تأثیر مثبت رأی‌دهندگان جدید متوجه اوباما خواهد بود که جمهوری‌خواهان شدیداً به آن حساسیت دارند.

ستاد اوباما نیز در واکنش، هر گونه فعالیت برای تقلب در انتخابات را تقبیح کرده است. اما این‌که این مؤسسه از اوباما حمایت کرده و ستاد اوباما نیز چند ماه پیش به یکی از مجموعه‌های تحت پوشش ای‌کرن کمک مالی کرده، باعث تأمل است.

تلاش ای‌کرن باعث جذب بیش از یک میلیون رأی‌دهنده جدید در انتخابات ۲۰۰۸ شده است که برای جمهوری‌خواهان نشانه خوبی نیست و تلاش خواهند کرد برای خیلی از این رأی اولی‌ها موانع جدیدی بتراشند.


تعداد کمی از جمهوری‌خواهان گفته‌اند که به اوباما رأی خواهند داد (عکس: رویترز)

در سوی دیگر، اعلام نظر یک کمیته مشترک جمهوری‌خواه و دموکرات در آلاسکا در مورد سوء ‌استفاده سارا پیلین از قدرت برای حذف یک مسئول ایالتی که حاضر نشده شوهرخواهر سابق سارا پیلین را از نیروهای امنیتی ایالت اخراج کند، از خبرهای مطرح روز است.

این کمیته بعد از بررسی‌های طولانی به این نتیجه رسید که فرماندار آلاسکا، اصول اخلاقی تدوین‌شده ایالت را به خاطر منافع خانوادگی زیر پا گذاشته است.

این مسأله می‌تواند زنگ خطری برای دولت باشد که اگر روزی روزگاری سارا پیلین به کاخ سفید راه پیدا کرد، می‌تواند همین سوء ‌استفاده از قدرت را دوباره در مقیاسی ملی تکرار کند.

سارا پیلین و وکلایش سعی کرده‌اند فعالیت این کمیته مشترک را به ستاد اوباما مرتبط کنند؛ اما تعداد بیشتر جمهوی‌خواهان در این کمیته چندان با ادعاهای پیلین هم‌خوانی ندارد.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

شرایط اقتصادی دنیا در شرایطی ست که هر چه اوباما را متهم کنند به نفع او تمام خواهد شد فشار اقتصادی به مردم راست ها را بیشتر منزوی می کند

-- فرهاد-فرياد ، Oct 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)