تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با محمدرضا جلایی پور در باره پویش دعوت از خاتمی

«حمایت نوری از خاتمی مشروط است»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

در شرایطی که بیش از هشت ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی دهم در ایران باقی مانده است تحرکات زودهنگام انتخاباتی همچنان پیش می‌روند.

نکته‌ی دیگر این‌که بیشترین این فعالیت‌ها در جبهه‌ی اصلاح‌طلبان اتفاق می‌افتد بحث بر سر کاندیداتوری آقایان کروبی،نوری و یا خاتمی همچنان ادامه دارد.

روز چهارشنبه در تهران اعلام شد که گروهی از هواداران کاندیداتوری آقای خاتمی به دیدار آقای نوری رفته‌اند، که خود کاندیدای پیشنهادی بخش دیگری از اصلاح طلبان است.

در اطلاعیه‌ای که این گروه بعد از این دیدار منتشر کرده و چنان‌که متذکر شده‌اند به تایید آقای نوری هم رسیده، آمده است که آقای نوری گفته‌اند:

«من هم مثل بسیاری دیگر فکر می‌کنم که آقای خاتمی آرای لازم را دارد، تنها نگرانی من مثل خود آقای خاتمی مربوط به بعد از انتخابات است.»

آقای نوری گفته است: اگر آقای خاتمی اهداف مشخصی راتعیین نکند یا آمادگی ایستادگی بر سر آرمان‌ها، برنامه‌ها و اهداف خود را نداشته باشد احتمال ناکامی ایشان حتا پس از پیروزی در انتخابات افزایش می‌یابد و به‌نظر من بهتر است نیایید.

در مورد این دیدار و نتایج آن با یکی از اعضای هیات‌ دیدار‌ کننده، آقای محمدرضا‌ جلایی‌پور گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای جلایی‌پور اساساً پویش دعوت از خاتمی چه هست؟ چه نوع نهاد و ارگانی است و چگونه تشکیل شده است؟

یک کمپین است که معادل فارسی آن «پویش» انتخاب شده است و نام «پویش (كمپين) دعوت از خاتمی» برای آن انتخاب شده و سایت آن هم «موج سوم» نام دارد.

چه مدت است که شما فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اید؟

پویش دعوت از خاتمی حدود یک ‌ماه است که تشکیل شده است. هدف اعضای اين پويش این است که با انجام فعالیت‌هایی احتمال نامزدی آقای خاتمی را افزایش بدهند. در این راستا ۱۲ گونه فعالیت تعریف شده که یکی سایت است که پاره‌ای از کارهای علنی ما گزارش داده می‌شود.

کارهای علنی‌تان؟ مگر شما کارهای مخفی هم دارید؟

خیر، ما یک‌سری فعالیت‌های غیر علنی و رایزنی‌های غیرخبری برای افزایش احتمال نامزدی آقای خاتمی داریم. ولی فعالیت علنی ما ۱۲گونه است که برخی از آن‌ها در سایت انعکاس پیدا می‌کند.

دیدار با چهره‌‌های ملی و رهبران احزاب اصلاح‌طلب و میانه‌رو، یكی از این فعالیت‌هاست كه در آن می‌كوشیم تعدادی از شخصیت‌های درجه اول حوزه‌های مختلف را تشویق ‌کنیم از آمدن آقای خاتمی حمایت بیشتری بکنند و اگر مخالفند به حامیان بپیوندند.

ملاقاتی که با آقای نوری داشتید در همین راستا بود؟

بله، این هفتمین دیدار علنی ما بود. تا امرور بیش از ۴۰ دیدار داشته‌ایم. خود آقای خاتمی و آقایان ابراهیم یزدی، عزت‌الله سحابی، مصطفی ملکیان، بهزاد نبوی و سعید حجاریان از جمله افرادی بوده‌اند كه دیدارهایی با آن‌ها صورت گرفته و در سایت «موج سوم» امکان مشاهده‌ی فایل‌های تصویری این دیدارها هم وجود دارد.

علاوه بر این دیدارها تعداد زیادی مصاحبه با نخبگان حوزه‌های مختلف انجام شده و از تعدادی از فرهیختگان كشور نیز یادداشت‌هایی در دفاع از نامزدی خاتمی گرفته شده است.

اولین همایش ما هم به‌زودی با حضور پاره‌ای از حامیان برجسته‌ی نامزدی آقای خاتمی برگزار می‌شود. طومار الکترونیک دعوت از خاتمی در سایت موجود است که در همین مدت كوتاه بیش از ۲۰ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند. حدود ۲۰۰۰ نفر هم به عضویت کمپین درآمده‌اند

سوالی که پیش می‌آید این است که شما به عنوان هواداران آقای خاتمی، هدفتان از دیدار با آقای نوری که خودشان هم کاندیدای احتمالی این انتخابات هستند منصرف کردن ایشان از کاندیداتوری بود؟

تا آنجایی که ما اطلاع داریم و خودشان هم تایید کردند، ایشان قصد قطعی برای کاندیداتوری نداشته‌اند که بخواهیم ایشان را منصرف کنیم.

در راستای هدف پویش و دیدار با چهر‌ه‌های ملی به دیدار آقای نوری رفتیم تا سخنان و تحلیل ایشان را بشنویم كه اتفاقاً متوجه شدیم ایشان هم تا حد زیادی با هدف کمپین موافق هستند و فقط حمایتشان از آقای خاتمی مشروط است.

شرایط ایشان چه مواردی بود؟

آقای نوری طرفدار نامزدی «خاتمی»ای هستند که کمی قاطع‌تر باشد و اهدافی را مشخص بکند و پای آن اهداف بایستد. حتا می‌توان گفت شرط دوم خود آقای خاتمی که هفته‌ی پیش تعیین کرد هم به همین مورد نزدیک است.

این‌که آقای خاتمی گفته بود باید دید چقدر می‌توان کار کرد، شاید یکی از معانی‌اش این باشد که اگر این شرایط فراهم نباشد، من نمی‌‌آیم!

به‌نظر شما آقای خاتمی از قبل چگونه می‌توانند به این نتیجه برسند که می‌شود یا نمی‌شود؟

از قبل ارزیابی می‌کنند.

چگونه این ارزیابی از قبل ممکن است؟ چون ساختار حکومت همان ساختاری است که در زمان ریاست‌جمهوری ایشان وجود داشت.

خب احتمالاً ایشان تا حد زیادی پاسخ به این سوال را می‌دانند و ما امیدواریم که پاسخشان مثبت باشد. با توجه به تجربه‌ی هشت ساله‌ی آقای خاتمی، فکر می‌کنم که ایشان بهتر واقفند كه علی‌رغم تمام محدودیت‌ها می‌توان کارهایی انجام داد.

در این‌که چقدر می‌توان کار انجام داد اختلاف‌نظر وجود دارد، ولی بر سر این‌كه حداقل‌هایی ممكن است بحثی نیست و ما فکر می‌کنیم اگر ایشان قاطع‌تر بیاید بیش از این‌ها هم ممکن است.

تصور من این است الان فضا به سمتی می‌رود که دیگر بحث بر سر این نیست که خاتمی بیاید یا نه، بلكه بیشتر بحث بر سر این است که خاتمی چگونه و با چه شروطی بیاید. هم خود ایشان و هم نخبگان سیاسی بیشتر در این باب صحبت می‌کنند.

سوال این است که نیرویی که باید شروط آقای خاتمی را بپذیرد کجاست؟ چرا شما فکر می‌کنید نیرویی که در مقابل آقای خاتمی ایستاده الان اعلام می‌کند که شرط آقای خاتمی را پذیرفته؟! یا این‌که آقای خاتمی باید بیاید و برای تحقق آن شرایط مبارزه بکند؟

آقای خاتمی می‌تواند حالت دوم را انتخاب کند و شروط خودش را به رقیب تحمیل بکند. اما درباره بخش اول پرسش شما باید بگویم ما فكر می‌كنیم حضور آقای خاتمی یک بازی «برد - برد» است.

حتا محافظه‌کاران هم از آن سود می‌برند و به نفع کلیت جمهوری اسلامی است و مشروعیت و کارآمدی‌اش را افزایش می‌دهد.

در بلندمدت حتا به نفع آن‌هایی است که مخالف حضور آقای خاتمی هستند؛ جدای از نفعی که برای اصلاحات، فرهنگ، اقتصاد و سیاست ایران دارد.

برداشت شما از ملاقات با آقای نوری این بود که ایشان کاندیدا نخواهند شد یا این‌که منتظر اعلام ارزیابی آقای خاتمی هستند؟

من سخنگوی آقای نوری نیستم.

دریافت شما به عنوان ملاقات‌کننده چیست؟

ما تعهد اخلاقی داده‌ایم خبری را منتشر نکنیم مگر این‌که به تایید ایشان برسد. تا جایی که من اجازه دارم نقل بکنم و در گزارش هم آمده، این است که اگر آقای نوری ببینند آقای خاتمی با آن شروط و ویژگی‌ها و قاطعانه آمده‌اند حتماً از ایشان حمایت می‌کند.

تا جایی که ما اطلاع داریم تا‌کنون آقای نوری برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی نکرده‌اند و ارزیابی شخصی من این است تا وقتی که آقای خاتمی نگوید که نمی‌آید، ایشان حتا به این گزینه فکر هم نخواهند کرد.

اگر آقای خاتمی نیاید و آقای نوری بیاید، این امکان وجود دارد که رد صلاحیت شود. ولی اگر رد صلاحیت نشد اصلاح‌طلبان چه برخوردی خواهند کرد؟

متاسفانه ممکن است این چنین باشد. ولی این به آن معنا نیست که اگر آقای خاتمی نیامد اصلاح‌طلبان از آقای نوری حمایت نکنند.

بهتر است در حال حاضر این «اگر» طرح نشود، چون احتمال نامزدی آقای خاتمی را کاهش می‌دهد. فعلاً تمام هم و غم نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب باید این باشد که آقای خاتمی را بیاورند.

بعد از این‌که آقای خاتمی را آوردند، تدابیری بیاندیشند که احتمال پیروزی ایشان بالا برود، احتمال تخلف و تقلب کاهش پیدا کند و بتوانند بعد از پیروزی به آن اهداف حداقلی که تعیین می‌کنند، برسند‌.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

در اين فضاي سرد و خموده نمي دانم چرا شنيدن اين مصاحبه بهم كلي انرژي داد و گويي روزنه اميدي در دلم گشود. ايران تا وقتي جوانان توانا، خوش‌سخني چون محمدرضا جلايي دارد مي‌ توان به ان اميد داشت. من دنبال سايتشون گشتم پيدا نكردم. لطف مي كنيد لينك سايت كمپيين رو در گزارش بذاريد كه اونهايي كه مي خوان امضا كنن بتونن؟
ممنون - شيما از آمستردام

-- شيما حسنلو ، Oct 11, 2008

راه دموکراسی همین است در هیچ شرایطی میدان را خالی نکن . من به اینده بسیار خوش بین هستم . خاتمی یا کروبی یا نوری فرقی نمی کند.تاریخ انگلستان نیز همین داستانها را میگوید.ما فکر می کنیم صد سال مبارزه برای ازادی خیلی زیاد است.هرکس بجز احمدی نزادپیروز شود پیام خوبی به جهان خواهد بود که مردم یاد گرفته اند دموکراسی چیست و ربظی به لباس ندارد.سیاه یا سفید دیگر خریداری ندارد.

-- بی نام ، Oct 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)